Samples organiseren

Lamp

Stamgast
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
405
Ik heb even rondgezocht, maar geen topic gevonden die hier specifiek op in gaat. Aangezien het puur een logistiek issue is, heb ik het in dit subforum gezet.

Probleem: Mijn sample-collectie barst uit zijn voegen en deze wil ik zo efficient mogelijk organiseren. Het liefste delete ik alles, maar ben bang dat er een wat pareltjes in verstopt zitten.

Wat is het meest praktische systeem om ze te ordenen?

a. Collectie extreem minimaliseren (alleen een paar honderd goede oneshots bewaren en al het andere dumpen).

b. alles van goede kwaliteit categoriseren op element (kick/snare/synth stab/FX etc), en dan per element alles in 1 map dumpen.

c. op afkomst categoriseren (808, native instruments, veldopname, naam sample cd etc.)

d. anders


Tevens zoek ik naar de snelste manier om al de samples te beluisteren. Ik vind Cockos Reaper browser vrij relaxt werken, maar als er betere manieren zijn... shout :)
 
Om te beginnen is dit een mooie klus voor een regenachtige maand. Afhankelijk van je collectie, kan het goed organiseren wel even duren is mijn ervaring.

Zelf probeer ik de organisatie in mijn DAW te doen. Ik gebruik Cubase en dat heeft een prima label functie. Je kunt categorieën en subcategorieën toewijzen, stijl, bpm (indien van toepassing) of bijvoorbeeld ratings. Weggooien heb ik moeite mee. Je weet immers nooit in hoeverre je bepaalde sounds nog eens kunt of wilt gebruiken. Daarnaast loop je het "risico" dat je bepaalde favoriete sounds misschein teveel gaat gebruiken waardoor je track meer op elkaar gaan lijken dan wellicht je bedoeling is.

Afkomst van samples zal mij een biet wezen. Het gebeurt zelden dat ik alle samples uit een pack of een instrument allemaal even goed vind klinken. Daarnaast bouw je een unieke collectie als je selectief bent en juist niet op afkomst categoriseert.

Ik beluister mijn samples gewoon in Cubase op het moment dat ik met een track bezig ben. Welke DAW gebruik je zelf?
 
Ik doe vooral optie c.
Maar in OSX kan je labels toekennen aan files (kleurtjes), zo duid ik de "goede" aan.
 
ik heb m'n samples onderverdeeld in:

- DRUMS (808, 909, hiphop drums etc.)
- SAMPLESETS (vengeance etc.)
- VOCALS (acapellas, losse vocals)
- SOUNDS (synth sounds, opvulsounds etc.)

Maar.. ik besef dat ik ook teveel samples heb en teveel moet zoeken steeds.. Ik ga het uitdunnen in echt bruikbare dingen..
 
Ik beluister mijn samples gewoon in Cubase op het moment dat ik met een track bezig ben. Welke DAW gebruik je zelf?

Ik gebruik Live 9, maar dat is echt een monster als je samples wilt browsen of ordenen.

Cockos Reaper gebruik ik om snel door de mapjes te scrollen. Gratis, snel en hij gooit niet de hd overhoop met onlogische mapstructuren.
 
Dit is de structuur die ik gebruik:

Code:
├───#MIXDOWNS
│   ├───bass
│   ├───extras
│   ├───fx
│   ├───jams
│   ├───kick
│   ├───melody
│   ├───other
│   ├───pad
│   └───perc
├───Atmos
├───Bass
├───Fx
│   ├───Alarms
│   ├───Ambient
│   ├───Fall
│   ├───Flute
│   ├───Loops
│   ├───Noise
│   ├───Oneshots
│   ├───Other
│   ├───Rise
│   ├───Scratches
│   └───Short
├───GuitarKeys
├───Loops
│   ├───4x4
│   ├───Breakbeats
│   ├───Ethnic
│   ├───Fills
│   ├───Kick
│   ├───Other
│   ├───Shake
│   ├───Simplehats
│   ├───Snareclap
│   └───Top Loops
├───Perc
│   ├───Crash
│   ├───Hats
│   ├───HitsStabs
│   ├───Kick
│   ├───Other
│   ├───SnareClap
├───Sounds
└───Vocals
 
Mikejarod, ik heb dat systeem een tijdje aangehouden. Maar als je collectie te groot wordt, dan kan het soms lang duren om een paar geluidjes te vinden die goed bij elkaar passen. Best frustrerend als je daardoor een bepaald idee niet verder kan uitwerken.
 
Ik doe altijd alles 'on the fly samplen' dus de kick direct van de plaat etc. Dat werkt voor mij sneller en leuker dan continue door lijstjes heen scrollen.
 
goeie zet, dit topic

ik heb 2 hoofdmappen ; eigen samples & sample CD's
eigen samples in drum, loops, voice(loops), sounds en dan nog eens onderverdeeld in bv BD, SD, PERC - loops in met/zonder drums, basloops, gtrloops, REX etc - dus steeds specifieker
sample CD's zijn onderverdeeld in machines (samples waarvan ik de herkomst ken) en per genre/type/naam (bv. ZERO-G)

omdat ik er al zolang mee bezig ben (sinds'99 in wav) ken ik m'n pappenheimers wel

Resonic Alpha is ook wel een goede (gratis) sample player...

ciao,j
 
Ik heb bergen samples en begin er zelfs niet aan ze te zoeken… Had ik maar de ballen om ze lekker te deleten…
Workflow 0,0 toch, samples browsen? Vreselijk. En eens je wat hebt toch weer een andere kit er in - o dat klinkt ook goed. Keuzes worden onmogelijk. Tijdverlies. Naah. Kies uit een beperkte groep en de rest vergeten, lijkt me vlotste manier creatief bezig te zijn.
 
Ik heb bergen samples en begin er zelfs niet aan ze te zoeken… Had ik maar de ballen om ze lekker te deleten…
Workflow 0,0 toch, samples browsen? Vreselijk. En eens je wat hebt toch weer een andere kit er in - o dat klinkt ook goed. Keuzes worden onmogelijk. Tijdverlies. Naah. Kies uit een beperkte groep en de rest vergeten, lijkt me vlotste manier creatief bezig te zijn.

Ditto hier. Ik heb steeds moeite met het "matchen" van samples; DAW aan, daarna "browse" en vervolgens lange lijsten scrollen. Soms weet ik uit mijn hoofd "O, die klinkt leuk" en vervolgens de zoektocht naar een "loop-maatje" kost me de hele uren. Maakt niet uit of die georganiseerd zijn of niet.

Soms denk ik dat ik ze helemaal zal deleten, maar er zijn lopende projecten waar ik enkele van deze gebruik, ben bang dat ik een van die ineens open en zegt "file XXX is missing".

Was ik componist had ik (waren we componisten hadden we) dit probleem niet :)

En, logic users, daar zijn genoeg loops en samples van goede kwaliteit, bewerk ze en maak iets leuks van...
 
http://resonic.at/download

Ik zou niet alles deleten.....Ik ken t probleem haha..
Ik gebruik de software in de link... Je kan bookmarks maken of mischien in jou geval,
nieuwe mappen maken (desnoods op je desktop zetten) en dan vanuit resonic (link) de samples droppen in het desbetreffende mapje waar jij m zou willen hebben. (dat vind ik persoonlijk de tofste functie aan resonic,, kan ook naarje DAW in) zo kan je op een dag alles weer beetje reorganiseren.
En kan je eigenlijk "opnieuw"beginnen zonder dingen te hoeven deleten.
Hoop dat je dr wat aan hebt.. iig succes! met dit hachelijke klusje! :D

Edit:sb-six had t idee ook al.. overheen gelezen.
Maar die mutant moet de hele tijd scannen etc... en imho lang niet zo overzichtelijk als resonic. (maar ey wie ben ik)
 
@code17

Wat een leuk spelertje! Die heb ik aan mijn verzameling toegevoegd.
Idd, je kunt er goed mee door lange lijsten browsen!
 
Ja! Ik kan niet meer zonder... :P
Ze zijn bezig met een betaal versie waar je stukken uit (lange) samples kunt selecteren en drag und droppen.... :{
En ze hebben regelmatig nieuwe updates, dus check zo nu en dan de site :engel:....

Edit.. ergens bij de opties even multi instances aanvinken.. (zo kun je dr fijn meerdere tegelijk openen)
 
Om te beginnen is dit een mooie klus voor een regenachtige maand. Afhankelijk van je collectie, kan het goed organiseren wel even duren is mijn ervaring.

Zelf probeer ik de organisatie in mijn DAW te doen. Ik gebruik Cubase en dat heeft een prima label functie. Je kunt categorieën en subcategorieën toewijzen, stijl, bpm (indien van toepassing) of bijvoorbeeld ratings. Weggooien heb ik moeite mee. Je weet immers nooit in hoeverre je bepaalde sounds nog eens kunt of wilt gebruiken. Daarnaast loop je het "risico" dat je bepaalde favoriete sounds misschein teveel gaat gebruiken waardoor je track meer op elkaar gaan lijken dan wellicht je bedoeling is.

Afkomst van samples zal mij een biet wezen. Het gebeurt zelden dat ik alle samples uit een pack of een instrument allemaal even goed vind klinken. Daarnaast bouw je een unieke collectie als je selectief bent en juist niet op afkomst categoriseert.

Ik beluister mijn samples gewoon in Cubase op het moment dat ik met een track bezig ben. Welke DAW gebruik je zelf?
En als je nu alle samples die je gebruikt voor nummer X, uit de sample mappen haalt en in het mapje voor nummer X doet, zit alles wat voor die song is gemaakt en gebruikt bij elkaar.. en de samples staan niet meer in 'de lijst' dus de kans op dubbel gebruik is nihil. Als je dan je songs wel goed hebt georganiseerd, kan je zo nog vinden in welk nummer je een bepaalde sample hebt gebruikt. Hmm mja de beat samples, vaak je startpunt, die moeten weer wel blijven staan.. pff daar ga ik al de mist in

Ben ik goed in organiseren :bekdicht: totaal niet ik sprokkel alles weer bij elkaar bij elk nieuw nummer, alleen vanwege m'n allergie voor herhaling/repetitie en gemakzucht bij samples kiezen.. na 40-50 samples gehoord te hebben worden m'n oren 'moe' en settle ik for less. Beter gebruik ik zo min mogelijk samples tenzij die echt grandioos is en niet zelf te maken redelijkerwijs
 
En als je nu alle samples die je gebruikt voor nummer X, uit de sample mappen haalt en in het mapje voor nummer X doet, zit alles wat voor die song is gemaakt en gebruikt bij elkaar.. en de samples staan niet meer in 'de lijst' dus de kans op dubbel gebruik is nihil. Als je dan je songs wel goed hebt georganiseerd, kan je zo nog vinden in welk nummer je een bepaalde sample hebt gebruikt. Hmm mja de beat samples, vaak je startpunt, die moeten weer wel blijven staan.. pff daar ga ik al de mist in
Ben ik goed in organiseren :bekdicht: totaal niet ik sprokkel alles weer bij elkaar bij elk nieuw nummer, alleen vanwege m'n allergie voor herhaling/repetitie en gemakzucht bij samples kiezen.. na 40-50 samples gehoord te hebben worden m'n oren 'moe' en settle ik for less. Beter gebruik ik zo min mogelijk samples tenzij die echt grandioos is en niet zelf te maken redelijkerwijs

Ik snap wat je zegt. Ik gebruik zelf echter alleen maar beat samples, en dan ook nog slechts one shots. En juist die zou ik af en toe wel vaker willen gebruiken (maar uiteraard ook weer niet te vaak), dus wegschrijven/verplaatsen naar een unieke map voor slechts 1 track, gaat in mijn geval niet werken. Daarnaast gooit Cubase alle gebruikte samples altijd in de MediaBay. Dus staan ze alsnog weer lekker bij elkaar :).

Voor mij werkt het toch het beste om alle tag-mogelijkheden toe te passen zodat je veel gerichter kunt zoeken in je pool.
 
Back
Top