LFO (extreem) vertragen en BPM-syncen op Nord Modular G2

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.910
Locatie
Den Bosch
Ik probeer op de G2 een geluid te maken dat klinkt alsof het in een cirkel door de ruimte beweegt. Daar gebruik ik de volgende methode voor:

- Osc brengt geluid voort dmv step sequencer en externe klok (120bpm)
- Een sinus LFO op 30 BPM beinvloedt volume
- Een sinus LFO op 30 uit fase beinvloedt panning
- Een geinverteerde LFO gekoppeld aan volume beinvloedt filtering (zachter geluid, meer filtering dus het geluid klinkt helderder als het dichterbij komt)
- Een geinverteerde LFO gekoppeld aan volume beinvloedt beinvloed reverb (meer reverb naarmate geluid verder de ruimte in gaat)

Dit werkt op zich prima en het gewenste effect zit er al goed in, maar ik wil de sweep/beweging veel langzamer maken. Echter, het is bij een BPM LFO niet mogelijk om lager dan 24 BPM te kiezen (ik kies voor 30 omdat dat een deelfactor van 120 is).

Zijn er trucs om de LFO's in de G2 langzamer te laten lopen en toch te syncen met een MIDI clock? Ik wil dit graag automatisch laten lopen en 100% vanuit de G2 aansturen, want ik wil het mogelijk maken hier op termijn een input-effect van te maken waar ik ieder willekeurig geluid door kan leiden. Een automation-track in een externe sequencer beschouw ik dus niet als oplossing.

Ik zit nu op mijn werk, maar ik zal vanavond een screenshot posten van de patch zoals ik deze nu heb.
 
Ik zou eens proberen om de master-clock op external te zetten (zoals je al hebt geloof ik) en dan de G2 te syncen aan je sequencer (cubase/logic). Je sequencer kan nl. wel lager dan 24.

If the G2 is set to receive MIDI CLOCK commands and a MIDI CLOCK signal is present on the MIDI IN connector, this external MIDI CLOCK will automatically take over and start to be the Master Clock. The Arpeggiator, the LFO’s and the Delay modules set to Clk mode will now sync automatically to the external MIDI CLOCK. The average tempo of the external MIDI CLOCK will be displayed in the panel display and the endless knob that normally sets the tempo will become inactive.
Note that an EXTERNAL MIDI CLOCK signal must be stable and ‘jitter free’ for reliable control of the delay time on delay modules.

Lijkt me het makkelijkst in eerste instantie, mocht het werken.
Als blijkt dat 24 echt de barriere is, gesync'ed of niet, dan wordt het toch puzzelen denk ik. (met clock-dividers / logic modules)

Of, dat kan ook nog, is dat je de clock-sync van de LFO's afhaald en met de rate -handmatig- zo dicht mogelijk bij de gewenste lengte probeerd te komen.En dan elk heel rondje een reset naar de LFO's sturen.. met wat fine-tunen kom je er denk ik ook wel, misschien hoor je de reset nieteens, als je de rate goed tweaked.
 
Ik denk dat de oplossing niet bij de BPM ligt, maar wat misschien wel bruikbaar is is de 'rate lo range' of de 'rate sub range'- als ik met een ClockGen het tempo afvang en hier een of andere berekening op los kan laten om de rate te voeden rond die 60 secs/cycle ben ik een heel eind denk ik.

(Uit de manual:
"The Rate Lo range is from 62.9 secs/cycle to 24.4 Hz, the Rate
Hi range is from 0.26 Hz to 392 Hz, the Rate Sub range is from 699 secs/cycle 5.46 secs/cycle. The BPM
range is from 24 to 214.")
 
Ter informatie;

Ik denk dat je een doppler functie zoekt bv.(http://www.waves.com/content.aspx?id=244). Hiermee laat je geluid tussen de verschillende speakers bewegen. Dit zat ook in m'n EMU sampler en werkt vrij goed.

Dus indien je er met de nord niet aan uit raakt, zijn er andere mogelijkheden.
 
Ja, dat is inderdaad ongeveer het effect dat ik probeer te krijgen. Bedankt voor de tip, maar ik ga eerst nog even stevig met de G2 aan de slag. Dit soort dingen uitvogelen vind ik namelijk zo leuk van met synths spelen :)
 
Thanks! Volgens mij heb je op de lagere settings ook 'seconds per cycle', dus dat rekent wellicht makkelijker om.
 
En zo ziet 'ie er nu uit:
space_patch.gif


En hij klinkt ZO
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt goed (zoiets ga ik ook eens proberen). Als ik het mp3-tje op mijn koptelefoon luister, gaat het geluid mooi achter mij langs en bij mijn oor min of meer rechtstreeks over mijn hoofd naar mijn tweede oor (hopelijk is het ondanks deze brakke omschrijving toch nog te volgen). Ik denk dat de reverb op een gegeven moment te ver wordt weggedraaid, waardoor het ruimtelijke effect een beetje verdwijnt.
 
Ik denk dat de reverb op een gegeven moment te ver wordt weggedraaid, waardoor het ruimtelijke effect een beetje verdwijnt.

Ja, dat klopt. Ik heb het een beetje getweakt zodat het geluid op 'afstand' wat meer body houdt en dichtbij nog een beetje reverb heeft.

In een mix met wat andere instrumenten erbij gemixd klinkt 'ie nu ZO

De basis van de patch is verder niet veranderd, ik heb alleen aan een paar waarden gedraaid. En er zit een klein beetje externe reverb in.

Er is vraag naar de patch zelf, deze zal ik vanavond wel even in deze thread posten.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top