Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door Catalunya
Soms is het moeilijk om een melodie in je hoofd na te zingen. Je hersenen zijn in staat om er al vanalles bij te verzinnen. Ik hoor er soms zelfs al een fantastische zangeres bij. Helaas wanneer ik het deuntje opneem stelt het niet veel voor en is monofoon.

Veel gehoord probleem....

Wat voor mij het beste werkt (en ook standaard binnen "popland")

Maak een schets van het nummer dat je in je hoofd heb, ga niet in details treden. Alleen de groove moet je proberen al zo goed mogelijk uit te werken. Daarnaast moet het akkoorden schema duidelijk zijn. (realguitar werkt voor mij echt super, snel en doeltreffend).

Nu ga je de basisvocals opnemen. Deze hoeven nog niet fantastisch te zijn, enkel werkbaar. eventueel adlips ed. Maar iig couplet en refrein (evt. gedubbeld) Dit vind ik het gaafste gedeelte: je nummer gaat inneens echt leven, en je krijgt allemaal nieuwe ideeen.

Waanneer je nu weer aan je arangement gaat werken zal je zien dat de vocals als leadmelodie gaan werken en je daardoor allerlei ideeen gaat krijgen op detail gebied arpeggio-tje hier, bliepje daar, aaahh-tjes zus, adlipjes zo enzovoort. Dit had je zonder vocals nooit kunnen doen. Probeer dit zo goed mogelijk uit te werken.

Nu neem je de vocals "echt" op inclusief alleadlips, backings, enz.

Nu voeg je de finishing touches in je arangement toe en kan je gaan afmixen.

Voor deze werkwijze heb je wel geduld en terughoudendheid nodig. Het is zo verleidelijk om een idee meteen helemaal uit te willen gaan werken. Het belangrijkste is echter de vocal die moet je eerst hebben om echt met het nummer aan de slag te kunnen gaan. De vocals moeten een popnummer dragen!

gr.
Marc
 
Hoe je een melodie maakt:
met de RANDOM FUNCTIE :okdan: natuurlijk.
Gewoon net zolang random blijven drukken totdat je zoiets hebt van WOW! en dan een beetje aanpassen

nu niet allemaal mij gaan slaan :P
 
ok gasten, de regels voor een goeie melodie:

1) nokken met die midi files

2) nokken met hardcore-melodietjes, want dat is een belediging voor het woord 'melodie' an sich

3) geen random melody-functies van je apparatuur gebruiken

4) niet alles quantizen

5) je relatief gehoor trainen, zodat je afstanden tussen tonen kan horen en zo dingen in je hoofd kan vertalen naar echte melodieën

6) veel jammen, oefenen en accoordentheorie leren.

7) vooral je eigen ding doen

:biertje:
 
Heeft/ weet iemand een dvd of beeldmaterie over; harmonieleer ??

Wat zoek ik als het volgende wil hebben;

info over;

- diverse akkoorden
- welke akkorden bij elkaar passen, welke en waarom ( beredeneringen ) erg belangrijk punt dit !!!
- alles over omkeringen
- toonladders etc...

Weet iemand nog goede titels ?? Ook boeken ??
 
Ik vind akkoordenleer niet prioriteit. Boeit me totaal niet. Zowieso studeren en leren is niets voor mij , dus dit ook niet.

Ik werk gewoon puur op gevoel en gehoor en dan hoor je zo of bepaalde akkoorden mooi bij elkaar passen of niet.
Heb je echt niet nodig!!
 
even een pijnlijke realitie check:

Echt mooie akkoorden leggen onder een melodie, aangepast aan het type geluid (synth piano, rhodes) en mooi verspreid over het hele spectrum met een compositie dat een eigen idee en geluid heeft?????,,,,, dat gaat je minstens 4 jaar studeren op conservatorium nivo kosten.
 
Origineel geplaatst door bobaphat
even een pijnlijke realitie check:

Echt mooie akkoorden leggen onder een melodie, aangepast aan het type geluid (synth piano, rhodes) en mooi verspreid over het hele spectrum met een compositie dat een eigen idee en geluid heeft?????,,,,, dat gaat je minstens 4 jaar studeren op conservatorium nivo kosten.

Haha. Je hebt wel humor

Kan ook betekenen
4 jaar spelen van bestaand werk waar je een hekel aan hebt
4 jaar beinvloed worden door wat al bestaat.
4 jaar van afzien en een wijzende vinger over hoe het moet
 
Origineel geplaatst door jaccis
Weet iemand nog goede titels ?? Ook boeken ??

Waar was dit dan goed voor? :P

Uit jaccis' profiel:
2 jaar algemene muziekvaardigheid,2 jaar klassiek pianoles,4 jaar drumles,
 
Is het niet gewoon een kwestie van:

- uren jammen
- daaruit rollen dan enkele melodietjes
- volgende dag nog een keertje luisteren
- blijven van de 10 er dan 2 over.

Et voila.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Haha. Je hebt wel humor

Kan ook betekenen
4 jaar spelen van bestaand werk waar je een hekel aan hebt
4 jaar beinvloed worden door wat al bestaat.
4 jaar van afzien en een wijzende vinger over hoe het moet

Ik heb zeker wel humor, alleen wat dit betrefd maak ik geen grappen

Je ziet de complexiteit niet in van alle mogelijke combinaties van noten en lijnen,, Het is net als het leren van een nieuwe taal. Er is geen makkelijke weg, je zal het zelf moeten leren. Weet je op hoeveel verschillende manier je alleen al een drieklankje kan spelen? Stel je voor dat je dit nog uitspreid over verschillende instrumenten...

even dit:
4 jaar spelen van bestaand werk waar je een hekel aan hebt
Hoezo??? Je kiest zelf wat je speelt,,, het gaat trouwens niet eens alleen om spelen maar ook om kennis, en intuitie.

4 jaar beinvloed worden door wat al bestaat.
Ja ook ja,, zodat je later weet wat je moet doen om originele muziek te maken. Als jij denkt dat jij in je eentje in jouw korte leventje al die mensen die in de hele menselijke geschiedenis hun leven hebben geweid aan de muziek kan overtreffen, moet je dat vooral doen natuurlijk.


4 jaar van afzien en een wijzende vinger over hoe het moet
Als je het ontrafelen van de muzikale mysteries afzien vindt,, tja dan is het gewoon je ding blijkbaar niet. Wie is die wijzende vinger? Je moet uiteindelijk zelf kiezen, en leren. Een muzikant is een artiest en geen wiskunde student uit de jaren 50, en als je ergens les wilt krijgen, wordt je heus wel als creatief persoon benaderd hoor.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Is het niet gewoon een kwestie van:

- uren jammen
- daaruit rollen dan enkele melodietjes
- volgende dag nog een keertje luisteren
- blijven van de 10 er dan 2 over.

Et voila.


same here
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Totaaaaaaaaaaaal NIET

Je ziet de complexiteit niet in van alle mogelijke combinaties van noten en lijnen,, Het is net als het leren van een nieuwe taal. Er is geen makkelijke weg, je zal het zelf moeten leren.

even dit:
4 jaar spelen van bestaand werk waar je een hekel aan hebt
Hoezo??? Je kiest zelf wat je speelt,,, het gaat trouwens niet eens alleen om spelen maar ook om kennis, en intuitie.

4 jaar beinvloed worden door wat al bestaat.
Ja ook ja,, zodat je later weet wat je moet doen om originele muziek te maken. Als jij denkt dat jij in je eentje in jouw korte leventje al die mensen die in de hele menselijke geschiedenis hun leven hebben geweid aan de muziek kan overtreffen, moet je dat vooral doen natuurlijk.


4 jaar van afzien en een wijzende vinger over hoe het moet
Als je het ontrafelen van de muzikale mysteries afzien vindt,, tja dan is het gewoon je ding blijkbaar niet. Wie is die wijzende vinger? Je moet uiteindelijk zelf kiezen, en leren.

Vind dit echt enorme kolder. Wat iedereen wilt doen in de muziek moet hij of zij zelf weten.
Iemand op het conservatorium is niet per definitie een goede songwriter, terwijl jij dat wel doet geloven. Je hebt het talent of niet. Je gaat er zowieso vast beter door spelen. Alleen song writen is een ander vak. Nog een vraag "wat is een goede song?" Heb het idee dat jij het antwoord weet! Droom gerust verder.

Paul Mc Cartney en John Lennon. Hadden zij conservatorium gedaan.
 
kolder,,, buhhh wat een zure taal=(


Wat ironisch dat je nou net dit voorbeeld neemt.
Lennon en McArtney hebben jaren lang op hun zolderkamertje stukken van Bach en bleus singles na zitten te spelen om uit te zoeken hoe die muziek in elkaar zat.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom moet muziek complex zijn?

Dat is nu het mooie aan muziek. Ook simpele lijnen is muziek. Zelfs trommelen op een enkele jambee. Zelfs dan kun je componeren. Alleen dan zal er niet snel sprake zijn van een melodie.
Een zolderkamer is geen conservatorium. Luisteren naar de meesters kan helpen. En ik heb niets tegen een conservatorium, maar laat men hier niet doen geloven dat dit betere componisten zijn dan de rest.
 
Ik denk dat de meeste mensen hier werken volgens het 'trial and error' principe. Maar het is natuurlijk onzin om te denken dat er geen theorie achter componeren zit. Als je die beheerst dan wordt het schrijven van muziek natuurlijk wel makkelijker omdat je een aantal fouten gewoonweg niet maakt.

Echter door jarenlang te oefenen beheers je die theorie ook en pas je die ook toe, alleen zonder dat je je er echt daadwerkelijk bewust van bent.

Maar goed, ik kan me niet echt motiveren om een boek over notenleer te gaan bestuderen. Ik lees wel graag iets over masteren e.d, maar ook dat is beperkt. Wat ik wel leuk vindt is om 's avonds mijn synths aan te zetten en eff een uurtje te jammen.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Vind dit echt enorme kolder. Wat iedereen wilt doen in de muziek moet hij of zij zelf weten.
Iemand op het conservatorium is niet per definitie een goede songwriter, terwijl jij dat wel doet geloven. Je hebt het talent of niet. Je gaat er zowieso vast beter door spelen. Alleen song writen is een ander vak. Nog een vraag "wat is een goede song?" Heb het idee dat jij het antwoord weet! Droom gerust verder.

Paul Mc Cartney en John Lennon. Hadden zij conservatorium gedaan.

Zonder George Martin ook wel de vijfde beatle genoemd waren ze niet zo ver gekomen.
En die was goed onderlegd.
Ben er mee eens dat conservatorium niet zo veel te maken heeft met een goede songwriter.
Echter als songwriter ben je wel zeer geholpen met iets van akkloordenleer en ik denk dat je dan beter en makkelijker songs maakt en in elkaar kan zetten wil je niet alleen kinderliedjes of smurfenliedjes willen maken...
Maar ok het smurfenlied was wel een wereldhit. Maar maakt dat een goede song? Misschien wel want het heeft miljoenen aangesproken en die hebben het gekocht.
 
hoe ik het doe is gewoon zelf voicings uitpluizen en daar alle permutaties van afgaan op het keyboard, en dan oefenen dat ik ze makkelijk kan spelen in alle grondnoten. op die manier krijg je veel meer inzicht in je toetsen, maargoed ik ben dan ook toetsenist, ik denk dat iedereen zn eigen weg heeft.

Veel mensen vergeten ook dat je arrangement en compositie heeel veel invloed heeft op je technische mix en je mastering. Als bijvoorbeeld een synth geluid en een chord stab elkaar in de weg zitten, is het veel slimmer om het akkoord anders te voicen dan om bijvoorbeeld gelijk aan je eq te gaan draaien.
 
Origineel geplaatst door jaccis
- welke akkorden bij elkaar passen, welke en waarom ( beredeneringen ) erg belangrijk punt dit !!!

bweeeh.... dit moet je helemaal niet op basis van theorie doen,
je hoort toch wel of iets bij elkaar past of niet?

Juist afwijken van de theorie biedt interessante mogelijkheden...
 
Origineel geplaatst door trigg
bweeeh.... dit moet je helemaal niet op basis van theorie doen,
je hoort toch wel of iets bij elkaar past of niet?

Juist afwijken van de theorie biedt interessante mogelijkheden...

in 99% van de gevallen klinkt het lelijk. Als je de basis doorhebt kun je daarvanuit
zijstraatjes inspringen. Gewoon maar iets doen is (voor mij) tijdrovend en leidt tot pulp.

zoek je inspiratie dan moet je maar een paar SIDjes of oude Amiga demo muziek beluisteren.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
in 99% van de gevallen klinkt het lelijk.

en Madonna is niet meer 100% mooi, maar 1 procent lelijk. Jeetje wat zie ie eruit. Lijkt wel een vent :D
 
Back
Top