akkoorden progressie

Het pianoklavier is een onding... Allen zo ontworpen omdat het meganiek de snaar moet kunnen bedienen. Ergonomisch rampzalig. Alleen er spelen miljoenen muzikanten op die manier. En daar zit de kracht.
Wout
en dat weerspreekt meteen het eerste deel van het verhaal. als het zo'n onding was dan was het nooit zo omarmt.
( net zoiets als "vader abraham maakt geen goede nummers" )
 
en dat weerspreekt meteen het eerste deel van het verhaal. als het zo'n onding was dan was het nooit zo omarmt.
( net zoiets als "vader abraham maakt geen goede nummers" )
Welke alternatieven waren er? Die piano wordt pas populair in de romantiek, zeg maar de eerste helft van de 19de eeuw. In tegenstelling tot het clavecimbel was het in staat hard en zacht te kunnen spelen. En de muzikant speelde al op een lineair klavier, dus echte concurentie was er niet...

(En had Vader Abraham concurfentie ;)

Wout
 
Whow
Ik heb een dag niet gekeken in het draadje dat ik zelf heb opgestart.

Het is wel een heel andere kant opgegaan.
Wat zo'n eenvoudig schema allemaal niet te weeg kan brengen.

Enfin het maakt mij niet zo veel uit, ik heb in elk geval de informatie gekregen die ik zocht. Met dank

Paul
 
Welke alternatieven waren er?

Wout
in ieder geval kunnen meer mensen er zuivere noten uithalen dan uit een viool !

En had Vader Abraham concurfentie
Wout

ja heel veel, iedereen wilt toch een hit scoren. ga er maar eens aan staan en maak iets wat millioenen aanspreekt. tis makkelijker gezegd dan gedaan
(los van of jij of ik het onze smaak vinden )
 
is het geen fake, bedoel een stukje lego'en en een geluidsfragmentje erbij leggen ?
 
De eeste mensen hebben jammergenoeg al ontzettend veel moeite om goed op een pianoklavier te spelen met onze 'normale westerse stemming' (ook al beweren ze van wel) laat staan op de alternatieven ;-)
 
Ik weet wel zeker dat ik eerder tegen mijn eigen beperkingen aanloop dan dat van het klavier.
 
Is niet in de testfase ofzo. Is gewoon een klaar product.
Er zijn meerdere microtonale keyboard makers.
Deze speelt niet zo geweldig maar is relatief goedkoop.

Dit is niet om in normale stemming op te spelen, daarvoor natuurlijk heel onhandig.
Maar probeer maar eens te expirimenteren met grote microtonale stemmingen op een normaal toetsenbord. Dat schiet echt niet op.
19tet (octaaf verdeeld in 19) wil nog wel, 24tet ook wel.
Maar bijv 53tet (komt heel dicht bij 5-limit Just Intonation, en kan in alle toonsoorten moduleren daarmee) is echt niet te doen op een normaal keyboard.
Heeft zeker een plek dit soort microtonale keyboards.
 
Hallo mdv,
bedankt voor de post! :halleluja
dat computergezang vind ik erg boeiend! Ik zou graag het algoritme ervan eens willen zien. Er staat in de begeleidende tekst: "100% computer generated composition based on basic 5-limit harmonic permutation just intonation rules". Die pas je waarschijnlijk ook toe in Beethoven. Over dat rode mag je wat mij betreft best wat meer vertellen!!

Ik ben nog van plan een website te maken waar ik mijn onderzoek in Just Intonation uitleg.
Is een veeeel te lang en moeilijk verhaal om nu hier uit te leggen, maar als je zuivere stemming interessant vindt kan ik je er wel wat over vertellen en de princiepes en problemen uitleggen.
Is helaas soweiso een heel moeilijk gebied just intonation, niet iets wat je zomaar oppikt, en het zit zo vol problemen dat het ook nog niet echt praktisch is bij werkelijk muziek maken of zuiverder te laten klinken.
Ik heb bijv dat andere stuk, drei equali meer dan een jaar lang gebruikt om verschillende theorieen op te testen, en nogsteeds weet ik niet zeker dat ik elk nootje goed heb gestemd. Niemand weet dit, want niemand in de wereld weet nog hoe zuiver te stemmen. Is al ver voor christus een bekend probleem, en is tot nu toe onopgelost.
Ik kan je het algoritme wel sturen als je dat wilt maar ik ben bang dat je er niet veel wijzer uit wordt. Ik ben nog wel bezig hem verder te ontwikkelen en ga ook dat algoritme verder uitleggen op mijn site te zijner tijd.

Btw ik heb nu ook mp3 filetjes geplaatst op www.develde.net voor de stemmings vergelijking tussen just intonation en 12 toons gelijkzwevend.
Nu kan echt iedereen het verschil horen tussen bijv ais en bes etc. (midi files getuned met pitchbends werkt op helft van computers niet)

Maar om er nog verder over te praten kan geloof ik beter in een andere thread.
Deze thread was al omgeslagen naar discussie over zuivere stemming en computer gegenereerde muziek: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115034&page=7
Beter om daar verder te praten.
 
even terug naar het begin van deze thread:

vraag 1
de kwintencirkel is ook van toepassing op mineur toonladders. Dit is echter de Natural Minor. Hoe zit dat met de Harmonische en Melodische ?
Welke mineur-vorm wordt trouwens het vaakst gebruikt ?
Ik vind dat onderscheid erg verwarrend.

vraag 2
Dus wanneer je jezelf een aantal toonladders aanleert, is het raadzaam om ladders te nemen die dicht bij mekaar liggen op de kwintencirkel omdat deze makkelijker naar elkaar overvloeien ? Of trek ik nu een verkeerd besluit...
 
Laatst gewijzigd:
even terug naar het begin van deze thread:

vraag 1
de kwintencirkel is ook van toepassing op mineur toonladders. Dit is echter de Natural Minor. Hoe zit dat met de Harmonische en Melodische ?
Welke mineur-vorm wordt trouwens het vaakst gebruikt ?
Kan je horen, vooral als je de baspartij beluisterd. In Dm staat eigenlijk een Bb, maar soms klinkt dat wat 'vertragend' en dan is een \B beter.
Ik vind dat onderscheid erg verwarrend.
Is er ooit iemand geweest die je gezegd heeft dat muziek dan niet zou zijn? :D
vraag 2
Dus wanneer je jezelf een aantal toonladders aanleert, is het raadzaam om ladders te nemen die dicht bij mekaar liggen op de kwintencirkel omdat deze makkelijker naar elkaar overvloeien ? Of trek ik nu een verkeerd besluit...
De kwintencirkel moet je niet gaan leren. Het is een grafische voorstelling van die laddertjes, maar op zich hebben de toonladders en die cirkel niets met elkaar te maken. Leer gewoon die toonladders te spelen die je wilt gebruiken, zoals Bb, C, D G en A in majeur en mineur, die zijn lekker te zingen, vooral D. Ga je met blazers spelen, dan zullen Eb en F daar bij komen.
Speel je in een gitaarbandje, dan zal E vaak langskomen. En hou je vooral bezig met de pentatonische toonladders in die toonsoorten, want die heb je nodig om te improviseren.

Wout
 
vraag 1:
De kwintencirkel is gewoon een spellings iets.
En dit spellingstrucje werkt alleen voor majeur en natural minor.
De majeur toonladder heeft geen mollen of kruizen als je deze vanuit tonica c speelt.
De natural mineur toonladder heeft geen mollen of kruizen als je deze vanuit tonica a speelt.
En als je de tonica van de toonladders een kwint naar boven of naar onder transponeert dan komt er een mol of kruis bij. That's it.
Dit werkt niet zo voor harmonisch en melodisch mineur, die kun je niet volledig schrijven zonder mol of kruis.
Nogmaals, kwintencirkel is een spellings iets. Maar toonladders gaan om de tonica en de stapgroottes ten opzichte van de tonica, bijv heel, heel, half, heel, heel, heel, half (voor majeur).
En bijv natural mineur is niet hetzelfde als majeur alleen dan met de tonica op een andere plek in de toonladder. In spelling is dit wel zo. Maar het is eigenlijk gewoon een compleet andere toonladder.
Je kunt beter om toonladders te vergelijken 1 vaste tonica nemen, bijv C en dan vanuit daar alle toonladders spelen.

Vraag 2:
Nee niet echt (alhoewel wel een beetje) maar zo zit het niet echt. Verhaal bij vraag 1 legt dit eigenlijk al uit.
 
Vreemd dat die kwintencirkel dan zo onbruikbaar lijkt te zijn, terwijl iedere toonsoort naar links of rechts steeds maar één nootje verschilt.
Daar moet je toch iets mee kunnen, lijkt me ?

Het bestaan van een term zoals 'Chord progression' is een evidentie, maar bestaat er dan ook iets zoals 'Scale progression', en is het courant ?
 
Back
Top