AI en gebruik van loops, samples, enz

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
8.215
Locatie
Apeldoorn
Ik maak er maar een draadje voor want ik heb het al 'ns eerder opgeworpen in een draad maar behalve enkele leden blijft het angstvallig stil terwijl AI zich heel snel ontwikkelt.
Wat keuren we wel goed en wat niet op het forum en in de contest?
Er worden door leden zo nu en dan samples gebruikt of loops, soms word er door andere niet leden iets ingespeeld of ingezongen, het lijkt een beetje een vloeibare grens te zijn maar ik denk dat het goed is wat we uiteindelijk toelaten op SF.

Om maar een voorbeeld van mezelf te geven, vorig jaar heb ik voor het eerst een track gepost met wat vocals die ik niet zelf had gemaakt want ik zing niet dus maar 'ns van een site afgehaald, Loopmonkey of zo en na wat bewerken in oa Simpler heb ik het gebruikt in m'n track om 'ns een keer m'n track van zang te voorzien, dat was deze; k&d are my pals

Zo kan iemand bijv loops van uit z'n daw Ableton of een andere gebruiken in z'n track of drums uit Addictive Drums of een ander programma zoals XO of Triaz of weer een andere.
De grens van wat is van jezelf en wat niet is op die manier onduidelijk maar nu AI een vlucht maakt zal vroeg of laat AI gebruikt worden door SF leden als ze misschien iets willen gebruiken wat ze zelf niet kunnen zoals bijv zingen.

Mag je wel een zanger(es) gebruiken die jouw tekst inzingt of die zelf een tekst maakt of mag je een eigen geschreven tekst door AI laten inzingen bijv want wat is nog het verschil uiteindelijk als je zelf de vocals niet hebt ingezongen, het komt van buiten in ieder geval en niet van jezelf, mag je iemand gitaar laten inspelen en mag AI dat dan ook doen of toch niet ook al klinkt de gitaarpartij van AI misschien toch wel heel goed?
Kortom; genoeg vragen en ik vind het belangrijk wat we met elkaar er over afspreken, ik stel me zo voor dat voor velen het niet altijd even duidelijk is wat wel okay is of niet.

Mijn idee is dat je wel iets van buiten jezelf mag gebruiken dus dat je niet alles zelf hoeft te doen want dat is bijna ondoenlijk voor veel leden denk ik, bijna iedereen gebruikte wel 'ns iets van een ander of uit een programma.
Maar voor mij is het wel belangrijk dat je er wel duidelijk over bent en dat vermeldt anders krijg je misschien lof toegezwaaid over die mooie blazerspartij die je niet zelf hebt gemaakt.
 
Het zal het me worst zijn als iemand hier een track plaatst waarin gebruik is gemaakt van AI. Ik denk dat we het trouwens heel snel horen als dit het geval is en er zullen rap weinig vleiende commentaren volgen. Ik denk dat je teveel gelooft wat die muziek AI jongens roepen, het is allemaal lang niet zo spannend als ze beweren.
 
Ik denk dat de grens bij iedereen weer anders ligt.

Ik gebruik zelf ook wel ai. Maar meer op een creatieve manier. Bijvoorbeeld laatst een stukje uit een nummer waar ik de drumpartij mooi van vind.
In die song laat ik de drums eruit halen met ai. En dan laat ik met een ander ai programma de drums omzetten naar midi. En dan gooi ik het in superior drummer. En dan ga ik aanpassingen doen meer of minder snare,bassdrum of hihatts.

Of ik laat iets maken met ai of gebruik daar weer iets van en maak er weer samples van maar ik laat het dan niet orgineel. Is eigenlijk niets anders dan sampling.
zie dit nummer van de prodigy.



Zo zie ik ook geen probleem in teksten te laten genereren. Maar ik zou het wel zelf aanpassen. Ik zie het meer als een hulpmiddel voor het creatieve proces.

Verder gebruik ik ai veel om van songs die ik soms wil spelen op basgitaar, drums of gitaar Bepaalde partijen eruit te halen. Vooral basgitaar is de partij veel makkelijker om te leren en mee te spelen.

Ach en verder heb je natuurlijk in heel veel dancenummers teksten die je altijd weer terug hoort. Als ai daar iets origineels van maakt is dat fout om te gebruiken. Er zijn hele nummers gemaakt alleen al door sampling
 
Ja daar kan je je eigenlijk sinds de jaren 80 niet meer druk om maken toch? Moet een 909 snare uit de originele drummachine komen of kan het een sample zijn van een plaat, cassette tape, sample cd, internet whatever. Mag je sessie muzikanten gebruiken om wat in te spelen? Mag dat dan ook van Fiver via internet? Mag die sessiemuzikant ook een software AI ding zijn? Mag je een bongo sample gebruiken? Of moet je eerst een boom laten groeien en een geit slachten om zelf een bongo te maken?

Er bestaan geen regels voor deze dingen en dat is maar goed ook. Anders was muziek nooit geworden wat het nu is. Uiteindelijk gaat het om de lol die je hebt en het resultaat wat er uitkomt. Regels of denken in beperkingen staan in de weg.

Trouwens, hoe zou je dat willen gaan controleren en handhaven? Wie zegt dat die sample niet is ingezongen door een buurmeisje verderop?
 
Wat vinden we dan van de 100% door AI gegenereerde tracks die hier gepost worden?
Als je daar je plezier en eigenwaarde uit moet halen, be my guest :D.

En volgens mij gaat dat allemaal wel loslopen, over het algemeen zitten hier gewoon mensen met een dikke hobby en passie voor synths, en ach, als er dan eens een keer een AI troll tussen zit, who cares,….. alleen maar sneu voor de persoon in kwestie lijkt me ( en dat betekent niet dat ik tegen creatief gebruik van AI ben, wel tegen volledig gegenereerd door AI en claimen dat je zelf de maker bent, dat is gewoon zielig).
 
Ik ben vooral tegen het gebruik van enz, ik vind dat echt niet kunnen. Ik bedoel, waar stopt het?
 
Ik heb voor mezelf voor ogen waar de grens ligt, wat een ander doet moet hij/zij weten.
Ik kan daar natuurlijk wel wat van vinden en dat doe ik soms ook wel, maar ik ga alleen over mijn eigen moraal.

Ik ben vrij streng voor mezelf denk ik.
Een gesampelde beat is voor mij al valsspelen.
Met losse samples van drums of andere instrumenten heb ik dan geen moeite, en ik gebruik samples tegenwoordig wel als uitgangspunt voor klanken.
In de Iridium en de MPC vind ik het bewerken van samples ook erg leuk.

Er zitten tegenwoordig AI elementen in Logic en daar maak ik soms gebruik van.
Zo gebruik ik stem separation wel om nummers te analyseren en bepaalde aspecten beter te kunnen beluisteren.
De Session player gebruik ik weleens, maar op dezelfde manier als andere muziek, luisteren om geïnspireerd te worden.
De gegenereerde track gebruik ik niet. Als ik bepaalde zaken hoor die mij bevallen speel ik die na en probeer daar een eigen draai aan te geven.
Overigens gebruik ik dat eigenlijk alleen bij drumtracks.
Bij de andere tracks vind ik het resultaat verre van indrukwekkend.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik bij het mixen en masteren gebruik zou kunnen maken van AI technieken omdat ik daar het minste plezier in heb, maar tot nu toe is het daar niet van gekomen en ik weet goedbeschouwd niet eens of en wat er mogelijk is op dat vlak.

Waarom je hier volledig gegenereerde nummers zou plaatsen is mij een raadsel.
De liefhebberij zit hem voor mij in creatief bezig zijn met muziek: componeren, klanken maken, aangenaam de tijd doorbrengen met een mooi instrument.
Lof oogsten voor iets dat je niet zelf hebt gecreëerd zou ook niet aan mij zijn besteed.
Met de kennis hoe zulk een nummer toe stand is gekomen zou ik niet kunnen genieten van de veren die eigenlijk niet in mijn reet thuishoren.

Transparantie zou ik bij plaatsing van een track wel op prijs stellen net zoals het vermelden van de gebruikte instrumenten.
 
Wat vinden we dan van de 100% door AI gegenereerde tracks die hier gepost worden?
Klinken meestal beter dan de originele werkjes :D

Electronische muziek is grotendeels gevormd door de voortgang van de techniek. Eerst met analoge electronische opwekking, toen met digitale golfvormen, toen samples etc. Het imiteren van bestaande instrumenten is daar ook altijd onderdeel van geweest. En synthesizers, drumcomputers en samplers werden door conservatieven in het begin ook vaak gezien als vorm van valsspelen. Ik zie AI hier als logische volgende stap. Uiteindelijk kun je met al deze technieken heel lui omgaan en "het doosje" al het werk voor je laten doen, of creatief gebruik maken van de mogelijkheden die de techniek je biedt. Het vooraf afserveren van een technologie om vage, vaak uit angst of onwetendheid geboren onderbuikgevoelens, lijkt me hierbij contraproductief.
 
Ik zou me kunnen voorstellen dat ik bij het mixen en masteren gebruik zou kunnen maken van AI technieken omdat ik daar het minste plezier in heb.
Precies; AI is vooral handig om iets re doen waar je zelf geen zin in hebt, of geen kaas van gegeten hebt. Niks mis mee.
De liefhebberij zit hem voor mij in creatief bezig zijn met muziek: componeren, klanken maken, aangenaam de tijd doorbrengen met een mooi instrument.
Helemaal mee eens.... Waarom zou je AI inzetten voor iets wat mensen prima kunnen, en zelf met veel liefde zelf doen.

Tis nu nieuwigheid, ff kijken wat AI allemaal kan. Ik moest ook wel ff lachen om de AI gegenereerde greengrass versie van lord of the ringss....
en wellicht handig voor mensen die een zielloos achtergrond muziekje willen voor hun youtube kanaal (not zoals velen hier ai generated artwork gebruiken op soundcloud).

(Maar zelfs dat is niet nodig .... ik kan ook wel wat zielloze kutmuziek maken voor je youtube kanaal hoor! Ik doe niet anders, en ik doe dat gratis 🤣)
 
Wat keuren we wel goed en wat niet op het forum en in de contest?
Voor de contest hadden we de spelregels al aangepast met het oog op gebruik van AI:

Gezien de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatig gegeneerde muziek willen we jullie wel graag verzoeken om geen volledig gegenereerde tracks in te zenden. Dit is door ons vrijwel niet te controleren dus zie het als een afspraak onder vrienden. Het gebruik van gegenereerd materiaal in bijvoorbeeld samples is uiteraard geen probleem.

Dat lijkt me voldoende, toch? Het is toch niet doenbaar om te controleren of het volledig met AI gemaakt is.

wellicht handig voor mensen die een zielloos achtergrond muziekje willen
Daar heb ik onlangs bijvoorbeeld ook gebruik van AI voor gemaakt. Ik moest snel-snel een filmpje monteren en omdat ik geen voorbereidingstijd had, had ik ook geen tijd om zelf iets in elkaar te draaien qua muziek. 1 Prompt later en ik had een bruikbare techno track met een lekkere drive wat er prima onder paste. Dan is het toch wel fijn als je dit soort tools hebt.

Klinken meestal beter dan de originele werkjes :D
Dat vind ik een beetje het deprimerende aan AI. Ik heb er ook al aardig mee zitten spelen en regelmatig denk ik "dit is veel beter dan wat ik zelf ooit in mijn eentje zou kunnen maken". Het is fascinerend en deprimerend tegelijkertijd. Het werkt ook wel weer inspirerend omdat je ook (combinaties van) genres uit kunt proberen die je zelf absoluut niet in de vingers hebt. Bijvoorbeeld zo'n techno track, zou ik zelf niet zo kunnen maken. En als sample bron vind ik het een prima resource, ik denk dat de sample library makers er iig een geduchte concurrent bij hebben. De techniek hou je toch niet tegen, het is aan artiesten om daar een eigen draai aan te geven en op die manier je eigen stempel er op te zetten. Ik ken ook mensen die door de AI tools veel meer bezig zijn met muziek te maken juist omdat het zo laagdrempelig is. Dat zijn mensen die zelf niet snel een instrument op zouden pakken, maar op deze manier wel creatief bezig zijn, bijvoorbeeld met eigen teksten naar liedjes te vertalen. Handig als je zelf geen muzikant bent en je toch wilt uiten in een muzikale context.
 
Muziek maken met AI is in mijn optiek géén muziek maken.
Ik gebruik nog wel eens Reason, maar heb een bloedhekel aan de "Players" die er aan toegevoegd zijn; extensies die voor jou een baslijn verzinnen of een akkoord (schema) voor jou verzinnen. Persoonlijk kan een gesampelde beat nog nét, als het tenminste creatief gebruikt is, maar dan houdt het wel op voor mij.
 
Wellicht kun je AI wat laten genereren, dat samplen en flink bewerken en in een track verwerken. Op zo'n manier biedt het wel mogelijkheden en kun je er creatief mee omgaan.
 
Muziek maken met AI is in mijn optiek géén muziek maken.
Ik gebruik nog wel eens Reason, maar heb een bloedhekel aan de "Players" die er aan toegevoegd zijn; extensies die voor jou een baslijn verzinnen of een akkoord (schema) voor jou verzinnen. Persoonlijk kan een gesampelde beat nog nét, als het tenminste creatief gebruikt is, maar dan houdt het wel op voor mij.
Dit is wat het ook een beetje ingewikkeld maakt...

Ik vind het persoonlijk ook fijn on volledig zelf verantwoordelijk te zijn. Maar iedereen heeft zijn eigen arbitraire mening over wanneer iets nog je eigen werk is.

De een vind het gebruik van samples wellicht, valsspelen, de ander het gebruik van presets, nog weer iemand anders het gebruik van die hippe moderene generative tooltjes of het gebruik can AI voor mix/master.... Er zijn zelfs wel wat bejaarden te vinden die electronische muziek per definitie fake vinden... Maar ja... Wie bepaald nou "echt" wat niet meer van jou is maar het product van artificiele hulpmiddelen...Wie kan die autoriteit claimen zeg maar?

Ik niet in elk geval :D

Ik heb er eerlijk gezegd ook geen sterk gevoel bij... Ik voel me comfortabel binnen mijn eigen gebruikte methodes om mn werk als "eigen" te claimen.... en voor de rest doet iedereen maar lekker waar ie zin in heeft, dan doe ik dat ook.. en die rode lijn mag iemand anders trekken
 
Ik ben al jaren bezig met generatieve AI, maar voornamelijk op het vlak van images en de laatste tijd ook video. Dit laatste staat nog in de kinderschoenen en vaak max 10 seconden (tenzij je er voor betaalt, dan kan het langer en is dan van betere kwaliteit). Meestal in feite nu nog niet bruikbaar tenzij onderdeel van een groter (video) project. Wat ik wel heb ervaren is dat het maken van goede prompts echt een vak apart is, je zou het bijna 'prompt engineering' kunnen noemen, ook al omdat je tegenwoordig in de prompts allerlei (een soort van) variabelen kunt invoeren, waardoor het uiteindelijke resultaat meer wordt wat je in gedachten had. En dat laatste is dus de kunst en tegelijkertijd het nadeel van AI. De uitkomst is té onvoorspelbaar als je je niet terdege verdiept in de sturingsmogelijkheden. Zoals gezegd, zijn daar tegenwoordig steeds meer mogelijkheden voor. De technische termen daarvoor zijn o.a. Lora's en Controlnet. Ik ben zelf dagen bezig om op die manier een voorspelbaardere uitkomst te krijgen en dat is in feite (en nu kom ik op de reden van mijn reactie) een kunst op zich, vergelijkbaar met het maken van een muziekstuk waar ik ook zolang aan zit te werken tot het klinkt zoals ik in gedachten had. Dezelfde inspanning moet je volgens mij ook plegen met AI-gegenereerde muziek. Ook hierbij moet je je net zo inspannen als bij het maken van "reguliere" muziek wil het een onderdeel worden van je eigen stijl en dus voor je zelf aanvaardbaar. Daarmee is AI een tool die een onderdeel kan worden van je gehele set van muziektools. Ik heb tot nu toe nog geen muziek gegenereerd met AI juist omdat het, volgens mij, nog niet genoeg mogelijkheden biedt om een eigen stijl te creëren zoals al wel mogelijk is bij "plaatjes". Concluderend: AI als onderdeel van je gereedschapskist is niks mis mee, zelfs als het genererend is, als je maar genoeg zelf kunt sturen.

Terzijde: voor de weinige zangpartijen in mijn muziek gebruik ik Vocaloid versie 6 en daar wordt gebruik gemaakt van AI om bijvoorbeeld bepaalde kenmerkende zangelementen te genereren zoals de overgang van de ene naar de andere noot en ademhalingen tussen de noten door. Dit soort zangaspecten zijn handmatig zeer moeilijk natuurgetrouw te maken, dus dan is AI zeer welkom.
 
Wat ik wel heb ervaren is dat het maken van goede prompts echt een vak apart is, je zou het bijna 'prompt engineering' kunnen noemen, ook al omdat je tegenwoordig in de prompts allerlei (een soort van) variabelen kunt invoeren, waardoor het uiteindelijke resultaat meer wordt wat je in gedachten had. En dat laatste is dus de kunst en tegelijkertijd het nadeel van AI.
Dit is nou precies de clou: JIJ geeft iemand anders (AI in dit geval) een opdracht (prompt) om voor jou iets te maken. Dus als jij een gitarist de opdracht geeft om een liedje te bedenken en te spelen, ben jij dan de gitarist? Nee dus.
 
Laatst gewijzigd:
nouja je kunt een prompt artiest zijn..
En iedereen die naar de TV schreeuwt tijdens een wedstrijd is een profvoetballer? ;)
 
Dit is nou precies de clou: JIJ geeft iemand anders (AI in dit geval) een opdracht (prompt) om voor jou iets te maken. Dus als jij een gitarist de opdracht geeft om een liedje te bedenken en te spelen, ben jij dan de gitarist? Nee dus.
Dan begrijp je niet goed hoe AI werkt. Dit is de fout die de meeste mensen maken, ze zien AI als een soort levend (intelligent?) wezen, maar in feite is het een vrij domme robot die jij moet leren c.q. instrueren om voor jou iets te doen. Die robot heeft in principe, in het geval van een AI model, alles in zich om iets tot stand te brengen, maar uit zichzelf doet het model niks. Zie het als een piano, uit zichzelf doet die ook niks, jij moet de toetsen indrukken. En om goed te spelen, dus een mooie reeks van toetsindrukken te genereren, moet je je dus behoorlijk inspannen (lees: veel oefenen/les nemen). Dat geldt dus ook voor AI-modellen. Mijn punt is dus dat je met AI wel degelijk kunst c.q. mooie muziek kunt maken, maar dat je het instrument AI moet leren bespelen. En mijn ervaring is dat dat veel tijd en inspanning kost, maar tegenwoordig wel mogelijk is. Als je lui bent, komt er alleen maar "Vader Jacob" uit...
 
Back
Top