Variërende envelope vraag

natanvance

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2005
Berichten
720
Laatst ben ik de Linn LM-1 aan het bestuderen, vooral dan het feit dat hij zijn samples op een aparte manier triggerd.

Met wat opzoek werk kwam ik deze video tegen die toch het een en ander verklaart.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cyFCy0DffZc#!

Nu zou ik het zelfde willen doen ITB, dus heb ik een variërende ADSR nodig.

Mijn vraag is nu hoe ik dit best kan bereiken?

Een Lfo aan m'n envelope? Of zijn er andere mogelijkheden?
 
nou, wat ik opmaak uit het filmpje is dat de variatie komt door de sample data pointer en niet door de envelope... de pointer is constant 'in beweging' en zal wanneer de envelope word getriggered (en daarmee het volume) nooit pcies hetzelfde klinken vanwege steeds een ander startpunt... het is zeg maar net zoiets als met een film op TV, wanneer je de TV ondertijd uitzet en na 5 min weer aan dan zal de film ook niet weer aan het begin starten...

je bepaald dus alleen wanneer maar niet vanaf waar, dus wat je nodig hebt is geen variabele envelope maar een continuous pointer...
 
Laatst gewijzigd:
nou, wat ik opmaak uit het filmpje is dat de variatie komt door de sample data pointer en niet door de envelope... de pointer is constant 'in beweging' en zal wanneer de envelope word getriggered (en daarmee het volume) nooit pcies hetzelfde klinken vanwege steeds een ander startpunt... het is zeg maar net zoiets als met een film op TV, wanneer je de TV ondertijd uitzet en na 5 min weer aan dan zal de film ook niet weer aan het begin starten...

je bepaald dus alleen wanneer maar niet vanaf waar, dus wat je nodig hebt is geen variabele envelope maar een continuous pointer...

Dat is idd een betere analyse, de vraag blijft natuurlijk hoe dat te realiseren?

Misschien kan Sir Sick Sik iets uit zijn mouw schudden (ik zal hem alvast een mailtje sturen)?
 
zou wel moeten kunnen denk ik zo..

zou wel moeten kunnen denk ik zo..

met de pointer wordt de start-positie van de sample bedoeld?
Zo van, elke keer als de sample getriggered wordt speelt die m af vanaf een random punt in de sample?
Moet die ook nog loopen?
Dat is inderdaad wel simpel te doen gezien ik een module heb waarvan je begin en eindpunten kunt bepalen.. dus dat komt neer op een paar kabeltjes trekken en klaar ;)

-wil je er random-sample-selection optie bij?
-wat voor envelopes? (adsr, multistage)
-filters?
-modulaire routing-mogelijkheden? (heb de nieuwe vette module voor patchcords van XSRDO :P)
-andere ingebouwde effecten?
-midi-opties (denk aan extra triggers voor variaties met midi-noten ofzo)

denk er aan, hoe minder wensen, hoe sneller die klaar kan zijn (afgezien van dat ik dit weekend werk en het maandag ook druk heb.. dus dat zou dan dinsdag worden..)

sik
 
en ik kon het weer niet laten om even snel een gooi te doen..

en ik kon het weer niet laten om even snel een gooi te doen..

ah screw it, heb t toch maar even alvast uitgeprobeerd.. probeer dit eens
2 samples in te laden, 1 voor bron-geluid en de ander voor de envelope.
Een white noise-oscillator zorgt voor een random value met een sample&hold wanneer er een midi trigger binnen komt. Deze waarde zorgt dan voor een start-offset (in procenten, 0-100) van de bron-sample, maar laat de envelope sample ongemoeid.
Daarbij een 'Random Pointer Size' knop waarmee je de maximale start-offset kunt instellen en 1 knop voor een pitch-offset van het brongeluid en een release-knop om de main adsr-release tijd mee in te stellen (deze gaat zo snel mogelijk naar velocity waarde met een max sustain waarde zodat de envelope voornamelijk van de sample afhankelijk is.

voor de rest geen effecten of wat dan ook.

sik
 

Attachments

  • Random Pointer Sampler.zip
    1,8 MB · Bekeken: 156
Knap gedaan Sik!:halleluja

Ik heb als sample een 'open Hat' en als Env sample een' closed hat' gebruikt en hopla instant LM1 magic! Dat is hartstikke fantastisch!

Nu als je later wat tijd hebt en goesting, dan zou natuurlijk een zelf instelbare ADSR nog leuker zijn. Kan je gewoon de gewenste envelope instellen zonder bron-sample.:)

Maar wat ik nu al heb ben ik hartstikke blij mee, bedankt Sik en een dikke proficiat voor de snelle response!:okdan::kroon:
 
moest gisteren ff snel werken omdat ik 's middags naar mijn werk moest (vandaag ook, maar goed..).
maar heb m wat verder uitgebreid.
ADSR heeft eigen knoppen, A/D knoppen toegevoegd aan envelope generator zodat je je eigen shape kan maken (let op! de Level control is een multiplier, geen normale 'level'control. De waarde loopt van 0-10 en gezien de multiplicatie moet je dus zo rond de 1 a 3 gaan zitten. De uitkomende uitkomst wordt voor de envelope generator wel al automatisch geclipt tot 10)
Daarnaast nog een randomise en scroll functie voor de samples (automatable) en een sample-switch zodat je de twee samples even om kunt wisselen om te kijken hoe dat klinkt..
De ADSR kan ook in zijn eentje gebruikt worden om de volume te bepalen. Zet hiervoor de switch tussen D en A op groen.
er zijn nu ook 128 patches en copy/load/save opties.

sik
 
Last edited by a moderator:
moest gisteren ff snel werken omdat ik 's middags naar mijn werk moest (vandaag ook, maar goed..).
maar heb m wat verder uitgebreid.
ADSR heeft eigen knoppen, A/D knoppen toegevoegd aan envelope generator zodat je je eigen shape kan maken (let op! de Level control is een multiplier, geen normale 'level'control. De waarde loopt van 0-10 en gezien de multiplicatie moet je dus zo rond de 1 a 3 gaan zitten. De uitkomende uitkomst wordt voor de envelope generator wel al automatisch geclipt tot 10)
Daarnaast nog een randomise en scroll functie voor de samples (automatable) en een sample-switch zodat je de twee samples even om kunt wisselen om te kijken hoe dat klinkt..
De ADSR kan ook in zijn eentje gebruikt worden om de volume te bepalen. Zet hiervoor de switch tussen D en A op groen.
er zijn nu ook 128 patches en copy/load/save opties.

sik

Hoi Sik,

Bedankt voor deze update, ik heb hem direct eens uitgetest! Het eerste wat me opviel is dat ik zo'n 10tal schermpjes kreeg met 'unregistered copy' van allerhande interne modules van ene Dave Haupt. Dat is natuurlijk wat vervelend.
Ten tweede is deze update all heel anders dan de eerste, er zitten al samples in en een heleboel andere mogelijkheden die wat mij betreft weinig of niets bijbrengen aan je eerste module. Ik benadruk wel, dat ik dit natuurlijk mijn opinie is - ik waardeer uiteraard al dat hard werken!

Toch vindt ik je eerste module het meest geslaagd, het meest werkbare en doet wat ik verwacht dat ie moet doen zonder voor wat mij betreft overbodige mogelijkheden.

Zoals ik eerder zij, zou op die eerste module een regelbare ADSR een mooie aanvulling zijn geweest. Ten hoogste een keuze switch tussen een sample inladen voor de envelope en of een regelbare ADSR en thats it.

Je vindt mij beslist een muggenzifter, maar het heeft allemaal met work-flow te maken: module laden, sample laden, ADSR en pointer afregelen en hop zit er variatie op de sample zoals een LM1 dat doet.

Dus, wat mij betreft - eerste module met ADSR mogelijkheid is voldoende - soms is de simpelheid van iets nog het mooist in tegenstelling tot een tot het eindeloze regelbare weet ik veel wat.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.:) En om het even als Dr. Hanibal Lecter te zeggen: keep it simpel Clarice!;)
 
ok, lang verhaal dat na een onbekende verkeerde toets ingedrukt te hebben, weer verdween...

maar goed, die unregistered copy melding komt omdat ik inderdaad de key-module van Dave Haupt ben vergeten toe te voegen.. zal die vanavond erbij gooien en nogmaals uploaden.
wat betreft de overige toevoegingen, vind ik het grootste gedeelte niet meer dan normaal dat het is toegevoegd... Als je een envelope follower gebruikt, wil je m natuurlijk wel kunnen afstellen op de sample.. Thuis merkte ik dat ik niet met 1 instelling alleen alle samples kon gebruiken, sommige samples hebben nu eenmaal een andere instelling nodig door verschil in volume of verloop.
Wat betreft de randomise en switch functies, die zijn juist bedoeld om de workflow te verhogen terwijl het gebruikersgemak optimaal blijft. Gezien je de sample bij het selecteren niet van te voren hoort, moest je eerst elke keer op 'load' klikken om een sample te laden en die dan in de lijst te zoeken. Nu is het gewoon 1 keer selecteren en daarna gewoon op knopjes drukken om de juiste sample te vinden.
 
ok, lang verhaal dat na een onbekende verkeerde toets ingedrukt te hebben, weer verdween...

maar goed, die unregistered copy melding komt omdat ik inderdaad de key-module van Dave Haupt ben vergeten toe te voegen.. zal die vanavond erbij gooien en nogmaals uploaden.
wat betreft de overige toevoegingen, vind ik het grootste gedeelte niet meer dan normaal dat het is toegevoegd... Als je een envelope follower gebruikt, wil je m natuurlijk wel kunnen afstellen op de sample.. Thuis merkte ik dat ik niet met 1 instelling alleen alle samples kon gebruiken, sommige samples hebben nu eenmaal een andere instelling nodig door verschil in volume of verloop.
Wat betreft de randomise en switch functies, die zijn juist bedoeld om de workflow te verhogen terwijl het gebruikersgemak optimaal blijft. Gezien je de sample bij het selecteren niet van te voren hoort, moest je eerst elke keer op 'load' klikken om een sample te laden en die dan in de lijst te zoeken. Nu is het gewoon 1 keer selecteren en daarna gewoon op knopjes drukken om de juiste sample te vinden.

Nu, geen probleem hoor - ik ben tenslotte al zeer dankbaar voor die eerste versie dat je gebouwd hebt.:halleluja
Maar natuurlijk is het jouw creatie, ik wil hier nu niet gaan moeilijk doen.;)

ik denk dat vance slechts ende alleen een random seed bedoeld die het startpunt aanstuurt en waarna de sample gewoon idd loop-t met een omhullende...
Ja precies, want zo lijkt ook de LM1 het te doen en dat was natuurlijk wat ik zocht.

Dat was trouwens het 'geniale' aan Roger Linn's design in de LM1, die simpele random seed die dan een adsr aangekleed krijgt zorgt ervoor dat elke snare, hihat of andere sound elke keer net iets anders klinkt. En alhoewel het digitale waveforms gebruikt krijgt het geheel een analoog gevoel.:peukie:
 
SF heeft mijn "sik' account geblokkeerd, dus geen gratis vst's meer... tja, als vrijgevigheid zo wordt beloond, stop ik er wel mee.. helaas pindakaas geen updates meer.. deze account is toch vol..
 
Back
Top