Erg laag volume tijdens audio-recording met ESI Juli@

Origineel geplaatst door Cecil
ja, goeie zet, de Mix O/P ook goed, als die nog niet in gebruik is en je wilt stereo
Eh ja, AUX is natuurlijk mono (maar die kan ik wel weer per kanaal instellen). M'n mix O/P wordt nu gebruikt door mijn monitoren maar die zal ik maar unbalanced gaan aansluiten.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik zie nergens staan dat een analoog signaal tot 18 dB zachter is.
dat staat er ook niet. Maar in de praktijk is dat gewoon het verschil in headroom tussen analoge bakken en digitaal dBFS

Vervolgens zeg je dat je de softsynths ook zachter moet zetten (18 dB dus, om op gelijk niveau te komen?).
dat moet natuurlijk niet, in de praktijk zet ik zelf de softsynths iets zachter (als ik ze al gebruik) en de analoge bakken ietsje opkrikken. Gewoon goeie balans zoeken. Excuus :biertje:

Ten eerste is dat een gain change, wat volgens die Digido website niet mag ;). Bovendien 18 dB op 16 bit is ongeveer 3 bit, die je dus feitelijk ongebruikt laat. Zonde? En hoe stel je het uiteindelijke volume van je mix dan bij? Je zal toch ooit eens het volume op moeten krikken, en dus wordt die ruis van je analoge opname alsnog harder.
jajaja...daar heb je me wel een beetje klem, maar hey, bob's shit is ook niet heilig! Ik zorg dat de ruisvloer acceptabel laag blijft. En wat doe jij in dat geval, als ik zo vrij mag zijn?

En die "good advice" snap ik ook niet. Als ik niet het volume mag veranderen of EQ'en, wat valt er dan nog te mixen?
De geluiden moeten dus in de bron goed (volume, klank) zijn, maar dat is vast weer wat te ideaal.
 
Origineel geplaatst door Cecil
dat staat er ook niet. Maar in de praktijk is dat gewoon het verschil in headroom tussen analoge bakken en digitaal dBFS

Een converter met een maximum ingangsniveau van bv. 25dBu heeft dit als overeenkomstig 0dBFS referentiepunt. Dit wil zeggen dat de piek van je analoge signaal maximum 25 dBu mag zijn (liefst ietje eronder). De RMS levels van dat analoge signaal (zoals je meestal op een VU meter afleest) zullen inderdaad misschien een 12 tot 20 dB lager liggen. RMS waardes zijn echter gemiddelde waardes en vertellen weinig over het signaal zelf.

Sommige mensen prefereren ook om hun piekwaardes een paar dB's lager te leggen dan de maximumwaarde die de AD aankan. Dit om zeker te zijn dat ze nog wat "overschot" hebben. Maar dat wil niet zeggen dat analoge signalen altijd 12 dB lager liggen dan je digitaal 0 dBFS referentiepunt. Die headroom bepaal je dus zelf en kan je niet zomaar veralgemenen.
 
dat staat er ook niet. Maar in de praktijk is dat gewoon het verschil in headroom tussen analoge bakken en digitaal dBFS
->zie antwoord van Toon
jajaja...daar heb je me wel een beetje klem, maar hey, bob's shit is ook niet heilig! Ik zorg dat de ruisvloer acceptabel laag blijft. En wat doe jij in dat geval, als ik zo vrij mag zijn?
Ik zou een mixer/preamp gebruiken om 't analoge signaal eerst wat op te krikken en een groter bereik van je ADC te kunnen gebruiken. Mocht er veel ruis oid in het analoge signaal zitten, dan zou ik een expander/gate voor de preamp zetten. Wat gain change betreft ben ik 't met je eens: analoog volume aanpassen is beter dan digitaal. En heel veel gaan sleutelen aan een 16 bit signaal is vaak geen verbetering. Maar anno 2006 is het ook niet echt meer nodig om op 16 bit te editten: 24bit convertors zijn prima betaalbaar. En op 24bit kun je ook prima een paar dB headroom overlaten voor AD conversie.

De geluiden moeten dus in de bron goed (volume, klank) zijn, maar dat is vast weer wat te ideaal.
Tsja, dat is natuurlijk altijd het mooiste. En synths hebben misschien lang niet altijd extreme EQ nodig. Maar als je met bijvoorbeeld vocalen, akoestisch opgenomen drums e.d. zit, dan zul je toch vaak moeten gaan knutselen met EQ, compressie (gain change!), enz.
 
ja okee okee...

daar heb je dus helemaal gelijk in. Ik werk thuis met een soort 'raamwerk' waar ik qua volume binnen moet blijven. Referentie, max headroom, fixed monitor level, you name it...

En zo is het verschil bij mij zo'n 13 dB, maar ik heb gezien dat dat op vele plekken geld. Het is geen hard getal...en ik weet dat dat ook niet kan
 
Origineel geplaatst door Cecil
ja okee okee...

daar heb je dus helemaal gelijk in. Ik werk thuis met een soort 'raamwerk' waar ik qua volume binnen moet blijven. Referentie, max headroom, fixed monitor level, you name it...
Da's natuurlijk altijd goed om rekening mee te houden! :)
 
Okay, via m'n mengert is het signaal hard genoeg, mijn VST's heb ik weer terug kunnen zetten naar een normaal volume. Ik ga nu eerst maar wat kabels bestellen bij Thomann. Nu ben ik met gewone audiokabels met opzetstukjes bezig :erm: Dan ga ik de boel eens opnieuw aansluiten met de juiste kabels en verder testen. :biertje:
 
Mijn kabels zijn afgelopen vrijdag binnen gekomen! :) Afgelopen zondag mijn kabelgoot leeg geplukt en de nieuwe (balanced) kabel geinstalleerd. Opnemen is een beetje omslachtig, ik ben bang dat ik een lus maak, maar het volume is nu in ieder geval in orde!

Bedankt voor de tips (en de discussie) allemaal! :)
 
Back
Top