Compressor voor synths in liveband

RedTitan

wordt ooit nog eens Josti
Lid sinds
24 oktober 2002
Berichten
482
Locatie
Amersfoort
Helohola! Ik heb al even rondgesnuffeld met de search, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. En wat ik zoek is een oplossing voor een groot probleem met toetsies. Er zitten veel wisselingen in volume van de sounds (door het divers gebruik van sounds, multipresets + fx en samples), en ik zoek dus iets om die wisselingen op te vangen.

We hebben namelijk met onze band helaas (te) vaak geen geluidsman mee, en het zou dus helpen om een fatsoenlijke compressor/limiter met bescheiden EQ functies aan te schaffen. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer! Hebben jullie suggesties? Budget is max 200 euro, maar minder is altijd goed... :engel:

In totaal gaat het om 2 x stereo kanalen, hoe lossen jullie dat op?
 
onbegrijpelijk... Je kan toch de volumes van je sounds en samples instellen?
Wil je werkelijk met een of andere 4-kanaals bagger comp/eq VAN ONDER DE 200,- (???) je dure synthesizers gaan verknallen?
De keuze is dus: óf je gaat gewoon een weekendje flink editen, óf je gaat 200,- (liefst minder) uitgeven om je geluid te verknallen!
 
Ik heb er echt de tijd niet voor. Ik weet wat je bedoelt, en ik weet dat het kan. Maar zelfs dan nog wordt het een taaie klus, ook al zijn het ROMplers met soms ext samples. Maar de tijd ontbreekt mij eenvoudigweg.

Maar zou er dan geen apparaat zijn wat degelijk (topkwaliteit is nou ook weer niet nodig, als het maar een beetje limit en compressed) geluid kunnen voorbrengen?
 
Samson S-com4: ca. 180,- 4-ch comp/lim/gate/expand (in ieder geval beter dan Behringer)
of 2x C-com opti (2x stereo optische compressie, geen gate) bij elkaar zo'n 260,-.
 
Een triple C multiband compressor kan je misschien helpen..

Sound is in ieder geval best goed naar ik begreep.
 
Re: Compressor voor synths in liveband

Origineel geplaatst door RedTitan
Helohola! Ik heb al even rondgesnuffeld met de search, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. En wat ik zoek is een oplossing voor een groot probleem met toetsies. Er zitten veel wisselingen in volume van de sounds (door het divers gebruik van sounds, multipresets + fx en samples), en ik zoek dus iets om die wisselingen op te vangen.

Een compressor zal het geluid iets compacter kunnen maken maar de oorzaak van je probleem is de mix van je sounds, daar moet je het probleem ook oplossen, anders span je het paard achter de wagen. Ik gebruik zelf een DBX compressor en een DBX EQ, beiden staan achter mijn line mixer waar alle synths op zitten en dienen om mijn mix wat te fine tunen. Tevens zijn ze handig om het signaal te splitten voor je monitor en het stage block (PA).
 
Bij ons in de band hadden we dat probleem ook; het lag niet alleen aan het inherente volume van de klanken maar ook aan de velocity curves en dergelijke.

Wij hebben wel een geluidsman, (your's truly ;-) ) maar wat ik gebruik is inderdaad niet echt duur;

we gaan met de synth's naar het mengpaneel via een DI en via de insert een oudere Beringher compressor ( een voorloper van de MDX4600) ingesteld met de treshold rond de -10 dB en een ratio van om en bij de 4:1 dit voorkomt dat de klank helemaal van dynamiek verstoken blijft en de compressie is niet echt hoorbaar attack en release stel je best in op 'normale' waarden.

Het enige dat hoorbare effect is dat de de keyboardspeler niet langer de ingangen van de mixer overstuurd (niet leuk Live) met de ene klank en met de andere klank nog steeds hoorbaar is.

Ik zou er echt niet mee zitten dat een 'goedkope' compressor de klank van je dure synth's om zeep gaat helpen. Als je de boel overstuurd of iedereen van de band weg blaast dan is er zeker geen klank meer.
En laten we eerlijk zijn we spreken over live, zelfs een hond hoort in die omstandigheden geen verschil tussen een compressor van pakweg 150 € of een of andere TLA/Neve/focusrite.... van ergens tussen de 5 en 20 keer die prijs.

En 't is algemeen geweten dat die beesten een stuk beter horen dan wij. :D
 
Origineel geplaatst door dweezil
Bij ons in de band hadden we dat probleem ook; het lag niet alleen aan het inherente volume van de klanken maar ook aan de velocity curves en dergelijke.
...
Het enige dat hoorbare effect is dat de de keyboardspeler niet langer de ingangen van de mixer overstuurd (niet leuk Live) met de ene klank en met de andere klank nog steeds hoorbaar is.

Ik zou er echt niet mee zitten dat een 'goedkope' compressor de klank van je dure synth's om zeep gaat helpen. Als je de boel overstuurd of iedereen van de band weg blaast dan is er zeker geen klank meer.
...

Uitgangspunt van een goed geluid is goed uitsturen op je instrumenten en goed insturen op je mixer. Met goed bedoel ik onvervormd, met minimale ruis, hard genoeg en de verschillende sounds "in verhouding" uitgemixed. Een bandlid die de ingangen van een mixer overstuurd....tja....knappe vent als je dat met een compressor denkt op te lossen. Je bent echt fout bezig om het geluid van een dure synth zo om zeep te helpen :)
 
die wisselingen vang je niet op.. een comp kan veel maar zo veel ook niet..

probeer je diverse patches al op t juiste volume op te slaan.. tyfusklus, maar wel makkelijk

een comp kan wel je geluid iets meer ballen geven zodat ie wat minder hard hoeft id mix.. maar veel meer dan dat niet
t grote verschil in volumes trek je er niet mee recht
eigenlijk moet alles zonder comp al goed staan en met de comp kan je t geheel wat meer ballen geven

geef ballen heb ik nu al drie keer gezegd :D
 
Origineel geplaatst door Sjaak
.knappe vent als je dat met een compressor denkt op te lossen. Je bent echt fout bezig om het geluid van een dure synth zo om zeep te helpen :)

Ik denk dat je de zaken een beetje extreem stelt; een compressor is juist ontworpen om in dit soort omstandigheden soelaas te bieden. Een keyboard heeft een zeer groot dynamisch bereik en dat een beetje temmen kan echt geen kwaad; Uiteraard moet je in de eerste plaats goed uit en insturen maar de zachtste stukken een beetje op peppen en de pieken een beetje afvlakken maken je job als Tech een stuk makkelijker.

En je mix een stuk duidelijker.
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
die wisselingen vang je niet op.. een comp kan veel maar zo veel ook niet..

Gelijk ; ik verduidelijk mijn vorige post;

Omdat je de pieken afvlakt met de compressie kan je het geheel luider zetten; dit haalt je zachte passages op;

Door de compressie zorg je er verder voor dat geluid vanaf ongeveer -10dB minder hard versterkt word; hierdoor vang je het oversturen op.

resultaat: je zachte passages worden wat luider en je harde gaan wat minder hard.

zoals je al zei: (mis-quote)
.. een comp kan veel...

:engel:
 
ik dacht dat je volumewisselingen van verschillende patches recht wilde trekken
 
Als je de tijd die je in deze thread hebt gestoken had besteedt aan de verhoudingen tussen je onderlinge geluiden recht trekken was je nu klaar geweest. Naar de winkel gaan kost ook tijd.
 
Origineel geplaatst door dweezil
Ik denk dat je de zaken een beetje extreem stelt; een compressor is juist ontworpen om in dit soort omstandigheden soelaas te bieden. Een keyboard heeft een zeer groot dynamisch bereik en dat een beetje temmen kan echt geen kwaad; Uiteraard moet je in de eerste plaats goed uit en insturen maar de zachtste stukken een beetje op peppen en de pieken een beetje afvlakken maken je job als Tech een stuk makkelijker.

En je mix een stuk duidelijker.

Een compressor is bedoeld om een mix meer ballen te geven, kleine verschillen kun je er een beetje mee rechtrekken maar het is geen toverdoos die alles kan recht breien. Als je bv een drum loop keihard zet en tegelijkertijd een piano relatief zacht en de mix naar een compressor stuurt.....dan hoor je je piano bijna niet meer of je hoort hem in zachte passages van je drum loop in eens sterk opkomen. De compresor heeft in dit geval zelfs een raar bij-effect....lijkt mij niet echt wenselijk voor je live geluid.
 
Nou, dit alles aangehoord hebbende... ik ben eruit. Zodra ik tijd heb (inschatting nu is dat rond kerst 2008) ga ik de patches, perfomances en samples bewerken. Dan kost het maar wat tijd.

Tot die tijd is mijn conclusie: geen geluidsman = geen kwaliteit = ook niet zeuren. Dus als we zonder op pad gaan, ik doe mijn dingetje, en dan staat het maar soms te hard, en soms te zacht. Een compressor lijkt voor mij althans nog niet de oplossing, maar ik vond de post van dweezil erg de moeite waard (thanx). Ik houd het in m'n achterhoofd.

Of zoals z bij ons wel eens zeggen:

'zo had Herman dit niet gewild'

(de rest van de band is van de generatie Brood) ;)
 
ik had ook "last" van dit probleem, vooral omdat ik graag "vrij" speel en soms best ineens zin heb om een nummer met hele andere sounds te spelen als wat de band gewend is.
Mijn oplossing was 2 stereo-volumepedaaltjes onder m'n standaard gooien.
Werkt fijn, je kunt er wel wat meer fratsen mee uithalen als alleen rare volumeverschillen wegwerken, enz.

Alleen de eerste noot kan nu nog wel eens veel te hard zijn 8)
 
Een compressor is bedoeld om een mix meer ballen te geven

Nee hoor, een compressor is bedoeld om volumeverschillen te reduceren.

Als je bv een drum loop keihard zet en tegelijkertijd een piano relatief zacht en de mix naar een compressor stuurt.....dan hoor je je piano bijna niet meer of je hoort hem in zachte passages van je drum loop in eens sterk opkomen. De compresor heeft in dit geval zelfs een raar bij-effect....lijkt mij niet echt wenselijk voor je live geluid.

de topicstarter heeft het ook niet over compressie over de eindmix, maar alleen over z'n keys. Dat kan best handig zijn (ook een cheap-ass compressor van 100,- ik denk niet dat het publiek enig verschil hoort) maar is idd. geen wondermiddel..
 
Back
Top