Samplerate Access Virus

Funky Dee

Virus griep
Lid sinds
1 december 2006
Berichten
477
Locatie
Arendonk (B)
Beste synthvrienden,

ik heb een virus kc

weet iemand wat de samplerate (in kHz) is van de virus intern? ivm de opname van audio...

Opnames doe ik altijd standaard in 24bit/48000 kHz zoals de meeste, gewoon in cubase.
Stel dat de samplerate van de virus intern (of van de D/A converter) bv. 96Khz is dan kan ik mischien beter voortaan alles in 24bit/96kHz opnemen, zat ik te denken....

Ik kan dit nergens terug vinden met google of de site van access. Wie kan er mij hier meer over vertellen?

GreeTZzzzz. D.
 
Misschien dat ik het mis heb, maar de outputs zijn toch analoog? Dan is er toch geen sprake van samplerate? Hoe de DA convertors lopen heeft invloed op hoe je geluid uit de virus komt, maar daarna is het signaal (of ik zit er echt helemaal naast) compleet analoog.. Dus maakt het geen klap uit!
 
niet dat ik het antwoord heb, maar als het geluid er met 48.1KHz uit wordt gespuugt is het onzinnig om het in 96KHz op te nemen.
 
De processor van de virus werkt natuurlijk met een bepaalde samplerate en de geluidskwaliteit van de analoge outputs is gelijk aan die samplerate. Dus...

Stel dat de interne processor van de virus werkt met 24bit/48kHz dan is het idd onzin om de audio als 24bit/96kHz.

Maar als de interne samplerate 32bit/192kHz is dan is het zonde om de audio op te nemen als 16bit/44,1kHz (cd kwaliteit) want dan gaat er een hoop van de kwaliteit verloren.

Dus als ik geen geluidskwaliteit wil verliezen tijdens het opnemen van de audio, dan moet de samplerate van de digitale recorder (een cubase pc in mijn geval) gelijk zijn aan de virus (of de D/A converter ervan).

Daarom dus.....
 
Origineel geplaatst door Funky Dee
De processor van de virus werkt natuurlijk met een bepaalde samplerate en de geluidskwaliteit van de analoge outputs is gelijk aan die samplerate. Dus...

Stel dat de interne processor van de virus werkt met 24bit/48kHz dan is het idd onzin om de audio als 24bit/96kHz.

Maar als de interne samplerate 32bit/192kHz is dan is het zonde om de audio op te nemen als 16bit/44,1kHz (cd kwaliteit) want dan gaat er een hoop van de kwaliteit verloren.

Dus als ik geen geluidskwaliteit wil verliezen tijdens het opnemen van de audio, dan moet de samplerate van de digitale recorder (een cubase pc in mijn geval) gelijk zijn aan de virus (of de D/A converter ervan).

Daarom dus.....

Volgens mij haal je de begrippen samplerate en bitrate (MP3) door de war. Bij bitrates van bv MP files heb je gelijk. Hoe hoger de bitrate hoe minder compressie van de MP3 en hoe beter het geluid. Samplerate is heel wat anders. Zoals eerder opgemerkt is de output van je virus analoog. Wat je vervolgens zegt dat de output gelijk is aan de bitrate van je virus is onzin. Na processing intern volt op het laatst de DA converter. Na deze conversie is het signaal analoog en is het begrip samplerate verdwenen. Je hebt dan gewoon een analoog signaal. Als je dat signaal vervolgens wil opnemen in Cubase dan volgt er weer een analoog / digitaal conversie. En dit is nu precies wat je instelt in Cubase: de samplerate van je AD converter van je geluidsinput device (geleuidskaart). Bovendien kan je misschien wel 96kHz of meer willen opnemen, maar kan je audio hardware dat ook????
 
Omdat de Virus een analoog audiosignaal uitstuurt moet je dat gewoon op zo'n hoog mogelijke samplerate opnemen als je zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies wilt. Wat de Virus intern met zijn D/A convertors doet maakt daarvoor in principe niet uit, maar bij opnemen komt er nog een set A/D convertors tussen (van je soundcard) en die 'schade' moet je zo klein mogelijk houden door zo'n goed mogelijke kwaliteit te kiezen.
 
Re: Samplerate Access Virus

Origineel geplaatst door Funky Dee
Opnames doe ik altijd standaard in 24bit/48000 kHz zoals de meeste,

Dan doen de meeste dat wel "fout"!

In principe maakt het geen verschil om in 44Khz of in 48KHz op te nemen, maar het zijn gewoon 2 verschillende standaarden, voor 2 totaal verschillende werelden.

Werk je met muziek, dan dien je echt op 44KHz te werken, want je einddoel is dan meestal cd en hoef je achteraf niet meer te converteren naar 44KHz (conversie levert altijd geluidskwaliteitverlies op!)

Werk je met film of video, dan dien je 48KHz als standaard aan te houden, omdat het einddoel meestal een dvd of een digibeta tape is en hoef je achteraf dus niet meer te converteren naar 48KHz!

Natuurlijk kun je best hiervan afwijken, maar deze standaarden zijn nu eenmaal zo ontstaan en als men zich hier goed aan houdt, kunnen er ook geen miscommunicaties optreden.
Ik kreeg laatst bijvoorbeeld van iemand een hoop losse sporen om af te mixen. Alles was aangeleverd op 48KHz... Als ik even niet had opgelet, dan had mijn eindmix (in een 44KHz omgeving) veel te snel geklonken. Gelukkig had ik het optijd door en moest ik alle files eerst converteren naar 44KHz... Dit noem ik nu ONKUNDE van degene die mij de files aanleverde...

Maar nu wat meer ontopic:
Het verschil tussen 16bit en 24bit is vele malen groter dan tussen 44KHz en 96KHz. In de muziekwereld werkt zo goed als niemand met 96KHz, want het verschil is niet / nauwelijks hoorbaar met 44KHz en het neemt alleen maar onnodig veel ruimte en cpu kracht in beslag.
Iedere Pro Engineer zal je aanraden: Zorg voor een goede audio interface / geluidskaart in eerste instantie en neem op 24bit, 44KHz op!!!!!!!

Succes met je opnames! (Post eens wat, ben benieuwd!)
 
Dit noem ik nu ONKUNDE van degene die mij de files aanleverde...
Onkunde van allebei dan he !
Je kijkt toch eerst wat je precies aangeleverd krijgt.
 
Gelukkig had ik het optijd door en moest ik alle files eerst converteren naar 44KHz
 
Origineel geplaatst door Ethereal
Misschien dat ik het mis heb, maar de outputs zijn toch analoog? Dan is er toch geen sprake van samplerate? Hoe de DA convertors lopen heeft invloed op hoe je geluid uit de virus komt, maar daarna is het signaal (of ik zit er echt helemaal naast) compleet analoog.. Dus maakt het geen klap uit!

ik sluit me hier wel by aan ,..kijk sommige synth hebben digi uit,..heeft de virus dat ook dan hebbie een point anders ist een gewoon een analoog signaal ,.....wat vroegr op 16bitt/ 44khz werdt opgenomen ookgoed
tegenwoordighebben we betere kaarten ,..dus is gauw 32bit/ 192 khz ,..blijft een hoog mogelijk rate ,..om zoo mooi/brred mogelijk optenemen horen doeje dit alangniet meer

maar div alesis ion en weetikveel welke hebben lan + fire wire outputs ...voor volgens mij voor binnn t digi domein te blijven ,....heeft wel wat asje direct dus zonder conversie wilt opnemen inje mega dure geluidskaart vanuit je peperdure digi synth ...tsja
 
'k dacht ergens te hebben gelezen dat de virus ABC 24Bit/48 of 44.1 was,
en de Ti 24/96...

'k Kan de tabel spijtig genoeg niet meer vinden.

Op de Access site staan wel comparison tabellen van de vorige modellen:
http://www.access-music.de/comparisonchart.php4


Opnemen zou ik gewoon tegen 24/48 blijven doen.
't Is wel zo dat ik m'n stereo opname serieus moet masteren.
Een hogere SampleRate gaat daar niks aan verhelpen denk 'k zo.

Wel Best 24Bit voor stille passages.


Maar de Virus Samplen voor op een sampler te gebruiken kan niet hoog genoeg zijn!!!
Dus minstens 24/96 KHz - Best 192KHz, anders ben je veel informatie kwijt.

(En daarna mss resamplen)


Verder raad ik je aan op de EQU te gebruiken van de C/KC.
Als die er niet opstond (bij mijn Virus-C) dan had ik al lang een Ti gekocht!


M'n Stereo signaal masteren doe ik met:
Magix Music Studio (denoise-2x Equ-edeting), T-Racks, CurveEQ, SpectraPhy
 
Back
Top