Zijn er regels/tips voor strings-arrangementen ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hallo allemaal,

wie weet of er voor het maken van strings-arrangementen ook bepaalde regels/tips zijn die je als basis kunt gebruiken ? (nee muziek heeft geen regels, I know).

Vaak als ik strings inspeel bij bijv. ballads is het toch meer een combi van de betreffende akkoorden in dat gedeelte neerleggen en niet teveel melodie erin (kan botsen).

Maar weet er iemand waar je op moet letten om het ook als 'echt' over te laten komen ? (althans, zo dicht mogelijk benaderen) . Ik bedoel , het moet niet alleen maar akkoorden neerleggen zijn, zodoende.


(en als er tips voor websites hieromtrent zijn hoor ik het ook graag).

Dankjewel alvast ! :halleluja

CJ
 
Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Heb net een track gepost met veel strijkers erin, en vraag me eigenlijk ook af wat de beste manieren zijn om bijvoorbeeld strings goed in de mix te laten klinken, of hoe je ze zo kan programmeren dat ze mooi aanzwellen en goed in de maat blijven (probleem wat ik vaak heb is dat de timing niet helemaal lekker is)
 
Hi Idioteque,

heb je track beluisterd, en klinkt veelbelovend :kroon: en ja heb ook je strings gehoord.
Jij had het over aanzwellen en timing. Als je gewoon op je toetsen de strings-partij inspeelt en met de attack en aftertouch speelt (naar eigen smaak) kun je al aardig met aanzwellen en timing spelen.

Maar inderdaad, het blijft de vraag of en welke regels/tips er zijn voor strings-arrangementen.

Ook omdat ik al vaker op CD-credits heb zien staan bijv. zoiets als:' strings-arrangements by ............' ja en dan denk ik toch dat er iemand bij is gehaald die toch een bepaalde verstand van zaken c.q. vakmanschap omtrent het arrangeren van strings in een nummer zou moeten hebben.

CJ
 
Dank je voor het beluisteren :),

Ik denk trouwens dat wat betreft het arrangement en akkoordkeuze het soms juist erg mooi is een aantal noten erin te doen die niet met de melodie meegaan. Sowieso lenen strijkers zich erg goed als dissonant, luister maar eens naar "How To Dissapear Completely" van Radiohead; prachtige arrangementen van Jonny Greenwood.
 
Wat tips:

Probeer niet te denken als een pianist, dus niet gewoon accoorden spelen.
Probeer de accoorden te verdelen over twee of drie octaven en dan niet meer dan 4 noten spelen, je krijgt dat hele 'open' klanken.
Probeer van de ene accoordnoot naar een andere accoordnoot in het volgende accoord een melodie(-lijn) te maken. Maak van deze melodielijnen een contrapuint: een melodie die het tegengestelde doet (in richting en in hoeveelheid noten) aan de echte melodielijn.
 
Ha Jeroen en Idioteque en Eclectus,

bedankt voor jullie tips en link, heb ik in ieder geval iets om op voort te borduren (ja inderdaad makkelijk als je achtergrond hebt Eclectus.)

Nogmaals, heb dank aan Jeroen en Idioteque en Eclectus !!! :halleluja :halleluja :halleluja


CJ
 
Hier nog even twee truuks van mij:

Wat ik live (en in de studio trouwens ook) altijd doe is met rechts akoorden zo breed mogelijk pakken (heb gelukkig grote handen) en dan de linker hand op de volumeknop houden, dan kun je continu het volume en het aanzwellen perfect regelen.

Ook leuk is af en toe korte stacato melodietjes of thema's spelen in octaven met twee handen tegelijk.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Cheers,
Eddy
 
Origineel geplaatst door theGmus
Hier nog even twee truuks van mij:

Wat ik live (en in de studio trouwens ook) altijd doe is met rechts akoorden zo breed mogelijk pakken (heb gelukkig grote handen) en dan de linker hand op de volumeknop houden, dan kun je continu het volume en het aanzwellen perfect regelen.

Ook leuk is af en toe korte stacato melodietjes of thema's spelen in octaven met twee handen tegelijk.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Cheers,
Eddy

Dankjewel Eddy.

Ja meestal deed ik al met rechts breed houden en meestal probeer ik met de aanslaggevoeligheid het aanzwellen te regelen. Maar anyway, je tip van met twee octaven zal ik zeker gebruiken, thnx. :walker:

CJ
 
Origineel geplaatst door Jeroen
Wat tips:

Probeer niet te denken als een pianist, dus niet gewoon accoorden spelen.
Probeer de accoorden te verdelen over twee of drie octaven en dan niet meer dan 4 noten spelen, je krijgt dat hele 'open' klanken.
Probeer van de ene accoordnoot naar een andere accoordnoot in het volgende accoord een melodie(-lijn) te maken. Maak van deze melodielijnen een contrapuint: een melodie die het tegengestelde doet (in richting en in hoeveelheid noten) aan de echte melodielijn.

Ben ik het zeker mee eens!
Ik speel bijna altijd de strings in de band (geeft , door vaak gebrek aan bassist ofzo, de warmte-steun van de songs) en ik doe dit ook zo, zorg gewoon dat je niet vals klinkt bij de andere instrumenten en speel min of meer je eigen melodietje over de song. Het kan ff zoeken zijn vooraleer je een mooie begeleiding vindt, de ene zal wat beter klinken als de andere.
Maar gewoon de grondtoon spelen van het betreffende akkoord kan saai beginnen te klinken als de andere instrumenten geen zeer belangrijke functie bekleden of als er niet veel variatie is in het akkoordenschema.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was en dat ik je hiermee wat verder kon helpen..
 
Back
Top