het maken van disco house

liquidthrust

Onverbloemd
Lid sinds
13 februari 2010
Berichten
3.652
Locatie
Antwerpen
Hoi, ik wil graag de sound behalen van vroege discohouse/ french filtered house alla Alan Braxe of Le Knight Club. Het werd meestal gedaan met een tr909 en hoofdzakelijk een sampler zoals een sp1200 en shitload aan filters

maar ik twijfel of ik nou gewoon niet beter de 1000 euro die een sp1200 waard is of dergelijke te investeren in een fatsoenlijke funky bass gitaar met versterker? Ik speel electrische gitaar op het moment, dus met de bass ben ik snel vertrokken. French house is toch gewoon funk muziek jatten en herhalen dus waarom gewoon niet zelf bass loopjes maken

wat denken jullie? 8o)



 
Tja de SP1200 is natuurlijk een magisch apparaat, maar basgitaar is wel heel erg tof. Voor veel minder geld heb je een AKAI S-950 of een MPC-60, die allebei toch wel heel erg smerig kunnen klinken. Volgens mij kunnen heel veel dingen die op een SP1200 kunnen ook op een MPC maar mis je het genot van die schuiven.

Misschien beter met een PC sequencen op een S-950 en toch gewoon investeren in een basgitaar? Er valt toch al niet zo heel veel meer te jatten of je moet in de oude Hollandse muziek elpees gaan duiken :kroon:
 
Discohouse is volgens mij zelden SP1200, eerder W30 of een MPC2000XL. Daar zit dan ook meteen die shitload aan filters in. Zelf ingespeelde samples kan ook, maar volgens mij is het vinden van loopjes juist de kern van de zaak. Ik zou gewoon een enorme bak slechte platen kopen en gaan spitten. Elke millimeter knippen plakken draaien en pitchen. Dat is een beetje zoals dat gaat doorgaans. Kan je overigens later inderdaad nog altijd een mopje bijspelen...
 
Ik zou een mpc60 niet vergelijken met een sp1200, met een sp kan je veel meer met je samples. De mpc zal het alleen samplen en weer afspelen, je kan maar bar weinig editen op een 60. Een s950 is dan al wat beter aangezien je een lowpass filter hebt.
 
die club soda "plaat"
stelt toch echt geen kut voor
oude discoplaatjes af struinen
en dan vragen of een dronken zwerver aan je cutoffknop wil draaien
dat is toch geen plaat
gewoon een loopje
damn
dat karakter van dat loopje is wel bepalend natuurlijk
die haal je eerder uit de sound van zo'n plaat dan uit je eigen basgitaar en wat gedoe erbij
 
die club soda "plaat"
stelt toch echt geen kut voor
oude discoplaatjes af struinen
en dan vragen of een dronken zwerver aan je cutoffknop wil draaien
dat is toch geen plaat
gewoon een loopje
damn
dat karakter van dat loopje is wel bepalend natuurlijk
die haal je eerder uit de sound van zo'n plaat dan uit je eigen basgitaar en wat gedoe erbij

Fjoesz het is dansbaar, het zit goed in elkaar en het klinkt als één geheel. Niet zo negatief zijn. Welke ziel gaat nu klagen over het feit dat het loopjes zijn, it's catchy as hell :peukie:
 
Die Alesis compressor in het Alan Braxe filmpje is volgens mij erg bepalend voor 'de Franse sound'. Daft Punk sprak er ook vol lof over in interviews.
Ikzelf ben trouwens via dergelijke platen volop in de 'echte' (underground) disco geraakt
 
Ik zou een mpc60 niet vergelijken met een sp1200, met een sp kan je veel meer met je samples. De mpc zal het alleen samplen en weer afspelen, je kan maar bar weinig editen op een 60. Een s950 is dan al wat beter aangezien je een lowpass filter hebt.

Volgens mij heeft alleen de voorloper van de S950 een lowpass
 
Ik maak zelf ook french house en het is moeilijker dan de meeste hier denken als ge een fatsoenlijke track wilt maken. Ik probeer in mijn liedjes altijd zoveel mogelijk zelf te spelen naast het samplen. Dat doe ik met mijn basgitaar wat niet echt zo'n goede is of gewoon met mijn midi keyboard. En ik ben met deze stijl begonnen uit mijn liefde voor oude disco.
 
kheb een vraagje over de alan braxe video....namelijk waarom de alesis 3630...ik hoor dat ie bagger is....maar lees vaak dat ie altijd gebruikt is door de french house producenten

hoe gebruiken ze de 3630 ivm de sp1200?
wordt sidechain compression gebruikt of zo? of gewoon sp1200 out ->Input A en Output A ->Input B?
 
Back
Top