camera + line in + recordingsoftware

Nee dat bedoelde ik niet.
Lees mijn vorige posts: real-time !

Als je realtime captured met een video capture doos kan je direct je audio bij het beeld gooien.

hetzelfde als:
als je beide signalen (audio & video) tegelijk opneemt is 't altijd sync. maar je moet dan wel audio en video opnemen in een video editing app

een video 8 camera met een firewire uitgang?

Nee, dat kan niet, want die bestaan niet (waarschijnlijk).

De analoge video uitgang gebruiken van de video 8 cam ;)
Die sluit je aan de firewire capture kaart/doos.

Maakt die video 8 cam ook gebruik van frames (in real time dus, niet op de tape!), ondanks dat ik hem niet gebruik om mee op te nemen ? Aangezien het analoog is hoeft er niks te syncen toch ?
 
je kan in AVID (en vast in FCP ook) syncen op tijdcode. dat gaat vrij automatisch. maar, hoef ik jou niet te vertellen, om die tijdcode in je materiaal te krijgen zal je behoorlijk wat geld moeten uitgeven...

Tenzij 2 bestanden exact de gelijke tijdcode hebben zul je het niet 'vanzelf' automatisch kunnen syncen. Als op de camera een actie op tijdcode 01:00:00:00 begint, en dezelfde actie begint op de geluidsband op 01:00:00:23, dan krijgt je software dat niet automatisch synchroon, dat moet je toch echt handmatig aanpakken.

Als je bron materiaal vanzichzelf een verkeerde of zelfs helemaal geen tijdcode heeft, zoals een audio bestandje wat je uit je daw hebt geƫxporteerd of van een cd hebt geript, dan moet je andere oplossingen vinden. Moeilijk is dat niet, door bijvoorbeeld met edit markers en je oren te werken, maar automatisch gaat het ook niet.

Dus wat je doet in de studio: cameraatje aanzetten, en lekker muzakjes maken. De muzak klinkt over de speakers en komt zo via de camera mic op het audiospoor van de camera. Dit geluid is ter referentie voor de audio sync later.
Ondertussen neem je de muzak die je aan het maken bent op op je harddiskrecorder of daw of wat dan ook.
Als je klaar bent zorg je dat de beelden uit de camera in de computer komen (hoe hangt af van de camera, als het een file based camera is dan zal het in principe niet veel moeite kosten, als het tape based is dan moet je met firewire een capture kaart aan de slag).

De beelden en het synchrone geluid van de camera, plus het geluid uit je daw importeer je in je video montage programma. En dan is het een kwestie van schuiven totdat het audio spoor uit de daw sync ligt met het audiospoor uit de camera. Als ze dan met elkaar sync liggen, liggen ze dus ook sync met het beeld en mieter je het camera audiospoor weg. Klaar.
 
of je mixt de twee met elkaar om het een beetje live gevoel te geven.

Even samengevat:

topicstarter: ik wil realtime alles sync opnemen en niet monteren
rest: monteren is toch het makkelijkste voor het beste resultaat
topicstarter: ik heb daar geen ervaring mee en geen zin in, het moet gelijk realtime sync zijn.
rest: videocapturing moet je dan hebben, video + audio realtime pakken

Nu zou het ideaal zijn als de topicstarter zegt:"ja, denk dat dat wel de beste oplossing is, ik ga zo'n capturekaart halen en de nodige software en dan ga ik aan de slag, ik laat even weten of het werkt!"

:D

Enige wat nog mist is het beschikbare budget van TS, bij no budget heb je weinig te willen natuurlijk en ontkom je niet aan monteren.
 
De analoge video uitgang gebruiken van de video 8 cam ;)
Die sluit je aan de firewire capture kaart/doos.

ah ja je video kaart gaat natuurlijk via firewire naar je compu... niet je camera ;)

Maakt die video 8 cam ook gebruik van frames (in real time dus, niet op de tape!), ondanks dat ik hem niet gebruik om mee op te nemen ? Aangezien het analoog is hoeft er niks te syncen toch ?

Een video camera neemt (in PAL, behalve mini DV) eerst de oneven beeldlijnen op en dan de even. Hij begint links bovenin de hoek met het lezen van de chip en gaat dan een lijn af naar rechts. Aan het einde van de beeldlijn moet ie weer terug naar links zonder informatie uit te lezen (horizontal blanking). Dit herhaalt de camera totdat ie onderaan de chip is gekomen. Dan stop hij met lezen om naar boven te gaan (vertical blanking).
Boven aangekomen herhaalt ie dezelfde cyclus voor de even beeldlijnen.

Als beide "fields" gelezen zijn kan alle info als een frame worden weggeschreven. Of dit naar tape gaat, naar een HD/RAM stick of "live" over een kabel naar een video kaart maakt niet uit. Als het maar gelijk loopt.
 
Nu zou het ideaal zijn als de topicstarter zegt:"ja, denk dat dat wel de beste oplossing is, ik ga zo'n capturekaart halen en de nodige software en dan ga ik aan de slag, ik laat even weten of het werkt!"

Enige wat nog mist is het beschikbare budget van TS, bij no budget heb je weinig te willen natuurlijk en ontkom je niet aan monteren.
Bedankt jongens, voor de uitleg.

Ik ga eerst "de methode van Chinetti" (binnenkort op wiki :D) uitproberen:
synchrone audio van de cam (Panasonic Lumix) replacen door de asynchrone audio uit mijn DAW. Indien deze methode mij bevalt, blijf ik erbij.

Anders wordt het toch uitkijken naar een capturing kaart.


Maar nu ik er even verder over nadenk, zou ik ook graag verschillende opnames (audio + video) layeren. Ben nl. een eenzame artiest en speel mijn rifjes graag met beide handen. Dan wordt het sowieso monteren...

Thx guys!
 
Hmmm.. en toch snap ik niet waarom iedereen moeilijk doet met computers...
zoals ik al eerder zei:

zo'n harddisk recorder voor je tv.... daar hang je gewoon je camera aan -> kan via firewire / svideo .. en de main out van je mengpaneel...

je kijkt in de camera.. begint te lachen.. druk opname.. en klaar !!!!!

geen gedoe met computers en videoediting en ladidaa.. gewoon een filetje die je direct naar youtube upload vanaf de hdd van je harddisk recorder ;)
 
idd, maar mijn Lumix heeft alleen maar een usb output dus dan moet ik me
1) een nieuwe cam aanschaffen
2) zo'n HD recorder aanschaffen

+ ik werkt niet met een mengpaneel. Mijn enige synth gaat naar de line in van mijn pc, terwijl ik nog andere softsynths bespeel, en daarna van de output van mijn soundcard rechtstreeks naar mijn monitors.
Het lijkt me een "lusje" teveel: output van pc rechtstreeks recorden op een HD recorder. Zou toch perfect meteen op pc moeten kunnen.

Jouw werkwijze lijkt me pas interessant wanneer je veel hardware gear hebt, aangesloten op een mengpaneel.
 
Good point...
eh, dan krijg je weer de vraag. .hoe snel is jouw pc??

en hoe krijg je het geluid van die softsynths weer in je opname programma??
tenminste als je het allemaal tegelijkertijd en in sync wil doen..

want ik lees :
geluid van synth + geluid van softsynts = liedje..
dus de opname bron van je videoprogramma = de mainout van je geluidskaart.
(line in + wave-out) ..

Daarbij wil je ook je usb video als video input gebruiken..

Mischien denk ik nu HEEEEEEEL moeilijk..
of veeeeeeels te geavanceerd.. Maar waarom niet 1 of andere vj programma
resolume ofzo..
dat neemt (zover ik weet) audio op via je line-in..
en doet ook aan rewire (je softsynths)
daarbij slikt het ook je webcam..
 
Voor software: (Zoals dacht ik al iemand zij) zou ik je Final Cut Studio aan kunnen raden, een groot pakket meer heel veel software. Echter hangt hier wel een prijskaartje aanvast die niet mis is. Misschien kun je hem een keer proberen kijk wat je er van vind. (zie ook: www.apple.com/finalcutstudio)

Appleman
 
Voor software: (Zoals dacht ik al iemand zij) zou ik je Final Cut Studio aan kunnen raden, een groot pakket meer heel veel software. Echter hangt hier wel een prijskaartje aanvast die niet mis is. Misschien kun je hem een keer proberen kijk wat je er van vind. (zie ook: www.apple.com/finalcutstudio)

Appleman
thx maar geen Apple user.

NCH Debut is free en heb ik al met veel plezier uitgeprobeerd.
Capturen doet ie goed. Audio en video source zijn vrij in te stellen, maw. webcam in combinatie met line in van externe soundcard gaat perfect.
Geen sync problemen, alles real time.

Voor montage ga ik de trial van Premiere eens proberen.
 
Voor zover ik weet is Axis zo ongeveer marktleider observatiecamera's, en beschikken die over tal van meer dan wel minder dure oplossingen.

Kan me voorstellen dat je minimaal HD-kwaliteit wil, en ingebouwde webserversoftware is natuurlijk ook wel zo gemakkelijk. Ben je niet afhankelijk van YouTube, Vimeo of welke andere site ook, maar kun je ze gewoon aanbieden op je eigen website.

http://www.axis.com/products/cam_207mw/index.htm

http://www.axis.com/products/cam_p1346/index.htm
 
Ik heb momenteel een opname gemaakt via Debut. Audio en video zijn perfect in sync, MAAR ik heb helaas alleen kunnen recorden in mono. Zou dat graag naar stereo converteren.

Daarnaast heb ik nog een opname gemaakt dat gelayered dient te worden met de eerste opname, liefst met behulp van een fade-effectje doorheen de hele video. (dus niet als overgang van video 1 naar video 2, maar meer om beide videos tegelijkertijd te laten zien; linkerhelft van het scherm video 1, rechterhelft video 2, zoiets)
Hier bevat de video-opname een referentie-geluid. De echte audio-file is apart.

Windows Movie Maker is veel te beperkt en erg eigenwijs. (legt bijvoorbeeld sowieso een transitie-effect tussen 2 videos en laat de audio in elkaar faden ipv gewoon aan constant volume samenlopen)
Ik heb de trial van Premiere maar ik raak er niet wijs uit. Iemand die me een beetje wegwijs kan maken ?
 
Oei oei, zo begint de ongein :D
Premiere heb ik al jaren niet meer gebruikt, maar als je links en rechts hetzelfde beeld wil laten zien zul je de 2 opnamen op de v1 en v2 sporen moeten leggen, en dan allebei of croppen (waardoor je stukken beeld 'afknipt'), of scalen (waardoor je wel nog een stuk zwart over gaat houden). Hoe dat precies moet in Premiere weet ik niet, ik geloof dat Premiere een crop tool heeft, scale zal wel onder de effecten zitten of misschien zoals in FCP met de wireframe in je canvas.
Als je de beelden echt door elkaar wil laten zien, zou je een crossdisslove kunnen maken over de hele lengte van de 2 clips, en zowel het start- en uitpunt van de dissolve op 50% zetten. Er zijn misschien makkelijkere manieren, in FCP bijvoorbeeld kun je de clip transparancy op 50% zetten.

Wat betreft audio, in Final Cut pro kun je stereo sporen unlinken (zodat je feitelijk 2 mono kanalen hebt in plaats van 1 stereo kanaal) en het lege kanaal weggooien. Het overgebleven audio kanaal met de audio kopieer je naar spoor twee, en dan pan je de audio op spoor 1 en 2 L en R.

Misschien moet je eens een tutorial bekijken. Die van Lynda.com zijn wel okay, zover ik me herinner, en op Creative Cow staan ook vaak handige dingetjes.
 
alright, mijn video is helemaal zoals ik hem wil.
Audio en video perfect kunnen layeren.

Nu zit ik enkel met wat problemen/vragen qua rendering.

Als file format voor de renderer kan ik kiezen uit:
- video for windows
- uncompressed 10bit (4:2:2 YUV)
- uncompressed 8bit (4:2:2 YUV)

Wanneer ik kies voor Video for windows, heb ik als compressor de keuze uit:
- Cinepak codec van Radius (heb ik al eens uitgeprobeerd maar geeft echt shitty resultaat)
- Intel IYUV codec (staat 2 keer in het lijstje)
- Microsoft RLE
- Microsoft Video 1
- uncompressed
- none

Ik dacht, het is voor Youtube en die compressed zelf, dus zal ik maar zonder compressor renderen. Dat gaat goed, MAAR
op een bepaald moment layer ik 2 video's waarvan de bovenste gecropt is zodat je de onderste video ook nog kan zien. Na renderen wordt de bovenste video interlaced weergegeven (in streepjes) en dit is uiteraard niet de bedoeling :(

Mijn videos zijn helaas in 640x400 opgenomen waardoor ik mijn project ook in "desktop mode" heb moeten aanmaken (kon ander zelf niet de dimensions opgeven) + Pixel aspect ratio staat op Square pixels. (ik wil geen zwarte boorden, die voegt youtube zelf al toe)
Weet niet of dat meespeelt.
 
Laatst gewijzigd:
Is niet al je bronmateriaal interlaced? Soms zie je het niet direct, alleen bij snelle bewegingen of (zoals bij jou nu) als je een scale of crop effect toepast is het pas echt goed zichtbaar. Even checken dus.

Je kan het bronmateriaal deinterlacen, waarschijnlijk kan dat al bij de source clip opties, anders zou je moeten kijken of er een deinterlace filter is in de map met filters en effecten, of (laatste optie) bij het exporteren een deinterlace optie aanvinken. Zoek in de help file van Premiere welke deinterlace opties er zijn. Als je meerdere deinterlace opties hebt (bijvoorbeeld een export filter en een clip settings optie) dan kunnen de resultaten verschillen, dus doe een testje.

Square pixel is goed voor youtube, non square pixels zijn voor output naar standard definition tapes, zoals digibeta en vhs. HD is ook altijd square. Square pixels zijn voor filmpjes die op computers worden afgespeeld.
640 x 400 is trouwens wel een gekke resolutie voor een camera.

Owja, uncompressed is inbderdaad in principe de beste optie, zoals je zelf al zegt omdat Youtube zelf alles comprimeerd. Dus 10bit 422 zou je eerste keuze mogen zijn, pas als het niet werkt met Youtube moet je zoeken naar een andere compressie (youtube is H264 of mpeg2). Let wel op dat ongecomprimeerde video nogal groot kan worden, en youtube accepteert geen bestanden die groter zijn dan 2 gig.
 
Laatst gewijzigd:
Thx Chinetti, voor de info :halleluja

640x400 is inderdaad gek, was een setting in Debut Video capturing. (had nog geen Premiere ter beschikking op moment van opname).
Het waren lekker ronde getallen dus ik heb er stomweg overgelezen. De camera, een ingebouwde webcam op mijn laptop, schijnt 720p te ondersteunen.

Anyway, het is me toch gelukt en het resultaat is imho wel goed. En geen merkbare out-of-sync. :okdan:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=125855

Ik zal de gebruikte Premiere-settings voor andere forumleden zodadelijk eens posten.
 
Ik zie geen interlace of nare sync fouten, en het beeld is ook niet slecht voor een webcam (jammer alleen van de combinatie daglicht en kunstlicht). Het kan altijd beter en spannender, zeker met een toch behoorlijk uitgebreid programma als Premiere, maar het ziet er technisch netjes uit zo voor een eerste keer.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top