Origineel geplaatst door smackos
Een DX7 is helemaal niet zo complex, moderne bakken als een Kawai K5000 zijn lichtjaren meer complexer, ik denk dat het erg belangrijk is om de hele FM theorie overboord te gooien, al die shit over wat FM precies is hoef je helemaal niet te weten, daar heb je geen ene reet aan. Wat je wel moet weten is wat de parameters van de DX7 precies doen om bepaalde geluiden te krijgen.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op:
1 algoritme die je kiest uit 32 stuks: lage algoritmes klinken metaliger, de hoge zijn zachter en meer geschikt voor dromerige geluiden.
6 operators out levels met de bijbehorende 6 envelopes: hoe harder je de op.out levels zet hoe metaliger of scherper het geluid wordt, bij hogere algortimes wordt het geluid niet heel scherp. Met de bijbehorende envelope's kun je het operator level verloop bepalen, bepaalde operators zorgen voor het volume envelope en andere voor "filter" effecten (afhankelijk van de algoritme wederom)...hiermee kun je bijv phaser effecten of filter sweeps maken.
de osc feedback: hoe meer feedback des te scherper het geluid, vergelijk het maar met de cut off frequency van een filter, ook weer afhankelijk van de algortime.
En 1 LFO die over alle operators gaat.