Synthesizers in Aphex Twin's "Analord"

mdv

Just Intonation
Lid sinds
12 juli 2004
Berichten
680
Locatie
Zwolle
Ah ja mee eens.
Maar op een omslachtige manier probeerde ik dat ook te doen.
Ik keek naar zijn specificaties en luisterde naar de demos.
Specificaties zag ik niet echt iets nieuws (behalve dan weer verbeterde virtueel analoog engine blabla zoals iedereen altijd zegt)
En de demos vond ik juist die acid achtige basjes gaaf en vind dat ie dat goed doet.
Dat is toevallig een geluid gevonden en populair gemaakt door Aphex Twin met zijn Analord platen uit 2005.
Hij heeft dat geluid gemaakt op een V-Synth die uitkwam in 2003.
Dus nadat ik die vst beoordeel op specs en geluidsvoorbeelden vind ik het niet echt wat nieuws onder de zon.
En ik ben niet degene die Aphex Twin / Analord erbij sleept, dat hebben ze zelf gedaan door meerdere demo geluidjes te plaatsen waarin ze die heel typische Analord basjes namaken.
Ik vergelijk die vst verder niet met Analord, maar met de V-Synth.
 
Die acid baslijntjes zijn cool.

Analord / Aphex Twin maakte die basjes volgens mij allemaal op de Roland V-Synth.
En de V-Synth doet nog een stuk meer, en deed dat al in 2003.
Dus software loopt flink achter :)

Analord is 100 percent analogue gear ... korg ms 20 .synton feniks, roland mc 4 nog iets old skool analogue sequencer .....en tall van tr 's etc......
Dus geen roland v - synth ..helaas
 
Analord is 100 percent analogue gear ... korg ms 20 .synton feniks, roland mc 4 nog iets old skool analogue sequencer .....en tall van tr 's etc......
Dus geen roland v - synth ..helaas

Je gelooft de plaatjes op de covers? :)
Sinds wanneer is Aphex Twin een betrouwbare bron over gebruikte apparatuur?
Als het verleden iets leert is het dat hij iig niet de apparatuur heeft gebruikt die hij zegt haha.

Maar is echt wel de V-Synth. Ik hoor het ook gewoon aan verschillende dingen en bij meerdere nummers.
En verder zijn sommige nummers wel heel erg duidelijk, bijv fenix funk en xmd 5a (die piano bijv zit alleen op V-Synth tot v1.5, bij v2 hebben ze die sample eraf gehaald. Die piano sample komt oorspronkelijk trouwens van D70 en JD800 JD990 waar hij beter klinkt)
Damn ik bedoel hij gebruikt zelfs (sporadisch) in sommige nummers dat "elastic audio" van de V-Synth waar je met de tijd speelt dmv bijv time trip pad.

The Tuss trouwens ook, V-Synth en Boss DR-880.
Verder is de meeste muziek van Aphex Twin Roland gear.
Wil je weten hoe hij een bepaald album heeft gemaakt gewoon kijken welke Roland gear er een paar jaar daarvoor uitkwam.
Enige veelgebruikte uitzondering die ik weet is dat ie ook veel met Korg MS20 heeft gedaan (wat ik zelf gelijk een stuk minder vind klinken trouwens)

Ik kan niet zeggen dat ie niet misschien ook wat oude analoge gear heeft gebruikt, maar het gros van Analord is absoluut V-Synth.
Ik vind het wel een goeie grap trouwens, die platenhoezen volzetten met analoge dingen en jezelf Analord noemen en dan gewoon alles met nieuwe digitale synth doen :)
Analord kun je trouwens ook zien als A ROLAND. (anagram ofzo heet dat)

edit: trouwens nog iets.
Luister maar eens naar de cd Chosen Lords.
Plaat laat alles wat analoger klinken, maar op die cd hoor je duidelijk dat het niet analoge gear is puur al door de klank. (als je goeie monitoring hebt)
Ik vind het persoonlijk geen mooie klank. Veelte hard / digitaal.
Mooiste vind ik nogsteeds selected ambient works 85-92 en selected ambient works II.
Die zijn ook gemaakt met digitale apparatuur maar dan hele warme, Roland D50, D70 en JD800 (Roland gebruikte onder andere 36khz dacs op oude apparatuur, speelt ook mee), verder misschien srv2000 reverb maar dat weet ik niet zeker. Ohja en R8 voor drums op SAW 85-92. Dat "85" jaartal slaat niet op aparatuur maar op wat samples die erin zitten denk ik, weet niet welke sampler hij gebruikte trouwens, zou W30 of S770 kunnen zijn maar eigenlijk geen flauw idee. Weet wel dat van veel dingen waarvan je denkt dat het zelfgemaakt samples zijn, ze werkelijk gewoon samples zijn op U110 en D70 rom kaartjes, ik heb een boel kaartjes hier en vind veel gebruikte samples, van analogue bubblebath dingen tot "On" tot beide selected ambient works.
De albums daarna is ie veel gebruik gaan maken van de JD990 en daar gaat het mis met de klank wat mij betreft. JD990 heeft een in mijn mening slechte DAC, 44.1 khz en klinkt digitaal en hard in het hoog.
 
Laatst gewijzigd:
Alsof je met hem getrouwd bent. En gescheiden. En dan wat teleurgesteld want in gemeenschap van goederen en je hoopte op allemaal analoge gear. Die hij nu stiekem heeft verscheept en daar zit je dan met je V-synth. Hopen dat je er nog wat mixes for cash mee kan maken, denk ik dan.
 
Alsof je met hem getrouwd bent. En gescheiden. En dan wat teleurgesteld want in gemeenschap van goederen en je hoopte op allemaal analoge gear. Die hij nu stiekem heeft verscheept en daar zit je dan met je V-synth. Hopen dat je er nog wat mixes for cash mee kan maken, denk ik dan.

Ik heb geen V-Synth hoor :)
Zat er wel over te denken om er een te halen, maar doe het toch maar niet.
 
Wellicht wat analoogs dan maar om nog beter te klinken dan de heer D. James ooit deed?
 
Wellicht wat analoogs dan maar om nog beter te klinken dan de heer D. James ooit deed?

Ik zit in eeuwige crisis over welke instrumenten ik wil gebruiken :)
Wou net weer mijn hele studio te koop aanbieden haha.
Ik maak trouwens geen muziek zoals Aphex.
Ik heb me afgelopen jaren vooral bezig gehouden met zuivere stemming (just intonation) en wil een soort klassieke muziek maken.
Kan met analoge synths, digitale synths, samplers. vst's ik weet het nog niet.
Alleen de synths die ik nu heb zijn lastig te herstemmen (moet voor elke noot appart via pitch bends, en kan maar 5 kanalen multitimbraal instellen wat in mijn geval betekent dat de hele synth maar 5 stemmig polyfoon wordt grrr)
Ga me komende tijd maar weer wat meer bezig houden met componeren ipv met synths.
Haal Garritan Personal Orchestra. Klinkt absoluut bagger, maar heeft wel Scala tuning file support wat het makkelijk voor mij maakt zuiver te stemmen.
Als ik eenmaal echt wat zinnigs heb gemaakt wat ik wil uitbrengen ga ik me wel weer verdiepen in hoe ik het wil renderen.

Trouwens wel altijd groot fan geweest van Aphex Twin (zoals al duidelijk was lijkt me:) )
Vind zijn muziek op veel gebieden gewoon ver boven anderen uitsteken. Ook zeker met geluidsontwerp.
 
Bericht door een moderator:
ik vond dit een hele interessante richting maar meer z'n eigen topic waard, vandaar dat ik het heb afgesplitst
.

Ik heb de plaat niet gehoord waar je het over had, maar ik denk wel te weten wat je met dat piano-geluid bedoelt - http://www.synthmania.com/v-synth.htm > MadOrchestra toevallig?

Verder is de V-Synth natuurlijk compleet andere koek dan Synth Squad, dus het vergelijken gaat niet echt op.
 
Aphex Plug-in

Aphex Plug-in

Aphex Twin en zijn vstjes, :dubbel::dubbel::dubbel:

Op de Analords hoor ik (héél véél) TR 707, TR808, Korg Mono/Poly en op Selected Ambient Works hoor ik veel Oberheim Matrix-6 of 1000 + nog vele andere überdikke ouwe analoge synths (of vst's) waar je eng van wordt! :{

Damn, wat maakt die gast dikke platen... :halleluja
 
Er zullen ongetwijfeld nieuwe synths gebruikt zijn door AFX maar toch zeker is het gros met analoge gear gemaakt hoor. Het is helemaal waar dat het om de persoon achter de gear gaat. Dat hoor je wel aan zijn acidlijntjes die met van alles en nog wat zijn gemaakt.

In SAW en I Care... hoor je ook echt veel een 101 of 202. Je hoort het gewoon aan de filter. En het klinkt toch echt als een 808 in SAW1, maar het zou natuulk een R8 kunnen zijn, maar dat denk ik niet. Luister bijv maar eens naar Universal Indicator red en blue. Dit is duidelijk gemaakt met analoogjes.

Daarnaast schijnt hij ook een yammie GX1 te hebben gebruikt in de Analord serie en the Tuss
yamgx101.jpg
 
Der zitten toch echt TBtjes in die tracks en volgens mij zijn de annalord drums een 707.
Het verschil zit hem sowieso in wie er achter de gear staat. Die gast is gewoon briljant.

groet,
Maarten

TBtjes?
Welk nummer?
Al die TB achtige geluidjes doen dingen die een echte TB niet doet hoor.
Ook een modded TB303 niet (heb zelf een devilfish gehad).
Zijn allemaal TB303 geluidjes.

En Analord drums zit ook wel TR707 tussen ja, en LinnDrum en 909 en 808 etc.
Op oude albums gebruikte hij meestal Roland R8 R70 en Boss DR drumcomputers.
Ik kan bij Analord niet zo goed zeggen of hij ook de originele drumbakken heeft gebruikt. Klinkt bij sommige nummers wel zo alsof het een echte 909 is bijv.
Maar hij's zo goed met programmeren van drumcomputers het zou me niet verbazen als ook die dingen DR-880 zijn.
Iig hoor ik ook veel DR-880 in Analord.
Ook dat typische "ghost notes" fill in wat in de DR-880 zit.
Gebruikt ie veel op claps en snaps.
 
Alle 11 Analords zijn (bijna allemaal) TB-303 based, veel 101 ook + alle 13 goed! :okdan:
Kan hij niet voor Roland gaan werken ofzo? Richard D. James for president! :mega:

Een paar persoonlijke favorieten:














Etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.
:halleluja
 
Aphex Twin en zijn vstjes, :dubbel::dubbel::dubbel:

Op de Analords hoor ik (héél véél) TR 707, TR808, Korg Mono/Poly en op Selected Ambient Works hoor ik veel Oberheim Matrix-6 of 1000 + nog vele andere überdikke ouwe analoge synths (of vst's) waar je eng van wordt! :{

Damn, wat maakt die gast dikke platen... :halleluja

Selected ambient works 85-92 hoor je D50 en D70, zeker weten geeeeen Matrix-1000
Selected ambient works II hoor je D70 en JD800 en misschien een heel klein beetje externe input naar filter van ms20 op paar nummers.
zeker weten geen Matrix.

Ik neem vanavond wel wat geluiden op en plaats hier mp3tje.
Hier alvast klein voorbeeldje van D70 door SRV2000.
Heel snel gedaan wat drums uit D70 door SRV2000, doe vanavond wel echt even wat sounds exact namaken ga nu zwemmen het is veeste mooi weer :)
Zit trouwens even zonder goeie audio interface dus opname is slechte kwaliteit, klinkt groter en mooier in het echt.
 

Attachments

  • D70-SRV2000.mp3
    3,6 MB · Bekeken: 74
Er zullen ongetwijfeld nieuwe synths gebruikt zijn door AFX maar toch zeker is het gros met analoge gear gemaakt hoor. Het is helemaal waar dat het om de persoon achter de gear gaat. Dat hoor je wel aan zijn acidlijntjes die met van alles en nog wat zijn gemaakt.

In SAW en I Care... hoor je ook echt veel een 101 of 202. Je hoort het gewoon aan de filter. En het klinkt toch echt als een 808 in SAW1, maar het zou natuulk een R8 kunnen zijn, maar dat denk ik niet. Luister bijv maar eens naar Universal Indicator red en blue. Dit is duidelijk gemaakt met analoogjes.

Daarnaast schijnt hij ook een yammie GX1 te hebben gebruikt in de Analord serie en the Tuss
yamgx101.jpg

Ja The Tuss heeft nummer wat heet GX-1 solo.
Ik weet eigenlijk niet of het echt een GX-1 is.
Het klinkt alsof het is opgenomen met een microfoon in een kamer met GX-1 spelend door de boxen die erbij horen.
Maja zou een uitzondering zijn, ik weet niet of ik het kan geloven.
Rest van de nummers IIG puur V-Synth en DR-880

Over SAW 85-92
Heb je wel een de filters van de D50 en D70 gehoord? Zijn overtuigend analoog klinkend. Al helemaal door zoveel reverb en chorus.
SAW 85-92 is ook echt een R8 met electronic en dance kaartjes, krijgt dat geluid niet zo uit een echt 808.
Hij layert 2 bassdrums op de R8 en tuned ze om dat diepe geluid te krijgen, dan SRV2000 erover (zou ook DEP-5 of maybe R880 kunnen zijn, die heb ik niet persoonlijk gehoord) en je hebt dat geluid.

Universal indicator is idd tb303 mc202 sh101 en tr606 etc
Maar die zijn trouwens weer niet alleen door Aphex gemaakt.
 
Laatst gewijzigd:
mmm, gek zeg
ik heb namelijke een boekje waar in staat dat het allemaal de parkito is, wéér die parkito dus! :mega:
 
Je kent er lang en breed over lullûh, maar...

Je kent er lang en breed over lullûh, maar...

Antwoord van de beste man himself ;)


-----------



Author:*analord*
Date:***02-02-05 16:54

Have you heard some of the acid riffs on analord,fucking amazing
whats he using?
I mean it sounds like a 303 but then again I dont think it is.
I want to buy my boyfriend one for valentines day!

it sounds like a magic 303 to me
Where`s your girlfriend has a really werid tuning on it?!?
the untitled track sounds unlike any 303 ive heard.
and mc4 acid totally magic 303 sounds....oh and xmd ,mental acid!!!!

bwoon dub



-----------



Author: analord
Date: 02-05-05 20:49

there's no physical quality to the instrument to define the "original" from the "fake."

ha its so funny when people think they are soooo right and yet sooo wrong classic



-----------



Author: analord
Date: 02-07-05 03:14

some people bought the analogue equipment when it was unfashionable and very cheap though.
some of us are over 30 you know!
anyone remember when 303`s were £50? and coke was 16p a tin? crisps 5p

also you have overlooked A LOT of other points because its not all about the overall frequency response of the recording system its how the sound gets there in the first place.
here are some things which you can`t get from a plugin,they are often emulated but due to their hugely complex nature are always pretty crass aproximations..

the sound of analogue equpiment including EQ, changes very noticably over even a few hours due to temperature changes within a circuit.
Anyone who has tried to make tracs on a few analogue synths and make them stay in tune can tell you this,you leave a trac running for a few hours come back and think Im sure I didnt fucking write that,I must be going mental!

this affects all the components in a synth/EQ in an almost infinte amount of tiny ways.
and the amount differs from circuit to circuit depending on the design.

the interaction of different channels and their respective signals with an analogue mixer are very complex,EQ,dynamics....
any fx, analogue or digital that are plugged into it all have their own special complex characteristics and all interact with each other differently and change depending on their routing.
Nobody that ive heard of has even begun to start emulating analogue mixer circuitry in software,just the aesthetics,it will come but im sure it will be a crap half hearted effort like most pretend synth plugins are.
they should be called PST synths, P for pretend not virtual.

Every piece of outboard gear has its own sound ,reverbs,modulation effects etc
real room reverb, this in itself companies have spent decades trying to emulate and not even got close in my opinion, even the best attempts like Quantec and EMT only scratch the surface.

analogue EQ is currently impossible in theory to be emulated digitally,quite intense maths shit involed in this if youre really that interested,you could look it up...good luck.

your soundcard will always make things sound like its come from THAT soundcard..they ALL impose their different sound characteristics onto whatever comes out of them they are far from being totally neutral devices.

all the components of a circuit like resistors and capacitors subtley differ from each other depending on their quality but even the most high quality milatary spec ones are never EXACTLY the same.

no two analogue synths can ever be built exactly the same,there are tiny human/automated errors in building the circuits,tweaking the trimpots for example which is usually done manually in a lot of analogue shit.
just compare the sound of 2 808 drum machines next to each other and you will see what I mean,you always thought an 808 was an 808 right?
same goes for 303`s they all sound subltey different,different voltage scaling of the oscillator is usually quite noticable.

VST plugins are restricted by a finite number of calculations per second these factors are WAY beyond their CURRENT capability.

Then there is the question of the physicallity of the instrument this affects the way a human will emotionally interact with it and therfore affect what they will actually do with it! often overlooked from the maths heads,this is probably the biggest factor I think.
for example the smell of analogue stuff as well as the look of it puts you in a certain mental state which is very different from looking at a computer screen.

then there is analogue tape...ah this really could go on forever....

im quite drunk cant be bothered to type anymore...
so yeah,whatever, you obviously dont have to have analogue equipment to make `good` music in case thats the impression im giving,EVERYTHING has its uses .And not all anlaogue equipment is expensive you can still get bargains like old high end military audio devices,tape machines fx etc just go for the unfashionable stuff.

Richard.



------------


Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Analord

http://web.archive.org/web/20070224...om/communicate/read.php?f=1&i=166092&t=165057
 
Ik denk dat je met een hoop goedkope of minder voor de hand liggende apparaten met wat moeite kunt klinken als, maar dat je met juist die specifieke bakken automatisch al zo klinkt. Wellicht zijn er een hoop machines waarmee je bv na flink schuren en schaven klinkt als een Mono/poly, maar dan ben je wel flink gericht daarmee bezig en dan is al snel de kans verkeken dat je ook een sterke compositie maakt. Als ik AFX hoor, hoor ik naast een hoop dingen waar je technisch iets over kunt roepen vooral iemand die muziek maakt uit zn hart. Kleine foutjes als de verkeerde schuif of een handmatige stop-start. Niet iemand die dagen spendeert aan het net klinken als een Mono/poly. Ik verwacht dus ook muzikale bakken, inderdaad een R8 maar ook een 808, een 707 maar ook een MD en zker ook een Mono/Poly. Geen Parkito want die past niet want er staat al een Sherman tank in zn achtertuin.
 
Back
Top