Schilderen in klank..

illiqual

NO=ON
Lid sinds
19 juli 2003
Berichten
181
dag,
...Het gaat hier altijd over tracks, noten schemas, gear en vooral wat dit ten opzichte van dat doet en welk filter waarop en waarom.
De anaaloog vs gaap digitaal discozies.....
Zou geluidvorming/vervorming ook als schilderkunst/beeldhouwkunst/dichtkunst bezien kunnen worden?Aangezien er wel zo gemieremet word op de vierkante centimeter over het bijv Moogfilter. Bij een schelderij of iets dergelijks ga je ook vaak zo meutig te werk,...tenminstete ik.
Is dat Moogfilter filter ook een kwast. Is die my-first-sony misschien ook een scalpel?
Zijn ze verenigbaar? Hoe verhoud dat? Zeg dat dan iets of juist helemaal niets...
Is Klank ook een manier om te schilderen?,...voor mij wel (zonder dat het een VETTE track word)
Kwas benieuwd of ik hier dan aan het juiste adres was m.b.t Klank en al de aspecten die het in zich heeft die dus verder gaan dan de eerste de beste track en die ook niet vervallen in een maxmsp-ig tec-talk (dont get me wrong, dit is een prog wat ik echt wel nog onder de knie wil krijgen,....om te kunnen schilderen o.i.d)
Kmoet zeggen dat ik noise daar wel een goed voorbeeld van vind, niet dat ik dat nu de hele dag luister,...Maar Merzbow beschouw ik toch meer een schilder dan een producer.
Niet dat die zaken, gear etc lalala, hierboven genoemd niet interesant zijn hoor! O als ik toch us geld had;)
.....of is het te zweverig.
Can i pick someones brain on this?
of nie..
 
Soundscapes en sonologie zou je onder die noemer kunnen vatten.
Deze stijlen zijn niet erg toegankelijk, dus een hele dag ernaar luisteren is niet erg eenvoudig.

Maar ik ben ervan overtuigd dat abstrascte schilderijen en geluidsvormsels te vergelijken zijn.
Maar hoe voer je zo'n discussie?

Wout
 
Muziek en Schilderingdingen hebben alletwee toon en ritme..

(net gehoord op tv)
 
tsja je zou een voor een de gelijkenissen en verschillen kunnen opsommen die er zijn tussen schilderen en muziek/geluiden maken. Maar wat schiet je daarmee op? als jij voor jezelf vind dat schilderen dicht bij jou manier van werken ligt, dan is dat mooi maar verder :confused:

paar gelijkenissen: het doek is wmb je sequencer waar je alles vastlegt, waarbij midi de grove schets is, en audio het definitieve. Je kwasten en de verf zijn je apparaten, en bepaalde technieken om bijv. een lucht een beetje wazig te maken met een andere kwast is een effect (galm ofzo). mja nogmaals, ik zie hier verder het nut niet echt van :D

Verder zou je kunnen zeggen dat een mens een hoop middelen tot z'n beschikking heeft om zich te uiten, soms om een gevoel/idee wat diegene op dat moment heeft, over te brengen op een ander. Of soms gewoon omdat je het kwijt moet. Schilderkunst en muziek zijn daar 2 duidelijke voorbeelden van, en wonen in dat opzicht in 1 huis.

En bij sommige schilderijen is het overduidelijk wat de schilder bedoelt te zeggen, en bij sommige niet (abstract), hetzelfde geldt voor muziek. Muziek met een overduidelijke boodschap of doel (liefdesliedje/geweldsuitspatting), of wat vagere/abstracte muziek waarbij niet direct of gewoon helemaal niet duidelijk wordt wat de maker bedoelt of suggereerd.

Maarja, op zo'n manier kan je wel heel erg veel dingen op deze aardkloot met elkaar verenigen.. TS, probeer 't eens wat minder vaag te formuleren (met wat spaties enzo ook, leest wat fijner)
 
Laatst gewijzigd:
Ach ja misschien moet dit ook niet hier.
Misschien in de kroeg onder het genot van teen ent ander.

TS @ sander kvondtnietzovaaghoor.
Het is ook niet zomaar iets aan elkaar knopen, een vergelijking zoeken.
Als kandinsky in een symfonie een schilderij ziet waarom kan dat niet andersom.
En nee niet letterlijk, galmpje<>luchtje etc.

Maar misschien inderdaad, wat heb je eraan he!

kwas ook meer benieuwd of klank voor meerdere hier meer is dan muziek.
kdenk dak maar een cursus ga volgen haha...

genoeg spazies?
 
ze hebben me wel eens gezegd dat mijn nummers altijd blauw klinken..
luchtblauw, ijzig blauw, donkerblauw, ..

toevallig dat het ook mijn lievelingskleur is 8)
 
Is het niet gewoon allebei een uiting van creativiteit op een manier waar je je lekker bij voelt. De een houd van vingerverven, de ander van bodypainten, weer een ander van gitaar spelen en wij houden van synthesizers met aanverwante apparatuur.

En wat kunnen we er dan mee doen. Misschien kunnen we via midi onze kwasten aansturen en dan een kunstwerk maken m.b.v. van een lekker deuntje met wat wilde expressie erin door die bass-drum.

En dan die eeuwige vraag. Welke kwast, welk doek en welke verfsubstantie gebruik je om die creativiteit tot uiting te laten komen en jouw gedachten over te brengen.
 
Origineel geplaatst door sedahsays

kwas ook meer benieuwd of klank voor meerdere hier meer is dan muziek.
kdenk dak maar een cursus ga volgen haha...

genoeg spazies?

Zelf ben ik niet zo handig met spuitbussen en/of pennen,kwasten of My First Sony Gear, maar ben wel altijd nieuwsgierig wat iemand anders bedenkt qua beeld, bij klank...snap je? Niet persee het VJ gebeuren al had ik graag 2 extra armen gehad om dit er ook bij te doen live...

Tja ik weet niet of ik het goed begrijp hoor, wat je vraagt. Maar ik vind het altijd super intressant om klank en beeld te combineren, zie deze thread voor een "projectje" wat ik vorig jaar(2004) heb gedaan met een vriend van me: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34782&highlight=samenwerking


edit: twee jaar geleden al weer, niet vorig jaar..
 
ik denk dat je op dezelfde manier geprikkeld wordt.. maar ik denk zelfs dat een friekie wiskundige op dezelfde manier geprikkeld wordt bij het zien van een achterlijk lange kloppende formule :D

We gaan alleen voorbij aan 1 heeel belangrijk ding
muziek staat op een tijdlijn
 
Origineel geplaatst door fjoesz

We gaan alleen voorbij aan 1 heeel belangrijk ding
muziek staat op een tijdlijn

:eureka: Ja joh! (niet bij stil gestaan) Als het kunstje eenmaal geklaard is!

....Maar tijdens de creatie van muziek/afbeeldingen..kost het alle 2 tijd.. je verft je geluid, je verft je..verf... dat kost tijd. Dit proces is toch wel vergelijkbaar?

Lijkt me wel gaaf om eens te proberen een muziek stuk op eenzelfde manier af te beelden als een schilderij.. Laten we zeggen... nee laat maar ik snap zelf niet meer wat ik bedoel uit te leggen. Ik zie allemaal frames voor me, met audio data, zodat je net als een schilderij er naar kan kijken en weg kan lopen als je genoeg gezien hebt..
ofzo.
crazy.gif
 
Er zijn heel veel overeenkomsten, als ik een collage maak en bestaande afbeeldingen knip en scheur om er iets nieuws van te maken ben ik eigenlijk aan het samplen, toch.

Ook gebruik je voor muziek en beeld vaak dezelfde termen,de toon van een kleur, de kleur van een toon,compositie,opbouw.

En elke kleur heeft ook een bepaalde frequentie/trilling net als tonen die ook hebben.

Wel nemen mijn schilderijen meer ruimte in beslag als mijn muziek, ze stinken ook harder.Plus dat je letterlijk elke keer nieuw materiaal nodig hebt en je met een instrument een tijd vooruit kan.
 
bedoel je werken met "kleurtjes" in gluid? (eigenschappen van allerlei EQ's com/lim etc) ??
geluid zou je inderdaad als een raamwerk kunnen zien waarin je een schilderij maakt (productie) tenmiste zo benader ik het altijd wel, vercshillende apparaten hebben verschillende kleurtjes en daarin bepaal je de klankkleur van de totale productie, soms werken de meest afschuwlijke aparaten best goed op een bepaalde plek
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Soundscapes en sonologie zou je onder die noemer kunnen vatten.
Deze stijlen zijn niet erg toegankelijk, dus een hele dag ernaar luisteren is niet erg eenvoudig.

Maar ik ben ervan overtuigd dat abstrascte schilderijen en geluidsvormsels te vergelijken zijn.
Maar hoe voer je zo'n discussie?

Wout

tis ook niet zozeer een discussie die ik beoog.
Tis maar dat ik dit soort zaken als soundscapes/sonologie zo weinig hier voorbij zie komen.
En dat ik benieuwd was wie zich hiermee mee bezig houd, cq gedachtes hierover....
En blijkbaar is het niet helemaal oninterresant want ja er word toch gereageerd..
En toegankelijkheid is geen issue, Cage/Stockhausen/Can/Reich etc is ook niet toegankelijk maar het houd na deze jongens toch niet op? Toch?
Misschien moet ik ook wel de titel van de topic veranderen, kan dat hier?

@ syntax; kijk beinvloeding, werkt volgens mij bevredigend voor beide partijen toch? Leuk project hoor. Meer meer.
@fjoez; Die tijdslijn ist nicht im frage aangezien ik niet uit ga van een stuk muziek. En een tijdslijn kan ook bezien worden als een kaderering. Hierbinnen gebeurt hetgeen gebeurt, ahum vergeef me deze zin.
alles heeft een kader dus het is vergelijkbaar,..maar kwil ook af van dat schildrij idee!

VB kan niet op de naam komen van de performance maar Cage heeft eens in een bos op een rivier in een hut opgetreden en het enige wat hij deed was de ramen open zetten en weer dicht.Dit als een soort schuiven-van-je-mixer-openzetten-ding. Dat is toch op zich een sculptuur!
Nog een voorbeeld: Stephen Vitiello in 1999 vanaf de 91ste verdieping nam hij met contactmicrofoons het WTC op en wat je hoort, hoe wrang, zijn voort razende Vliegtuigen o.a.. wtc recordins Nou dat is toch een schilderij! Zelfde lading als een de Chirico.

Ja tis wel wat anders als Trance, hardcore, zonder dak hier een waardeoordeel aan verbind hoor want je kunt me best wakker maken voor een goeie pot Acid oid.
Krijg lately een beetje het idee dat als het geen goed getimde breakcore cq dance track is, het nix is,....verre van lijkt me.
....er is meer tussen hemel en.....haha

En inderdaad om dan de fatalisten maar weer aan te grijpen, maar ja wat schiet je er mee op he!:)
 
Vraagje;

Moet ik 4'33" van Cage dan zien als een blanco doek of als wit geschilderd linnen ? :confused:
 
fjoesz "We gaan alleen voorbij aan 1 heeel belangrijk ding
muziek staat op een tijdlijn"

Als je wat had door gedacht had, je kunnen weten dat compositie ook tijd is. Je kan maar op een ding focussen, iets wat dicht bij is, iets wat iets verder weg, is een lijn, je gezichts veld kan niet alles direct/in een keer zien en wordt je van het een naar het andere getrokken en dat kost tijd.

Elke noot heeft een zwaarte als je van de een noot naar de andere gaat geeft dat een zwaarte met zich mee, deze zwaarte geeft bij sommige emoties weer. +de zwaarte die die noot al heeft van zichzelf.. ?bij jou ook? ,vast wel anders zat je niet op dit forum.
lees ook (het voor mij het beetje onzin)forum treat "hoe verzin je een melodie", maar goed das mijn prob. ook een ziekenauto heeft al een melodie zou zo gestolen kunnen zijn van daft punk ;)
 
Origineel geplaatst door dr.DRé
fjoesz "We gaan alleen voorbij aan 1 heeel belangrijk ding
muziek staat op een tijdlijn"

Als je wat had door gedacht had, je kunnen weten dat compositie ook tijd is. Je kan maar op een ding focussen, iets wat dicht bij is, iets wat iets verder weg, is een lijn, je gezichts veld kan niet alles direct/in een keer zien en wordt je van het een naar het andere getrokken en dat kost tijd.

Interessant idee. Wat wel een belangrijk onderscheid vormt is dat bij muziek de kunstenaar bepaald in welke volgorde de toehoorder door de verschillende elementen geloodst wordt en dat bij beeldende kunst de toeschouwer veel vrijer is dit zelf te bepalen.

Het zou interessant kunnen zijn hier als beeldend kunstenaar mee te experimenteren. Bijvoorbeeld door een groot rond panorama te maken waar de toeschouwer midden in kan staan kun je het al een béétje sturen.
 
Origineel geplaatst door dr.DRé
lees ook (het voor mij het beetje onzin)forum treat "hoe verzin je een melodie", maar goed das mijn prob. ook een ziekenauto heeft al een melodie zou zo gestolen kunnen zijn van daft punk ;)

ffe een offtopic vraagje:

welke track van daft punk.................

sorrie jongens maar ik mot t gewoon even weten...:stupid

er was hier een tijd geleden nog een discussie over wat nou muziek was en wat geluid, lijkt erg op deze discussie. er kwamen wel een paar aardige dingen uit vond ik

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=53724
 
Origineel geplaatst door dr.DRé


Elke noot heeft een zwaarte als je van de een noot naar de andere gaat geeft dat een zwaarte met zich mee, deze zwaarte geeft bij sommige emoties weer. +de zwaarte die die noot al heeft van zichzelf.. ?


bedoel je met de zwaarte, de freqentie van de toon ,en de verhoudingen met de andere tonen ?
de zwevingen in de verschillen

:)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top