Diepe kicks ook hoorbaar maken?

Division

of hoe schrijf je 't...
Lid sinds
16 oktober 2004
Berichten
346
Locatie
België
Je kent het vast wel: Je bent al meer dan een half uur met de EQ en compressor van een diepe kick bezig. Beetje weghalen rond de 100hz, rond de 200hz om plaats te maken voor de bass. Na zorgvuldig tweaken klinkt het dan eindelijk lekker rond en vol in het laag.

Echter wanneer je de track afspeelt op een systeem dat amper tot geen bassen kan weergeven hoor je de kick nog amper, of hoor je alleen die upper mid punch. Ik zou er genoegen mee nemen dat zelfs een gestapelde kick niet door elke speaker zo goed klinkt als je zou willen, maar ik hoor dan weer tracks uit grotere studio's en/of van grote artiesten waarin de definitie/het karakter van de kick NIET veranderd op verschillende systemen. Of de bassen nou worden weergegeven of niet, de kick blijft zijn klank behouden.

Wat overzie ik hier dan? Waarom klinken die kicks wel overal "gelijk" en veranderen mijn kicks zo fel per systeem? Ik heb al geprobeerd om er extra kicks (correct getuned ook) mee te stapelen maar voor een diepe kick (bv 808) is dat al snel awkward. Dan is de klank meteen anders en dan heb je zo'n diepe kick met een stomme "afstandelijke" tik erbij.. Focus ik tijdens het mixen te veel op het laag of is hier een bepaalde truukje voor dat je gewoon even moet doorhebben? En ik geloof niet dat je een SSL nodig hebt om je kick z'n karakter te laten houden, het zou volgens mij al met de meegevelerde logic plugins moeten lukken :)
 
Laatst gewijzigd:
Jahaaaa, dat is de kunst van het mixen...!

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens..... je raadt het al.....

D'r is niet één specifieke plugin die je tracks goed laten klinken op elk systeem, was dat er maar, dan kon iedereen ineens 'professioneel gemixte' tracks maken.

Maargoed, om je toch een beetje van dienst te kunnen zijn:
Je zou een plugin als MaxxBass van Waves (of een soortgelijke) kunnen proberen. Misschien alleen over de kick, of misschien over de gehele mix, kwestie van uitproberen.
Wat deze plugin doet is het creëren van harmonischen, gebaseerd op lage frequenties, maar juist in het wat meer hoorbare gebied. Deze harmonischen zijn zeer goed hoorbaar op wat minder goede geluidssystemen met wat minder laag. En de truc is dat de harmonischen je hersens voor de gek houden, je denkt dat je die lage frequenties hoort, maar in feite hoor je alleen de erbij verzonnen boventonenreeks.

Dit KAN goed werken, maar het is absoluut niet altijd een uitkomst.

Je zou ook eens kunnen kiezen voor een andere kick, of een andere compressorinstelling, of een andere bass sound, of een........ bla!
 
Over zulke plugins had ik inderdaad al wat gelezen :) Maar ik heb het probleem vreemd genoeg ook vrijwel alleen als ik meer de hip-hop kant insla. Voor meer dance-gerichte muziek kan ik prima uit de voeten met korte, punchy kicks. Ik krijg ook het idee dat de -in mijn oren- betere kicks vaak geen echte kicks zijn in de traditionele zin van het woord. Kanye en ook de neptunes bijvoorbeeld gebruiken vaak een typisch dirty south kick, zo'n heel punchy geval met niet echt laag in. En dan plakken ze er een soort omlaaggetunede mid-tom aan vast. Dan komt het weer op EQ en compressie neer.

Mijn probleem is dan weer dat ik het best wel kan uitpluizen maar als het op de praktijk aankomt dan kan mn track nog zo dik en warm klinken, mn kick blijft het lelijke eendje.

En dan komt het neer op kicks kunnen combineren. En dat is nog moeilijker met 10 000 kicks dan met met 100. :)
 
Tja, mixen in het laag en het dan vooral warm, rond en toch strak laten klinken is een van de moeilijkste dingen van het vak.

Wat voor mij een grote uitkomst bleek was een subwoofer bij m'n monitors.
Toen hoorde ik pas echt wat ik in het (sub)laag aan het doen was!

Je zou het eens kunnen overwegen!
 
Tja, mixen in het laag en het dan vooral warm, rond en toch strak laten klinken is een van de moeilijkste dingen van het vak.

Wat voor mij een grote uitkomst bleek was een subwoofer bij m'n monitors.
Toen hoorde ik pas echt wat ik in het (sub)laag aan het doen was!

Je zou het eens kunnen overwegen!

Ik werkte tot juni op een set truths met bijhorende subwoofer, maar wegens omstandigheden zit ik nu op een studio koptelefoon. Toch zijn mijn mixen er serieus op vooruit gegaan, ook in het laag. In de koptelefoon hoor ik veel dingen en bijklanken die ik op de sub niet hoorde. Maar ik mis nu wel een beetje dat gevoel van de bass, want dat is wel een belangrijk iets bij bassen :)
Toch, al zou ik de beste monitorroom van de wereld hebben, ik zou er nog steeds niet de kicks uitkrijgen die ik wil. Althans niet mijn huidige niveau van ervaring :) Ik denk dat ik gewoon veel trial and error moet doormaken voor ik het laag goed beheers. Op zich vreemd. Ik vind dat ik buiten de kicks best aardig kan mixen, al zeg ik het zelf. En laat dat nou net maar een range van pakweg 40hz - 1xxhz zijn in een zee van 20 000hz :D
 
Laatst gewijzigd:
:eureka: Ideetje:

Wat ik steeds vaker doe is spelen met effect-instellingen zoals distorsion en chorus, om een kick meer diepte te geven. Een oude analoge mengtafel doet hier soms ook dienst als rudimentaire analoge distorsion, om dan opnieuw te samplen.

Als je een goed idee hebt, kan je het ook toevoegen aan de synth-wiki, bij geluidstheorie en klanken of dergelijks.
 
Jezus is het alweer zo laat geworden? :D Maargoed dat ik vakantie heb. Anywayz, ik ben ten strijde getrokken en heb de hele nachtgespendeerd aan het -zo goed mogelijk- namaken van een nummer waarvan ik het laag wel dik in orde vind. Op stukken met de "spuitbus" hoor je dus de gesample snoop kick, op de andere stukken zijn mijn kicks. Op koptelefoon blenden ze aardig in elkaar over, maar ik zou het graag eens van iemand met monitors horen :) Mocht het enigszins wat waard zijn wil ik ook gerust uit de doeken doen wat ik nu precies heb gedaan om het zo te krijgen :)

Om het wat kracht bij te stellen hier een screenshot van dit stukje van het arrangement. Bovenaan wit omcirkeld zijn de stukjes waar ik de originele kick lompweg eronder heb gezet. De trap die onderaan is aangeduid is dan weer puur mijn namaaksel van de kick. Ook heb ik per ongeluk een stukje niet gewist dus er is een stukje waar origineel en nagemaakte samen spelen. Klinkt misschien interessant dus ik heb het er voorlopig even ingelaten :) Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

uitleg.jpg
 

Attachments

  • dropitlikeitshot.mp3
    2 MB · Bekeken: 79
Laatst gewijzigd:
Diepte van kicks zit vaak tussen de 20-80Hz.
En in Logic heb je een hele goede subharmonics processor om dit soort dingen aan te pakken.
En vrees niet om hierna een 25-30Hz steil doorlaat filter te gebruiken om te voorkomen om het niet al te zwaar te laten worden.
 
Je kick mist knock en punch. Dus meer body rond 400Hz en compressen zodat de attack van de kick beter uitkomt. Compressen geeft vaak vanzelf al meer knock. Een beetje distortion om extra textuur te krijgen doet ook wonderen.

Ik las pas over een hiphop engineer dat hij 80% van zijn mixwerk deed op auratones. Als je geen kleine speakers heb zou je even een 150Hz hipass filter op je mixbus kunnen zetten om je te focussen op de lo-mids.

Je snare mist ook lo-mids en de tonen van je kick lijken niet helemaal goed maar ik heb Snooohooops track nu niet bij de hand.


Een goede hiphop kick maken vind ik een van de moeilijkste dingen van mixen.
 
Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag :)
In een track als deze is het trouwens ook wel zo dat er geen baslijn is, dus de kick dient echt perfect te zijn. Dat van die goede hiphop kick is zeker waar ;) Zelfs een simpele, "domme" 808 is niet zo makkelijk als het lijkt wanneer je bijv. a milli hoort..
 
Ja een 25 hpf gaat er sowieso op, ik voel me er altijd wat ongemakkelijk bij om die superlage tonen door te laten. Trouwens, ik heb zoveel 3rd party plugins nog niet in logic.. maar als je zegt compress, dan is de logic compressor toch geen rommel neem ik aan? Toen ik nog op PC zat had ik een UAD en moet wel zeggen dat ik daarmee sneller een goed resultaat had, maar UAD 2 is er voor zover ik weet ook nog niet voor een notebook? Niet om het op de plugins te steken hoor ;) Maar soms mis ik mijn 1176 wel :D
 
Wat je zou kunnen doen is een parallele track van je kick maken met daarop een eq en dan een compressor. De compressor flink laten compressen met een attack van 16-30ms en dan het mid op je eq boosten tot je een kort 'pok'-geluid krijgt.

Als je dat bij de kick die je nu hebt voegt en je de perfecte balans maakt tussen boom, knock en tick ben je binnen :koffie:

Dan wel de Snoop kick sample dumpen hè :duivels:
 
Ik ben eens zorgvuldig gaan vergelijken met de originele kicksample en moet toch besluiten dat mijn 3 kicks (gestapeld) geen juiste combinatie zijn :D En een slecht begin is meer dan dubbel zoveel werk. Ik denk niet dat ik het echt goed krijg met deze samples, vooral omdat er eentje bijzit met te veel ruis. In bijlage heb ik wat met paralelle compressie, achterlijk hoge ratio's en een exciter gespeeld. Dit is denk ik het maximum wat ik aan karakter uit deze samples kan halen... Kans is dat het echt kut klinkt op monitors, maar je hoort het "karakter" van de kick in ieder geval al op laptopspeakers, haha. :D

Originele kick loopt even VOOR de synth stab, pas samen met de vocal begint mijn kick.

Oh en de orig snoop kick sample kan je gewoon uit de track pakken hoor, die spuitbus zit er dan wel sowieso bij...
 

Attachments

  • kickanders.mp3
    783,9 KB · Bekeken: 75
Laatst gewijzigd:
Back
Top