Krakende, ruisend xoxbox

cajmere

Ingeburgerd
Lid sinds
13 april 2010
Berichten
73
Locatie
Oudenaarde, Belgie
Hey,


Ik heb hier een xoxbox liggen die al van oude is, maar die begint te kraken en ruisen. Ik heb tot nu toe geen idee wat de oorzaak is.
Soms gebeurt het al ik aan pots draai, maar evengoed vb als ik switch verzet van zaagtand naar blokgolf. Kan dus echt niks uitsluiten voorlopig.
Zou zelf willen reviseren, niet veel soldeer ervaring, maar heb toch al eens een optokoppeling vervangen met succes ;-).

Na tijdje houd het op, ma dan het terug beginnen, om na paar minuten terug normaal te doen.


Iemand idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?



btw, waar kan je nog front panels kopen voor xoxbox,cases, caps? (net als eens afgezocht maar vind niet direct iets)
Heb hier nog eentje liggen maar zou die iets duidelijker willen maken en meer naar m'n smaak, gewoon zwart of grijs zoals als bij de originele.


Bedankt!
 
Caps intussen al gevonden, de rest niet :).

Hoewel, ik dacht van op digikey te kunnen bestellen, maar met 18 euro verzending hoger dan wat ik nodig heb is het absurd.
Alternatieven zijn welkom (ik ben niet echt thuis in de electronica wereld).
 
Klinkt als schade aan de soldeerverbindingen of pcb tracks van panel-gemonteerde componenten. Dit ontstaat tijdens gebruik door druk op het pcb bijv bij switches.

Ik zou even alle pots, switches, connectoren reflowen en met wat geluk is het weg. Een breukje in een track kan heel lastig te vinden zijn.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de caps ligt, maar het zijn gewoon gangbare 5% film caps en elco's volgens mij. Kun je ook bij Aliexpress bestellen voor een paar euro (Xicon, en als je betere elco's wil, Elna, Nichicon..)
 
Ik denk dat ik nog 2 frontpanelen heb liggen. Zal eens kijken of ik ze tegenkom. Zijn in elk geval verschillende.
 
Hoewel, ik dacht van op digikey te kunnen bestellen, maar met 18 euro verzending hoger dan wat ik nodig heb is het absurd.
Alternatieven zijn welkom (ik ben niet echt thuis in de electronica wereld).
TME.eu is schappelijk qua verzendkosten en hebben ook een behoorlijk assortiment.
 
Klinkt als schade aan de soldeerverbindingen of pcb tracks van panel-gemonteerde componenten. Dit ontstaat tijdens gebruik door druk op het pcb bijv bij switches.

Ik zou even alle pots, switches, connectoren reflowen en met wat geluk is het weg. Een breukje in een track kan heel lastig te vinden zijn.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de caps ligt, maar het zijn gewoon gangbare 5% film caps en elco's volgens mij. Kun je ook bij Aliexpress bestellen voor een paar euro (Xicon, en als je betere elco's wil, Elna, Nichicon..)


Is idd een mogelijkheid. Vandaag eens van voeding gewisseld, en xox werkt normaal. Als overal aan draaien, op duwen, klopjes op geven. Werkt normaal. Steekt ik m'n normale voeding(identieke voeding) erin, dan gebeurt er ook niks. Beetje frusterend zo. Wat bedoel je met connectoren reflowen? Gewoon even opwarmen om eventueel slecht contact weg te werken?



klinkske Dit zou zalig zijn! Nu is het beetje geel van eierdooier, geen fan van ;-).


SmartBits Merci voor tip.
 
Inderdaad even aantippen met de soldeerbout en het contact reflowen. Ik zou alle componenten die op het frontpaneel en de behuizing zitten doen. Die zijn vaak verbonden met de ground van de voeding en het kan ook zijn dat andere componenten hierdoor hun verbinding met de ground verliezen, met onvoorspelbare gevolgen.

Ik zou eerst uitgaan van voor de hand liggende dingen en slijtage, door mechanische druk, is zoiets.

Hmm.. TME vraag mij altijd een tientje verzendkosten.. Het is meer een zaak waar je grote hoeveelheden moet bestellen om voordelig uit te zijn.
 
Back
Top