Van digitaal naar tape recorden

liquidthrust

Onverbloemd
Lid sinds
13 februari 2010
Berichten
3.652
Locatie
Antwerpen
Ik hoor vaker het idee voorbij komen dat men digitaal opneemt en vervolgens 'bounced' op tape en terug opneemt voor die 'tape feel'. Als ik met analoge synths werk neemt dit toch sowieso de warmte en diepte weg het moment dat het digitaal verwerkt word? Mede omdat het digitaal proces je soundwave enkel kopiëerd en de hoogste pieken afkapt wat zorgt voor 'fletsheid', dan neem je het op op een cassettebandje en dan pers je het weer naar je pc? Lijkt me toch bagger niet? :bekdicht:
 
Ligt eraan wat voor stijl muziek..

Hiphop zet ik graag terug naar cassettebandje, deels omdat het vroeger op die manier verspreid is dus het is een beetje nostalgisch maar een cassettebandje klinkt ook gewoon flets, daardoor wordt je song lekker 'in elkaar gedrukt', beetje tape compressie, beetje oversturing in het hoog. Heerlijk voor beats.

Zweverige kutmuziek en drums zet ik graag op tape. Dan hoef ik er meteen niets meer aan te doen. Tape compressed en eq'd de boel lekker op zijn plek.

Je kan cassette of tape gebruiken om je track lekker bij elkaar te brengen net zoals summing een beetje doet. bij digitaal klinken de geluiden allemaal even mooi en helder maar niet even 'organisch'. Als je het op band zet en overstuurt komen er bepaalde elementen een beetje naar voren en andere worden weg gedrukt en dat kan lekker zijn.

Tape doet gewoon iets wat de computer niet ook 1 2 3 kan, vooral omdat het een beetje onvoorspelbaar is. Dat kan leuke kadootjes opleveren.

Lijkt mij:walker:
 
Hier nog een tape (bandrecorder) gebruiker. Naast het digitale in the box opnemen maak ook ik graag gebruik om bepaalde onderdelen van m'n muziek op tape op te nemen. Een drumlijn klinkt gelijk lekker compressed (met de juiste instellingen), en een gehele mix is gewoon net wat meer samengevoegd. Als zang soms nog een beetje óp de muziek ligt, kan tape soms net die finishing touch geven.

Naast dit gebruik ik tape ook graag om m'n basgitaar op op te nemen, geeft een punchy compressed sound, waarbij het niet uitmaakt of ik nou af en toe in het rood schiet of niet , het blijft altijd wel lekker klinken omdat het een mooie overdrive geeft, in tegenstelling tot digitaal clippen dat niet om aan te horen is.

Waar trouwens een opname op een bandrecorder nog heel clean kan klinken (haal met gemak de 20khz erop), zal een cassettebandje nog veel meer bijdragen aan een warm/dof/heviger compressed geluid. Heeft - geloof ik - allemaal de maken met de beperkte 'band/kanaalbreedte' op een cassettebandje. Boven de 10-12khz zullen de meeste bandjes daarom ook niet komen.
 
Ik hoor vaker het idee voorbij komen dat men digitaal opneemt en vervolgens 'bounced' op tape en terug opneemt voor die 'tape feel'. Als ik met analoge synths werk neemt dit toch sowieso de warmte en diepte weg het moment dat het digitaal verwerkt word? Mede omdat het digitaal proces je soundwave enkel kopiëerd en de hoogste pieken afkapt wat zorgt voor 'fletsheid', dan neem je het op op een cassettebandje en dan pers je het weer naar je pc? Lijkt me toch bagger niet? :bekdicht:
1 Tape is een goed medium voor compressie en lichte vervorming. Daarom word het gebruikt.
2 Analoge synths opnemen in een digitaal systeem haalt de warmte niet weg. Immers moderne digitale systemen, ook de redelijk goedkope, zitten heel erg dicht bij het theoretisch haalbare maximum. De golfvorm word dus opgenomen en weergegeven zonder hoorbare vervorming.
3 Het is idd bagger als je kijkt naar vervorming en frequentie bereik, maar soms is dat nu juist wat je wilt.

Tip: Als je opneemt op tape/cassettebandje zet dan de lage tonen uit en de hoge tonen op max. Hierdoor kan je de tape harder insturen. Als je het geluid weer afspeeld zet je de hoge tonen laag en de lage tonen op max. Dit heet pre en de emphasis en zorgt voor een lagere ruis.
 
Tip: Als je opneemt op tape/cassettebandje zet dan de lage tonen uit en de hoge tonen op max. Hierdoor kan je de tape harder insturen. Als je het geluid weer afspeeld zet je de hoge tonen laag en de lage tonen op max. Dit heet pre en de emphasis en zorgt voor een lagere ruis.
Maar als je laag niet opneemt naar tape, houd je toch helemaal geen laag over?
 
klinkt mij ook een beetje vreemd met dat laag, maar goed ik ga zaterdag toch naar de rommelmarkt en voor een euro of 10 neem ik ook een mooie tapedeck mee. Eens kijken of ik er wat mee kan doen.
 
Maar als je laag niet opneemt naar tape, houd je toch helemaal geen laag over?
Daarom schreef ik ook dat je met afspelen van de het laag op max moet draaien.

Dus:
Opnemen laag op min, hoog op max
Afspelen laag op max, hoog op min (of eq zetten totdat het goe klink)
 
Daarom schreef ik ook dat je met afspelen van de het laag op max moet draaien.

Dus:
Opnemen laag op min, hoog op max
Afspelen laag op max, hoog op min (of eq zetten totdat het goe klink)
Ja, ik begrijp je wel. Maar ik bedoel als er geen laag op de tape staat, omdat je het er gewoon niet naartoe stuurt, dan kun je het toch ook niet bij het afspelen terugverwachten? Zou natuurlijk kunnen, ik heb geen idee, vraag het me gewoon af.
 
Ja, ik begrijp je wel. Maar ik bedoel als er geen laag op de tape staat, omdat je het er gewoon niet naartoe stuurt, dan kun je het toch ook niet bij het afspelen terugverwachten? Zou natuurlijk kunnen, ik heb geen idee, vraag het me gewoon af.

Ik gebruik de 3 bands toonregeling van m'n mengtafel. Die haalt 15dB bij 100Hz weg, dus er zit nog wel laag in.

Het is gewoon filters bij elkaar optellen en met deze methode is het resultaat 0 (-15dB + 15dB= 0dB).
 
Even een gekke en wilde vraag maar hoe zit het met digitaal opnemen naar een videoband-tape of video DV-tape ?? Klinkt dat een beetje lekker ? ( jaja, lekker is een mening, maar je snapt wat ik bedoel :) ).
 
Tip: Als je opneemt op tape/cassettebandje zet dan de lage tonen uit en de hoge tonen op max. Hierdoor kan je de tape harder insturen. Als je het geluid weer afspeeld zet je de hoge tonen laag en de lage tonen op max. Dit heet pre en de emphasis en zorgt voor een lagere ruis.

Naast dat, is het zo ook dat je veel 'bereik' op je tape overhoud als je het laag wat wegcut. Hierdoor kun je de rest harder insturen zonder dat het echt gaat vervormen door delage tonen, en kun je tevens het effect van tape-compressie boosten. Enige kanttekening is dat je juist weer extra(laagfrequentere) ruis creërt in verband met het na-de-opname weer versterken van de lage tonen. Maar dat zal in de praktijk wel meevallen.

Even een gekke en wilde vraag maar hoe zit het met digitaal opnemen naar een videoband-tape of video DV-tape ?? Klinkt dat een beetje lekker ? ( jaja, lekker is een mening, maar je snapt wat ik bedoel )

Naar het schijnt zou hier geen tape-compressie bij aan te pas komen omdat het geluid op een andere manier (niet linear, maar via helical scan (dus met die draaiende koppen) wordt weggeschreven.

Echter heb ik wel eens gedigitaliseerde videoband filmpjes gezien op youtube, waar het geluid wel echt lekker warm/compressed klonk dus ik zou zeggen probeer het uit.
 
Even een gekke en wilde vraag maar hoe zit het met digitaal opnemen naar een videoband-tape of video DV-tape ?? Klinkt dat een beetje lekker ? ( jaja, lekker is een mening, maar je snapt wat ik bedoel :) ).

DV-tape (Digital Video) is digitaal, dus ik denk dat dat niet veel gaat opleveren. VHS daarentegen is wel analoog, dus wie weet?
 
Ik herrinerde me net dat ik deze vraag ooit eens al gesteld had ( was weer een tijdje geleden ).
Had er zelfs een nieuwe topic over gestart :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94191&highlight=goran+tape

Niet helemaal wat de TS bedoelde, maar wel heel veel info over tape-recorders


Dat is een hele goede vraag eigenlijk :D Veel mensen denken dat dat ook goed werkt, maar dat is niet helemaal zo...
Video recorders kun je beter niet gebruiken, omdat ze totaal anders omgaan met audio, bij hifi video recorders wordt de audio weggeschreven met het beeld. Een video recorder zal nooit satureren, als je al kunt oversturen (de meeste video recorders hebben geen instelbaar input level), dan overstuur je op de inputs en dat is vaak (altijd) erg lelijk. Video kan wel een ideale manier zijn om heel veel audio te bewaren in goede kwaliteit, dus voor archivering kan 't wel een optie zijn.
 
Ik gebruik de 3 bands toonregeling van m'n mengtafel. Die haalt 15dB bij 100Hz weg, dus er zit nog wel laag in.

Het is gewoon filters bij elkaar optellen en met deze methode is het resultaat 0 (-15dB + 15dB= 0dB).
Oké, ik zal het 's proberen, thanks!
 
Hierbij 2 voorbeeldjes van tapecompressie. Kan nog beter als je dus de lage tonen wat gaat cutten, heb je ook minder distortion.

Tapecompressievoorbeeld.mp3, hier wordt een hihat/crash beatje steeds harder ingestuurd, die crash staat te hard helaas (en na een tijdje wordt dat echt een platgeslagen pokkeherrie), maar het idee is duidelijk. (Let even op met monitors, rond 0:46 zit een luide piek ivm een Kick die er per ongeluk door heen kwam). Maar als je bijv 0:04 met 0:38 vergelijkt hoor je een duidelijk verschil. Op 0:42 weer even zachter ingestuurd etc.

Tapebeatcompare.mp3, eerste paar seconden is gewoon digitaal opgenomen. Daarna op tape, helaas stond de kick voor het goede nét iets te hard, maar je kunt het goed horen aan de sustain van de bas.

Opgenomen op een Pioneer RT-707 deck
 

Attachments

  • tapecompressievoorbeeld.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 64
  • tapebeatcompare.mp3
    221,1 KB · Bekeken: 66
Tip: Als je opneemt op tape/cassettebandje zet dan de lage tonen uit en de hoge tonen op max. Hierdoor kan je de tape harder insturen. Als je het geluid weer afspeeld zet je de hoge tonen laag en de lage tonen op max. Dit heet pre en de emphasis en zorgt voor een lagere ruis.

dit heet dolby ruis onderdrukking, alleen dan handmatig.
 
Ik gebruik zowel een Fostex 8track als simpele reeltoreel van Sony (rommelmarkt om dit proces toe te passen. Doel bij mij is ook compressie. Gaat vooral goed bij die 8track : al je files op die aparte tracks dumpen is enorm lekker :)
 
Back
Top