bpm van EP ? (techno)

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Heeey Hallo

Ik vraag mij dus af waarom de meeste of veel techno EP's rond de 138 a 139 bpm op de plaat staan terwijl deze 9 van de 10 x sneller afgespeeld word. Ook door de makers zelf denk aan Carlos Rios, Michael Burkat, Eric Sneo, Adam beyer ,Hertz.

Zou hier een reden voor zijn ?

Alvast bedankt !
Glenn
 
Omdat 't dan niet alleen gekocht wordt door schanzers die van hakken houden maar ook door techheads die hun tracks bijvoorbeeld rond de 135bpm willen hebben.
 
Mijn ervaring is (als ik aan het mixen ben) dat het na een tijdje niet uitmaakt of een plaat opgepitched is want zolang je geen vergelijkend matriaal hoort merk je het niet. Wel als je extreem gaat pitchen maar dan klinkt al het laag in een plaat ook minder krachtig.
15 jaar geleden was al dat techno rond de 124 to 130 bpm en ik kan me nog een plaat herrineren waar een waarschuwing opstond van : warning 140 bpm !?(atomizer- liberty & freedom)
Persoonlijk ik zoek een snelheid uit waarmee ik zoveel mogelijk platen kan draaien zonder de pitch te hoeven veranderen dus dan moet ik redelijk wat plaatjes omlaag pitchen.
Gezien de snelle opkomst van hardcore toen ter tijd is het wel aangenaam om snelle bpm's te hebben voor sommigen mensen.
De weinige keren dat ik voor publiek aan het draaien was ging ik ook liever voor de wat snellere stijlen en dan moet je sommige plaatjes juist op pitchen of gewoon niet draaien als het te extreem was en niet meer om aan te horen.
Ik ging dan ook snel over op hardcore plaatjes want die waren gewoon minimaal 150 bpm.
Het lijkt me dat het puur tijdens optredens is dat ze dit sneller willen laten horen want dan gaat het publiek meer uit hun dak of ze drinken dan meer en moet het van de organizatoren zo snel allemaal:P
 
nja waarom, men ervaring leert dat het toerental op feestjes altijd iets hoger ligt. Het wordt onbewust gedaan, zoek je er een technische uitleg voor kan ik je wel ff melden dat de meeste dj het nulpunt vermijden op een technics sl1200 aangezien je daar toch wel stress mee kan hebben omdat die nulpunt tik je mix dan behoorlijk kan verklooien.
Maar de dag van vandaag is dit bij de nieuwere versies opgelost.
Wat ik ook merk is dat onervaren dj hun pitch veel te hoog willen, ze denken namelijk dat het iets makkelijker mixen is omdat hun bpm wat hoger staat :d het moet wat pompen maar niet zo dat je publiek na 1h al terug naar de dealer moet omdat hij ten einde is


Mijn ervaring, ik vermijd het nulpunt op platendraaiers onbewust zelfs als het geen sl1200 zijn. alsook is het afhankelijk van welke muziekstijl er van toepassing is. progressive house gaat bij mij nooit boven de nul uitkomen, minimal techno wordt de pitch bij momenten geheel omlaag gezwierd voor de groove. en ja harde techno, hardtrance staat meestal iets boven het nulpunt maar ook niet te hoog... men publiek moet blijven freaken

conclussie ik heb destijds leren draaien met technics sl1200 turntables.. ik heb een bepaalde mix techniek ontwikkeld die nu de dag van vandaag onbewust nog meespeeld tijdens het gereed zetten en pitchen van tracks om de vroegere minpunten van de sl's te vermijden.

Bij sommige gevallen is het ook een trend om al dan niet te traag of te vlug te pitchen, zoals mode varieerd kan je de lijn doortrekken in het dj gebeuren.

Een natuurlijkere oorzaak zou kunne zijn dat het publiek opgewonden is waardoor hun hartslag ff iets sneller slaat dan anders... adrealine komt vrij het waw gevoel als je tussen al die mensen staat. dat waw gevoel komt richting de dj (ooit al eens rillingen gehad tijdens setjes ?) dan weet je wat ik bedoel automatisch je publiek volgen het moet wat rapper meer meer meer nu ja kben een simpele dj en geen bioloog :d
 
Ik heb zelf geen bewuste keuze m.b.t. uitzoeken van de BPM.
Funky: 125 - 135.
Harder: 135 - 143.

Tracks die rond de 137 bpm geproduceerd worden kan je vaak in zowel funky als hardere sets draaien.


Ik vind het ook heel slecht dat mensen platen uitkiezen op basis van de bpm hoogte.
Dan ben je jezelf zo aan het beperken kwa sound. Doodzonde!
 
Origineel geplaatst door glennplumber
INLAND EMPIRE & spycell

t'Is mij wel duidelijk waar jullie kennis zit ... doe mij en een hoop medeforum leden een lol en hou je mond als je niks te melden hebt !!

Glenn

twas maar om je te pesten hoor gp..:engel:

Neen als ik ghetto en booty moet gaan draaien is dat altyd op een tempo rond de 160 bpm.
Het is een super vettig stijlke van muziek maar draai je die platen op 125 of sommige zelfs nog op 140 dan trekken ze gewoon op niets..
 
Origineel geplaatst door Solid_Snake
Omdat 't dan niet alleen gekocht wordt door schanzers die van hakken houden maar ook door techheads die hun tracks bijvoorbeeld rond de 135bpm willen hebben.

Denk ook dat dit de meest aannemelijke reden is .... 'veelzijdigheid'

Misschien zit het tussen m'n oren ... maar als ik een track van mezelf opgepicht door een cdj1000 haal gaat ie net wat lekkerder klinken ?!
 
ik vind het persoonlijk fijner met produceren om het tempo van een track wat lager te hebben, omdat je eignelijk gewoon meer ruimte tussen de kickdrums hebt, als je dus bijv 130 met 140 bpm vergelijkt. vooral ook met compressie heb ik het idee dat ik precieser kan werken. voor mij is dit zo rond de 135 bpm(en blijkbaar heel veel andere) , snel genoeg voor de drive en niet te snel zo dat je detail verlies krijgt in de groove..

Ik heb ook wel is iemand horen zeggen dat bijv. R&B altijd veel strakker moet kunnen klinken dan dance, puur omdat het tempo lager is.
 
Origineel geplaatst door Dlux
ik vind het persoonlijk fijner met produceren om het tempo van een track wat lager te hebben, omdat je eignelijk gewoon meer ruimte tussen de kickdrums hebt, als je dus bijv 130 met 140 bpm vergelijkt. vooral ook met compressie heb ik het idee dat ik precieser kan werken. voor mij is dit zo rond de 135 bpm(en blijkbaar heel veel andere) , snel genoeg voor de drive en niet te snel zo dat je detail verlies krijgt in de groove..

Ik heb ook wel is iemand horen zeggen dat bijv. R&B altijd veel strakker moet kunnen klinken dan dance, puur omdat het tempo lager is.

Kijk :okdan: .... zoiets had ik dus al eens eerder gehoord alleen wist ik het niet meer zeker !
Alles heeft meer plek/ruimte .... dat is voor mij al een goede reden om wat lager te bpm-en
 
Back
Top