Arturia Spark (V1) hardware controller ervaringen

naar aanleiding van dit topic heb ik een spark creative drum machine gekocht, 2e hands.
sinds eind gistermiddag in bezit, maar ik heb veel uitgevogeld, er kan heerlik veel mee. mijn eerste dedicated controller.
de novations die ik heb, in kombi met de korg padkontrol, zouden met zeer veel moeite enigszins het gemak van deze controller kunnen benaderen. het is heerlik om voor een drumkomputer ook hands on control te hebben. voor de synths heb ik dat al, die benader ik nu voor mijn gevoel als hardware synths via de novations.
nu de spark dus ook.
ik zal m waarschijnlijk louter voor de spark gebruiken.

en ja, hij vindt m niet als je cubase opstart, of beter gezegd spark als vst inlaadt. aan en uit zet, en dan handmatig, werkt gelijk.
soms valt me op dat de sequencer niet laat zien wat de pattern is, dit is nogal onregelmatig, meestal, na het switchen van projects b.v. gaat het goed, maar soms verliest niet het kontakt, want in spark software vallen ook de "lampjes" uit.

erg blij met dit ding, werkt ls een echte drumkomputer, en er valt zoveel te regelen. blij dat het via automation parameters gaat.

zo kan een op software gebaseerde studio, toch als een hardware studio aanvoelen....

ik ga het topic nog rustig doorlopen.

dank macgyvergear! ik dacht die controller zal niet veel toevoegen, totdat ik dit topic zag. en eenmaal aangekocht op ik nog een filmpje op youtube die me geheel enthousiast maakt.

ik ben nu nog enthousiaster, want ik vind steeds meer funkties (zelfs zonder de handleiding, die ik wél lees...)/

dit is het simpele filmpje (alleen dit filmpje gekeken) dat me nóg enthousiaster maakte:



ik heb éen filmpje van dit topic bekeken, over het modulaire gedeelte, wat mij eerst deed duizelen. maar na 5 minuten kijken, zag ik, potverdrie, het is als een synth programmeren, en ja daar heb ik al ervaring mee...
dus dat ga ik zo regelmatig aan prutsen....
 
Hey, leuk te lezen dat je er zo blij mee bent. :) Vind het zelf ook een fijn apparaat. De automation opnemen met de knoppen op de controller is wel n beetje wennen. Ben een beetje gewend aan hoe de Elektron apparaten werken en dat is daar weer anders.
Ik merkte uiteindelijk dat het ook goed werkt om dingen op te nemen in je DAW zelf. Knoppen die je bv toewijst op de controller kun je dan over de tijdslijn achteraf nog tweaken.

Het grid programmeren (steptoetsen samen met de drumpads is echt super intuïtief. Eigenlijk vreemd dat ze dat op de nieuwe hebben weggelaten..

De modulaire synthese is ook een leuke toevoeging maar komt op sommige punten in flexibiliteit wat tekort.. maar het is zeker een leuke toevoeging. :)

Enige min is de GUI.. die kan wat groter met de huidige HD resoluties.. maar voor het in proggen van ritmes doe je het meeste op het apparaat zelf uiteraard :)

Veel plezier en creativieit ermee!! :mega:
 
ik ben juist nu automation zéer gewend. touch automation werkt heerlijk. de stand van een instrument of effekt staat precies goed op elk moment van de track.
de spark heeft geen touch automation, werkt ook goed. het is je wat gewend bent, denk ik.

ja de GUI, voor het modulaire is zéer klein, ik werk met 3 monitoren, met verschillende resoluties.., dus kan het meestal wel goed lezen, ook op de monitor met hoogste resolutie (full hd), het blijft wel gepriegel.

een eerste opmerking, wanneer je bij de GUI, onder main, de creative layout hebt gekozen, staat er rechtsboven een "?" wanneer je daar op klikt, zie je alle "select" mogelijkheden. zo kan erase ook als copy worden gebruikt, staat volgens mij niet in de manual,en andere handige "shortcuts"...

ik had eerst niet door, dat je toch per instrument de FX pad kunt gebruiken, erg fijn en leuk. (onder roller, kun je kiezen welke parameters worden toegewezen.)

een eerste vraag; volgens de specifikaties heeft de spark controller ook een pressure gevoeligheid, een soort van aftertouch. die had ik ook op mijn m-audio triggerfinger, heb ik verkocht, vanwege dat ik nu een korg padKONTROL gebruik (had ze eerst beide). de padKONTROL blijft een heerlik ding.

goed. ik zie nergens de mogelijkheid bij de PAD module om van de pressure gebruik te maken. de PAD module staat ook niet uitgelegd bij modules, vreemd genoeg...

wanneer ze een vorm van aftertouch hebben geïmplementeerd, lijkt het me dat de spark er ook gebruik kan van maken, of gebruik van maakt. nog niet ontdekt...

verder, is het heerlijk intuïtief spelen, met de muis zou ik zoveel kreativiteit niet makkelijk ontdekken, er valt zoveel in te stellen en te veranderen. hele drumsets veranderen, alleen met parameters, tot een nieuwe.
het nu echt kunnen werken met automation, het veranderen van geluid, of panning, etc...

nu, bezig, met een eigen drumset, gebaseerd op zelf opgenomen samples. een proefprojekt.

en al die lichtjes, haha!
 
Laatst gewijzigd:
over de spark creative drum controller, en als plugin, dat ie slecht connect..
dat is bij mij nu opgelost, het staat gewoon in de manual.
ik heb cubase 9.5 pro, dus het zal bij andere daws anders moeten, maar die hebben volgens mij soortgelijke instellingen.

je moet bij cubase "spark MIDIIN2" (of staat het omgekeerd..) visible en all midi in uitvinken...
en MIDIOUT2 van spark eveneens.

ik heb controller aanstaan terwijl ik cubase aanzet, en hij connect nu vlekkeloos.

https://downloads.arturia.com/products/spark2/manual/Spark2_Manual_2_1_0_EN.pdf

zie 7.2.1 in de manual
 
Back
Top