Sequential Circuits Prophet 10

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.955
Locatie
Hilversum
hot or not 8o)


http://cgi.ebay.com/Sequential-Circ...5QQihZ002QQcategoryZ38071QQrdZ1QQcmdZViewItem
5976_2.JPG
 
rev 2.?:D

is dit ook de rev3.?x 2 dan wel fatt die dikkuh transors s achterop
eg huge
vulde vroeger dit bakbeest de halve musichouse window
 
Laatst gewijzigd:
Het ziet er indrukwekkend uit, maar zijn deze niet heel erg onbetrouwbaar? Heb wel eens gelezen dat ze veel te heet worden en dat daardoor allerlei problemen ontstaan.
 
Was dat niet met een prototype van een enkel-klaviers uitvoering van de Prophet 10? (te kleine omkasting, componenten te dicht op elkaar). Eigenlijk was de Prophet 10 een zwaktebod. Gelukkig maar. :D
 
Ja, dat kan ook hoor. Er waren in ieder geval veel aanloopproblemen en deze bak is nooit een commercieel succes geworden. Hetgeen op zichzelf natuurlijk niets zegt over wat je er mee kunt :)
 
op vintagesynth staat juist dat overheating door het goede circuit design heel erg meeviel

verder zijn het gewoon twee p5's in 1
 
Oververhitting was een probleem met de enkel-klaviers P10's. Daarvan waren er 3 gemaakt (?).
Tijdens de ontwikkeling van de dubbel-klaviers P10 werd men gedwongen de P5 om te zetten naar CEM-ic's (rev3). Ook de P10 werd daarop gebaseerd. Er was aanvankelijk wel sprake van geheugenverlies (ugly-mod) en bovendien moest men daarna stoppen met de wafer-drive (geen idee wat dat is) en overgaan op mini-cassette.

De dubbelklaviers P10 heeft geen last van oververhitting of instabiele tuning (althans de mijne niet). Het zijn 2 P5's met wat extra mogelijkheden. Zo kun je o.a.
- een voorgeprogrammeerde modulatie-waarde toekennen. Bij de P5 bepaalt alleen de stand van het modulatiewiel (of het pedaal) de mate van modulatie. Erg fijn dus dat de P10 dat heeft, ik miste dat enorm op de P5. De T8 heeft deze voorziening ook.
- je kunt de beide lfo's toekennen aan hun eigen helft maar je kunt ze ook mengen. De ene P5-engine heeft bovendien een stijgende zaagtand LFO en de andere engine heeft een dalende zaagtand. Je kunt dus 2 klanken kiezen met ieder een onafhankelijke LFO en als je 10-stemmig wilt spelen kun je één lfo uitschakelen en dmv de mix-funktie de overgebleven lfo toekennen aan alle 10 de stemmen.
- fraaie leds waarmee je kunt zien welke voiceboards aktief zijn (handig voor tunen maar ook voor overzichtelijkheid)
- een equaliser
- detune tussen de 2 engines.
- een sequencer (was optioneel)
- 3 gebalanceerde en 3 ongebalanceerde uitgangen
- de leds gaan niet knipperen als je speelt, wat wel het geval is bij de P5. Hoe dat komt weet ik niet. Knipperende leds kom je wel vaker tegen op dit soort synths, de processor geeft dan hogere prioriteit aan het klavier dan aan het verversen van de ledjes. De processor van de P10 zou het erg druk moeten hebben met de 2 klavieren. Peter Forrest schrijft dat er een truc was bedacht hiervoor.

Jammer dat de P10 geen 2x 120 programs heeft, klanken opslaan op tape is niet handig dus wat meer geheugenplaatsen zou fijn geweest zijn.
 
Origineel geplaatst door wouw
Oververhitting was een probleem met de enkel-klaviers P10's. Daarvan waren er 3 gemaakt (?).
Tijdens de ontwikkeling van de dubbel-klaviers P10 werd men gedwongen de P5 om te zetten naar CEM-ic's (rev3). Ook de P10 werd daarop gebaseerd. Er was aanvankelijk wel sprake van geheugenverlies (ugly-mod) en bovendien moest men daarna stoppen met de wafer-drive (geen idee wat dat is) en overgaan op mini-cassette.

De dubbelklaviers P10 heeft geen last van oververhitting of instabiele tuning (althans de mijne niet). Het zijn 2 P5's met wat extra mogelijkheden. Zo kun je o.a.
- een voorgeprogrammeerde modulatie-waarde toekennen. Bij de P5 bepaalt alleen de stand van het modulatiewiel (of het pedaal) de mate van modulatie. Erg fijn dus dat de P10 dat heeft, ik miste dat enorm op de P5. De T8 heeft deze voorziening ook.
- je kunt de beide lfo's toekennen aan hun eigen helft maar je kunt ze ook mengen. De ene P5-engine heeft bovendien een stijgende zaagtand LFO en de andere engine heeft een dalende zaagtand. Je kunt dus 2 klanken kiezen met ieder een onafhankelijke LFO en als je 10-stemmig wilt spelen kun je één lfo uitschakelen en dmv de mix-funktie de overgebleven lfo toekennen aan alle 10 de stemmen.
- fraaie leds waarmee je kunt zien welke voiceboards aktief zijn (handig voor tunen maar ook voor overzichtelijkheid)
- een equaliser
- detune tussen de 2 engines.
- een sequencer (was optioneel)
- 3 gebalanceerde en 3 ongebalanceerde uitgangen
- de leds gaan niet knipperen als je speelt, wat wel het geval is bij de P5. Hoe dat komt weet ik niet. Knipperende leds kom je wel vaker tegen op dit soort synths, de processor geeft dan hogere prioriteit aan het klavier dan aan het verversen van de ledjes. De processor van de P10 zou het erg druk moeten hebben met de 2 klavieren. Peter Forrest schrijft dat er een truc was bedacht hiervoor.

Jammer dat de P10 geen 2x 120 programs heeft, klanken opslaan op tape is niet handig dus wat meer geheugenplaatsen zou fijn geweest zijn.


WOUW ,..shiiit waar halen jullie die info vandaan man ; of je dr zelf by was,..?

met alle respect ,..hoor:halleluja weer wat gelleerd
 
Origineel geplaatst door R-ond
WOUW ,..shiiit waar halen jullie die info vandaan man ; of je dr zelf by was,..?

met alle respect ,..hoor:halleluja weer wat gelleerd

Koop het boek van mark vail 'vintage synths' en de 'AZ of synths' van peter forrest daar staat het in..
 
ik heb hem ook

ik heb hem ook

gehad (die uit de etalage van Musichouse dus) maar ik ben geregeld terug geweest met het apparaat.
Er ging vanalles mis met de voeding.
Uiteindelijk was hij helemaal ok maar had ik te veel kriebels en heb hem geruild...tegen een Oberheim Expander.

Het ding is echt alleen voor de studio geschikt, of je moet een leger roadies hebben en een custom made flightcase.

Marillion had er wel eens eentje bij zich.

Een waferdrive is een soort magneetstripachtig ding. De mijne had 'n tapedrive, was bedoeld om sequences op te slaan.
De diagnostic rom zet ook de fabrieksgeluiden en sequence terug.

Ik vond het een mooi en bijzonder ding maar dus erg onpractisch.
Hoewel, twee P5's op een standaard nemen net zo veel ruimte in.:D
 
Laatst gewijzigd:
Re: ik heb hem ook

Re: ik heb hem ook

Origineel geplaatst door VL7
ik ben geregeld terug geweest met het apparaat.Er ging vanalles mis met de voeding.
Uiteindelijk was hij helemaal ok

Hoe is dat opgelost ? Nieuwe voeding van winecountry of gerepareerd ?

Mijn voeding is in orde, alleen bromt de voeding (niet op het audiosignaal hoor). Mijn ex-P5 had ook een brommende voeding, Prophet-eigenschap ?
 
Musichouse

Musichouse

heeft reparaties uitgevoerd maar de voeding is origineel gebleven.
Het ding kwam oorspronkelijk uit Londen.

En dan nu voor de verkeerde onderbuikgevoelens de volgende griezeloverweging:

ik heb begrepen dat de europese unie het voltage de afgelopen jaren opgetrokken heeft van 220 naar 230 V.
Nou ben ik niet echt een supertechneut maar dit is voor mij de reden om (waarschijnlijk) nooit meer vintage te kopen, afgezien van de steeds moeilijkerbeschikbare onderdelen.

Zouden die oudjes daar nu wel zo goed tegen kunnen?

Maar nogmaals, een beetje offtopic en niet bewezen op feiten gebaseerd:duivels: :duivels: :duivels:

De P10 klonk in ieder geval prachtig en je voelt je echt een kapitein van een mamoettanker.
 
Re: Musichouse

Re: Musichouse

Origineel geplaatst door VL7
En dan nu voor de verkeerde onderbuikgevoelens de volgende griezeloverweging:

ik heb begrepen dat de europese unie het voltage de afgelopen jaren opgetrokken heeft van 220 naar 230 V.

Nog meer power ! :halleluja
 
Re: ik heb hem ook

Re: ik heb hem ook

Origineel geplaatst door VL7
gehad (die uit de etalage van Musichouse dus) maar ik ben geregeld terug geweest met het apparaat.
Er ging vanalles mis met de voeding.

Haha,ik heb waarschijnlijk de jouwe zien staan in hun kelder dan,en idd die kerel (weet zen naam ni meer(kleine vriendelijke)) had hem mij afgeraden toen 1 te kopen omdat die stuk ging..
 
Ik neem aan dat ik een andere heb, ik heb 'm in Berlijn opgehaald. Had wat nieuwe cem-chips nodig en keyboard-bushings (en dan is een dubbel klavier in het nadeel $$$ haha).
Die bak maakt mooie strings hoor: hetzelfde string-geluid programmeren voor beide engines (patch kopieren) en dan de ene engine links, de andere rechts gepanned en dan een klein beetje detunen tov elkaar.

Voor degenen met een P5: ook brommende trafo's ?
 
vele oude US 220-able trafos brommen ,gewoon vervangen door een thorodiale of hoe zegt men dat weer...
 
Re: ik heb hem ook

Re: ik heb hem ook

(ik weet het, oude thread, maar...)
Origineel geplaatst door VL7
Marillion had er wel eens eentje bij zich.
...daar weet ik niks van; weet je dit heel zeker? Lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk gezien wat Kelly gewoonlijk meesjouwde; daar past een P10 niet echt tussen, en ik dacht dat hij ook geen P5 had, eerlijk gezegd. Maar Tony Banks van Genesis heeft er in ieder geval mee getourd. Dant had-ie er dus ook altijd twee bij, in geval er met iets was met één ervan. Hoofdreden hiervoor: de P10 gaf 'm genoeg oscillators (om sinussen in kwinten te stapelen), zodat-ie eindelijk geen Hammond meer hoefde mee te sjouwen (of zijn roadies). Blijkbaar is de keus tussen twee P10's of één Hammond L102 meenemen niet zo heel moeilijk... (maar niet voor iedereen weggelegd :D )
 
nou

nou

ik had eens iets opgepikt van een studiotechnicus die bij Fugazi had lopen rommelen, Punch & Judy heeft wel echt een Prophet introotje.
Heb het nog wel eens ergens gelezen ook maar waarrrrrrrrrrrr?
 
Damn, dat ik nu mijn cd's niet bij de hand heb... Volgens mij staat in het boekje van Fugazi namelijk Kelly's gearlist, net als bij Script (later doet-ie dat niet meer), en bij mijn weten staat daar geen P5 bij (dácht ik!). Ik dacht dat-ie die sowieso niet had: PPG, JP8, Mini - dat is het wel wat de synthkern betreft (plus piano en CX3 natuurlijk).

Maar wacht! Ik kijk nu even een clipje van He Knows You Know live (tv-show uit 1983), en daar heeft-ie een Pro-One bij! Bedoel je dat misschien? Alhoewel ik dacht dat-ie daar niet veel meer mee deed toen hij zijn originele eigenste Moog had - maar dat is misschien eerder live dan in de studio (bij Live at Lorelei heeft Kelly geen SC-spul meer bij in ieder geval).

Kelly en zijn Moog trouwens: nadat-ie een Wakemanplaat had gehoord wilde hij dat ook kunnen. Dus hij naar een lokale instrumentenboer die alleen orgels had. Dus Kelly, lekker naïef: "Can you make it sound like a Minimoog?" :halleluja
 
Back
Top