mfos ringmodulator

stripboarder

Stamgast
Lid sinds
30 juni 2017
Berichten
108
Bezig met deze ring mod van Ray Wilson;
http://musicfromouterspace.com/analogsynth_new/RINGMODULATOROCT2007/RINGMODULATOROCT2007.html

Heb het probleem dat de sinus oscillator niet door oscilleert. Het gaat om de R46 (120K) in het schema. Die is al rood omcirkelt door Ray voor de +/-15v gebruikers, maar hoewel ik +/-12v gebruik heb ik het probleem ook. Het is vrij simpel om de oscillatie weer op gang te krijgen, door een weerstand rond 1m parallel op deze 120k te zetten. Met 1m heb ik ongeveer 10v p/p, maar het probleem is dat in de hoogste frequenties de levels de pan uit vliegen. Levels gaan naar de rails. Voordat ik deze sinus oscillator in de dure ad633 chip jaag, zou ik de levels graag een beetje binnen de perken hebben.

Moet ik R50 (47k) en R41 (220k) ook aanpassen? Ik ben helaas maar iets meer dan een nul in theorie..

Met 10m parallel op deze R46 (totale weerstand dan 118k) schieten de hoogste frequenties nog net zo hard uit. Ik vraag me daarom af of het niet inherent aan het ontwerp is. Het is dan ook eigenlijk een zelfoscillerend filter, die als oscillator wordt gebruikt.

Beetje spijt dat ik niet eerst ge-breadboard heb...

Ik vraag me af of iemand deze ringmod wel eens gebouwd heeft en dit herkent. Verder alle suggesties welkom;)
 
Sorry voor mijn voorbarige post, maar het probleem is inmiddels al opgelost. Het was een slechte opamp.. Maar mocht iemand deze ringmodulator nog eens willen maken, let goed op die 120k weerstand. Mocht het niet werken, kijk dan eerst eens wat er gebeurt als je hier 5-10k van af haalt.

Misschien ook interessant voor sommigen; ik kon het niet nalaten om toch een cheape ad633 uit China te bestellen.. Niet doen dus! Fake. Maar ik had ook een echte.
 
Back
Top