studio microfoon gezocht

ik heb geen vrouwenstem.
 
Wat zou een goede reden zijn om een dynamische mic te kopen ( waar doorgaans mee wordt opgetreden) of wanneer zou ik een dynamche mic kunnen verkiezen boven een studio condesator? Het is niet voor live gebruik, maar gewoon om studio opnames te maken met veelal mijn eigen stem.
Is dit voornamelijk aantrekkelijk wanneer je geen echt eigen karakterstieke stemgeluid hebt, of deze wat dun,saai is?
wanneer je stem van zichzelf wat weinig overeind blijft, waarmee zou ik dan rekening moeten houden bij aanschaf van een microfoon?
 
Origineel geplaatst door boeklanoei
ik heb geen vrouwenstem.

http://www.parship.nl/

8o)

Over de dynamische mic, volgens mij is het gewoon vrij onpraktisch om op het podium een condensator te gebruiken (hoewel senheiser, shure en neumann ze wel hebben voor op het podium). Dit omdat je veel bewegingsgeluid opneemt met een condensator. Maar of dit de main-reden is dat het weinig gebeurt weet ik eigenlijk niet.
 
Wat ik dit verhaal alleen nog niet begrijp is het volgende. Je hebt een rete dure Eventide en je wil die kwaliteit gaan vernachelen door er een no-budget mic mee gaan te gebruiken???

Als je dat dan echt wilt kijk dan naar de Audio Technica AT4050. Door velen genoemt als 'The Swiss Army Knife' voor studio's. Het is een condensator en je kunt hem praktisch voor alles gebruiken. Ff googlen voor de specs.
 
Origineel geplaatst door JimmySX
Wat ik dit verhaal alleen nog niet begrijp is het volgende. Je hebt een rete dure Eventide en je wil die kwaliteit gaan vernachelen door er een no-budget mic mee gaan te gebruiken???

Ja dit begrijp ik erook uit.

Er zijn zeker wel goede dynamische mics, maar dan moet je ook echt een goede micpre hebben om die dynamischemic fantastisch te laten klinken.
 
Ik zit er eigelijk helemaal doorheen met dingen testen,uitproberen,informeren en meer van dat getreiter. Ik heb eigelijk ook helemaal geen zin meer om een heel scala aan mic preamps/mics te gaan testen. Ik zit er goed over na te denken om nog een keer diep in de buidel te tasten. En op een of andere manier neig ik naar een Avalon M5. Ik voel gewoon dat ik hiermee een: neutraal,clean,sprankelend,helder,lekker goede preamp in huis haal. Dat betekend wel min of meer dat ik minder voor een bijpassende mic ga betalen. Omdat ik van mening ben dat er in de prijsrange van 500-1500 bij preamps meer onderling verschil in zit denk onderling wel 2 a 2,5 punt verschil (om het zo maar uit te drukken), dan dit het geval zou zijn bij 500-1500 euro studiomics, daar zit onderling denk ik maar 1 vol punt verschil in hooguit.

AS. zaterdag ga ik testen, met nog iemand (tenminste das voorals nog het plan) en hoop er dan voor een behoorlijk groot gedeelte uit te komen wat beidde gaan worden. Misschien dat ik later wel eens een dynamische (live) mic erbij haal,
mocht mijn H8000FW te weinig kunnen betekenen tav. verbetering van mijn algehele vocale sound. Maar goed dit kan ik me met zo'n H8000FW haast niet voorstellen. Het is gewoon zo dat ik geen charismatische,cleane,lekkere stemgeluid heb als een Michael Bolten bijvoorbeeld, zeg maar wat. Dus een ik moet een mic hebben die dit een beetje zou verdoezellen(?)



Over de dynamische mic, volgens mij is het gewoon vrij onpraktisch om op het podium een condensator te gebruiken (hoewel senheiser, shure en neumann ze wel hebben voor op het podium). Dit omdat je veel bewegingsgeluid opneemt met een condensator. Maar of dit de main-reden is dat het weinig gebeurt weet ik eigenlijk niet.

Beste Kraan, dit heb ik even niet. Ik bedoel het volgens mij juist andersom. Er gaat niets gebeuren op live gebied, maar ik zou een eventuele Live mic willen gaan verkiezen boven een studio-mic. Voor in de studio. Dat is wat ik bedoelde.
 
Ik gebruik onstage ook een condensator, een Rode NT3. Ik was eerst ook huiverig, maar het was een goede beslissing. De NT3 is hypercardioid en met feedback relatief onproblematisch (mic niet met "rug" naar de monitor richten). Ik wilde perse iets dat ik ook in de studio goed kon gebruiken, voor akoestische gitaar en vocals, en live een erg heldere sound aangezien ik vaak nogal muf klink door SMs. Wat eigenlijk wel erg handig is voor live is een lo-cut op je mengpaneel, omdat de condensators ietsje handling en pop-gevoeliger zijn. En je moet oppassen die iet niet valt of vochtig wordt maar da's alles voor mijn singer-songewriter gigs geen thema. In de studio vind ik m ook prima, extreem helder, dus soms moet je een beetje warmte erin eq-en.

Check een van de laatste SoundOnSounds voor de GrooveTubes "convertible". Da's net iets als de NT3 maar dan nog met een extra opschroefbare live 'korf'. Ook erg goed (maar net zo duur als de Rode) is de Shure Beta lijn.

Maar ben je echt alleen in de studio is een normale grootmembraan warmer en handiger.
 
Origineel geplaatst door boeklanoei

Het is gewoon zo dat ik geen charismatische,cleane,lekkere stemgeluid heb als een Michael Bolten bijvoorbeeld, zeg maar wat. Dus een ik moet een mic hebben die dit een beetje zou verdoezellen(?)

Als je een iets zwakkere stem heb, of je wilt je stem wat "dikker" maken, kun je beter een kleurende pre&mic combinatie nemen ipv een cleane .... Je verliest geen kwaliteit, maar je dikt em wat aan.
 
Kan mijn Eventide H8000FW uiteindelijk ( d.m.v ''kleuring/sound'' van de converters) mijn overall VOCALEN sound niet kleuren,opdikke?
 
Het is gewoon zo dat ik geen charismatische,cleane,lekkere stemgeluid heb als een Michael Bolten bijvoorbeeld, zeg maar wat. Dus een ik moet een mic hebben die dit een beetje zou verdoezellen(?)

Dit snap ik niet.
Waarom een dure preamp en mic als je toch je bronsignaal wil 'verdoezelen'?
 
kijk ook eens naar de solo serie van uaudio

de 110 is erg fijn en clean (ook om een gitaar direct in te prikken)

een Sp B1 is een beetje "muf" maar voor het geld erg goed, de c1 is frisser

wil je een warme dikke sound kijk dan eens naar een K2 van rode of een gemini.

Ik zag laatst ook een Groovetube Gt67 voor ik meen onder de 500,- incl btw
 
Origineel geplaatst door stricktly will

een Sp B1 is een beetje "muf" maar voor het geld erg goed, de c1 is frisser

wil je een warme dikke sound kijk dan eens naar een K2 van rode of een gemini.

Ik zag laatst ook een Groovetube Gt67 voor ik meen onder de 500,- incl btw

Dit klopt niet hor! Ik heb zelf de StudioProjects c1 gehad en deze is echt niet te vergelijken met Neumann.
Ook heb ik zelf de Rode K2 gehad. Maar een warme en dikke sound heeft hij niet. Ik spreek uit ervaring.
Maar StricktlyWill heb jij deze mics ook gehad?
 
Misschien is het handig om wat voorbeeldjes te geven waar je op moet letten als je naar mic's luistert. Daar heb je misschien meer aan bij het vormen van een eigen mening.

Veel "goedkope chinese mics" hebben een vergelijkbaar probleem. Rare distortion in het hoog. Dit is vrij subtiel. Ik heb dit bij T-Bone's gehoord, bij een Joemeek microfoon (waarschijnlijk ook een gerebrande chinese mic) en ik heb nog een paar Stagg microfoons die hier ook last van hebben. Op het eerste gehoor klinken deze microfoons lekker fel maar uiteindelijk kan dit vermoeiend gaan klinken. Op sommige stemmen werkt dit heel goed. In sommige ruimtes worden rare reflecties van muren ed. hierdoor geaccentueerd waardoor je hier geen fatsoenlijke opnamen meer kan maken. Probeer daarom ook eens naar bijv. een U87 te luisteren om het verschil te horen. (ik ken veel mensen die goedkopere mic's gebruiken die deze microfoon maar saai en dof vinden klinken dus het is maar net wat je gewend bent) Een goede test hier is rammelen met een sleutelbos of het opnemen van een hihat. Hier hoor je het verschil meteen.

In het laag vallen ook veel microfoons door de mand. Luister bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen een oude AKG 414 en een van de nieuwe 414XLS types. Hier gaat het er niet om hoe veel laag je hoort maar hoe gedefinieerd het laag klinkt. Kleinmembraan microfoons met een omni karakteristiek geven vaak goede resultaten in het laag. Vreemd genoeg doet de behringer meetmicrofoon (ben even het typenummer vergeten, iets met 8000) dit goed. Het is jammer dat hij zo ruist bovendien is een omni microfoon niet zo bruikbaar voor opnamen in ruimtes die slecht klinken.

Goede dynamische microfoons geven vaak betere resultaten in bijvoorbeeld lastige ruimtes of wanneer je last hebt dynamiek onder controle te houden. Een leuke microfoon om eens naar te luisteren zou een Sennheiser MD441 of de MD421 zijn. De eerste qua prijs net buiten je budget, de tweede ruim binnen je budget. Waarschijnlijk heb je als je maar een microfoon koopt hier alleen niet zoveel aan.

Ik zeg niet dat je de genoemde microfoons direct moet kopen. Maar probeer een deze microfoons te vergelijken op de punten die ik genoemd heb. Dan weet je beter waar je op moet letten als je een microfoon wilt kopen.

Als ik 600 euro had om een fatsoenlijke all-round microfoon te kopen zou ik waarschijnlijk naar een 2e hands AKG C414ULS zoeken (dus niet de nieuwere XLS modellen. Deze klinken een beetje alsof je op je versterker de loudness knop aan hebt staan)
 
anders een gewone sure sm58 dynamisch
daar kan je vanalles mee doen...aan de haardroger hangen en dan door de shermann filterbank bvb...:D

nee ff serieus, de sure is heel goed om ruw en niet zo goede stemmen toch vitaal weer te geven, niet voor niets dat deze mike live on stage numero uno is...sow..:eureka:
 
hehe, dus je wilt een stem laten klinken als een geweldige stem?, ref: michael bolton?

1, je moet een geweldige stem hebben., ow heb je (of iemand) niet?, hou maar op

dat los je echt niet op met een goeie pre-amp en microfoon, input=ouput
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Capstan cappy
hehe, dus je wilt een stem laten klinken als een geweldige stem?, ref: michael bolton?

1, je moet een geweldige stem hebben., ow heb je (of iemand) niet?, hou maar op

dat los je echt niet op met een goeie pre-amp en microfoon, input=ouput

Michael Bolton? die knetsert over de HEMA-webcam zelfs kippevel :)
 
Origineel geplaatst door Prophet
anders een gewone sure sm58 dynamisch
daar kan je vanalles mee doen...aan de haardroger hangen en dan door de shermann filterbank bvb...:D

nee ff serieus, de sure is heel goed om ruw en niet zo goede stemmen toch vitaal weer te geven, niet voor niets dat deze mike live on stage numero uno is...sow..:eureka:

plus het feit dat die mic ook bier kan drinken en mee gegooid kan worden zonder dat je hem sloopt enzo! niet onbelangrijk voor on stage :)
 
Back
Top