Sander02
Gepokt en gemazeld
Hoi,
Zit al een tijdje te dubben over hoe ik nu het beste het effect/resultaat van de compressor kan monitoren.. Natuurlijk, met je oren en met je ogen ; het is vooral de laatste -met de ogen- waar ik moeite mee heb. Hierdoor mis ik voor m'n gevoel een stuk controle over de audio.
Wat ik altijd doe is, ik zet de originele track neer in m'n wave-editor (multitrack) zodanig ingezoomed dat die het helft van het beeld in beslag neemt. De andere (onderste) helft van m'n beeld zie ik de compressed audio binnenkomen, en zo zie ik direct het verschil tussen beiden en ook vrijwel direct het effect van evt. wijzigingen van de compressor.
Bij een simpele drum-track (alleen kick en snare bijv.) vind ik dat nog te behappen, of een bas-gitaar-lijn, je ziet en hoort vrijwel direct het resultaat. Maar met meer complexe tracks -bijv. een mix van diverse sounds- en met complexere compressors vind ik het maar een lastig en ondoorzichtig verhaal worden om te monitoren.
Neem bijv. de "multiband dynamics" van Isotope Ozone.. ontzettend veel parameters te tweaken, maar hoe kan ik nu het beste monitoren wat er gebeurd? Zelfs met verregaande kennis over de parameters lijkt het me moeilijk.
Hoe doen jullie dat ? welke monitor-tools hebben jullie paraat staan voor maximale controle over het effect van de compressor?
(edit: of moet ik toch maar eens een goede cursus gaan volgen )
Alvast dank voor evt. tips!
Zit al een tijdje te dubben over hoe ik nu het beste het effect/resultaat van de compressor kan monitoren.. Natuurlijk, met je oren en met je ogen ; het is vooral de laatste -met de ogen- waar ik moeite mee heb. Hierdoor mis ik voor m'n gevoel een stuk controle over de audio.
Wat ik altijd doe is, ik zet de originele track neer in m'n wave-editor (multitrack) zodanig ingezoomed dat die het helft van het beeld in beslag neemt. De andere (onderste) helft van m'n beeld zie ik de compressed audio binnenkomen, en zo zie ik direct het verschil tussen beiden en ook vrijwel direct het effect van evt. wijzigingen van de compressor.
Bij een simpele drum-track (alleen kick en snare bijv.) vind ik dat nog te behappen, of een bas-gitaar-lijn, je ziet en hoort vrijwel direct het resultaat. Maar met meer complexe tracks -bijv. een mix van diverse sounds- en met complexere compressors vind ik het maar een lastig en ondoorzichtig verhaal worden om te monitoren.
Neem bijv. de "multiband dynamics" van Isotope Ozone.. ontzettend veel parameters te tweaken, maar hoe kan ik nu het beste monitoren wat er gebeurd? Zelfs met verregaande kennis over de parameters lijkt het me moeilijk.
Hoe doen jullie dat ? welke monitor-tools hebben jullie paraat staan voor maximale controle over het effect van de compressor?
(edit: of moet ik toch maar eens een goede cursus gaan volgen )
Alvast dank voor evt. tips!
Laatst gewijzigd: