Microfoon voor zang en elektrische (bas)gitaar huren?

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Aankomend weekend wil ik graag een aantal opnamen gaan maken, en aangezien dat een (zoals het er nu uitziet) eenmalig project is, en ik zelf geen microfoon nodig heb lijkt huren voor een weekend mij de beste optie.

Ik wil wat verschillende sporen zang (man) en spraak (man) opnemen. Daarnaast wil ik het geluid van een basgitaarversterker en evt. gitaarversterker opnemen. Dit alles hoeft overigens niet tegelijk. Neutrale pre-amp met fantoomvoeding is beschikbaar.

Aangezien mijn ervaring met microfoonopnamen bijna gelijk aan nul is (wel veel over gelezen overigens, maar praktijk is toch anders), lijkt het gebruik van top-microfoons me niet erg zinvol, maar zoek ik dus iets waarmee ik met gezond verstand en een beetje kennis en inzicht gewoon goede heldere opnamen kan maken.

Daarbij dacht ik aan bijvoorbeeld de SE Electronics SE22000A of de AKG Perception 200 voor de zang en spraak. De AKG is dan misschien vanwege de Pad en 300Hz cut switches wat flexibeler.

Voor het opnemen van (bas)gitaar heb ik veel verschillende dingen gelezen. De een gebruikt gewoon groot membraan condensatormicrofoons, in dat geval zou ik daar dus de AKG voor kunnen gebruiken? (Pad-switch lijkt me namelijk wel handig bij opnemen van dit soort luide bronnen)
Anderen zweren bij bv. Shure beta 57. Ik vraag me alleen af of deze ook genoeg transparant en helder klinkt (genoeg hoog)? Bij bas zal dat misschien minder van belang zijn, maar bij elektrisch gitaar lijkt me dit wel belangrijk. Voordeel is wel dat deze de geluidsdruk prima aan zal kunnen.

Zou ik een goede keuze maken als ik de AKG voor alles wil gebruiken? of toch liever een andere optie?

En hebben jullie goede ervaringen met bepaalde verhuur-bedrijven? Alle hulp is welkom!! :okdan:
 
Die shure 57 beta is een " betere" versie van de normale sm57, en dat is een allround instrument microfoon. Die beta 57 klinkt echt super op een snaredrum, maar even to the point.

Als je echt op je budget moet letten zou ik voor spraak/zang niet eens een condensator pakken maar een simpele SM58. Pad en 300Hz cut switches heb je niet nodig want die zitten ook op de meeste mengtafels, dus vandaar.

Ik zou voor die basgitaar een AKG D112 gebruiken, maar die zijn erg duur, dus dan kan je beter een SM57 (of je 58 als je echt krap zit) pakken, let erop dat je ook een DI nodig hebt voor de basgitaar, mits de versterker een Direct out heeft. Je kan deze signalen mixen met elkaar, voor een mooier strakker geluid.

Een beta 57 zou ik zelf niet gebruiken voor de bas omdat deze erg scherp klinkt, een bas moet zwaar zijn, dus vandaar. Je zou hem eventueel voor de gitaar kunnen gebruiken maar daarvoor kan je ook een sm57 of een senheiser e906 pakken, of beide !

Je merkt wel dat er bijna geen condensators aan te pas hoeven te komen, dit is vaak niet eens nodig. Wellicht voor hoge kwalitiet pro-studio zang maar voor instrumenten vaak niet. Aangezien het maar voor een keertje is en je zelf ook niet echt weet hoe en wat zou ik zelf op mn centen letten en gewoon voor het standaard werk gaan.

Hopelijk lukt het zo een beetje, succes ermee !
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de verschillende typen die je genoemd hebt nog eens even naast elkaar leggen. Wat betreft de pad-switch heb je wel een goed punt, had ik nog even niet aan gedacht dat die ook al in de meeste pre-amps verwerkt zitten!

...let erop dat je ook een DI nodig hebt voor de basgitaar, mits de versterker een Direct out heeft. Je kan deze signalen mixen met elkaar, voor een mooier strakker geluid.

Dit was inderdaad de bedoeling! (de opnamen alleen via de DI vond ik wat 'plat', en ik hoop dus door de signalen te mixen een voller en mooier geluid te krijgen).

Ik nog nog even verder studeren op de microfoons! :geslaagd:
 
Ik zou er gelijk voor gaan als iemand zo kort en bondig een microfoon noemt :D

Maar serieus, waarom de Rode NT 1 a ?

Omdat topicstarter het niet heeft over de zware jongens zoals Neumann, en die goedkope AKGtjes halen het qua sound, dynamische range en noise niet t.o.v. die Rode. Behalve zang is die ook zeer geschikt voor bijv basgitaar en andere sounds. Heb het verschil zelf kunnen testen en inmiddels zelf ook trotse bezitter van die mic.
Check hier ook maar eens voor wat info anders: http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A
 
Die NT1A is erg mooi, heb ik ook al veel goeds over gelezen, alleen zie ik helaas geen verhuurbedrijf (in de buurt) die ze aanbied. Heeft iemand nog goede tips wat betreft bedrijven die aan verhuur van dit soort microfoons doen?
 
Een NT1-A is echt een budgetmic van Röde, die betaal je tegenwoordig bijna evenveel als je hem koopt, denk'k. Wel een goede mic (heb zelf de NT2-A, vergelijkbaar).

Probeer eens een Röde NT-K ofzo (buizencondensator) te vinden, als je dan toch wilt huren.
 
tsja, hoe dat zit met verhuurprijzen weet ik niet precies, die nt-k is idd een stuk prijziger, hoe zou het dan zitten met een neumann qua verschil in huur met een nt-k?
(vind budget trouwens wel een aparte term aangezien bijna 200 euro toch best wat geld is..vraag me trouwens af wat de kosten zijn om die dingen te maken aangezien er mics zijn van duizenden euro's. In veel studio's wordt toch gewoon met een rode gewerkt van een paar honderd.)
 
Duur is niet altijd de juiste keuze, jullie zitten hier nu met dure microontjes te gooien naar iemand die dit soort dingen nog nooit gedaan heeft. Beetje onprofessioneel vindt ik dat maar.

Naar mijn mening kan hij het toch echt beter simpel houden met wat standaard werk zoals de sm58, sm57 en de sennheiser e609 dan inplaats van die elitaire dure buizencondensator microfoons.
 
volgens mij ging het erom dat huren van een budget mic prijstechnisch niet interessant is t.o.v. kopen.
Maargoed, zoals ik al zei, ik weet verder niet precies wat de verhuurprijzen zijn.
 
Het lijkt mij dat all-rounders zoals de sm series goedkoper zijn om te huren als een Rode buizen.
 
dat lijkt mij ook, maar dan ligt het er dus aan hoeveel het scheelt.
ik reageerde ook maar op het bericht van user MRT.
Btw. goeie handtekening hebje :), ik heb er ooit 1 gekocht en weer heel snel weggedaan.
 
Ik heb nog geen bedrijf gevonden welke rode microfoons verhuurt. Wel de shure's, AKG en top-modellenzoals Neumanns. Het verschil tussen een shure en een microfoon in de klasse van AKG en de NT1a is denk ik alles bij elkaar een euro of 10-12. Het verschil met een top-klasse mic is ongeveer 20-30 euro. Is niet helemaal exact, omdat verschillende bedrijven ook verschillende prijzen hebben, maar globaal gezien ligt het ongeveer zo.

Ik denk dat ik voor een condensator-microfoon in de klasse van de genoemde AKG / Rode ga (afhankelijk van wat het verhuurbedrijf aanbiedt). Die kan ik in ieder geval voor de zang gebruiken. Voor de versterker denk ik dat ik voor een SM57 ga, en dan kan ik bij het opnemen altijd kijken welke van de twee het beste resultaat geeft bij de versterkers.

Als iemand nog een goede tip heeft voor een verhuurbedrijf in de omgeving Delft / Den Haag / Rotterdam hou ik me aanbevolen!!
 
Uiteindelijk dit weekend een SM57 en 58 gehuurd. Het vinden van een condensatormicrofoon in de buurt was namelijk toch lastiger (of prijziger) dan verwacht. Ook het maken van opnamen vergde wat meer tijd dan verwacht, dus uiteindelijk alleen de SM57 gebruikt, maar ik was toch best wel verrast over de kwaliteit van de opnamen.

Bedankt voor alle tips! :)
 
Back
Top