Wat zijn de betekenissen van de diverse Roland producten uit de jaren '70 en '80

RE = ReelEcho (RE150, RE201, RE501)

ik denk het niet, eerder 'reverb echo'. er zit namelijk ook een verenbak in. alleen de re-150 heeft dat dan weer niet, hmm... :D
 
MKS = MIDI Keyboard Synthesizer als in Synthesizer for use with MIDI Keyboard. In mijn gok dan he.

Ik zou ook niet weten voor wat het anders zou staan...

Ik zou eerder denken dat die M staat voor Module... maar die K kan ik dan weer niet thuis brengen :frons:
 
Nee, de basic waveform is een PCM sample vanuit ROM.
De JP-8000 was wel virtual analog.
De D-50 was misschien wel de eerste virtual analog, voor wat betreft de SYNTH partials (niet de SAMPLE partials). Maar dat is al een heel ouwe discussie.

D-50 eerste virtual analog? Volgens mij niets meer dan 2 parts PCM en 2 parts DCO's toch? :erm:
 
Nee, geen DCO's. DO's. Ouwe discussie.
 
MKS = Midi Keyboard System
D = Digital
JV = de J van Jupiter en waarschijnlijk de V van Versatile
JX = 'planeet X'
RS = Roland Synth
XP = Expandable
MT = Midi Tonegenerator?
BR = Boss Recorder
 
MC is toch MicroComposer, bij de MC202 zeker...
 
ik denk het niet, eerder 'reverb echo'. er zit namelijk ook een verenbak in. alleen de re-150 heeft dat dan weer niet, hmm... :D

Ik denk dat je gelijk hebt... Dank!!
 
MC is inderdaad Micro Composer


Maar ook bij de hogere versies als MC505 en MC909? Die zijn wel midi-controllable dacht ik...
 
Maar ook bij de hogere versies als MC505 en MC909? Die zijn wel midi-controllable dacht ik...

MC300 en MC500 waren in ieder geval hardware sequencers en bekend onder de naam Micro Composers.. ;)
 
De XP-10 is niet Expandable, maar zal wel vanwege marketingredenen tot de XP-serie werden benoemd.
De JV-35 met zijn expansieborden was geen groot succes. Oftewel had je 56 stemmen aan beroerde SoundCanvas-klanken, of je kreeg er 28 JV-stemmen bij, met de klankkwaliteit van een SoundCanvas. Het klonk in ieder geval niet als een JV-80...
 
SBX = SyncBoX (SBX-10, SBX-80)
 
Die laatste 2 kloppen misschien wel maar die eerste is toch echt een clone van Hammond B-3 sounds, dus zou virtual keyboard niet echt van toepassing zijn ;)
 
Die laatste 2 kloppen misschien wel maar die eerste is toch echt een clone van Hammond B-3 sounds, dus zou virtual keyboard niet echt van toepassing zijn ;)

De klanken uit de VK zijn wél virtueel ten opzichte van de originele Hammond B3.
Anders maak je van VK Versatile Keyboard, maar verder dan orgelklanken kom je er niet mee...
 
De klanken uit de VK zijn wél virtueel ten opzichte van de originele Hammond B3.
Anders maak je van VK Versatile Keyboard, maar verder dan orgelklanken kom je er niet mee...

Vintage Keyboard of Vintage Keys? Ha die laatste doet me weer denken aan E-mu.
 
Back
Top