mic preamp voor een dynamische mic?

Digs

Ingeburgerd
Lid sinds
7 april 2009
Berichten
40
Hallo allen

ik heb pas een shure sm58 gekocht en was van plan een mic preamp te kopen nadat ik heb gelezen dat het er voor zorgt dat de kwaliteit van vocale opnames(rap) daardoor wordt verhoogd.
maar ik vroeg me af of ik ergens specifiek op moet letten aangezien het een dynamische mic is en geen condensator.
Ik dacht zelf aan een presonus tubepre.(moet helaas denken aan mn budget)
Ik heb er veel goede dingen over gehoord/gelezen.

I ja ik heb ook een tascam us122l. omdat ikook heb gelezen dat de "opnameketting" zo klein mogelijk dient ghouden te worden voor goede kwaliteit vraag ik dus ook aan jullie of het wel een Plus is om een preamp te kopen.

BVD

Gr
 
Laatst gewijzigd:
Het kan zeker wel een plus zijn om een aparte pre-amp aan te schaffen, maar het resultaat van de pre-amp op de kwaliteit van je opname heeft ook te maken met de rest van je apparatuur. Bijvoorbeeld een hele dure pre-amp met een budget mic en budget audio-interface zal de investering in de dure pre-amp niet waard zijn, omdat de pre-amp door de lagere kwaliteit van de andere apparatuur niet uit de verf komt.

De Presonus Tube Pre is een leuke pre-amp die voor zijn prijs (100-120 euro) een goede kwaliteit levert en een 'buizen sound' aan je opname meegeeft. Over het algemeen klinkt een buizen pre-amp 'warm' en 'wollig', maar de Tube Pre blijft toch redelijk transparant en voegt op een subtiele manier wat 'warmte' toe aan het signaal. Natuurlijk klinkt hij niet zo als een dure tube pre-amp, maar dat kun en mag je voor deze prijs dan ook niet verwachten.

Waar je mee moet oppassen bij een pre-amp is hoe je hem aansluit op de audio-interface, in jouw geval de Tascam US122L. De meeste audio-interfaces hebben namelijk zelf een ingebouwde mic pre-amp, zo ook de US122L afgaande op zijn specificaties (aparte mic-ingang en aparte switch voor mic). Wanneer je de Tube Pre als een pre-amp gaat gebruiken moet je daarom de output van de Tube Pre aansluiten op de line-input van de US122L, want anders sluit je een pre-amp op een pre-amp aan en dat komt de kwaliteit van het signaal niet ten goede.

De Shure SM58 is een gedegen mic, die zijn sporen wel heeft verdiend, met name als de favoriete stage mic. Het is niet direct de meest voor de hand liggende keus als studio mic, maar je kunt er zeker wel goede opnames mee maken. Als je toe bent aan een andere mic, check dan eens de Rode NT-2a. Dat is een goede en betaalbare mic om mee te starten.
 
Ok dan thanks.
Goede info!
inderdaad de tascam heeft een ingebouwde preamp, daarom word er door sommigen gezegd dat het niet nodig is om een preamp te kopen. Maar ik zou m willen m aanschaffen voor het "warmer" maken van de opnames, als het ook werkelijk merkbaar zou zijn.

btw Me basistation is een macbook (de laatse uitvoering).

Maar wat betreft het klein houden van de opnameketting, is daar nog iets op te zeggen?


one
 
Laatst gewijzigd:
inderdaad de tascam heeft een ingebouwde preamp, daarom word er door sommigen gezegd dat het niet nodig is om een preamp te kopen. Maar ik zou m willen m aanschaffen voor het "warmer" maken van de opnames, als het ook werkelijk merkbaar zou zijn.

Zoals gezegd in mijn vorige reactie, de Tube Pre heeft een redelijk transparante klank en voegt op een subtiele manier wat 'warmte' toe aan het signaal. Verwacht dus geen wonderen ervan. Je zult merken dat het signaal wel wat anders klinkt dan wanneer je zonder Tube Pre opneemt, maar het is niet dat je ineens een gigantisch groot verschil zult horen.

Maar wat betreft het klein houden van de opnameketting, is daar nog iets op te zeggen?

Het zo kort mogelijk houden van de opnameketting klopt over het algemeen wel, maar het toevoegen van een pre-amp kan geen kwaad. Zeker niet wanneer je de pre-amp aansluit op de line input van je audio-interface. Dit is een normale set-up die in veel studio's wordt toegepast.
 
Over het algemeen klinkt een buizen pre-amp 'warm' en 'wollig'

heb je ervaring met echte buizenvoorversterkers, of heb je dit ergens gelezen ?


een buizen versterker kan net zo clean klinken. een preamp zoals de presonus heeft er een buisje bij dat niet versterkt, enkel het signaal gaat er doorheen. door de lage spanning gaat dit meestal wat doffer klinken.

wellicht niet ideaal voor een sm58, aangezien deze al vrij dof klinkt en veel laag in zich heeft.
 
heb je ervaring met echte buizenvoorversterkers, of heb je dit ergens gelezen?

een buizen versterker kan net zo clean klinken. een preamp zoals de presonus heeft er een buisje bij dat niet versterkt, enkel het signaal gaat er doorheen. door de lage spanning gaat dit meestal wat doffer klinken.

Ik heb zelf ervaring met tube pre-amps en andere buizenapparaten met name van TL Audio en Avalon en ook de Presonus Tube Pre, maar je hebt gelijk dat een tube pre-amp ook 'clean' kan klinken. Ik drukte me wellicht wat ongenuanceerd uit. Vandaag de dag wordt een buizenapparaat door veel mensen toch juist gebruikt om 'warmte' en 'wolligheid' toe te voegen aan het veelal 'kille' digitale signaal.

Is het 'doffer' klinken (minder hoge tonen) nu juist niet een karaktereigenschap van een 'warme' sound?
 
Ik zou voor een SM58 geen aparte (budget)preamp aanschaffen. Ik verwacht niet dat er veel anders wordt in vergelijk met je tascam. Ik zou zeggen wanneer je een betere sound wil.... spaar even verder voor een kwalitatief goede preamp en Mic. In ieder geval een preamp waar de Zgn 'warmte' regelbaar is. En niet zomaar een preampje aanschaffen omdat er een buis in zit. De ene buis is de andere niet. mijn ervaring met budget buizen preamps is dat ze de boel juist gaan dichtsmeren. Met goede preamps krijg je juist meer clarity/definitie. Een beetje behoorlijk preamp begint bij zo'n 700 euro. Denk dan idd in de lijn van TLa, Universal Audio, Avalon, SSL, API. Ik ben van mening dat de goedkopere buizen preamps weinig tot niets verbeteren en in sommige gevallen zelfs verslechteren tov het originel signaal.
 
Vandaag de dag wordt een buizenapparaat door veel mensen toch juist gebruikt om 'warmte' en 'wolligheid' toe te voegen aan het veelal 'kille' digitale signaal.

Is het 'doffer' klinken (minder hoge tonen) nu juist niet een karaktereigenschap van een 'warme' sound?

tsja, dat zou je denken, maar ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de lichte oversturing die ontstaat bij oude apparatuur die nodig afgesteld moet worden. te heet lopende buizen, droge condensatoren, dikke trafo's... dit laat natuurlijk een bepaalde klank achter. door lichte oversturing (zonder dat het echt zodanig te horen is) worden bepaalde harmonischen benadrukt etc.wat als 'warm' omschreven kan worden. wat een klote benaming eigenlijk :D

goedkope 'buizen' spullen laten de buis niet eens versterken, maar op een veel te lage spanning werken waardoor de bandbreedte wordt geknepen... iets wat je geluid dof kan maken.

zoals dubcreator ook zegt, een preamp kopen voor een sm58 heeft niet erg veel effect, behalve als je ingebouwde pre dusdanig slecht klinkt (voor live gebruik ik soms een spirit e8 mixer, die preamps zijn zo bagger dat een presonus al een verbetering is !)
 
En niet zomaar een preampje aanschaffen omdat er een buis in zit.

Nee het was ok niet perse om dat er een buis inzit, maar meer dat ik deze preamp bij mn "internetonderzoek" vaak zag staan als de betere preamp voor zn prijsklasse.

Maar ik ben erg blij dat ik de vraag eerst hier heb kunnen stellen, want anders was ik waarschijnlijk 100 euro voor weinig resultaat kwijt.
Dat is nou het mooie van zo een forum,gedeelde kennis!

Het kwam bij mij in me op om een preamp te kopen, omdat ik vaak heb gelezen dat mensen schreeuwen om preamps, dat het onmisbaar is..
Dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn, voor goede kwalitatieve opnames..maar goed we zien het wel, even experimenteren nog.

Mensen bedankt!
 
ok die kende ik nog niet. Ben benieuwd!
Laat anders hier even weten wat je ervaringen met die Fathead zijn!
 
Ik heb de Fethead een keer thuis tussen een oude MD421 van Sennheiser en daar klonk hij een stukje opener en frisser in het hoog. Maar ik laat het jullie weten hoe mijn bevindingen waren met een sm58 live.
 
Ik gebruik ook wel eens deze "preamps" van +20dB voor SM58's voor televisie opnames; je moet het zien als een koppelbus die 20 dB versterkt ipv verzwakt. Mijn reden om ze in te zetten is dat er lange lengtes kabel tussen de mic en de echte preamp zit (100+ meter). Dan scheelt het wel een stuk. Maar ik vind ze wel iets teveel ruisen om ze als echte preamps te bestempelen. Toch blijven het handige gadgets!:D
 
Paar dingetjes:
- Zo'n Presonus Tube Pre zou je eigenlijk niet eens in één adem mogen noemen met de Avalon (VT737SP). Die Presonus is nl. 'starved plate': d.w.z. dat over de buis een lage spanning staat (vaak ergens tussen de 12 en 24V), terwijl wanneer men praat over 'het buizengeluid', er voltages van boven de 150V-180V nodig zijn.
In het geval van 'starved plate' (of op Amerikaanse fora minachtend 'toob' ipv 'tube' genoemd) werkt de buis eigenlijk maar als een subtiel overdrive-effect met voornamelijk oneven harmonischen, ipv even harmonischen (wat WEL voor de vaak gewenste 'buizenklank' zorgt).

Ik vind het persoonlijk wel lonen om te investeren in een GOEDE, betaalbare pre-amp, vooral omdat ze meer gain kunnen leveren dan de gemiddelde instap-interface (66-80dB ipv 50-60dB), wat vaak resulteert in meer headroom/lagere 'noise-floor'. Daarbij, mocht je met Ribbon mics aan de slag willen, heb je al snel 60+ dB nodig.

2 aanraders met allebei hun eigen klank:
- M-Audio DMP-3.
€159, 2 kanaals, super-clean, weinig ruis. Zoek de diverse (home)recording fora er op na en deze zal 9 vd 10 keer aanbevolen worden, wanneer men persé onder de $200 wil blijven.

p17596.jpg


Ik heb er zelf 2, omdat mijn vroegere recorder (Korg D16) geen fantoompower kon leveren. Ik prefereer hem overigens ook aan de preamps van mijn latere ex-recorder; Yamaha AW2400, welke toch te boek staan als niet al te beroerd.

Nummer 2:
Golden Age Project PRE-73
€269, 1 kanaal. Electronisch gebaseerd op de veel geroemde Neve 1073. Voor ik het wespennest open trek of ie ook zo klinkt; op gearslutz.com (in Low-End Theory) staan soundsamples, waarbij men de PRE-73 zowel ongemodificeerd als gemodificeerd vergelijkt met een echte Neve 1073, dus trek je eigen conclusies.
Grote voordeel: 80dB (behoorlijk ruisvrije) gain. En een 'transformer-coupled' input, wat resulteert in meer 'body' en 'punch' aan je sound.
Aangezien ie een aparte Input Gain en een Output level regeling heeft, kan je hem ook oversturen (output laag, input hoog), wat 'm nog meer karakter geeft. Verder heeft ie een Lo Z schakelaar voor 2 standen impedantie (1200 en 300 Ohm als ik me niet vergis), zoals de originele Neve.
Wat ook volgens het juiste design is, is de Input Gain knop; die heeft 3 'ranges', met stapjes van 5dB. Range 1=line level, Range 2=Medium gain (voor condensator mics), Range 3=High Gain (voor sommige dynamische en ribbon mics).
pre73-3.jpg


En geloof mij als ik zeg dat geen Behringer, Bellari, goedkope Art Tube MP (Art Pro Channel en Voice Channel zijn WEL o.k.!), of andere meuk onder de 300 euro hier bij kan.

Nee, ik ben geen verkoper. :mega: (Ik zoek wel werk trouwens, dus muziekwinkels, als jullie dit lezen... :eureka: :engel: )
 
Ik heb zelf ook een beta 58a, die heb ik wel is aan mijn Universal Audio SOLO 610 gehangen ;-)

Dope ;-)
 
Ik gebruik ook wel eens deze "preamps" van +20dB voor SM58's voor televisie opnames; je moet het zien als een koppelbus die 20 dB versterkt ipv verzwakt. Mijn reden om ze in te zetten is dat er lange lengtes kabel tussen de mic en de echte preamp zit (100+ meter). Dan scheelt het wel een stuk. Maar ik vind ze wel iets teveel ruisen om ze als echte preamps te bestempelen. Toch blijven het handige gadgets!:D

Ik gebruikt die Triton Fethead Preamps vaak live op de leadvocals.
Kosten een 70 euro, je kan ze rechtstreeks bestellen bij Triton audio zelf.
Ze zitten in Almere.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top