akkoorden progressie

... 8 maten Couplet : Fis - Fis- Fis - As- As - As MOET zowieso als fis en dan ais of ges en dan as genoteerd worden - Fis (1 volle toon omhoog weer) ...
Het is inderdaad allemaal erg warrig, maar het is natuurlijk wel een reeks akkoorden gegenereerd dat Band-in-the-box gebeuren. Die doet dat aan de hand van het melodietje, dus als dat al warrig is...

[BitB]Oh, staat in G... Nee, toch niet, Fm... Toch...?[/BitB]

Wout
 
11 cm tussen de A en B? Nooit geweten dat dat zo veel was. Grappig.
 
Het is inderdaad allemaal erg warrig, maar het is natuurlijk wel een reeks akkoorden gegenereerd dat Band-in-the-box gebeuren. Die doet dat aan de hand van het melodietje, dus als dat al warrig is...

[BitB]Oh, staat in G... Nee, toch niet, Fm... Toch...?[/BitB]

Wout

Nee dit komt niet meer uit Band in a box
Verder is het heel simpel, dat weet ik.
In elk geval bedankt voor de tips tot zover (ook tips van musicheaven zijn welkom)

De melodie zit in mijn hoofd en vertrouw ik niet toe aan het internet. Dat is te erg, gezien mijn niet kunnen zingen. Het is dus altijd weer de vraag of de dingen die in mijn hoofd zitten er ook uitkomen. Dat is in het verleden een aantal keer goed gelukt, dus ik hoop dat dat deze keer weer gaat lukken. Binnenkort komen we bijelkaar (het is voor een cabaret achtig gebeuren) en zal ik weer meer weten.

Paul
 
Jazeker... Ik heb zo’n goedkope contrabas, waar geen fretten opzitten om de kosten te drukken ;)
Serieus, er zit zo’n 11 tot 12 centimeter tussen tussen de A en de B, dus plaats genoeg om een vinger te zetten, maar niet alles mag!

Wout

Wout, ik neem aan dat je 11 tot 12 millimeter bedoelt. Dat is dus de plaats waar je die 9 onderverdelingen (die ik verkeerdelijk "punten" heb genoemd, maar eigenlijk "comma's" heten -what's in a name) zou kunnen spelen, maar omdat ons gehoor daar niet op getraind is, en we er geen algemene notatie-standaard voor hebben (en er bovendien geen breed instrumenten-pallet is dat de comma's kan spelen) wordt daar niet mee gewerkt.
Grtz
 
Intro 1 maat
8 maten couplet : D D D Em Em Em Em D
8 maten Refrein : G G D D G G D Asus (om naar nieuwe maatsoort te gaan)
8 maten Couplet : E - E - E - Fm- Fm- Fm- Fm- E (1 volle toon omhoog dus)
Tussenakkoord Cis mineur
8 maten Couplet : Fis - Fis- Fis - As- As - As - Fis (1 volle toon omhoog weer)
Ending (geen aandacht aan besteden)

Paul

Volgens mij klopt het niet wat je hebt geschreven.. als je transponeert moet je wel alle verhoudingen hetzelfde houden, anders is het geen transponeren maar iets anders (moduleren bijv).. dus dan krijg je:

Intro 1 maat
8 maten couplet : D D D Em Em Em Em D

8 maten Refrein : G G D D G G D B ; waarom B? B is de kwint van E, klinkt logischer + je kan met de bas van D, via D# naar E, waarbij je het B-akkoord op de D# basnoot speelt, klinkt heel simpel en logisch, probeer 't maar eens.

8 maten Couplet : E - E - E - F#m- F#m- F#m- F#m- E (nu is-ie hetzelfde als het D-couplet, ofwel getransponeerd)

Tussenakkoord Cis mineur >> misschien oplossen naar majeur, en dan naar F#, dat wordt dan : C#m --- C#majeur (dominant7) - F# (dan krijg je leidtoon C# - B - A#)

8 maten Couplet : F# - F#- F# - G#m- G#m - G#m - G#m - Fis

Tenminste, als dit is wat je bedoelde..

Voor cabaret hè, hmm bovenstaand doet me denken aan het herman finkers stukje met dat orgel, dat-ie telkens een halve noot hoger aanslaat op z'n orgel :D ontzettend droog stukje, weet alleen niet welke show dat nou was

suc6!
 
Laatst gewijzigd:
Sander,

Heel hartelijk bedankt voor de aanwijzingen.
Ik had hier en daar een typefoutje gemaakt, want ik speelde idd wat jij aangaf, maar die overgangen die jij aangeeft klinken als een "klok"

Precies zoals ik het wilde hebben, maar niet kon vinden.

Nu hopen dat ik straks de strekking duidelijk kan maken naar de mensen die het moeten gaan zingen.


Overigens ken ik het door jouw omschreven nummer niet. Maar natuurlijk lijkt het ergens op. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik niet heel uniek zal zijn.

Paul
 
OK fijn om te horen !

Wilde niet vergelijken ergens mee hoor, 't is niet dat ik er naar kijk en direct de associatie leg met Herman Finkers zeker niet.. 't lijkt in de verte op dat stukje omdat je telkens verhoogd hehe meer dan dat ook niet. Het is ook geen nummer van 'm, meer een stukje in een van z'n shows met een kazig orgeltje

Nogmaals succes
 
Wout, ik neem aan dat je 11 tot 12 millimeter bedoelt. Dat is dus de plaats waar je die 9 onderverdelingen (die ik verkeerdelijk "punten" heb genoemd, maar eigenlijk "comma's" heten -what's in a name) zou kunnen spelen, maar omdat ons gehoor daar niet op getraind is, en we er geen algemene notatie-standaard voor hebben (en er bovendien geen breed instrumenten-pallet is dat de comma's kan spelen) wordt daar niet mee gewerkt.
Grtz
Nee hoor, gewoon centimeters. Kijk naar een basgitaar. De 3-de snaar is de A en twee posities hoger zit de B. Daar zitten best een aantal centimeters tussen :) Nu heeft een basgetaar een vrij kleine mensuur t.o.v. een contrabas, vooral een 10/10 (tien tienden oftewel een hele bas). Daar zit een flinke mannenhand breedte afstand tussen.

Comma's zijn onderdeel van een toonsysteem, zoals wij de toonladder kennen. Toonhoogte verschillen kunnen onderling verdeeld worden, die men dan comma's noemt. Zo kunnen halve toonafstanden in negen comma's, 16 comma's en 32 comma's verdeeld zijn en dan zijn die afstanden min of meer gedefineerd als 3 comma's of 20 comma's.

In ieder geval gaat het allemaal wel heel erg ver weg van het topic. Deze zij-discussie is ontstaan door die rare verwisselingen van toonsoorten met mollen en kruisen. Dat komt volgens mij alleen maar door dat rare Band-in-the-Box. Computers moeten gewoon met hun toetsjes van de theorie afblijven, want die weten niet hoe ze moeten interpreteren: dat kan alleen een mens... Hoop ik...

Toch nog even over gelijkzwevende stemming.
Omdat de onderlinge afstanden in de westerse toonladder niet meer kloppen als je in een andere toonsoort speelt dan waarin het instrument gestemd staat; dan gaat de boel zweven. Dus speel je een Bb op een fluit die gestemd is in F en je speelt een de A# op een in G# gestemd instrument, dan krijg je een zweving, net zoals een synth twee oscillatoren net iets naast elkaar staan (Beating genaamd). Door alle toetsen zo te stemmen dat ze eigenlijk allemaal de zelfde hoeveelheid zwevingen hebben, dan kan je wel moduleren naar een andere toonsoort. Dat is dus gelijkzwevende stemming, onze piano of synth.

Maar ik stel voor deze stemmingen discussie te staken, want hele volksstammen liggen hier overhoop met elkaar. Net als de frequentie van de standaard A=440. Zoiets regelen kan alleen in dictaturen, zoals Napoleon en Hitler, die in Europa de 440 Hz er door duwde. En ook het maandsalaris voor symfonie orkest leden.

Wout
 
Maar ik stel voor deze stemmingen discussie te staken, want hele volksstammen liggen hier overhoop met elkaar. Net als de frequentie van de standaard A=440. Zoiets regelen kan alleen in dictaturen, zoals Napoleon en Hitler, die in Europa de 440 Hz er door duwde. En ook het maandsalaris voor symfonie orkest leden.

Wout


Dat is toch niet zo goed geregeld door deze dictator. Verschillende (redelijk veel) orkesten en instrumenten zijn namelijk niet op 440 Hz gestemd.
 
... Verschillende (redelijk veel) orkesten en instrumenten zijn namelijk niet op 440 Hz gestemd.
Natuurlijk, want wie beweert nou dat je op de standaard toonhoogte moet spelen? Er is geen echte wet voor: "U speelde die noot vals, dus gevangenisstraf...: :) Net als spelling, die is in weze ook vrij: die uit het groene boekje is een voorkeursspelling!

Bluesgitaristen stemmen hun gitaar op de hoogte waarin ze lekker zingen en dat is niet verboden.

Wout
 
Natuurlijk, want wie beweert nou dat je op de standaard toonhoogte moet spelen? Er is geen echte wet voor: "U speelde die noot vals, dus gevangenisstraf...: :) Net als spelling, die is in weze ook vrij: die uit het groene boekje is een voorkeursspelling!

Bluesgitaristen stemmen hun gitaar op de hoogte waarin ze lekker zingen en dat is niet verboden.

Wout


Niemand beweert dat. Echter het is lang niet alleen 440 Hz die als referentie wordt gehanteerd voor bijvoorbeeld orkesten. Naast o.a. 441 en 443 wordt 442 Hz volgens mij ook regelmatig gebruikt. Xylofonen zijn meen ik ook vaak vast op 442 Hz "gestemd".
 
Muziektheorie op het synthforum, een goed idee :okdan:

Blokfluiten heb je minimaal al in 2 soorten: 415 hz of 440 hz. En ja, een ab is iets anders dan een g#. Mbt stemmingen: de meeste muzikanten spelen in een "standaard" stemming, zeg maar de meest gebruikte stemming van de tijd en locatie waar(in) ze leven. Maar er zijn veel muzikanten, bv guitaristen, die er een eigen stemming op na houden. Ik ben toevallig fan van Robert Fripp, die gebruikte ook zo zijn eigen stemming, volgens internet bronnen omdat je zo per positie veel meer noten tot je beschikking hebt en dus meer bereik hebt zonder dat je je vingers moet verplaatsen. Is dus over nagedacht...

Ben zelf geen guitarist maar een vriend van mij uit Duitsland heeft les van hem gehad en gebruikt deze stemming. Dus ik zat mij een tijdje geleden te af te vragen of je iets dergelijks zou kunnen doen met een klavier. Daarmee stel je volgens mij de vraag waarom een piano een piano is, dus per 12 noten per octaaf en waarom ze gestemt zijn zoals ze gestemt zijn. Tja....

Maar er zijn ongetwijfeld al anderen geweest in het verleden die hier mee geexperimenteerd hebben, want ik heb wel eens iets gelezen over 19 en 31 toonsverdeling (per octaaf) maar daar houdt mijn kennis dan ook op. Ik mij ook niet echt voorstellen dat dat nou handig speelt en wat dat harmonisch gezien dan oplevert.
 
... want ik heb wel eens iets gelezen over 19 en 31 toonsverdeling (per octaaf) maar daar houdt mijn kennis dan ook op. Ik mij ook niet echt voorstellen dat dat nou handig speelt en wat dat harmonisch gezien dan oplevert.
19 is eenvoudig te verklaren dat de vijf zwarte toetsen verdubbeld worden, dus er is een Bb toets en een A# toets. Dan zijn knopklavieren wel wat handiger, maar die worden door weinig pianisten beheerst. 31 toons komt hoofdzakelijk bij orgels voor. Ik weet niet precies hoe dat in elkaar steekt, maar in Haarlem in het Teylers museum staat een bespeelbaar exemplaar waar vaak concerten op worden gegeven.

Heeft Fripp een andere stemming, dus 433 en een half Hz, of heeft hij snaren verstemd, een scordatura, dus een akkoord of wat lagere en hogere snaren? Zet de E snaren op de D en je speelt zo 'Een Holle Vijman' weg...

Het pianoklavier is een onding... Allen zo ontworpen omdat het meganiek de snaar moet kunnen bedienen. Ergonomisch rampzalig. Alleen er spelen miljoenen muzikanten op die manier. En daar zit de kracht. Bob Moog was een tegenstander van het pianoklavier, want waarom zou een synthesizer die nodig hebben. Zijn technici dachten daar anders over.

Wout
 
(...) Robert Fripp, die gebruikte ook zo zijn eigen stemming (...)

Wat Fripp doet is dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Standard_Tuning

Hij stemt zijn snaren op andere noten dan anderen. Maar iedere afzonderlijke snaar heeft zelf nog steeds dezelfde stemming als een regulier gestemde gitaar, namelijk een gelijkzwevende stemming.

Ik denk dat snaarinstrumenten-met-frets eigenlijk een speciaal geval zijn; vrijwel alle noten zijn vals ten opzichte van elkaar en je kunt ook nog eens dezelfde noot op meerdere manieren spelen. En die zullen vrijwel allemaal weer een andere frequentie hebben. Vrijwel allemaal vals8o) Eigenlijk is een gitaar 6 afzonderlijk gestemde instrumenten in 1:mega:
 
Leuk! Ik had me nog nooit in Fripp verdiept. Interessant dat hij de stemming ook als stimulans gebruikt om te vernieuwen.
Hij stemt zijn snaren op andere noten ...
Eh, tonen, die hebben frequenties. Noten hebben balletjes en vlaggetjes. :)
dan anderen. Maar iedere afzonderlijke snaar heeft zelf nog steeds dezelfde stemming als een regulier gestemde gitaar, namelijk een gelijkzwevende stemming.
Daar kan je natuurlijk niets aan veranderen.
Ik denk dat snaarinstrumenten-met-frets eigenlijk een speciaal geval zijn; vrijwel alle noten zijn vals ten opzichte van elkaar en je kunt ook nog eens dezelfde noot op meerdere manieren spelen. En die zullen vrijwel allemaal weer een andere frequentie hebben. Vrijwel allemaal vals8o)
Zeker, vooral de Gibson LesPaul uit 1956! ;) Maar wat fretten aangaat is dat niet helemaal waar. Niet westerse instrumenten hebben vaak verplaatsbare frets, zoals de baglama (spr. uit: balama), ook bekend als de Turkse saz, en vooral de sitar uit India. Die worden dan weer zuiver (of rein) gestemd, of ze hebben de mogelijkheid om heel sterk te kunnen intoneren, het trekken en duwen aan de snaren. De belangrijkste snaar van de sitar zit in het midden van de steel en de onderzijde is helemaal leeg om te kunnen trekken, het moeilijkste van de speltechniek.
Eigenlijk is een gitaar 6 afzonderlijk gestemde instrumenten in 1:mega:
En een piano een 88-snarige gitaar... (citerend Tom Lehrer, cabaretier in de jaren 60 in de USA)

Maar wat Fripp erg mooi illustreert is dat de gitaar, net als de synthesizer, nog vol op in ontwikkeling is. Er komen nog steeds veranderingen en verbeteringen, terwijl instrumenten als de viool zo’n twee honderd jaar onveranderd zijn gebleven (Nou ja, de snaren zijn wat hoger komen te liggen - de hoek van de steel t.o.v. de kast).
En dat ook de menselijke maat de standaard is, want ondanks dat de communicatietechnieken veel beter zijn dan in de tijd van Stradivari (beroemd vioolbouwer, ongeveer 1700) volgen de veranderingen elkaar niet heel veel sneller op, maar worden door de adaptatie van de spelers en het publiek bepaald. Er moeten bespelers zijn die de muziek maken die het publiek waardeert.

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Toch nog even over gelijkzwevende stemming.
Omdat de onderlinge afstanden in de westerse toonladder niet meer kloppen als je in een andere toonsoort speelt dan waarin het instrument gestemd staat; dan gaat de boel zweven. Dus speel je een Bb op een fluit die gestemd is in F en je speelt een de A# op een in G# gestemd instrument, dan krijg je een zweving, net zoals een synth twee oscillatoren net iets naast elkaar staan (Beating genaamd). Door alle toetsen zo te stemmen dat ze eigenlijk allemaal de zelfde hoeveelheid zwevingen hebben, dan kan je wel moduleren naar een andere toonsoort. Dat is dus gelijkzwevende stemming, onze piano of synth.

Maar ik stel voor deze stemmingen discussie te staken, want hele volksstammen liggen hier overhoop met elkaar. Net als de frequentie van de standaard A=440. Zoiets regelen kan alleen in dictaturen, zoals Napoleon en Hitler, die in Europa de 440 Hz er door duwde. En ook het maandsalaris voor symfonie orkest leden.

Wout


Ik vind discussies over stemming juist interessant en ook relevant :)

Ik heb een voorbeeld online gezet met 3 verschillende stemmingen van hetzelfde stuk.
Eerste is gelijkzwevend, tweede is pythagorees, derde is in een special reine stemming (mijn eigen versie van just intonation)
Verschil is makkelijk te horen. En zeker een groot verschil tussen ais en bes in de reine versie (nog veel vaker en meer verschillen tussen allerlei andere tonen die nieteens spellingsverschil hebben)

www.develde.net

Ze staan er in midi formaat waarin de stemming wordt gedaan door pitch bends op aparte midi kanalen, af te spelen met elke general midi geluidskaart (maak binnenkort ook wel mp3tjes ervan)
 
Ik vind discussies over stemming juist interessant en ook relevant :)

Ik heb een voorbeeld online gezet met 3 verschillende stemmingen van hetzelfde stuk.
Eerste is gelijkzwevend, tweede is pythagorees, derde is in een special reine stemming (mijn eigen versie van just intonation)
Verschil is makkelijk te horen. En zeker een groot verschil tussen ais en bes in de reine versie (nog veel vaker en meer verschillen tussen allerlei andere tonen die nieteens spellingsverschil hebben)

www.develde.net

Ze staan er in midi formaat waarin de stemming wordt gedaan door pitch bends op aparte midi kanalen, af te spelen met elke general midi geluidskaart (maak binnenkort ook wel mp3tjes ervan)

Hallo mdv,
bedankt voor de post! :halleluja
dat computergezang vind ik erg boeiend! Ik zou graag het algoritme ervan eens willen zien. Er staat in de begeleidende tekst: "100% computer generated composition based on basic 5-limit harmonic permutation just intonation rules". Die pas je waarschijnlijk ook toe in Beethoven. Over dat rode mag je wat mij betreft best wat meer vertellen!!
 
Ben geen mod, maar is dat geen topic opzich waard? de TS vraagt alleen tip/advies over een akkoorden reeks uit BITB :P

Harmonieleer was geloof ik het onderwerp, nu zitten we al bij microtonaliteit..
 
Ik vind discussies over stemming juist interessant en ook relevant :) ...
Natuurlijk is het uiterst interessant en relevant, maar als ik eens moet uitleggen of het de muziek ook 'leuker' maakt, dan zijn het aantal tanden in m'n mond niet meer te tellen... Misschien is het raadzamer deze discussie naar een andere plek over te brengen, bijvoorbeeld electro-music.com, hoewel met Engels als voertaal, maar wel een veel breder publiek dat zou willen deelnemen aan discussies als deze.

Op dit moment kan ik helaas de muziekvoorbeelden niet horen, dat moet helaas tot vanavond laat wachten.

Wout
 
Harmonieleer was geloof ik het onderwerp, nu zitten we al bij microtonaliteit..

Het topic luidt: akkoorden progressie (harmonieleer dus inderdaad).
Welke akkoorden je wel en niet na elkaar kunt plaatsen verschilt niet alleen in tijd, maar ook vooral in stemming. Stemming is onlosmakelijk verbonden met harmonieleer. Het duidelijkste voorbeeld daarvan vind ik de laatste fuga (b-klein) uit het wohltemperierte klavier deel I van Bach, waar in het thema alle 12 tonen binnen het octaaf worden gebruikt. Het zou in een middentoonsstemming zo vals als een kraai klinken.
 
Back
Top