Toetsenbord reinigen. Goed te doen?

datucker

Ingeburgerd
Lid sinds
18 januari 2003
Berichten
58
Locatie
Twente
Ik heb een Roland D10 in gebruik als controller keyboard. Een paar toetsen reageert niet of slecht en dat is nogal ergerlijk. Een schoonmaakbeurt helpt misschien.

Maar is dat goed zelf te doen? Ik heb wel videootjes op Youtube gezien en dat lijkt te overzien maar ik ken mezelf ook: ik ben niet de handigste (understatement...) en zie mijzelf al zitten met een stapel witte en zwarte toetsen en een gedemonteerde synth...

En als ik het zou doen, nog tips? Ik las ergens iets over potloden (grafiet), zilverlijm (wat is dat en hoe zou je het dan moeten toepassen?)
 
Het reinigen zelf is echt niet moeilijk. Het vervelende is echter dat je vaak heel veel tijd stopt in het losschroeven van (vaak) heel veel schroeven. En je moet ook goed uitkijken want niet altijd zijn het allemaal dezelfde schroeven. Best duidelijk de schroeven ordenen. Ik neem altijd eerst een foto van de onderkant van de synth, dan maak ik daarvan een eenvoudige tekening waarop duidelijk de schroeven te herkennen zijn. Dan kan je elke schroef op het blad leggen (desnoods met plakband vastplakken zodat ze niet verplaatst worden).

Ook is het niet altijd duidelijk welke onderdelen (printplaten, kabels) er allemaal moeten losgemaakt en verwijderd worden. Ook daarvan neem je best foto's, desnoods gebruik je stiften/markers in verschillende kleuren om aan te geven waar elke stekker op aangesloten is.

Het loont de moeite om op internet te zoeken. Vaak heeft iemand al dezelfde synth opengemaakt en gedocumenteerd (vergeet ook YouTube niet)

Het reinigen is meestal een kwestie van de rubbertjes te reinigen alsook de onderliggende contactpunten op de printplaat.
Als je twijfelt aan je eigen kunnen, dan kan je beter de hulp van iemand anders inroepen. Geen idee wat de gangbare prijs is voor dergelijke klus.
In ieder geval zeker niet zomaar wat aanmodderen met producten, vloeistoffen,... je kan vaak meer schade aanrichten.

Keyboard reinigen van een Roland D50 (is mogelijks hetzelfde op jouw D10). Dat geeft je alvast een idee.

 
Grafiet en zilverlijm moet alleen als contacten echt kapot zijn. Gewoon reinigen kan met alcohol (apotheker) voor de printkant en de rubber deeltjes, en voor de rubber deeltjes kan je ook heel even met een gom erover gaan. Niet blijven gommen, want dan gom je heel de geleidende laag weg.
 
Dank voor de reacties. Al voordat die geplaatst werden, had ik de stoute schoenen aangetrokken: alcohol gehaald, Youtube-video's bekeken en aan het losschroeven geslagen. Ja, een tijdrovend klusje maar prima te doen als je zelf een beetje systeem houdt in het bewaren van de schroefjes en andere kleine onderdelen.

En met succes: hoewel een tijdrovend werkje, het resultaat mag er zijn: de vier slecht functionerende toetsen werken weer prima en alles is weer brandschoon. Helaas is nu de respons van 1 andere zwarte toets niet helemaal lekker meer maar voorlopig heb ik even geen trek daarvoor de hele operatie opnieuw uit te voeren voor die ene toets.
 
Back
Top