Cubase SX3 & Timestretching

Michiel

Ingeburgerd
Lid sinds
7 december 2002
Berichten
66
Ik kan maar niet wennen aan de AudioWarp van Cubase SX3.

In Sonar was het vroeger mogelijk om GrooveClips te maken van audio clips, zodat je ze kon syncen met het tempo van Sonar, dat ging vrij makkelijk. Ik had verwacht dat vanaf versie 3 in Cubase hetzelfde kon maar ben nog geen 'snelle' methode tegengekomen. Ik dien kennelijk ook op te geven hoeveel BPM de originele sample was ... dat wil ik helemaal niet hoeven invullen. Laat mij maar invullen (in bijv. de audio view) hoeveel beats/bars de sample heeft. Kennelijk is dat niet voldoende?

Kortom, de werkwijze wat (realtime) timestretchen betreft ontgaat mij volkomen. :erm: Kan iemand me (kort) uitleggen welke stappen je moet ondernemen?
 
Met de "Adjust tempo"-tool oid. in de sample-edit window is het mogelijk om "uit te meten" wat de BPM is. Daarna kun je redelijk eenvoudig de hitpoints detecten. En als dat eenmaal is gebeurt kun je met Audio Warp de boel strakker krijgen of Realtime > Audio Quantize doen.

Ik geef toe dat ze het ook wel makkelijker hadden kunnen doen :P. Ik gebruik ook nog steeds liever ReCycle en importeer de rexes. En dan 9 van de 10 keer gebruik ik dan ook nog liever Kontakt omdat ik meestal toch dan ga freaken met de slices.

J.
 
Detectie hitpoints en audio quantize had ik reeds gevonden maar juist dat uitmeten van BPM en vervolgens 'stretchen' is mij onduidelijk. De handleiding lezen en Trial&Error ;) konden er niet voor zorgen om een veel te snelle sample (bijv. rond de 140 bpm) langer te maken. (120 bpm)

Dit ter voorbeeld, want een dergelijke sample stretchen geeft geen fraai resultaat ..
 
Als je loop erg simpel is (dus bv gewoon 4 beats) zou SX3 het moeten herkennen en audio warp automatisch aan moeten zetten.

Kijk ook eens hier, waar ik een verhaal heb gezet over hoe het allemaal werkt. Ik weet niet hoe ik direct kan linken naar een post, dus je zal even moeten zoeken.
 
Dank, daar kan ik zeker mee uit de voeten. Had al wel gezocht maar niet in dat subforum. ;)

Ik ben het met Jostii eens, enorm omslachtig. :frons:
 
Origineel geplaatst door jostiii
ReCycle of Acid gebruiken en die rex of acidized wavefiles inladen in Cubase.

Of Kontakt gebruiken met rex files. Of de interne slicer van kontakt gebruiken is ook fijn, maar minder flexibel als recycle.

J.

Heb vroeger met Acid gepield, dat gemak verwachtte ik nu stiekem ook.

Bedankt voor de suggesties, even kijken hoe handig de genoemde methode is die MikeJarod voorstelde en anders toch maar (weer) met andere pakketten die jij noemt aan de slag. Het importeren van 'Acidized' bestanden lijkt me i.i.g. wel aardig.
 
Ik zie even het probleem niet, bij mij werk het prima, zeker bij standaard 4 beat loopjes, dan hoef ik helemaal niets te doen. Die omschrijving die ik zojuist postte is wel wat uitgebreid, maar zeker wel te doen. Het is meestal niet meer dan musical mode aanzetten en het aantal bars+beats aangeven. Geef anders eens een voorbeeld hoe het verkeerd gaat?
 
ik snap het probleem ook niet helemaal, ik heb hier elke loop of willekeurige track van een paar seconden tot minuten binnen een paar seconden in sync lopen. Dat is echt helemaal niet zo moeilijk in cubase. Gewoon een paar keer goed de handleiding doorlezen en vooral even de voorbeelden in de getting started manual eens doorlopen. Dat is alles. ook het zelf intypen van de bpm is totaal niet nodig. En zoals mike jarod in de andere thread al terecht aangaf, is het ook mogelijk om zeer simpel de bpm van een audio file te bepalen, dit is echter alleen nodig indien je audio files gebruikt die niet goed geknipt zijn of bijvoorbeeld bij acappella's waarbij je zelf de muziek wilt inspelen.
 
Back
Top