6176 Universal Audio channel strip vraagje

mush

Ingeburgerd
Lid sinds
28 juli 2005
Berichten
72
Locatie
bel
hoi,

ik ben op zoek naar een goeie compressor voor een studio.
een firma heeft me de 6176 UA (met eq etc) aangeraden, ik lees ook niks dan positieve reviews daaromtrent.
ik vraag me wel af, want dat vind ik nergens in de specs.
is dit mono of stereo compressor?

iemand zei me van de klassieke 1176 dat die mono is en ik er dus bijna twee nodig heb als ik mijn synth wil compressen?
of kan je een vette synthlijn ook gewoon mono houden en compressen (en eventueel later omzetten naar stereo?

thanx!
 
6176 is mono. Het een volledige 610 pre amp/eq en 1176 compressor in 1 unit aan elkaar geplakt. Je kan hiermee trouwens de 610 en/of de 1176 wel los van elkaar gebruiken cq. in je chain patchen dus het is op zekers een leuk stuk speelgoed! Maar wel mono dus...
Als je puur een compressor zoekt die ook nog stereo is dan heeft UA daar de 2-1176 voor! (staat er trouwens een op Marktplaats al een hele tijd, niet van mij ;))

EDIT: j baars is me net voor...
 
Laatst gewijzigd:
ok, mono dus...
maar betekent dit eigenlijk concreet dat je er dus enkel mono signalen mee kan compressen?

zoals, drumhits en synths?

of kan je een omweg zoeken om een signaal terug stereo te maken of iets dergelijks...

stel dat ik bijvoorbeeld een gebouncedte song wat compressie wil geven, kan ik dan eerst het linker en dan het rechter kanaal compressen?
of is dat geen manier van werken.

thanx!
 
Even kort door de bocht : als je er zo weinig van afweet,lijkt het me gigantisch dom om zo'n duur apparaat te kopen...:bekdicht:
 
Even kort door de bocht : als je er zo weinig van afweet,lijkt het me gigantisch dom om zo'n duur apparaat te kopen...:bekdicht:


Ghehe, dat is idd een heel andere discussie...
Er zijn ook mensen die een boot kopen van pak m beet 6 ton en niet kunnen varen...
Als je de grote bedragen voor de hi end UA gear makkelijk kan missen dan vind ik de term GIGANTISCH DOM te zwaar aangezet ongeacht op welk niveau je zit mbt het produceren van muziek. Daarbij hebben investeringen in UA hardware niet een heel forse afschrijving ofzo, zoals bij bvb. software wel het geval is... Los daarvan is het natuurlijk wel zo dat als je net begint het zeer waarschijnlijk beter is om eerst de mogelijkheden (en tekortkomingen) van pak m beet een Focusrite Compouder te leren kennen. Dan kom je er misschien ZELF achter waarom een 1176 zo goed is, ipv dat een 'firma' het je heeft verteld.

Bottom line: De investering in JEZELF is altijd de belangrijkste, welke weg je ook kiest.
 
ik heb misschien te weinig info verstrekt in mijn vraag, waardoor ik als dom versleten wordt.
uiteraard zou ik zelf zo'n bedrag aan die compressor niet geven, terwijl ik er nog niet alles van weet.

het betreft een audiocel voor een bedrijf die moet geinstalleerd worden. in de lijst met benodigdheden stond ook die compressor.
dus voor de duidelijkheid: deze dommerik investeert niet zelf, maar moet dat doen voor een bedrijf dat met een audiocel gaat beginnen werken en dus héél goed materiaal nodig heeft.

trouwens, in mijn opinie zijn er geen domme vragen hoor, ik zou 't veel dommer vinden moest ik gewoon mijn mond houden en aankopen.
en na iedere 'domme' vraag leer ik lekker bij ;-) en dat is nu toch wel de bedoeling denk ik, niet?
 
Waarom vragen ze jou daar voor dan ? :P
Sorry hoor,maar ik vind dit hele topic een tikkeltje vreemd...:?

Om antwoord op je vraag te geven : nee,met een mono channelstrip (zoals de UA 6176) kun je niet een stereo track compressen...een channelstrip zoals deze is gemaakt om een microfoon voor te versterken,te eq-en en te compressen tijdens de opname (tracken)...dus om een goed signaal te verkrijgen voordat je het de computer (of ander opname medium) instuurt...

Channelstrips als deze zijn ideaal voor bv. zang-opname of drum-micking...

Wil je een stereo bron compressen (zoals een mix,een stereo synth oid) dan heb je een stereo compressor nodig...of 2 identieke mono compressors...
 
Als het voor TV moet zijn heb je een heel ander apparaat nodig volgens mij, een (broadcasting) limiter. Een UA 6176 is een redelijk muzikaal apparaat, niet een knuppel waarmee alles platgeslagen kan worden zodat je nog wat van een TV programma kunt horen tussen de reclamblokken door. De firma Aphex heeft zichzelf gespecialiseerd in dat soort producten, maar er zijn waarschijnlijk nog wel duurdere of betere apparaten beschikbaar.
 
dione,

ja 't is een tikkeltje vreemd.
om een lang verhaal kort te maken..
ik heb in allerijl een cursus moeten volgen om tv programma's af te mixen.
daarnaast maak ik zelf ook muziek in een eigen studiootje.
't is niet zo dat ik niet weet wat compressen is enzo... ik ken echt wel de theorie hoor... ik weet wat compressen, masteren, mixen enzo betekent.

't is echter wel zo dat ik nu, na die spoedcursus er ook voor moet zorgen dat die audiocel komt en dat ik offertes van bedrijven krijg met apparaten er in.
ik zal ook de programma's moeten afmixen.
ik check op basis van die offertes op 't internet reviews enzo, maar een review schept niet altijd duidelijkheid.
vandaar mijn extra vragen hier.

ik vind't ook een heel duidelijke uitleg nu dione.
ksnap nu dat 't een channel is, maar dan echt wel puur puur voor mic en rechtstreeks compressen tijdens tracken.


wat bikkel zijn opmerking betreft, welke ik gerust aanneem hoor:
maar ik vind't dan wel raar dat een pro-audio firma die weet wat een audiocel voor tv moet inhouden, dan toch die 6176 aanraadt... terwijl jij zegt dat er betere opties zijn.

maar ik neem je opmerking zeker mee en check 't nog eens goed opnieuw alvorens te investeren.
(een geluidsman die ik ken die mixed met een tl audio fatman of ebony dacht ik. das dan wel een stereo compressor, veel goedkoper dan de UA..)

los van dit alles, kan je misschien wel begrijpen dat ik (aangezien ik met mijn studio op 't zelfde verdiep woon als waar de audiocel zal komen)
toch misschien graag een preamp/compressor zou zien aankomen die ik dan los van de tv produkties, graag op mijn synth zou toepassen ook, dat snap je wel denk ik :-)...maar uiteraard wil ik dat niet prioritair nemen, want dan zou ik met andermans geld voor mezelf investeren, wat dan weer niet mooi is....


ik zoek 't nog es allemaal uit.

alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ja maar een compressor/limiter is heel erg specifiek goed voor een bepaald ding, anders hadden topstudio's alleen maar de zelfde compressors staan. Er zijn topproducers die zweren bij een Alesis compressortje van 75 euro voor een bepaald effect op drums, maar die kielhalen je als je waagt die over hun eindmix heen te halen 8o) Over het algemeen is een 6176 wel voor heel veel zaken goed en het is natuurlijk niet voor niets dé bekendste high end compressor zo'n beetje, maar dat wil niet zeggen dat het voor jouw specifieke doel de beste is.

Als die mannen je een mono compressor aanraden als eindcompressor dan zou ik me sowieso een beetje gaan orienteren op een andere leverancier. Maar zo erg zal het toch wel niet zijn?
 
de 1176 is nou niet bepaald een hi-end compressor.
geen enkele fet compressor trouwens.
prima voor individuele instrumenten en zang, maar niet voor een eindmix.
:mega:
 
Zo goed als iedere postproductiestudio werkt met protools en de beschikbare plugins en gebruikt zeker geen processing bij het opnemen van voiceovers. De enige harware die je voor TV prods nodig hebt zijn Mic, Preamp die zo transaparant mogelijk is, een Mac en protools met goede plugins en goede monitors.
 
Back
Top