Lekkende elco's?

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
531
Locatie
Amsterdam
Hallo, mijn JD-990 start niet meer op. Backlight gaat aan maar er blijft alleen maar een zwarte streep op het scherm staan. Kom de zelf-test niet in.

Op de voeding zie ik 4.75V en +/-15V. Dat laatste is goed maar 4.75 vind ik een beetje laag, voor 5V. (Misschien is het OK.) Hoedanook, ik keek eens goed naar de voeding, en ik zag bruine smurrie onder alle drie grote elco's. Ik heb vaak genoeg viezigheid rond grote elco's gezien die lijm bleek maar ik vraag me af of dit nou een lek is.

IMG_2869.jpg


IMG_2868.jpg


De bovenkant van de drie elco's ziet er perfect uit, niks van opbollen ofzo. En als ze alledrie die bruine smurrie hebben is het toch ook mogelijk dat het lijm is, want waarom zouden ze alledrie lekken.

Wat denken jullie. Electrolyt of lijm?
 
Volgens de datasheet van de 5V regulator is 4.75V nog net in spec: Sharp PQ05RH1 heeft output spanning precisie +/-5%.
 
Ik denk toch dat het lijm is. Ik heb wat gezocht naar foto's van andere JD-990. Daar zie ik ook meestal wat bruinigs rond de grote elco's. Als ik het goed begrijp stinkt de electrolyt en tast het de PCB aan. Dat zie ik hier niet.
 
Ik vind het ook meer op een soort lijm lijken. Iig niet iets dat uit een elco zou komen.
 
Mee eens, lijkt me lijm.

Ik heb vandaag met de oscilloscoop gekeken en ik denk nu toch dat de elco's niet goed meer zijn. Dit is de 5V output van de regulator:

CN13 plugged in.PNG


En dit is de input van de 5V regulator:

regulator pin1.PNG


Ik heb niet lang geleden geleerd dat als de filter elco voor de regulator te klein is dat je dan teveel ripple krijgt. Ik denk dat die elco door ouderdom in capaciteit is afgenomen. Vervangen dus.

Ik denk dat ik meteen maar alle elco's in de voeding vervang, al ziet de +/-15V er prima uit.
 
Om duidelijker te zijn, in dat laatste plaatje moet het laagste punt (V2) minimaal 0.5V boven de beoogde output liggen. (Het is een low drop-out regulator.) Als ik een verse elco erin zet zal dat laagste punt hoger komen te liggen.
 
Dat op de printplaat is lijm inderdaad. Wel vind ik, op de eerste foto, de linker elco waarvan de plastic folie rondom de bovenkant mist verdacht, die zou toch wat opgezwollen kunnen zijn. Maar er gaat in ieder geval iets mis met je 5V-supply, ja. Dat kan komen door een slecht geworden elco met een te lage capaciteit waardoor de spanning inzakt (van 5V naar 4V is echt veel te veel), maar het zou ook kunnen betekenen dat er iets heel veel stroom verbruikt waardoor de elco's niet genoeg capaciteit hebben om de 5V-regulator te bufferen. Je zou kunnen proberen de 5V-rail vanaf je labvoeding te poweren, meer dan 1.5A mag het stroomverbruik niet zijn in ieder geval als het een 7805 regelaar is.
 
Dankje Bob. Die ene elco die je aanwijst is van de -15V rail waar ik geen verdenkingen over heb.

Dat er iets te hard trekt kan inderdaad ook. Het is inderdaad een 1.5A regulator (maar geen 7805). Ik heb geen labvoeding dus die theorie onderzoeken is wat lastiger voor mij; zou creatief moeten doen met de stroomstand van de multimeter.

Als ik het mainboard loskoppel zie ik nog steeds een dip op de 5V, een grotere zelfs:

CN13 unplugged.PNG


Het zou kunnen dat de dalen groter worden omdat er op het main board een lokale 3300uF elco zit. Het zou kunnen dat de echte dip naar 3.2V gaat, en dat die grote elco op het mainboard de klap verzacht naar 4V.

Op het moment dat ik de 5V loskoppel van het mainboard gaat er nog steeds 5V naar het jackboard (voor MIDI enzo). Dus als dit een soort kortsluiting-verhaal is, kan het nog steeds dat de kortsluiting op het jackboard zit.

Ik zal nog een keer de boel openmaken en aansluiten en op de heatsink voelen. Als die goed aan te raken is lijkt het me sterk het een kortsluiting is.
 
Ik kan dat laatste plaatje nog niet echt goed verklaren voor mijn gevoel. Als het mainboard losgekoppeld is is de stroomvraag lager. Dan houdt de filterelco het langer uit en komt de spanningsdip later in de cyclus. Dat deel voelt logisch. Maar waarom dan toch dieper, wanneer de dip komt?

Op het jackboard zie ik in het schema zo gauw 2x10uF aan elco's op de 5V. Dat is aanzienlijk minder dan de 3300uF van het mainboard. Maar de stroomvraag zou ook stukken lager moeten zijn, dus die 2x10uF hoeven minder op te vangen. Maar toch de dip naar 3.2V. ??

Het is gedoen om het jackboard van de stroom af te koppelen (meer geschroef) maar misschien wel de moeite waard om te proberen.
 
Ja als ik dat zo hardop zeg, iets niet meten omdat ik meer moet schroeven, dat klopt niet. Gewoon schroeven. :)
 
Ik heb de elco's in de voeding vervangen en nu werkt hij weer. Voeding zit netjes op 5V. Heb uiteindelijk niet meer het jackboard eruit geschroefd. De regulator voelde niet warm aan dus ik vond waarschijnlijker dat het aan de elco's lag ipv aan hogere stroomvraag.

Hoedanook, hij doet het weer. :D
 
Back
Top