Effect van compressor monitoren

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.104
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi,

Zit al een tijdje te dubben over hoe ik nu het beste het effect/resultaat van de compressor kan monitoren.. Natuurlijk, met je oren en met je ogen ; het is vooral de laatste -met de ogen- waar ik moeite mee heb. Hierdoor mis ik voor m'n gevoel een stuk controle over de audio.

Wat ik altijd doe is, ik zet de originele track neer in m'n wave-editor (multitrack) zodanig ingezoomed dat die het helft van het beeld in beslag neemt. De andere (onderste) helft van m'n beeld zie ik de compressed audio binnenkomen, en zo zie ik direct het verschil tussen beiden en ook vrijwel direct het effect van evt. wijzigingen van de compressor.

Bij een simpele drum-track (alleen kick en snare bijv.) vind ik dat nog te behappen, of een bas-gitaar-lijn, je ziet en hoort vrijwel direct het resultaat. Maar met meer complexe tracks -bijv. een mix van diverse sounds- en met complexere compressors vind ik het maar een lastig en ondoorzichtig verhaal worden om te monitoren.

Neem bijv. de "multiband dynamics" van Isotope Ozone.. ontzettend veel parameters te tweaken, maar hoe kan ik nu het beste monitoren wat er gebeurd? Zelfs met verregaande kennis over de parameters lijkt het me moeilijk.

Hoe doen jullie dat ? welke monitor-tools hebben jullie paraat staan voor maximale controle over het effect van de compressor?

(edit: of moet ik toch maar eens een goede cursus gaan volgen :) )

Alvast dank voor evt. tips!
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt met een spectrum analyzer gecombineerd met de feedback die een compressor zelf geeft toch wel redelijk zien wat een compressor doet lijkt me.

De compressor zelf zal met behulp van iets als een VU meter of een lampje aangeven wanneer de compressie begint te werken. Dit zul je terug zien in je spectrum analyzer.

Als je dit duidelijk wilt zien (bijvoorbeeld de invloed van release en attack) dan zul je toch op een compressor uitkomen (waarschijnlijk software) die meer feedback geeft. Fabfilter ProC is een voorbeeld van een software compressor die je erg veel visuele feedback geeft maar er zijn er nog behoorlijk wat meer die ongeveer hetzelfde doen.

Feit is dat simpelweg niet elke compressor dat doet en er vanuit gaat dat de persoon achter de knoppen weet wat elke parameter doet.
 
Laat me raden je valt in de categorie perfectionist ?? ;)

Vooropgesteld, je HOEFT geen compressie oid toe te passen. Sterker nog, als je niet weet wat voor effect iets heeft dan zou ik al zeker niet lukraak gaan toepassen. De kans is dan namelijk groter dat je iets slechter maakt dan beter.

De enige manier om het te leren is, ten eerste, lezen. Er is heel veel informatie hierover beschikbaar (hier op het forum, of andere plekken). En ten tweede, het zijn toch je oren die je moet vertrouwen (althans, zover ik weet beluister je muziek nog steeds met je oren, ik open geen track in een waveeditor om te beoordelen of iets goed is althans ;)).

Vervolgens is het een proces van trial en error. Bij een compressor plugin zitten wel vaak presets (bass/bd/vocal etc.) die je kunt uitproberen. Zo kun je in ieder geval horen wat verschillende instellingen voor effect hebben op bepaalde onderdelen van je muziek.
 
Naar mijn mening bedien je een compressor, hoe subtiel ook, altijd voornamelijk met je oren.
 
Je kunt met een spectrum analyzer gecombineerd met de feedback die een compressor zelf geeft toch wel redelijk zien wat een compressor doet lijkt me.

De compressor zelf zal met behulp van iets als een VU meter of een lampje aangeven wanneer de compressie begint te werken. Dit zul je terug zien in je spectrum analyzer.
Inderdaad, ik zie dat de compressor in werking treedt, en ik zie in de binnenkomende audio die wordt opgenomen de verschillen tussen origineel/compressed track.

Daarnaast heb ik van tevoren de te bewerken track geanalyseerd op dB's/peaks/rms e.d. en door de thresholds goed in te stellen weet ik zo ongeveer op welke plekken de compressor het hardst zal werken en welke stukken met rust worden gelaten.

De spectrum analyzer vind ik persoonlijk wat lastig om te monitoren als het om compressie gaat, die gaat veel te snel voor mij om enig verschil te zien, zelfs met de peaks op "hold" zegt het me niet zoveel.

Ik vraag me gewoon af of er andere/betere methodes zijn om je audio goed in de gaten te houden.

Wat ik ideaal zou vinden : als ik m'n wave helemaal uitgetekend zou zien, en dat bij elke tweak die ik doe aan de compressor een grafische prognose zou krijgen te zien van hoe de wave eruit gaat zien na die bewerking.. anders zou je elke keer moeten wachten tot de wave bewerkt is.

Beetje hetzelfde als hoe ik de inkomende bewerkte audio monitor, maar dan niet realtime, maar een gehele prognose vooruit.

bestaat dat?
 
Vooropgesteld, je HOEFT geen compressie oid toe te passen. Sterker nog, als je niet weet wat voor effect iets heeft dan zou ik al zeker niet lukraak gaan toepassen. De kans is dan namelijk groter dat je iets slechter maakt dan beter.
eehhh dat probeer ik juist te voorkomen ;)

het zijn toch je oren die je moet vertrouwenp
Ben ik het niet geheel mee eens, ook bij een mix van 30 tracks ? no way, niet alleen m'n oren hoor, ook, en/en.

Vervolgens is het een proces van trial en error. Bij een compressor plugin zitten wel vaak presets (bass/bd/vocal etc.) die je kunt uitproberen. Zo kun je in ieder geval horen wat verschillende instellingen voor effect hebben op bepaalde onderdelen van je muziek.
Inderdaad, zo doe ik het al jaren eigenlijk.. maar vond het nu eens tijd om te vragen.

Naar mijn mening bedien je een compressor, hoe subtiel ook, altijd voornamelijk met je oren.
Als je met een compressor/limiter wilt voorkomen dat iets peaked, ben je gewoon met keiharde dB's bezig.. en niet met je oren.
Vind het te makkelijk gezegd.. hehe ik maak het mezelf misschien wel te moeilijk :P true
 
Sander02 schreef:
Inderdaad, zo doe ik het al jaren eigenlijk.. maar vond het nu eens tijd om te vragen.

Dit geeft wel een beetje aan dat je wat verdiepen in compressie theorie geen kwaad kan.

Sander02 schreef:
Als je met een compressor/limiter wilt voorkomen dat iets peaked, ben je gewoon met keiharde dB's bezig.. en niet met je oren.

Er zijn natuurlijk vele gevallen waarbij je op basis van dB levels problemen kunt verhelpen of voorkomen. Dit wil niet zeggen dat je ook op dat moment je oren niet meer gebruikt. Het is leuk dat je iets op een bepaald aantal dB houdt maar als het niet in de mix past zijn keiharde dB's ook niet meer dan waardeloze cijfers. :)
 
Dit geeft wel een beetje aan dat je wat verdiepen in compressie theorie geen kwaad kan.
Was een foutje, zo werk ik dus niet. Ik doelde op het stukje trial en error, soms is dat goed om te doen ja.. maar ben geen preset-klikker.

Waar het bij mij wss aan schort, is het stukje monitoren en interpreteren. Daar gaat m'n vraag ook over, er worden ook een aantal dingen door elkaar gehaal imo.

Bij het muzikaal toepassen van een compressor werk je heel anders (bijv. overdreven/ducken), dan dat je aan het bijschaven bent om de boel 'in bedwang' te houden, of wanneer je met multiband bezig bent.
 
Laatst gewijzigd:
Wanneer je niet kunt horen wat je compressor doet... laat hem dan achterwege. Zoals hier eerder gezegd.. je hoeft geen compressie te gebruiken. Less is more. Ik gebruik bij voorkeur geen compressie. Alleen wanneer dat echt nodig is. Ik werk veel met live instrumentatie daar waar de meeste denken dat compressie echt nodig is. Is toch vaak niet het geval. Het onder controle houden van je mix heeft veel meer met goede opname, juiste gain structuur en correct gebruik van EQ te maken dan met compressie. En ja ook bij 30 tracks. Maar wanneer je wil horen wat je compressor doet... dan doe je toch een vergelijking, oftewel een bypass.
 
Ik werk veel met live instrumentatie daar waar de meeste denken dat compressie echt nodig is.
Dat zou ik inderdaad verwachten ja..

dan doe je toch een vergelijking, oftewel een bypass
yep

Wat eigenlijk concreet de aanleiding was voor m'n vraag, is een opname van een jam die ik had gedaan met een saxofonist en een bassist en mezelf (piano). Is gewoon XY opgenomen in de ruimte zo goed als mogelijk.

Ik wilde e.e.a. wat oplappen om als souvenir te geven aan de (gast)saxofonist, de bas was te hard, de piano te zacht en de sax met vlagen te hard. Vandaar dat ik dit geschikt vond om met een multiband compressor aan te pakken, gezien de instrumenten redelijk verdeeld zitten qua frequenties.

Tuurlijk begrijp ik dat het bij de bron al goed moet zitten, alleen dat was in dit geval niet mogelijk, ik moest het ermee doen.
Tijdens het oplappen merkte ik op dat het verrekte lastig was om met multi-band goede controle te krijgen, omdat/en dat ik visueel weinig feedback kreeg naar m'n idee.

En was sowieso benieuwd hoe men over 't algemeen monitored.. tot nu toe concludeer ik dat grotendeels de oortjes hiervoor worden gebruikt :)

Iig iedereen bedankt zover voor de tips/kritiek!

@AcidFever : die Pro-C ziet er goed uit! thanks
 
Laatst gewijzigd:
Piano en sax hebben toch wel een vrij breed frequentiespectrum. Maar met dat soort opname in x/y valt niet zo veel aan te vangen. Juist omdat je nogal wat room geluid opneemt.
Ik neem regelmatig blazers op en doe dat met z'n allen tegelijk. Het leuke is dat de spelers zelf goed weten wat voor positie ze moeten innemen om tot een redelijk gelijk volumeniveau te komen voor de opname. Eerst doe ik een testopname en dan ff terug luisteren. Dan bijv de trompet een stapje terug, bones een klein stapje naar voren en wanneer de juiste balans er is met een krijtstreepje op de vloer de positie markeren.
 
Goede tip weer :)

Hier heb ik ook veel aan gehad: http://www.soundonsound.com/sos/aug02/articles/multiband.asp

I must admit that I seldom use multi-band compression on single tracks, because the side effects of full-band compression are often musically flattering to single sounds, but where you need gain control without obvious compression, a multi-band model is more likely to deliver the results you need.
Ik voel me enigzins gestaafd door dit stukje text, dit is precies wat ik bedoelde.. en over de nut & noodzaak mbt wel of niet gebruiken ervan.. tsja, lees de thread net nog eens door .. ik zou zeggen laat dat over aan de beoordeling van degene die het wil gebruiken ; hoe eigenwijs het ook klinkt, als ik het nodig acht dan gebruik ik het (dat staat los van de vraag over het monitoren van het resultaat)

Na het stuk gelezen te hebben van SOS is het helemaal zo gek nog niet wat ik aan het doen was.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top