Drummer vs. Sequencer

Als eerste misschien wel een monsterlijk goed advies waar je drummer blij mee is :duivels:

"Die klote Clicks", hoor je misschien wel vaak???

Is ook wel een beetje zo. Stel je speelt 110 bpm. Dan hoort je drummer dus 110 piepjes/clickjes in een minuut m.a.w. een gigantische grote interval. Als je wat harde gaat spelen hhor je die click niet.

Oplossing:
Bouw een sequense met jawel: Bongo's, Conga's, Tam-Tam, woodblock, tirangel, rasp, een piano die van 5m hoog valt, en een doedelzak waar 3 sumoworstelaars op staan te springen.
Opeens hoort die drummer dan een interval van 330 of 440 in een minuut.
(Geef hem een koptelefoon waarop hij sequense hoort natuurlijk)

Voordelen:
1. De drummer speelt strakker (veeel strakker)
2. Je kunt de sequenser ook op sommige momenten over je pa heen gooien.
3. Geen percussionist meer nodig, dus scheelt weer mensen met het uitbetalen. (Een echte Nederlander hiero
:D )

Oh ja, gerelateerde onderwerpen hieraan:
Midi Live on stage
en:
Analoog audio signaal ombouwen naar een synth signaal Dit gaat over: via een drumtrigger een synth aansturen
 
Je was zo goed op weg!

Praktijk geval:
Geef de drummer een DRUMTRACK die gewoon 1,2,3,4 gaat. Uit een aparte output, in zijn eigen versterker waaruit hij monitoren kan. Geef hem een hoofdtelefoon die een gesloten schelp heeft.

Als dit niet werkt?
 
Shiit... Die kerel moet dan wel zo hard spelen als ie dat niet meer kan horen.


Er kunnen een aantal dingen zijn..
1. Hij hoort het niet.
2. Hij hoort het wel.

in geval 1. MOET ie gewoon zachter gaan spelen!!
in geval 2. Geen goede drummer en een andere zoeken of wat ik ook gedaan heb. Geef de drummer een paar weken je sequenser mee en laat hem begrijpen hoe dit ding werkt. Hij zal dan vaak zelf ook dingen in de sequense kunnen aanpassen om het voor hem beter bespeelbaar te maken.

Is dit een beetje het antwoord dat je zocht Rozo?
 
Dat van dat lampje is een goed idee


Heb zelf enkele keren samengespeeld met bands (altijd met x0xgear, 303tje, 808tje, lol..).. Viel me op dat de drummer meestal het probleem is.
Veel drummers hebben moeite om te slaven aan een klok.. Liever zijn ze zelf heer en meester van de tijd..

Ik zou zo'n digidrum ding kopen en de beats van de drummer sequencen.. :d... zo geen gezaagd als hij dronken/stoned/whatever is ..
 
De goede drummers zijn van de matige te onderscheiden door hun strakke constante tempo over het gehele liedje.

Ik zit zelf ook in een band en onze drummer begint altijd met het goede tempo maar als we dan weer vanaf een refrein teruggaan naar een couplet dan speelt alles opeens stukke langzamer.
 
Geef al die drummers een schop onder hun :kont: !! Die van mij heb ik nu goed afgetuigd hoor. Tip: Geef die sequenser even mee. Laat je drummer ervan houden. zodat ie respect krijgt ervoor. Dan kunnen ze thuis oefenen MET dat ding. Als ik nu mijn drummer hoor kan ik er een metronoom op gelijk zetten... Echt sequensers, toys for boys ook voor drummers...

:biertje:

[edit] (p.s. kijk ook op het drumforum hoe onze drummers erover denken!!) [/edit]

[edit2] LOL ik probeer on probleem te uiten op drum forum. hiero cecken!! :D [/edit 2]
 
Laatst gewijzigd:
[edit2] LOL ik probeer on probleem te uiten op drum forum. hiero cecken!! [/edit 2]

Ons is trouwens veel geweldiger.. je hebt hier in 2 minuten al antwoord. Daar nog steeds niks... =( En daarbij krijg ik heel vaak dat hij de server niet kan vinden.. Beetje jammer..

Met dit soort dingen krijg je meteen weer extra respect voor4 dit forum :halleluja :halleluja
 
wel grappig als je ziet dat dezelfde oplossingen in volgorde van goed naar beter gegeven worden op drumforum
 
Wij (=onze band) hebben laatst specifiek gerepeteerd op strak spelen mbv een click track omdat de meesten vonden dat met name de up tempo nummers (100+) niet strak genoeg waren. Ik en onze gitarist repeteren zelf vaak met click track thuis, voor de rest was het nieuw.

Onze bevindingen: je leert opnieuw als band beter samen spelen, na een aantal repetities weet je op welke momenten je als band te veel versneld of te veel vertraagd. Wat ook leerzaam: op de tel spelen is niet altijd goed, het is afhankelijk van de stijl van het nummer dus je moet er soms net voor of er net achter spelen. Het dus gaat om de groove van de band. Na een aantal repetities was iedereen er wel van overtuigd dat het nuttig is en het je als band vooruit kan helpen. Met click track (of sequence) oefenen is in feite jezelf een spiegel voorhouden, een click track is genadeloos ;)

Praktisch: indien de drummer met koptelefoon of een in-ear systeem werkt en de bassist de drummer volgt is dat al een goede stap. De rest van de band volgt dan automatisch. Alternatieven zoals een clik track signaal over de monitors of iedereen koptelefoons werkte minder goed en we waren vaker het tempo kwijt. Live moeten we ons systeem nog uitproberen, I'll keep you posted.
 
Mijn bevinding met mijn oude Jazz/Latin/Soul/Funk band:

Drummer nam mijn groovebox mee naar huis. Ik gaf hem een spoedcursus "d2" (ja erg hè? ik weet het een d2..) en hij ging er zelf mee aan de slag. Zette een koptelefoon op en na een week kwam ie terug op de repetite ruimte.. Hij plug dat ding in en zegt: "ik ben er klaar voor". Ik was heel benieuwd. Hij had thuis even uit zitten vogelen bij welke nummers het beste tempo hoorde en had dat voor zichzelf opgeschreven en hoppa! Strak! Niet normaal

Na verloop van tijd zijn we zonder sequense gaan spelen met bepaalde nummers. Waarom? Omdat als je wat enthousiaster bent wat sneller gaat spelen. Als je optreed en je gaat langzaam een beetje sneller is dat HELEMAAL NIET ERG. Sterker nog, het publiek merkt dat je het naar je zin hebt en je trekt het publiek dan ook sneller mee in de Groove.

Amen :biertje:
 
Origineel geplaatst door Wous
Shiit... Die kerel moet dan wel zo hard spelen als ie dat niet meer kan horen.


Er kunnen een aantal dingen zijn..
1. Hij hoort het niet.
2. Hij hoort het wel.

in geval 1. MOET ie gewoon zachter gaan spelen!!
in geval 2. Geen goede drummer en een andere zoeken of wat ik ook gedaan heb. Geef de drummer een paar weken je sequenser mee en laat hem begrijpen hoe dit ding werkt. Hij zal dan vaak zelf ook dingen in de sequense kunnen aanpassen om het voor hem beter bespeelbaar te maken.

Is dit een beetje het antwoord dat je zocht Rozo?

lees "slipperman' ff. Ik zocht namelijk nix. Ik bedoelde wat. Die slipperman en ik zien dezelfde oplossing
 
klopt maar het nadeel van afgesloten headphones is is dat drummers totaal geen referentie meer hebben. Ze kunnen wel patterns horen of clicktracks maar ze weten niet waar ze zijn en wanneer ze moeten inkomen. Een begeleiding extra ter referentie zachtjes erbij mixen zal hij een stuk fijner vinden.
 
Back
Top