Akai S3000xl samples en tools

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Ik heb al geruime tijd een S3000xl en nooit echt de tijd genomen om me er in te verdiepen. Ook niet de tijd ervoor willen nemen tot ik vorige week dit YouTube-filmpje zag. Dit maakt het gebruik wel heel interessant!

Dus ik de afgelopen dagen zoeken naar utilities en tools. Maar ook disks met de basis golfvormen als square, sine, saw en tri. Ik kan op geen enkele site nog werkende links vinden. En als de links wèl werken zijn het files die ik niet werkend krijg middels m'n MBPro en Windows 7, 64bit.

Zijn er forummers die disk's hebben om te delen, of zijn er work-arounds voor de problemen die ontstaan bij (te) nieuwe operating systems?
Zijn er sites bij forummers bekend die wel werkende links bevatten?

Werken de disk's voor de MPC's ook op de S-series?

Dank!
 
De Akai sample cd sounds vond ik nooit zo tof. Klinkt allemaal wel erg achterhaald.

Het is juist leuk om je eigen samples op te nemen met een sampler, dan leer je dat apparaat ook gelijk beter kennen.

Online kan je wel overzichtjes vinden welk format met wat werkt qua s-series/mpc's. Vaak moet het eerst worden omgezet, wat dus weer extra lang duurt met inladen.

Voor korte sounds (basisgolven, perc/drums) kan je ook kiezen om sampledump te doen. Dat werkt met korte sounds nog best snel. Moet je volgens mij wel even de samples renamen.
 
Als je de sampler opstart van eprom moeten volgens mij de test program en de basis golfvormen gewoon inladen. Als je van (floppy) disk opstart en de basisgolfvormen staan daar niet op, dan worden deze uiteraard niet mee ingeladen.

Alle SCSI ondersteunende software (MESA, Recycle, Millennium, Wavelab, etc etc), werkt niet onder X64 systemen. De software opzich werkt wel, echter niet in combi met samplers. Dit komt omdat er geen goede 64 bit ASPI drivers bestaan. Er bestaan wel ASPI-SPTI wrappers, maar die ondersteunen weer geen "SCSI Device procesors" zoals samplers.
Alleen Sony Soundforge maakt geen gebruik van ASPI (maar van een eigen protocol).
SMDI werkt met dit programma dus wel op 64 bit systemen, echter Sony SF ondersteund weer geen Akai samplers via SCSI.

Sample dump via midi werkt wel op X64, maar is echt rete traag.
Samplen is dus vaak het snelst (en leukst), of Win XP 32 bit gebruiken. Dan werkt alle software wel naar behoren.
 
Thanks, Huey!

Ik was al met een Mac G4 aan de slag. Verkeerde SCSI-pci kaart, geen 'kleine' SCSI-poort op de kaart maar iets met 50 pins oid. Breder in ieder geval. De M.E.S.A. II heb ik draaiend op de oude G4 onder MacOs 9.1. Alles lijkt te werken kan alleen het nog niet op de sampler testen omdat ik nog geen SCSI-pci kaart heb.

Ik weet niet of mijn sampler van eprom opstart. Ook de os-versie is me niet bekend. Als ik 'm aanzet dan heb ik alleen een sinus in de sampler en dat ding heet test-program volgens mij.

Heb jij die standaard 4 golfvormen-disk?
 
Als je geen floppy in de drive hebt zitten, en niks via SCSI hebt aabgesloten (zip of harddisk op SCSI ID5), dan start de sampler van eprom. Ik vind het heel vreemd dat er wel de sinus geladen wordt en de overige 3 golfvormen niet. De "sinus sample" is standaard "gemapped/toegewezen" aan de "test program". De overige 3 golfvormen niet. Al eens op "sample" gedrukt en gekeken of de overige 3 golfvormen wel in het geheugen staan??

Je sampler OS komt onderin beeld te staan tijdens het opstarten. Als dit bv v1.5 is en je wilt v2.0 dan kan je deze op floppy zetten. Als de floppy in de sampler zit en je hem vervolgens aanzet, laad hij v2.0 direct van floppy (inclusief de test program en 4 golfvormen, mits deze op de floppy staan!)

Uiteraard heb ik de golfvormen, maar niet op floppy. Al mijn samplers hebben ingebouwde SCSI CF card readers.

Ik heb trouwens geen ervaring met Mac's. Ik weet niet welke tools daarvoor zijn en of deze ook gebruik maken van ASPI.


P.S. Je kunt 25 pins, 50 pins (Centronics en High Density) en 68 pins SCSI meestal gewoon doorelkaar gebruiken mit je de juiste (verloop)kabels maar hebt/gebruikt.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top