dBTP is niet helemaal gelijk aan dBFS omdat er intersample peaks in mee worden genomen. ik merk in de praktijk een verschil van 0,5 tot 0,75 dB. we gaan idd van de -9 dBFS afstappen want peak zegt niets over de luidheid. dat is het hele idee achter deze imho hele grote ontwikkeling.
het gaat om de full mix inderdaad, dus niet gewogen door bijvoorbeeld aan A-curve er over heen te leggen waardoor er geen sub meer in de weging zit. wel zit er volgens mij in de RMS meting een shelf vanaf 1k ofzo in, omdat dat beter overeen komt met de psychoakoestische perceptie van luidheid. deze norm is bepaald naar aanleiding van een onderzoek naar luidheid door de p/loud-groep van de ebu, waarin onder andere eelco grimm en richard van everdingen zitting hebben.
wat de EBU LKFS noemt, is in de VS LUFS. ze komen op hetzelfde neer, het verschil in de huidige norm is de gating in r128 die in de VS nog niet ingevoerd is, maar dat komt snel genoeg. in de VS is dit inmiddels wetgeving, onder de toepasselijke naam CALM (Commercial Advertising Loudness Mitigation Act)
short term en integrated worden bepaald door de broadcaster, en je gebruikt ze beide. een film kan bijvoorbeeld als IL -30 hebben, en als STL -20. zo weet je precies hoe luid je kan gaan in je harde scenes. mixen in gecalibreerde ruimtes leert je hier goed mee omgaan, de normen die ingesteld worden zijn eigenlijk al jaren gangbaar in de filmwereld waar voor dvd bijvoorbeeld dialnorm bestaat.
in r128 zit een gating functie waardoor de integrated loudness niet veel beinvloed wordt door stiltes. je gaat dus nu een norm krijgen van LUFS (of LKFS) van -24 (-23) als Programme Loudness met een Loudness Range van bijvoorbeeld +1/-1 bij een commercial of voor een documentaire +6/-6 ofzo. een broadcaster kan zo precies aangeven welk dynamisch bereik zij geschikt achten voor een bepaalde vorm van content.
een caviat: de AES heeft geweigerd hieraan mee te werken, dus we hebben het hier niet over muziek. ik gebruik het wel om een idee te krijgen van de luidheid, en veel masters komen rond de -9 dB LKFS uit zonder gating, met een LR van 6 a 8 dB. maar in de echte wereld is het alleen broadcast waarvoor dit telt. de brug naar film is goed te maken maar daar blijft Dolby de norm voor metingen, al neemt Dolby momenteel deze standaarden ook weer over.