Namaken van WaveForms van Muziek

Master_F

Nieuwkomer
Lid sinds
11 december 2006
Berichten
21
Locatie
Groningen Zuid
Hey beste Synthforum leden,

Ik ben bezig met het remaken van het nummer Target (A.k.a. Mechanical man) van Frank Klepacki. Sommigen van jullie kennen het nummer van de soundtrack van Command&Conquer. :D



Ik gebruik hiervoor Reason en Adobe Audition.

Maar ik ben hierbij op een probleem gestuit dat ik vrij moeilijk vind om op te lossen en grappig genoeg iets dat ik nog niet eerder heb geprobeerd.

Ik heb de waveform eruitgeknipt en een screenshot van gemaakt.
Dezelfde WaveForm heb ik ook geupload.
mechanicalmanwaveform.jpg

===>Downloadlink WaveForm<===

Ik weet dat de envelopes, filters, etc.. ook een grote rol spelen in het maken van het geluid, maar kom niet eens verder met het bepalen uit welke basis waveforms dit geluid is opgemaakt. Het punt is, ik heb eigenlijk niet echt een goed idee waar te beginnen. Het enige waar ik ben achter gekomen is dat er waarschijnlijk een squarewave wordt gebruikt vanwege het grote aantal frequenties en dat vrij veel hoge frequenties eruit gefilterd zijn (duh, bass xD)

Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat ik gewoon iets moet maken dat er op lijkt i.p.v. het letterlijk na te maken, maar ik wil eerst kijken of het mogelijk is om aan de hand van de vorm van een waveform, hem daadwerkelijk ook na te maken.

Kan iemand mij helpen met dit probleem? :)

Alvast enorm bedankt,
Florian
 
Waveformstaren helpt niet. Er zijn honderdduizenden waveforms die er totaal anders uitzien en precies hetzelfde klinken. Andersom kan een heel klein verschil in de waveform al volstrekt anders klinken. Verder zijn alle waveforms opgebouwd uit heel veel sinussen dus daar heb je ook al niks aan:P

De enige manier om zoiets na te maken is door te luisteren. Waar in het youtube filmpje zit het geluid wat je zoekt?
 
Het Zmooc,
bedankt voor je reactie,het geluid dat ik bedoel is het eerste wat je hoort. Die bass.

En hoe bedoel je alle waveforms zijn opgebouwt uit sinussen? Dat is toch niet zo, je hebt de 4 basiswaves: sawtooth waves, square waves, triangle waves, en sinussen.

Zeg maar als ik iets mis hier?

Ik heb luisteren geprobeerd maar ik vind het vrij moeilijk dus ik dacht een andere aanpak te nemen.
 
En hoe bedoel je alle waveforms zijn opgebouwt uit sinussen? Dat is toch niet zo, je hebt de 4 basiswaves: sawtooth waves, square waves, triangle waves, en sinussen.

Zeg maar als ik iets mis hier?
Je mist de theorie van iemand genaamd Fourier - zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_analysis .

Ik heb luisteren geprobeerd maar ik vind het vrij moeilijk dus ik dacht een andere aanpak te nemen.
Je idee is goed, alleen is dit een momentopname. Single-cycle waveforms loopen werkt niet voor een geluid zoals in je voorbeeld waar de attack er anders uit ziet dan de rest.

Overigens zijn dit XM/MOD/S3M files - voor een tracker dus. De originele bestanden zouden te vinden moeten zijn met wat speurwerk, en dan heb je de samples ook. Helaas zullen ze niet zo hi-fi klinken als je denkt :).
 
Het Zmooc,
bedankt voor je reactie,het geluid dat ik bedoel is het eerste wat je hoort. Die bass.

En hoe bedoel je alle waveforms zijn opgebouwt uit sinussen? Dat is toch niet zo, je hebt de 4 basiswaves: sawtooth waves, square waves, triangle waves, en sinussen.

Zeg maar als ik iets mis hier?

Ik heb luisteren geprobeerd maar ik vind het vrij moeilijk dus ik dacht een andere aanpak te nemen.

Ik zal zo eens proberen die bass na te klussen.

sawtooth, square, triangle bestaan ook uit sinusgolven. De enige "basiswave" is de sinus. Zie deze animaties:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Synthesis_triangle.gif
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Synthesis_sawtooth.gif
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Synthesis_square.gif
 
Die bass lijkt me trouwens met FM synthese gemaakt en verandert flink met o.a. de toonhoogte. Je komt niet echt in die richting door wat waveformpjes te mixen; je hebt een FM synthesizer nodig. Volgens mij kun je beter naar een samplebank op zoek gaan...
 
zou wel grappig zijn als je een liedje zou kunnen tekenen. haha
 
@Yoozer
Bedankt voor je reactie, blijkbaar miste ik inderdaad wat! :)
Overigens zijn dit XM/MOD/S3M files - voor een tracker dus. De originele bestanden zouden te vinden moeten zijn met wat speurwerk, en dan heb je de samples ook. Helaas zullen ze niet zo hi-fi klinken als je denkt .

Ik heb de termen wel eens zien langs komen maar qua betekenis zegt het me niets! Wat bedoel je met een tracker? En je zegt, dit zijn... files. Welke files verwijs je naar? En hoebedoel je dat ze niet Hi-fi gaan klinken en waarom ik dat erg moet vinden?

@Zmooc
Owjah, die heb ik wel es eerder gezien, bedankt! Over die FM synthese, ik weet wat het is, maar hoe kwam je tot die conclusie, gewoon door oor? Reason bevat FM synthese mogelijkheden dus dat moet lukken.
Over die sample banks, waar stel je voor dat ik begin met zoeken. Een slimme gok lijkt mij bij de Roland JD-990 want op de wikipedia site staat dat Frank Klepacki die gebruikte voor zijn CnC werk.

@Woodstock
Het kan in audition volgens mij, maar of het mooi klinkt.. :P
 
En hoe bedoel je alle waveforms zijn opgebouwt uit sinussen? Dat is toch niet zo, je hebt de 4 basiswaves: sawtooth waves, square waves, triangle waves, en sinussen.
Nog juister zou zijn dat de sinus eigenlijk ook niet bestaat. Per slot van rekening is een sinus een golfvorm die een gelijke positieve en negatieve amplitude heeft en een trillend deeltje heeft dat eigenlijk niet, want de negatieve is een ietsje kleiner dan de voorgaande positieve en de navolgende positieve is weer iets kleiner dan die negative, dus dubbel zo klein als de eerste positieve en ga zo maar door.
Echter bij electrische signalen wordt net zoveel energie toegevoerd dat alles gelijk blijft, maar in de natuur is dat niet zo...
Die zaagtandjes en blokjes zijn eigenlijk alleen leuk in subtractieve synthese.

Wout
 
Laatst gewijzigd:
LOL

EDIT: Owjah trouwens, om deze post toch nuttig te maken, herkent iemand trouwens welke drum kit hij gebruikt?
 
Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je met een tracker?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker_(music_software)

En je zegt, dit zijn... files. Welke files verwijs je naar?
Files in tegenstelling tot gewone CD-audio. Files die in een versleutelde vorm op de originele CD staan van C&C, en wellicht al door iemand eruit gelift zijn. Ze bestaan uit een collectie van samples en een soortement MIDI-bestand dat aangeeft wanneer die samples afgespeeld moeten worden.

En hoebedoel je dat ze niet Hi-fi gaan klinken en waarom ik dat erg moet vinden?

Trackers zijn oude technologie; een lo-fi sampler met 8-bits golfvormen, geen stereo, geen filters, geen effecten. Daarom klinken die liedjes ook zo "droog", je hebt nergens galm of zo. Alles wat je hoort zit in de sample zelf vast ingebakken. Mocht je dus de originele bestanden vinden - en ik weet niet waar, hoe of wat, want ik heb er nooit naar gezocht - dan is die gave baslijn hoogstwaarschijnlijk behoorlijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Hier: probeer het maar eens met http://modarchive.org/index.php?request=view_by_moduleid&query=60693

Je kunt 'm openen in Winamp met behulp van deze plugin: http://www.winamp.com/plugin/bass-module-player/132367

of openen met Sk@le (als 't goed is) - hier http://www.scene.org/file.php?file=/resources/music/trackers/skale081.zip&fileinfo

Alternatief: gebruik FastTracker II in combinatie met DOSBox of zo. Als je de aparte samples afspeelt hoor je waar 't aan schort.

re: drums: op Wikipedia staat dat 'ie een Roland JD990 (synthmodule) heeft gebruikt, een Roland S760 sampler en een Ensoniq ASR-10. Grote kans dat die drums standaard ergens in de factory library daarvan zaten.
 
Hmm, als ik het dus begrijp is een tracker een soort sequencer. Alleen werkt ie van boven naar beneden? En hij produceert midi achtige files?

Maar waarom zou ik een tracker gebuiken? Of bedoel je dat Frank Klepacki dit nummer met een tracker heeft gemaakt en dat ik de orignele bassample ergens kan vinden? De originele muziek van CnC is gewoon in .aud formaat dus het zijn gewoon geluids bestanden dus ik kan het niet van de cd rippen.

EDIT: ik heb net een artikel opgezocht en Frank gebruikte de Cubase versie van 1994. Dus geen tracker, iig als dat is wat je bedoelde?
 
Laatst gewijzigd:
*Update*
Ik heb een poging gedaan en met FM kom ik inderdaad al een stuk verder.
Het enige wat ik nog vind is dat hij iets te.... resonant... klinkt
Op het eind gooi ik er distortion overheen.
De drums zijn gewoon heel voorlopig, het gaat me op dit punt alleen om de bass.
mechanicalmanpatch.jpg


Ik heb de reason patch erbij in gedaan voor wie nog wat wil kloten, ik ga morgen verder, maar eerst slapen.
===>DOWNLOAD LINK :D <===
 
*UPDATE*
Ik heb een voorlopige versie gemaakt. Het enige wat er fundamenteel nog mist is dat soort scratch geluid op het laatst. (01:55) Hierbij vraag ik nogmaals om hulp.. ik heb geen idee hoe ik dit geluid moet aanpakken. Mijn gevoel zegt iets met noise.. maargoed

Ook het 2e scratch geluid heb ik geprobeert na te maken met een noise filter en een phaser erboven op, maar het klopt nog niet helemaal....

Nog 2 andere dingen die ik nog anders wil zijn ten eerste die percussie geluiden in het begin [00:18], die klinken bij mij nog veel te zwak. nogmaals, ook geen idee hoe ik die moet aanpakken, ligt vast aan de samples ofzo..

en de main lead synth, daar moet nog veel aan gesleuteld worden, maar alweer, geen idee :p

maargoed, ik doe dit om ervan te leren, dus hopelijk heb ik hierna een beter idee

Ik heb 2 versies geexport, eentje mono op 22kh, want dat is het originele formaat, hij klinkt wat authentieker zo vind ik :P.
En natuurlijk de Hq versie zoals ik em hoor in reason.
http://www.speedyshare.com/files/22348132/Dr._Flow_-_Mechanical_man22kh_W.I.P._9_mei_.mp3

http://www.speedyshare.com/files/22348206/Dr._Flow_-_Mechanical_Man44kh_W.i.p._9mei_.mp3

Laat maar weten wat jullie ervan vinden en hoe ik verder kan!
Alvast bedankt,

Florian
 
Back
Top