Krakend geluid (zelfs als geluidskaart uitstaat)

SerumAssasin

Ingeburgerd
Lid sinds
20 december 2018
Berichten
28
Locatie
Groningen
Dag iedereen,

Mijn speakers ruisen. Ze hebben een tijdje (anderhalve maand) uitgestaan omdat ik een nieuwe PC ging aanschaffen (selfbuild).
Voorheen was er nooit ruis.

Vreemd is ook dat als ik met mijn muis scroll (door een webpage) ik nog meer ruis hoor.
Ik heb de kabels al omgedraaid en dat had geen effect.
Ik dacht eerst dat het aan de geluidskaart lag, maar als 'ie uitstaat hoor je nog steeds ruis (in dezelfde mate).

Wie o wie heeft het antwoord? :halleluja

Speakers: KRK Rokit 8
Geluidskaart: Apollo Twin DUO USB.
Processor: I9-9900K
Moederbord: Asus prime z390-a ii
 
Door een koptelefoon hoor ik geen ruis.
Verder heb ik ook geprobeerd om een andere monitorbox aan te sluiten op de geluidskaart (als ie aan & uit staat). In beide gevallen hoor ik dezelfde ' computer ruis' .
Met name als de PC iets aan het verwerken is.
 
Wat je omschrijft kan eigenlijk maar op 2 manieren gebeuren:
1. Een apparaat wordt gevoed door de USB en is aangesloten op de geluidskaart. De ruis in de stroom van de computer heeft nu een pad naar de aarde via de speakers(usb>apparaat audio uit>geluidskaart audio in>geluidskaart audio uit>speakers).
2. Een geluidskaart wordt gevoed door de USB. Het pad naar de aarde is nu nog simpeler(usb>geluidskaart audio uit>speakers).

De Apollo Twin DUO USB heeft een eigen voeding, dus dit zou nooit mogen gebeuren.
 
Dat is opzich niet zo heel vreemd, muisbewegingen zorgen voor pieken in het stroomverbruik van de USB. Dit heeft invloed op het voedingcircuit voor de USB en zorgt dus voor meer ruis in de USB voeding.
Processen hebben invloed op het stroomverbruik van het hele moederbord en dus op de gehele voeding. Daarnaast is het hele zootje in een aan elkaar geaard en dat kan zo ook weer invloed hebben.
Een hele bak ruis op de voedingslijn van de USB is dus vrij normaal, en elk apparaat wat is aangesloten op dezelfde controller of hub heeft daar invloed op.

Maar los van dat allemaal zou dit nooit mogen gebeuren bij een audio interface met een eigen voeding. De voeding van de USB is hierin meestal volledig losgekoppeld, en de voeding voor de d/a converters en alle logica volledig onafhankelijk.

Het feit dat deze ruis niet voorkomt in de koptelefoon zegt ook al een hoop. De koptelefoon is niet geaard dus kan de ruis van een aardlus ook niet ontstaan.
Het is dus duidelijk dat het vanuit je interface naar de aarde van de speakers gaat. En als er verder niks op je interface is aangesloten kan er maar 1 bron zijn van die ruis, de USB.
Je komt hier snel genoeg achter door de USB van je interface los te koppelen, als de ruis verdwijnt weet je t zeker.

Ik vrees dat je het toch ergens in de audio interface moet zoeken, met name in de voeding.
Als je de Seasonic voeding hebt gekocht die we hebben aangeraden is het in ieder geval niet je pc voeding. En andere apparaten op dezelfde stroomgroep reageren niet op muisbewegingen.
Een andere USB kabel proberen zou ook nog kunnen helpen, je weet maar nooit.
 
Even een update:
  • De KRK speakers en Apollo geluidskaart heb ik aangesloten op mijn laptop (op wel dezelfde stroomgroep in het kantoorpand waar ik zit). Doet het prima zonder problemen! Conclusie is dat er niks mis is met de speakers en geluidskaart.
  • Een oude geluidskaart (Emu 0404) geeft dezelfde ruis wanneer ik hem aansluit op mijn PC.
  • De PC i.c.m. Apollo geluidskaart en KRK speakers geven dezelfde ruis op twee verschillende stopcontacten, drie verschillende stekkerdozen. Ik heb zelfs mijn gehele studio uit het kantoorpand meegenomen en thuis aangesloten. Hier hoor ik dezelfde ruis.
  • Het geruis stopt niet zodra een geluidskaart ‘off’ staat en geheel zonder stroom zit. Het stopt echter wel zodra de USB eruit wordt gehaald.
Ik heb alles bij Azerty gekocht. Wellicht hun een bezoekje brengen. Als ik zo alles meemaak, denk ik namelijk dat er iets in de PC is wat het geluid veroorzaakt.
 
Ik weet niet zoveel maar ik had hetzelfde probleem met betrekking tot scrollen en ruis. Ik heb mijn computer toen op andere groep gezet als dat speakers zitten. Niet ander stopcontact maar daadwerkelijk andere groep. Speakers zitten nu met rest van gear, computer niet. Was voor mij wel oplossing. Beetje vreemd maar wel heel erg lekker. Misschien heb je er iets aan...
 
Ik zit in een kantoorpand waar ik één ruimte huur. Ik heb niet de beschikking over andere ruimtes. Mocht het wel een aardlus zijn, zou dan een ground loop isolator een optie zijn?
 
Echt super vervelend, helemaal omdat je net een nieuwe pc hebt.

Het probleem is niet echt uniek, maar soms is t lastig om op te lossen. Ik heb dit al heel vaak meegemaakt in live situaties met laptops, en de oplossingen daar zijn niet altijd even elegant.

De KRK speakers en Apollo geluidskaart heb ik aangesloten op mijn laptop (op wel dezelfde stroomgroep in het kantoorpand waar ik zit). Doet het prima zonder problemen! Conclusie is dat er niks mis is met de speakers en geluidskaart.
Helaas kun je die conclusie niet direct trekken daarmee, laptops zijn heel anders geaard en soms zelfs helemaal niet.
Een betere vergelijking zou een andere pc zijn, aangesloten op je installatie thuis. Alleen dan weet je t zeker.

Het geruis stopt niet zodra een geluidskaart ‘off’ staat en geheel zonder stroom zit. Het stopt echter wel zodra de USB eruit wordt gehaald.
Dit bevestigd mijn verhaal alleen maar. De geluidskaart veroorzaakt een aardlus naar de speakers.
Ik weet zeker dat als je je speakers op een ongeaard stopcontact aansluit dat je ruis weg is. (Het probleem is, dit is niet wenselijk en potentieel gevaarlijk.)

- Wat dod563 zegt, je computer op een andere groep aansluiten zou ook kunnen helpen.

- De volgorde van je stekkers in de stekkerdoos kan zelfs uitmaken...

- Probeer ook nog even andere USB poorten en een andere kabel om alvast wat dingen uit te sluiten.


Aangezien je de computer zelf gebouwd hebt(of heb je m laten bouwen?) zou er daar ook iets mis kunnen zijn.
- Een afstandshouder van het moederbord of een bijbehorend schroefje vergeten kan soms voor slechte aarde zorgen.
- Een backplate die niet goed zit kan ook voor veel ellende zorgen.
- Voeding van het moederbord die net niet helemaal goed is aangesloten is ook nog een optie.
Het kan echt van alles zijn wat dat betreft dus een bezoekje aan Azerty is misschien geen overbodige luxe.
Let wel op als je langsgaat, de support afdeling is niet altijd aanwezig dus ff bellen van tevoren. (Ik ben wel s voor nop dat hele eind gereden.)
 
Ik zit in een kantoorpand waar ik één ruimte huur. Ik heb niet de beschikking over andere ruimtes. Mocht het wel een aardlus zijn, zou dan een ground loop isolator een optie zijn?
Dit is inderdaad een oplossing, maar ze komen meestal in de vorm van een kastje met transformatoren en dat heeft invloed op je geluid.

Ik heb 2 Waldorf Blofelds en die hebben exact dit probleem. Daar heb ik het opgelost met 2 van die kastjes. (De Blofeld klinkt van nature toch wat digitaal dus die tranformatoren helpen daar juist een beetje.)
 
Het verbaast me echter wel dat mijn eerdere setup geen enkel probleem had met de stroomgroepen daar. (hoopt dat het alsnog geen aardlus is)
 
Zouden XLR kabels voor mijn KRK speakers ook iets kunnen toevoegen? Ik gebruik nu volgens mij TS/TRS kabels.
 
Je bent niet de enige met soortgelijke problemen helaas:
https://www.google.nl/search?q=apoll...w=1920&bih=947

XLR kabels zouden inderdaad ook nog kunnen helpen, aangezien de ground soms anders is aangesloten.
Check ff goed of de buitenmantel aan de kant van de TRS nergens mee is verbonden of samengevoegd.
Aan de kant van de XLR zou alles normaal moeten zitten, maar de buitenmantel alleen aan de huls van de stekker.

In het ergste geval kan je t zelfs nog zonder aarde proberen. (Pin 1 los)
 
Laatst gewijzigd:
Klopt, ik las het al. Echter, mijn oude Emu reageert hetzelfde.
Ik zal eens kijken naar XLR kabels. Daarnaast twijfel ik om een Behringer HD400 aan te schaffen. Is zo'n €20,- en krijgt wel goede recensies zie ik. Wat is jouw visie erop DreamXcape?

https://www.youtube.com/watch?v=L_fh9-GFsm0
Door deze gast krijg ik wel hoop!
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou eerst kijken of je het op kunt lossen via de kabels, dat is het netste en heeft geen invloed op je geluid.

Zo'n transformatorkastje zou ik als last-resort beschouwen, het heeft toch invloed op je geluid en je koopt niet voor niks een Apollo.
Als je d'r een wilt die echt lineair is kom je al snel uit bij Radial Engineering of soortgelijk en die zijn niet goedkoop.

Ik zou nog eerder mijn speakers van de aarde afhalen(dan maar wat risico) dan dat ik zo'n kastje ervoor zou zetten.

(Voor een enkel instrument daarintegen is het een prima oplossing. Ik gebruik zelf de ART DTI.)
 
Ik zou nog eerder mijn speakers van de aarde afhalen(dan maar wat risico) dan dat ik zo'n kastje ervoor zou zetten.

Hoe haal ik ze van de aarde af? Denk eraan dat ik in een gehuurde ruimte zit, kan niet zomaar veranderingen aanbrengen haha! Alhoewel... het is anti kraak :engel:
 
Hoe haal ik ze van de aarde af?
Aansluiten op zo'n platte stekkerdoos zonder randaarde.

Ik lees overal dat een groundloop een soort brommend geluid is. Hier zit geen enkele laag in.
Een groundloop kan van alles zijn, dit hangt compleet af van de apparatuur en het pad naar de aarde.

Wat ik al eerder zei, dit probleem is niet uniek. Ik kreeg via mijn Blofelds ook het modem-light geluid. ;)
 
Back
Top