Kwaliteit elco's van Mouser vs Chinese webshops.

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Binnenkort ga ik wat eurorack modules bouwen, waaronder twee vco van Kassutronics (met chip 3340) en ook een MI Branches kloon. Nu heb ik voor deze Mouser lijsten (Bom). Echter heb ik al veel elco's in huis. Dit zijn wel super goedkope elco's uit een chinese webshop. Mijn vraag zijn de elco's van Mouser van een veel betere kwaliteit? Of maakt dat niet zoveel uit en kan ik beter mijn elco's uit mijn bestaande voorraad gebruiken?
 
Laatst gewijzigd:
Heb je wel eens problemen met de Chinese elco's gehad?
Er is zelfs een kans dat de elco's van Mouser en van de Chinees uit dezelfde fabriek komen......

Chinees hoeft niet van ver te importeren, scheelt op de uiteindelijke verkoopprijs... plus bij Mouser zijn de invoerrechten etc altijd bij de prijs inbegrepen, zelfs bij een bestelling die met verzendkosten onder de belastingvrije eur27 zijn... vandaar dat ze dus ook altijd duurder zijn..
 
Soms faken de chinesen goede eelco merken. Maar als ze geen fake zijn lijkt het mij ok.
 
Ik gebruik een hoop van die chinese caps, ze werken allemaal goed.
M'n SMT caps haal ik wel bij mouser, bij mouser werkt het nagenoeg altijd volgens de specs en ze hebben goede documentatie.
 
Het mag verleidelijk zijn Chineese elco's te koppen want 'dirty cheap' maar het nadeel is dat je gewoon niet weet hoe betrouwbaar de specs zijn - zeker niet op langere termijn. De Chinezen nemen de productmethodes niet zo nauw en hebben er een handje van om zoveel mogelijk de kosten te reduceren door goedkoper tot zelfs infrieur materiaal te gebruiken. Een van de dingen die opvalt bij Chineese condensator is dat ze een stuk lichter zijn dan die van de grote merken. Dat kan enkel zo zijn als ze minder materiaal gebruiken (veel dunnere folie). Als dat geen repercussies zou hebben op de levensduur en kwaliteit dan zouden de grotere merken dat ook doen. Een tweede punt dat opvalt is een veel laqere ESR. Dat is voor een power supply unit een voordeel en ook voor de ontkoppeling van de voedingslijnen maar onbekend is wat het doet op langere termijn als gevolg van een veel hogere inrush current. Als je nou eens rekent wat de kostenbesparing is als je Chinees of bijvoorbeeld Panasonic koopt per 100, dan ben je met die Chinezen 10x goedkoper uit maar dan praat toch nog steeds over een gering bedrag in absolute termen. Advies: gebruik de standaardserie elco's van Panasonic en koop ze per 100 i.v.m. de staffelkorting. Van die condensatoren kan je op aan dat ze op spec's zijn en lange tijd zullen meegaan. Voor de power supply unit koop je Vishay als je liggende wil hebben.
 
Back
Top