Wout, ik neem aan dat je 11 tot 12 millimeter bedoelt. Dat is dus de plaats waar je die 9 onderverdelingen (die ik verkeerdelijk "punten" heb genoemd, maar eigenlijk "comma's" heten -what's in a name) zou kunnen spelen, maar omdat ons gehoor daar niet op getraind is, en we er geen algemene notatie-standaard voor hebben (en er bovendien geen breed instrumenten-pallet is dat de comma's kan spelen) wordt daar niet mee gewerkt.
Grtz
Nee hoor, gewoon centimeters. Kijk naar een basgitaar. De 3-de snaar is de A en twee posities hoger zit de B. Daar zitten best een aantal
centimeters tussen
Nu heeft een basgetaar een vrij kleine mensuur t.o.v. een contrabas, vooral een 10/10 (tien tienden oftewel een hele bas). Daar zit een flinke mannenhand breedte afstand tussen.
Comma's zijn onderdeel van een toonsysteem, zoals wij de toonladder kennen. Toonhoogte verschillen kunnen onderling verdeeld worden, die men dan comma's noemt. Zo kunnen halve toonafstanden in negen comma's, 16 comma's en 32 comma's verdeeld zijn en dan zijn die afstanden min of meer gedefineerd als 3 comma's of 20 comma's.
In ieder geval gaat het allemaal wel heel erg ver weg van het topic. Deze zij-discussie is ontstaan door die rare verwisselingen van toonsoorten met mollen en kruisen. Dat komt volgens mij alleen maar door dat rare Band-in-the-Box. Computers moeten gewoon met hun toetsjes van de theorie afblijven, want die weten niet hoe ze moeten interpreteren: dat kan alleen een mens... Hoop ik...
Toch nog even over gelijkzwevende stemming.
Omdat de onderlinge afstanden in de westerse toonladder niet meer kloppen als je in een andere toonsoort speelt dan waarin het instrument gestemd staat; dan gaat de boel zweven. Dus speel je een Bb op een fluit die gestemd is in F en je speelt een de A# op een in G# gestemd instrument, dan krijg je een zweving, net zoals een synth twee oscillatoren net iets naast elkaar staan (Beating genaamd). Door alle toetsen zo te stemmen dat ze eigenlijk allemaal de zelfde hoeveelheid zwevingen hebben, dan kan je wel moduleren naar een andere toonsoort. Dat is dus
gelijkzwevende stemming, onze piano of synth.
Maar ik stel voor deze stemmingen discussie te staken, want hele volksstammen liggen hier overhoop met elkaar. Net als de frequentie van de standaard A=440. Zoiets regelen kan alleen in dictaturen, zoals Napoleon en Hitler, die in Europa de 440 Hz er door duwde. En ook het maandsalaris voor symfonie orkest leden.
Wout