Het hangt af van wat soort pads je zoekt. Er zijn pads die na een paar seconden op een 'dood punt' uitkomen, en er zijn pads die minutenlang blijven evolueren.
De laatste categorie vereist een synth met veel modulatie-opties. Modulatie betekent dat parameters van de klank beïnvloed worden doorheen de tijd. Dit gebeurt door het gebruiken van o.a. mod. wheel, aftertouch, velocity, pedalen, ADSR's en LFO's. Hoe meer parameters door modulatie beïnvloed kunnen worden, en hoe meer ADSR's en LFO's een synth heeft, hoe makkelijker het wordt om een klank te laten evolueren. Natuurlijk heeft dat ook het nadeel dat je (veel) meer moet programmeren...
Ik ben zelf begonnen op een JV-880. Da's een aardige synth om het op te leren, gemakkelijk en veel mogelijkheden! Na een tijdje was ik hier echter op uitgekeken en ben ik overgestapt op een Yamaha AN1X. Daar komen zulke warme, brede, zoete en ademende pads uit dat je't niet meer gelooft. Deze synth heeft meer modulatiemogelijkheden dan ik ooit gebruikt heb... Echter: geen 19 inch, en 250 Euro... De oberheim matrix 1000 heb ik al wel 'ns bespeeld en tof bevonden. Nadeel is volgens mij dat deze mono is, en geen effecten aan boord heeft. En meestal is 'ie duurder dan een AN1X.
Voor warme, brede, zoete en ademende pads zijn er een paar truuks. De meest belangrijke daarvan zijn: veel modulaties, een flinke dot chorus (echter niet altijd), een reverb met een lange staart (bijna altijd), en unison (waarbij meerdere, licht ontstemde noten gelijktijdig worden aangeslagen wanneer jij slecht één toets indrukt op het klavier.) Er zijn nog veel meer manieren om pads te maken. Kijk eens rond op het forum, wie weet ontdek je dat de QS6 toch meer in huis heeft dan je dacht...