Akkoorden, gelden ze enkel per melodie tov bas of ook onderling?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Lid sinds
6 augustus 2007
Berichten
486
Locatie
Maasmekka (België)
Aloha!

Tis mss nogal een n00b vraag maar begin volgende maand pas met notenleer en dus heb nog een vraag ivm akkoorden.

Ik heb vernomen dat, als al uw noten in bepaald toonladder staat moeten ook uw melodiekes akkoorden vormen tov uw bas om goed te klinken (volgens "de regeltjes" dan).

Maar moeten die melodiekes onderling dan ook nog eens akkoorden vormen dan? (lijkt me nogal straf want dan blijft er al totaal geen vrijheid meer over)
Of is het voldoende dat ze op de bas zijn afgesteld en in dezelfde toonladder vallen?

Thanks!
 
Dat laatste, lijkt me.

'k Zou zeggen: gewoon proberen: je hoort vanzelf als 't (echt) niet klinkt.
 
Dat laatste, lijkt me.

'k Zou zeggen: gewoon proberen: je hoort vanzelf als 't (echt) niet klinkt.

Mja, tis nu sinds paar dagen dat ik iets totaal anders begonnen. Normaal maak ik donkere en snelle underground muziek zonder melodie terwijl ik nu een mainstream melodisch (trancey) nummerke begonnen ben waar een vriendin van mij op gaat zingen.

Ik had eerst alles op het gehoor gedaan maar toen begon er af en toe wel wat vals te klinken. (mij viel het eerst eigenlijk nog niet zo op maar tijdens previewstjes doorsturen merkten anderen het wel op) Dus ben maar begonnen om me aan wat regeltjes te houden zoals een bepaalde toonaard, bas gemaakt in die toonaard en melodiekes aangepast zodat hun noten akkoorden vormden met de bas lijn.

Ik weet dat veel muziek gemaakt wordt zonder dat men zich aan zulke regeltjes houdt maar denk dat indien men dit wel doet men sneller tot een goed klinkend harmonisch geheel zal komen. En daarmee dat ik het eens aant proberen ben.

thanks en groeten
 
Heel simpel gesteld gaat het om de melodiën, die vormen de hoofdmoot. Je kan de bas ook als een melodie beschouwen, in de populaire muziek wel een heel simpele, maar het is een melodie. In de muziek die ooit in jouw buurt is ontstaan, de Luikse school, is dat zeer goed te horen: vier melodiën (bas, tenor, alt en sopraan, waarbij de tenor eigenlijk de hoofdmelodie had) hebben een onderling verband. In Luik en later in Parijs is zo de polyfonie ontstaan, waarbij de akkoorden min of meer ontwikkeld werden. Bij Bach kan je die verschillende melodiën ook horen.
Ook in de jazz (Bebop) kan die piano zo heerlijk melodien spelen over de akkoorden heen.

In de populaire muziek zijn akkoorden een parameter op zich geworden, bv het bluesschema is zeer belangrijk in de blues muziek. Sommige nummers zijn vanuit akkoorden ontstaan, bv 'Child in time' van Deep Purple: erg eenvoudig, eigenlijk.

Er is maar een manier om het te leren: ervaring opdoen en veel ook!

Wout
 
kijk hier onderaan dat is genoeg lol

Ja dat vind ik ook wel hoor, doe ik normaalgezien ook. Maar ben nu een mainstream nummer aan't maken (gaat ook tegen mijn principes in als je mijn onderschrift bekijkt, maar ik wil het eens gedaan hebben, kan der maar van leren) en als ik vind dat het goed klinkt zeggen anderen dat het vals klinkt.
=> voor een keer ga ik me aan de regeltjes proberen te houden zo dat het voor de mainstream goed klinkt

En als ik eens weet hoe mainstream muziek werkt kan ik me weer des te beter der van weg houden. :)
 
Heel simpel gesteld gaat het om de melodiën, die vormen de hoofdmoot. Je kan de bas ook als een melodie beschouwen, in de populaire muziek wel een heel simpele, maar het is een melodie. In de muziek die ooit in jouw buurt is ontstaan, de Luikse school, is dat zeer goed te horen: vier melodiën (bas, tenor, alt en sopraan, waarbij de tenor eigenlijk de hoofdmelodie had) hebben een onderling verband. In Luik en later in Parijs is zo de polyfonie ontstaan, waarbij de akkoorden min of meer ontwikkeld werden. Bij Bach kan je die verschillende melodiën ook horen.
Ook in de jazz (Bebop) kan die piano zo heerlijk melodien spelen over de akkoorden heen.

In de populaire muziek zijn akkoorden een parameter op zich geworden, bv het bluesschema is zeer belangrijk in de blues muziek. Sommige nummers zijn vanuit akkoorden ontstaan, bv 'Child in time' van Deep Purple: erg eenvoudig, eigenlijk.

Er is maar een manier om het te leren: ervaring opdoen en veel ook!

Wout

Aha, thanks voor de info. Ik begin volgende maand met AVM (algemene muziek vorming, zit ook notenleer bij) en hoop daar wel veel uit te leren omtrent deze leerstof.

De vraag waar ik wel nog mee zit is: om een harmonisch geheel van klanken te verkrijgen, is het dan beter dat alle tegelijk gespeelde noten (onafhankelijk van het instrument) op elkaar afgestemd worden via akkoorden? Of is het voldoende om alle noten in een bepaalde toonladder te houden en je melodies af te stemmen op je baslijn?

Ben der nog maar net mee bezig maar heb de indruk dat die regeltjes voor het maken van een harmonisch geheel een grote "beperking" leggen op het plaatsen van je noten.

Heel erg bedankt en groeten!
 
ojee...het antwoord op je vragen is een beetje ja-en-nee. Bij iedere toonsoort, laten we zeggen het "hoofdakkoord" van het nummer, hoort ook een toonladder. Dat zijn bijv. alle witte toetsen bij het C-majeur akkoord. Melodien die "in de toonladder blijven" klinken vaak lekker. Datzelfde geldt voor akkoordwisselingen die ook veel dezelfde noten gebruiken. Probeer maar: Cmajeur - Fmajeur (dus C-E-G..wissel naar F A C) klinkt "gemakkelijker" dan Cmajeur - Fmineur ( C- E-G, wissel naar F-Ab-C) omdat de A wel in de tooladder van C ligt en de Ab (As) niet.

Maarrrrr....het valt waarschijnlijk op dat Cmajeur - Fmineur "interessant" klinkt! Het breken van de regeltjes maakt vaak het karakter uit van een liedje! Dat geldt helemaal voor melodien.

Er is niet echt een manier om dat te leren behalve dan, dat je die toonladders zo uit je mouw kunt schudden, zodat je er niet meer bij na hoeft denken. Als je dat kunt, kun je ook actief regels aan je laars gaan lappen een een nummer 1 hit schrijven.

hoop dat ik het niet te simplisties op heb gesvchreven :D veel succes met AMV
 
Zoek maar eens op "scales". In elke toonsoort heb je ontzettend veel bruikbare. Zoals Major, minor en blues. De mogelijkheden zijn eindeloos, zoals je wel zult merken :-)
 
Aha, thanks voor de info. Ik begin volgende maand met AVM (algemene muziek vorming, zit ook notenleer bij) en hoop daar wel veel uit te leren omtrent deze leerstof.
Krijg je ook dictees? Zo ja, flink oefenen. Het is te doen :)
De vraag waar ik wel nog mee zit is: om een harmonisch geheel van klanken te verkrijgen, is het dan beter dat alle tegelijk gespeelde noten (onafhankelijk van het instrument) op elkaar afgestemd worden via akkoorden? Of is het voldoende om alle noten in een bepaalde toonladder te houden en je melodies af te stemmen op je baslijn?
In de akoorden zal je ook ladder-vreemde tonen gebruiken, het septiem akkoord (bv C7) is daar een voorbeeld van. Wat betreft die melodietjes en je akkoorden: omkeringen zijn daarbij bijzonder belangrijk.
Ben der nog maar net mee bezig maar heb de indruk dat die regeltjes voor het maken van een harmonisch geheel een grote "beperking" leggen op het plaatsen van je noten.
Zo werkt het in de praktijk ook niet. Misschien kan ik het zo duidelijk maken... Er is een verband tussen de melodie en de akkoorden, anders vinden veel mensen het vals klinken. Zie de afzonderlijke tonen van een akkoord ook als een melodie-lijn, waarmee ik bedoel dat een toon in het eerste akkoord in een, meestal eenvoudige, melodische relatie staat met een toon uit het volgende akkoord (Vaak hoor je muzikanten praten over: "Die gaat naar die en die gaat naar die èn die", waarbij ze de tonen aanwijzen of laten horen) Hierdoor ontstaat de harmonie, oftewel hoe de akkoorden samen met de melodie spanningen kunnen opwekken en weer laten oplossen. Snel geschreven, maar lang over te studeren en een beetje muzikaal talent is niet overbodig ;)

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Mja, tis nu sinds paar dagen dat ik iets totaal anders begonnen. Normaal maak ik donkere en snelle underground muziek zonder melodie terwijl ik nu een mainstream melodisch (trancey) nummerke begonnen ben waar een vriendin van mij op gaat zingen.

Ik had eerst alles op het gehoor gedaan maar toen begon er af en toe wel wat vals te klinken. (mij viel het eerst eigenlijk nog niet zo op maar tijdens previewstjes doorsturen merkten anderen het wel op) Dus ben maar begonnen om me aan wat regeltjes te houden zoals een bepaalde toonaard, bas gemaakt in die toonaard en melodiekes aangepast zodat hun noten akkoorden vormden met de bas lijn.

Ik weet dat veel muziek gemaakt wordt zonder dat men zich aan zulke regeltjes houdt maar denk dat indien men dit wel doet men sneller tot een goed klinkend harmonisch geheel zal komen. En daarmee dat ik het eens aant proberen ben.

thanks en groeten

:stupid: :stupid: :stupid:
 
En soms kan het ook weer mooi zijn om juist een 'valse' (beter: 'dissonante') noot te nemen, die oplost in een harmonisch 'passende' (is natuurlijk ook maar een kwestie van smaak en wat je - onbewust - geleerd hebt als 'passend' te ervaren, maar goed), wat een episch gevoel kan geven. Zou wel kunnen passen bij trance. ;) En soms kun je een al te dissonante klank deels compenseren door akkoorden verder te spreiden (i.p.v. alle klanken binnen één octaaf). Dan houd je het 'spannende' van de dissonante klank, maar lijkt het geheel minder te 'wringen' (soms... :P ).

Ofwel: erg subjectief allemaal, en er zijn een miljoen tips&tricks te verzinnen. Beter is om gewoon zelf ermee aan de gang te gaan (als je interesse in wat verdieping hebt op dit gebied); dus gewoon veel uitzoeken en proberen. En alhoewel velen vinden dat je 'zonder enige hinder van voorkennis' veel vrijer werkt, vind ik dat je beter kunt werken als je wél kennis hebt van wat je doet. Als je de regels kent hoef je je er nog niet aan te houden - maar je hebt wel eerder en beter door wat werkt en waarom. Dus mocht je interesse hebben, voor wat threads over notenleer, zie hier, hier, hier en hier (met verdere verwijzingen :) ).


Even terzijde, maar:
:stupid: :stupid: :stupid:
Niet om 't één of 't ander (wat dat ook betekent in deze context), maar je bent nu nog geen week op SF, en de helft van je posts (ja, ik heb het nagekeken; het viel me op) zijn alleen maar negatief, afkeurend en/of minachtend. Ik weet niet wat voor reacties jij graag op je berichten krijgt, maar alleen maar zonder onderbouwing afwijzen is niet heel erg constructief, toch? :)
 
Aha, merci voor de (nuttige :) ) reacties! Ik ga hier op het forum nog wel wat lezen derover en zal voor de rest maar gewoon afwachten op mijn lessen AVM.

@Wout: geen idee of ik dictees ga krijgen. Dacht eerst dat ik mega spellingsfouten had staan in mijn tekst maar neem aan dat dat ook iets met muziek te maken zal hebben. :)

Wees gegroet!
 
@Wout: geen idee of ik dictees ga krijgen. Dacht eerst dat ik mega spellingsfouten had staan in mijn tekst maar neem aan dat dat ook iets met muziek te maken zal hebben. :)

:D

Maar ik neem aan dat Wout het had over een muzikaal dictee = noten herkennen (of akkoorden, intervallen, toonladders, enz.). Als ze dat doen, dan zullen ze ook wel ruim de gelegenheid geven om te oefenen, anders is het best lastig als je geen absoluut gehoord hebt... ;) (maar waarschijnlijk niet in deze cursus, gezien de naam)
 
En soms kan het ook weer mooi zijn om juist een 'valse' (beter: 'dissonante') noot te nemen, die oplost in een harmonisch 'passende' (is natuurlijk ook maar een kwestie van smaak en wat je - onbewust - geleerd hebt als 'passend' te ervaren, maar goed), wat een episch gevoel kan geven. Zou wel kunnen passen bij trance. ;) En soms kun je een al te dissonante klank deels compenseren door akkoorden verder te spreiden (i.p.v. alle klanken binnen één octaaf). Dan houd je het 'spannende' van de dissonante klank, maar lijkt het geheel minder te 'wringen' (soms... :P ).
Heel goed, Cheimoon. Ik wou nog eraan toevoegen dat die dissonante noten met een effect te maken hebben die je wilt bewerkstelligen. Je wilt de boel wakker houden of je wilt der op attenderen dat er iets gaat gebeuren. Het effect van spanning/ontspanning.
Persoonlijk is het schrijven van volledig harmonische nummers vrij saai. Het zijn juist die dissonante dingetjes die het leuk maken. En een kwestie van doseren, natuurlijk. Niet al teveel herhalen van het effect, anders is dat ook weg.
Het is ook natuurlijk mogelijk dat je bijv. voor 4 maten in een toonsoort blijft en dan na die 4 maten in een kompleet andere toonsoort, ook harmonisch gezien, gaat zitten. Bijv eerst 4 maten in een majeur toonladder en dan vervolgens een aantal maten in een melodische mineur(iets wat vaak gebruikt wordt).

Daarnaast kan het moment van toonsoort verandering, ritmisch gezien, een hele verassende rol spelen. Een nummer waarbij dat gebeurt is een nummer van NIN genaamd 'Hurt'. In dat nummer wordt opzettelijk iets dissonants gebruikt om de spanning op te wekken op het moment dat je het niet zou verwachten. De meeste gangbare muziek begin je een maat niet met een dissonante reeks klanken. Dat wordt in dit nummer wel in dit nummer gebruikt. En het past gewoon goed in de sfeer van het nummer.

Hoe meer je met muziek bezig bent merk je dat accoorden niet belangrijk zijn, maar meer de melodieen van bas en andere instrumenten. Natuurlijk is de kennis van die accoorden handig, maar het draagt alleen bij aan 'saaie muziek makerij'. :mexico:
Ofwel: erg subjectief allemaal, en er zijn een miljoen tips&tricks te verzinnen. Beter is om gewoon zelf ermee aan de gang te gaan (als je interesse in wat verdieping hebt op dit gebied); dus gewoon veel uitzoeken en proberen. En alhoewel velen vinden dat je 'zonder enige hinder van voorkennis' veel vrijer werkt, vind ik dat je beter kunt werken als je wél kennis hebt van wat je doet. Als je de regels kent hoef je je er nog niet aan te houden - maar je hebt wel eerder en beter door wat werkt en waarom.
Helemaal mee eens. Je kunt ook tricks van andere pikken en je eigen maken. Werkt het beste denk ik. Keith Richards gebruikt meer dan 40 jaar dezelfde tricks bij zijn riffs en het werkt nog steeds keigoed. Op synth-gebied zijn er ook een paar: David Frank vind ik gave tricks hebben en Michael Bodiker(vent die op een aantal platen van oa Michael Jackson en tal van andere artiesten speelt).
 
volgens mij volgt de bas veelal de melodielijn (zanglijn). Ik vind de bas wel 1 van de moeilijkste. Voor mijn gevoel is er vaak maar 1 toon die past. Ik houd juist van een bas die een aanvulling geeft op het akkoord. Bijvoorbeeld de hoge C in het akkoord en dat de bas dan een lage C pakt. Ligt ook aan de klank van bijvoorbeeld de sample. IK heb niet super veel muziekleer gehad. Ik ga puur op mijn gehoor af.

bij meerdere melodieën door elkaar heen zul je wat moeten spelen met volume verschil, aangezien het anders een brei wordt voor de luisteraar.

Luister bijvoorbeel eens naar Chic - My forbidden lover
http://nl.youtube.com/watch?v=lIjdzYP_wJo

En begrijp een beetje wat ik bedoel met de bas. Let vooral op de noten in het couplet t.o.v. de zang. Ze spelen samen en vormen 1 geheel, maar het zijn wel andere noten en een andere lijn. Hij volgt iets meer de lage tonen van het akkoord, maar hier wordt mee gespeeld. En hoor het ontstaan van een "coole groove"
 
Volgens mij ben jij toondoof dan

heet dat zo?

Kijk als je trance maakt, dan zijn het rechte lijnen.

Ik houd van een melodieuze baslijn. Zoals in het voorbeeld van Chic. Om de nootladder dan een mooie wending te geven in het melodietje is er na de ene noot maar 1 noot die voor mijn gevoel past, omdat ik weet waar ik qua melodie ongeveer naar toe wil.
 
Back
Top