Mastering, Transients en Loudness War

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik ben van het weekend bezig geweest met m'n Demo WAVES Platinum bundle en heb geprobeerd om een 32bits eindmix waar ik op zich tevreden over ben in Wavelab zo transparant mogelijk te masteren

Ik gebruikte hiervoor de volgende chain:
R-Verb warm plate (1% wet,voor net die touch)
X-Comp van SSL
S1 Imager van Waves "subtle imaging"
L3 Multimaximizer > High Resolution CD master

Nu krijg ik of m'n mix niet hard genoeg, of m'n transients verdwijnen geleidelijk.
Tevens is het zo dat afhankelijk van de L3 profiel istellingen "extreme vintage e.d.) de releasetijden ook artifacts opleveren in bijv percussie.

M'n mainmix vind ik nog niet breed genoeg en tot na de SSL en R-verb vind ik het goed klinken, de input van de L3 op -2 db gaat nog goed, maar dan halen alleen maar een paar transients de 0.2db peak, de rest zit daar dan zo''n 12db onder.

Hoe kan ik dit nu oplossen? moet ik een nieuwe mainmix maken? hoe kan ik dan zorgendat het karakter van de percussie voor het gehoor nagenoeg hetzelfde blijft, terwijl de poeken van de transients in de waves wat lager worden? Het lijkt wel alsof ik nu "te veel" dynamiek heb in m'n opname.

Wie kan me wat tips geven?
 
Nieuwe mix maken lijkt mij de beste oplossing met individuele (lichte!) compressie van de sporen. Dan wordt het eindresultaat al een stuk "harder" zonder dat je zo'n maximizer nodig hebt die in de brei van alles individuele frequentie aan gaat pakken. Dit gaat meestal ten koste van unieke eigenschappen van individuele instrumenten/geluiden. Als ik het goed heb, ik kan het mis hebben, werken SSL tafels (hardware) een beetje op dezelfde manier.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een maximizer gebruikt voor eindproducten en toch klinkt het "net zo hard" als andere masteraars waarvan ik weet dat ze de maximizer wel gebruiken (en ook te horen is aan het gebrek aan dynamiek).
 
die imager zou ik er zowiezo tussenuit halen
doe dat dan op een afzonderlijk spoor
reverb ook wat mij betreft
die imager is echt leuk, maar op een main echt niet imo
 
die imager zou ik er zowiezo tussenuit halen
doe dat dan op een afzonderlijk spoor
reverb ook wat mij betreft
die imager is echt leuk, maar op een main echt niet imo

Goede tips!

nog ff wat controlevragen :D
1, De imager bijv alleen op de percussie subgroup kan wel?
2. klopt het dat met de imager op een wave file je basdrumm ook wat zachter en langer lijkt te worden? (dit meende ik te horen in m'n mix?)
3. Waar zet je een master reverb dan wel? (dit schijnt toch regelmatig gebruikt te worden? wat voor soort plate/hall is hiervoor het meest geschikt? en wat voor LF roll off zou je adviseren?

Mastering is voormij sowieso nog redelijk nieuw (dacht voorheen dat ik er met een maximizer wel was :D )

Dus alle tips zijn welkom, wat wil ik nu eigenlijk bereiken?

Transparante loudness
iets bredere stage
de "net iets meer diepte" van een goed toegepaste masterverb.
 
ik zou eens kijken naar de crysonic spectralive. subtiel toegepast kan ie net dat beetje breedte en diepte verzorgen. of tot in 't extreme natuurlijk. 't is ook een soort exciter tegelijk, en zoals bekend is met exciters, ga je 't al snel erg overdrijven of er aan wennen en niet meer zonder kunnen.

wat betreft transients is 't idd noodzakelijk om al zoveel mogelijk in de mix strak te krijgen, en sowieso is dat vuistregel. ik had laatst ff een demo van de eiosis E2 transienter. dit is een heldending, ik had laatst percussie opgenomen met een setje brauners welke over 't algemeen niet de transient attack hebben die percussie vraagt, en die transienter kon dit ruimschoots compenseren. maar ook hier moet je 't niet overdo'en.

reverb op de master, tja.. voor ambient, akoestische en minimalistische muziek kan 't soms net een extra dimensie geven, maar doorgaans maakt 't de master alleen maar onnodig modderig. met extreem subtiele delay kun je veel meer bereiken, en dit is dan ook vaak de basis van een goeie imager
 
Ok, dus eigenlijk geen reverb,maar subtiele delay op de master?

en wat is dan geschikt? iets met een hoge roll of en bij 1/8d timing om dance die extra drive te geven? of zijn er andere technieken?

Ik had i.d.d. m'n Transients "verkloot" met de SSL Drumstrip Transient shaper, klonk superop de drumgroup in de mainmix, maar had wel een onbruikware premaster tot gevolg.... :D
 
nee ik praat hier over delaytijden van milliseconden

maar als je dit zelf wilt gaan doen moet je uitkijken voor faseproblemen. een goeie delay met filtermogelijkheden is dus gewenst
 
ok, maar dat is dan dezelfde functie als de imager toch? stage verbreden door vertraging tussen links en rechts? met FASE bedoel je of cancelling of HAAS achtige effecten?
 
Altijd lastig om iets te zeggen over een mix die je niet gehoord hebt maar het klinkt alsof je veel volume (dynamiek, hoge pieken) nodig hebt om je drums power te geven.

De oplossing hiervoor is compressie, op je individuele drumsounds, op de drumbus, op een parallelle drumbus en misschien zelfs nog een keer op de masterbus (tijdens het mixen zodat je in de compressor mixt). Hierdoor wordt de body van de sound dikker bij dezelfde hoogte van de pieken.

Reverb tijdens mastering gebeurt eigenlijk nooit. Hoogstens om een abrupt afgekapt uitstervend einde te herstellen. Al helemaal geen korte vertraging tussen links en rechts, daar verpest je de punch van je drums mee. Dat soort dingen horen echt thuis in de mix op bv een pad geluid. Wideners gebruiken meestal een M-S matrix waar de S component harder wordt gezet, hierdoor klinken geluiden in het midden, bv je kick, relatief zachter.

Probeer alle diepte en breedte in de mix goed te krijgen.
Diepte krijg je niet door een bak plate over alles te gooien maar door een geluid ver weg te plaatsten door het dof te maken en veel reverb te geven, en dan als contrast een geluid helder en droog voorin te zetten. Een reverb op de master laat alles verder weg klinken en voegt helemaal geen diepte (verschil dichtbij en ver weg) toe.

Goede tip: vergeet het masteren even en blijf werken aan je mix tot je helemaal tevreden bent over de sound.
 
Goede tip: vergeet het masteren even en blijf werken aan je mix tot je helemaal tevreden bent over de sound.

I.d.d. Lijkt erop dat ik terug moet naar de mix zelf en een aantal zaken meer op de voorgrond kan laten komen door een aantal andere zaken meer naar de achergrond te verplaatsen. Ik denk dat je wel gelijk hebt als je eigenlijk zegt dat niet alle instrumenten op de eerste rij kunnen zitten. :D

Hoorde ik het toch goed dat het mono signaal in de S1 wat zachter wordt.

Wat is nu een goede strategie dan om m'n mainmix verder te optimalseren?

m;n mix heeft al 3 subgroups ieder met eigen buscompressie
1 Percussie (alle drums behalve kick)
2. Bassline (alle 3 de bassline laagjes) met eigen buscompressie en de bus is tevens sidechained op de kick
3 synths: alle overige synths met milde compressie om de dynamiek binnen de perken te houden.

Dit komt samen op de mainmix
alles heeft al een low cut op 25hz
alle instrumenten zijn EQéd met hun eigen high en low pass om ze ruimte te geven in de mix.

Wat is nu de beste techniek om tot een mix te komen? eerst "droog mixen en daarna met de sends de reverb en delay toevoegen?
reverb en delay SOLO toevoegen en daarna kanaal in de mix zetten?

Ik heb gemerkt dat ik te makkelijk te veel reverb kan gebruiken, wat zijn goede technieken om dit in de hand te houden?
 
Bij een traditionele mastering chain doe je het op deze volgorde :
- Eerst stereo tools en correctie eq
- Compressor (zachtjes laten werken,max. 1 a 2 db gain reduction)
- Eventueel nog een compressor (idem dito)
- Eq
- Limiter

Nog meer tips : Multiband compressors en limiters verneuken meestal je mix verhoudingen,gebruik die dus alleen als je mix echt verrot is....en anders met beleid (max. 1 a 2 db gain reduction)...

Bij dance en andere bass-heavy muziek kun je het best compressors met ingebouwde HP filters gebruiken,waardoor je compressie niet te veel wordt getriggered door je bass...

En over bass gesproken : hou alles onder 300hz gewoon mono en zonder reverbs...pak je zo al een paar db in loudness...

Die RenVerb zou ik weglaten...is ook zeker geen top reverb...

Ipv Waves S1 Imager : probeer eens de gratis Flux stereotool...doet hetzelfde met wat meer controle en ik heb de indruk dat die transients wat meer behoudt...

Waves L3 zuigt,L2 werkt beter zeggen velen...ik heb alleen L2 dus kan dat zelf niet bepalen...gebruik L2 trouwens alleen voor pieken en eventuele dithering...voor maximizen gebruik ik de UAD Precision Maximizer en Limiter...

En ik zou uitkijken met stereo verbreding : dat zorgt juist voor vertroebeling van je mix en grote verschillen bij beluistering op andere systemen...om nog maar te zwijgen van als het op vinyl geperst moet worden...maar ja,ik hou van lekker mono :D

Maar wat anderen ook al zeggen : zorg dat je mix al goed is...
 
idd L2 klinkt in mijn oren veel beter dan L3

Dione Super info! :okdan:

Fjoesz, waarin hoor jij verschil? algemene kwaliteit of manier hoed die dynamiekverschillen vernaggelt? Wat ik het moelijkste vind aan een eindmix is dat iedere wow factor op het ene gebied vaak een consessie is op het andere

bijv toms en een hoge bassline, deze kunnen elkaat makkelijk in de weg zitten,met EQ op de hoge bassline maak je ruimte voor de toms, maar daardoor vernaggel je net weer de crossover tusen hoge bass en onderliggende sinus subbass, de toms wat knijpen in het laag werkt ook, maar dan blijft er solo weer zo weinig van over, zo is er altijd wat :D
 
je kan ook als ze solo staan dat stukje anders eqen he
instellingen hoeven niet een track lang hetzelfde te blijven neem ik aan
l3 maakt een beetje viezig, de l2 vind ik heel helder
 
Wat ik het moelijkste vind aan een eindmix is dat iedere wow factor op het ene gebied vaak een consessie is op het andere

bijv toms en een hoge bassline, deze kunnen elkaat makkelijk in de weg zitten,met EQ op de hoge bassline maak je ruimte voor de toms, maar daardoor vernaggel je net weer de crossover tusen hoge bass en onderliggende sinus subbass, de toms wat knijpen in het laag werkt ook, maar dan blijft er solo weer zo weinig van over, zo is er altijd wat :D

Leuk hè,mixen ? :D

Maar serieus : ik las laatst een leuk verslag van een beginnend producer die wat tips kreeg van 1 of andere legende op dat gebied (d&b producer geloof ik)...belangrijkste (toch wel schokkende) trucs : dat ie alle geluiden onder de 200 - 250 hz cutte,behalve de kick en bass...en dat ie eigenlijk zelden een geluid solo-de,maar altijd naar de geluiden in de gehele mix bleef luisteren...

Ik ben dat toen meteen gaan proberen op een track waar ik mee bezig was,die ik niet goed vond klinken...en verdomd,dat werkte goed,zelfs op die herrie die ik maak :D...
 
Ja dat cutten gaat hier ook wel goed:

bassdrum 25hz<
claps, snares en ijzer op z'n laagst 350hz<
subbass (sine) 25hz< >80hz
mid/high bass 80hz <
etc.

dat creert redelijk wat "lucht"

De uitdaging die ik op dit moment heb is dat m'n laag monitoring nog niet optimaal is. ruimte is eigenlijk te klein en zelfs met basstraps hoor ik nog zo'n 4db laagverschil wanneer ik met m'n stoel naar voren of achteren ga, heb dus een hele kleine sweetspot waarvan ik nog steeds niet weet of het hardste laag nu de realisteit is (of pure room gain) of het zachtste, of dat de waarheid in het midden zit

's avonds mix ik veel op m'n Sennheiser HD580 aangezien de kids dan slapen. maar hier je dus weer totaal geen controle over je sublaag.

kortom nog voldoende uitdagingen.
 
Denk er toch over om dit boek te kopen: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/10601.html

Staan toch wel weer een aantal productietechnische zaken in die interessant kunnen zijn http://www.sound.org/static/pdf/sneak_peak_te.pdf

Tracks an sich zijnniet bijzonder, maar het is denk ik wel goed om eens door zijn workflow heen te gaan, om te kijken hoe dat aansluit bij hoe ik zef aanmodder :D

+ ik heb kans dat ik tegen eental tips aanloop waarvan ik zeg aahaa zoo werkt dat dus :D En er zit tevens een herinstalleerbare demo licentie van WAVES bij:okdan:
 
waarom moet je per de snares op 350 cutten
soms heb je een diepe zompige snare bv als je s wat maakt waar geen kick onder de snare staat :P

soms maak je een trek met een klein middig speldeknopkickje met een dikke diepe baslijn eronder
soms andersom
 
Dat is ook zo, bovenstaand is natuurlijk geen stramien waar iedere mix in moet, dit voorbeeld was even op m'n huidige track van toepassing waarmee ik in de knoop zit. Maar soms denki kmisschien i.d.d. wel te simpel en moet ik zaken op een andere manier aanpakken (zoals i.d.d bijv layering)

Maar goed aldoende leert men.
 
Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden.
Maar goed, de laatste keer dat ik het wilde uitleggen werd ik voor uitslover/opschepper uitgemaakt dus wat dat betreft bedank ik er voor.

Maar het is een mix van ervaring, aanleg en toewijding om eraan te werken. Elke track is anders en moet je hem ook uniek benaderen. Goede afluistering (die je kent en vertrouwt), goede tools (die je na kritisch selecteren tot je lijstje van favorieten voegt) en vooral veel doen zodat je bijna instinctief keuzes kunt maken.
 
Back
Top