Kleine laptop als workstation / DAW PC

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Lid sinds
11 december 2012
Berichten
443
Locatie
Roeselare België
Ik zou graag jullie raad vragen omtrend aankoop nieuwe laptop.

HUIDIGE SITUATIE:

In mijn studio staat nu een Imac uit 2011 die enkel gebruikt wordt als ik mijn DAW nodig heb. Ik maak muziek op mijn elektrons en hardware synths. Als ik na wat jammen iets heb die kan leiden tot een goeie track dan neem ik de tracks op via mijn Imac in ableton (drumsporen apart). In post mix ik mijn tracks dan af en voeg ik soms nog wat geluiden toe (sample libraries) of wat vocals al dan niet zelf ingezongen.
De Imac is een beetje aan het einde van zijn latijn en wordt enkel gebruikt als ik mijn DAW open en dat is niet elke keer ik muziek maak. De Imac is aangesloten op een DEll 27 inch monitor in mijn studio die als hoofdscherm wordt gebruikt.

Ik heb ook nog een MKB pro uit 2015 die ik gekocht heb om livesets mee te spelen (apple is betrouwbaar op dat vlak) en ik merk dat ik die laptop erg vaak gebruik, voor video, audio persoonlijk gebruik, soms zou ik zelf op de MBK enkele sporen opnemen. Het probleem is dat hij maar 128 gb intern geheugen heeft.

DUS, denk ik eraan om zowel de Imac en de MBK van de hand te doen en een nieuwere MBK te kopen die alle taken op zich neemt (weliswaar met meer geheugen zodanig ik ook wat meer samples en vsts kan installeren op de laptop. ALS ik dan een daw nodig heb in de studioruimte is het gewoon een kwestie van de laptop dan mee naar boven te nemen en met docking station gemakkelijk op het scherm en alle USB apparaten aan te sluiten.

VRAAG:

- Is een laptop / MBK tegenwoordig goed genoeg om als "workstation" te fungeren. In ableton gebruik ik meestal zon 15 tot 20 tracks met diverse VST's en plugins. Mijn huidige Imac (2011) toont daarin af en toe eens zijn limieten maar in de normale projecten lukt het nog.
- En dan de vraag ... een MBK of PC? Apple is gewoon ongelofelijk duur als je ook een grote SSD erin wil ...

Bij windows heb ik de volgende laptops in het vizier:
- Lenevo Yoga C390
- Dell XPS 13 (2in1 touchscreen)

Beide met touchschreen en 13/14 inch formaat (heb het graag compact). Groot scherm staat toch in de studio. I7 quadcore / 16GB ram / 512 SSD
Moet ik kwa prestaties toch voor een 15 inch gaan of niet?

Bedankt voor jullie hulp!
 
Ik ben een absolute PC man, maar als ik dit zo lees zou ik lekker bij de MAC blijven. Het is een eco systeem wat je al helemaal gewend bent. Ja Apple is duur maar wel behoorlijk betrouwbaar. Zijn die SSD's later niet te vervangen door grote? Of heeft Apple ze vast gesoldeerd op het moederbord? Je kan met Apple volgens mij ook makkelijk een dual boot systeem maken. Dan hou je het DAW gedeelte apart van de rest.
 
Ik ben een absolute PC man, maar als ik dit zo lees zou ik lekker bij de MAC blijven. Het is een eco systeem wat je al helemaal gewend bent. Ja Apple is duur maar wel behoorlijk betrouwbaar. Zijn die SSD's later niet te vervangen door grote? Of heeft Apple ze vast gesoldeerd op het moederbord? Je kan met Apple volgens mij ook makkelijk een dual boot systeem maken. Dan hou je het DAW gedeelte apart van de rest.

Interessante post en mening, bedankt daarvoor. Ik heb thuis ook nog een windows pc en voel me door apple soms wat bedot als ik de prijzen bekijk en wat gevangen door hun ecosysteem :D. Als tegenreacte vertik ik het bvb om een iphone te kopen. Maar dat apple het stabiel is en goed werkt daar volg ik je in :D. En macbook heeft ook meer doorverkoopwaarde dan een windows PC... Het stoort me ook dat je op de nieuwe macbooks geen 1 USB-A poort meer hebt en zelf geen micro SD kaart sleuf, en een dockingstation voor apple kost ook al zoveel meer. IK heb van het werk een kleine dell gekregen met een dockingstation en dat bevalt me prima, ik heb ook nog eens 10% korting bij dell en lenevo door mijn werk.

Die dell en lenevo hebben ook een 2 in 1 tablet functie een een UHD scherm met mooie bodytoscreen ratio's met USB -A, ... en met de korting een prijskaartje die ferm onder de apple prijzen ligt. Vandaar dat ik toch begin te twijfelen ... nog mensen die hierover mijn twijfels wat kunnen wegnemen? Maar je bedoeld dus dat ik niet per se een desktop of zware 17/15 inch nodig heb hiervoor? De upgrade van 13 inch naar 15 inch zit hem toch vaak in het grafische, iets wat ik niet per se nodig heb.
 
Enige nadeel van laptops is dat er vaak een zwakkere processor in zit. (u versie) Nu hangt het er helemaal vanaf hoe zwaar je de machine belast of dit een probleem is voor jou. Ook of je de machine mee wil nemen het podium op.

Ooit aan een mac mini gedacht ? Of de windows tegenhanger Intel NUC? Super compact, eventueel makkelijk om mee te nemen. Volgens mij heeft iemand op het forum hier een keuze voor gemaakt. (mac mini)

Voor het uitbreiden van je opslag (althans ik ga er vanuit dat je 128GB bedoelt de interne opslag en niet je geheugen) zou je ook aan kunnen denken aan een externe ssd. Met thunderbold wellicht rap genoeg om op te nemen. Overigens, kan die SSD in je MBK niet vervangen worden door een grotere versie ?
 
Zowel de Dell als de Lenovo worden uitgevoerd met een i7 u processor.
Vergis je niet maar dat is niet dezelfde als een gewone i7 processor en ik vrees dat je tekort komt.
Hier een overzicht voor laptops met i7H processor en dan zit je zomaar op 2000 euro of meer want dan heb je het vaak over gaming laptops en daar zit meteen een dure videokaart in wat de prijs opschroeft.

https://nl.hardware.info/producten/1230/18056-intel-core-i7-8750h-laptopstablets
 
Overigens, kan die SSD in je MBK niet vervangen worden door een grotere versie ?

Geen slecht idee! Dan blijf ik
​​​​​​ik wel investeren in een 4j oude laptop zonder usb 3.1 gen 2, usb c of thunderbolt 3 aansluiting ... En een laadcyclie van hier tot in de sterren.

Imac mini ook goed idee (hadk zelf al bekeken) maar dan kan ik evengoed een mini itx pc zelf samenstellen.
Ik wil nog eens benadrukken hoe vaak ik nu men macbook gebruik wegens portabiliteit. Ook voor persoonlijk gebruik.
 
Laatst gewijzigd:
Zowel de Dell als de Lenovo worden uitgevoerd met een i7 u processor.
Vergis je niet maar dat is niet dezelfde als een gewone i7 processor en ik vrees dat je tekort komt.
Hier een overzicht voor laptops met i7H processor en dan zit je zomaar op 2000 euro of meer want dan heb je het vaak over gaming laptops en daar zit meteen een dure videokaart in wat de prijs opschroeft.

https://nl.hardware.info/producten/1...laptopstablets
Dus een MBK pro 15 inch 2018 heeft een i7H processor en is mogelijks wel zwaar genoeg?
 
Bedankt voor de reacties alvast, ik ben daarnet in mediamarkt geweest om eens wat modellen te bekijken en er stond een zenbook pro, een matebook pro x, geen dell maar wat een bagger allemaal qua gevoel, vooral de trackpads ik ga denk ik toch eens een MBK pro 13 inch 2018 overwegen ... Ik moet gewoon nog eens een dell xps zien te vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Dus een MBK pro 15 inch 2018 heeft een i7H processor en is mogelijks wel zwaar genoeg?

Verschil tussen de U en H series is oa dat ie meer cores heeft en dus beter berekent is op zwaardere taken en er zit een hele goede grafische chip op en dat maakt het duur.
Wellicht zou je het met een U series redden met flink wat geheugen.
Ik heb zelf een i7 8700 U series met 32 gb ram maar ik gebruik max zo'n 10 a 12 tracks.
Ikzelf werk nooit met 20 tracks tegelijk dus daar kan wellicht iemand anders een beter antwoord op geven.
 
Anders bestel je zo'n lenovo en probeer je 'm uit, het beste is toch gewoon proberen.
Wie weet lukt het en anders stuur je 'm terug.
 
Verschil tussen de U en H series is oa dat ie meer cores heeft en dus beter berekent is op zwaardere taken en er zit een hele goede grafische chip op en dat maakt het duur.

Nee, het grote verschil zit in de hogere wattage. Oftewel hij wordt warmer doordat hij op een hogere kloksnelheid kan draaien. Dat is niet wenselijk in een laptop vandaar dat ze de U versie hebben. Lagere wattage, minder snel en daardoor ook minder warm. Niet alle H versies hebben een ingebouwde GPU.

Dat wil niet zeggen dat een U versie totaal ongeschikt is om DAW software op te draaien. Het zal alleen minder presteren dan een H versie. Alles hangt af van hoe zwaar je de processor belast. Met de U versie zul je eerder tegen de grenzen aan lopen.
 
Nee, het grote verschil zit in de hogere wattage. Oftewel hij wordt warmer doordat hij op een hogere kloksnelheid kan draaien. Dat is niet wenselijk in een laptop vandaar dat ze de U versie hebben. Lagere wattage, minder snel en daardoor ook minder warm. Niet alle H versies hebben een ingebouwde GPU.

Goed om te weten, thanks.
Ik heb behalve een mini pc met de al in m'n post van eerder vandaag genoemde i7 8700U series ook een Lenovo laptop maar met een i5 4200U van een jaartje of 5 terug met 12 gb.
Daar heb ik de afgelopen jaren mee gedraaid en ik kwam ook toen met max zo'n 10 tracks meestal wel goed weg.
Het ligt ook aan je plugins natuurlijk want als je bijv UHE Diva en Omnisphere tegelijk aan hebt staan dan schiet je al lekker op natuurlijk.
Voor mij was een andere belangrijke reden om iets nieuws te willen het feit dat ondanks dat m'n laptop 17 inch was ik het toch niet comfortabel vond, zeker met Ableton werd alles zo klein.
 
Goed om te weten, thanks.
Ik heb behalve een mini pc met de al in m'n post van eerder vandaag genoemde i7 8700U series ook een Lenovo laptop maar met een i5 4200U van een jaartje of 5 terug met 12 gb.
Daar heb ik de afgelopen jaren mee gedraaid en ik kwam ook toen met max zo'n 10 tracks meestal wel goed weg.
Het ligt ook aan je plugins natuurlijk want als je bijv UHE Diva en Omnisphere tegelijk aan hebt staan dan schiet je al lekker op natuurlijk.
Voor mij was een andere belangrijke reden om iets nieuws te willen het feit dat ondanks dat m'n laptop 17 inch was ik het toch niet comfortabel vond, zeker met Ableton werd alles zo klein.

Willem, ik zit in een andere situatie, mijn macbook word in de studio aangesloten op een docking station met een 27 inch ultrawide monitor.

Bij deze, ik heb dus voor de macbook pro 2018 14 inch gegaan (quad core) en die doet het voorlopig prima ivm met mijn Imac. Ongeveer 1/3 % minder load in ableton bij mijn projecten. Niet spectaculair maar het toestel is dan ook 3 x kleiner.
 
Hola.
Ik zou voor een pc
Windows gaan.
Je kan dan alles nog veranderen in de kast en niet in een laptop.
Zelf bouwen of laten doen en je weet precies wat er in zit of gaat.
Ik gebruik wel een laptop maar om kleine dingen uit te proberen.
Verder heb ik 2 computers met windows 10 en voldoen uitstekend.

Groeten van andreos.
 
Back
Top