Welke juno?

Analogman

Gedeactiveerd account
Lid sinds
14 mei 2010
Berichten
1.457
Locatie
niet
Hallo SF 'ers,

Ik zit al een tijdje te overwegen om een Juno te kopen, nu had ik er het een en ander over gelezen dat er veel verschil blijkt te zijn tussen een Juno 6, 60, en 106. Welke Juno zou het best voor mij zijn? Ik ben van plan een Jaren 80 coverband te beginnen met een paar vrienden, we zitten er aan te denken om het muziek van Nik kershaw, A-ha, simple minds etc. te coveren.
IK heb ook gehoord dat een Juno 106 slapper klinkt dan een juno 60, maar juno 106 wel goedkoper te krijgen zijn, en ook het voordeel hebben dat ze een midi aansluiting hebben.

Ik wil zoeits bereiken:

Maar een Juno 60 leek me toch wel erg prijzig, heb ze doorgaans op marktplaats gezien voor rond de 600 - 500 euro.

Graag zou ik jullie adviesen horen.

Mvgr,

A.man
 
Nadeel van de 106 is dat de stemmen het kunnen begeven, wat een kostbare reparatie is. Er zijn clones te krijgen (a 50 euro per stuk) maar het is raadzaam om alle 6 de stemmen te vervangen (a 250 euro). Dus ja... dat maakt de 106 net zo duur als de 60.
Je zou voor de 'typische Roland klank' eventueel ook kunnen zoeken naar de goedkopere JX3 of JX8p, die zitten qua klank niet zo heel ver van de analoge Juno's (of althans, niet zo heel ver van de 106).

Over de klank van de Juno's is al genoeg geschreven hier.
 
Nadeel van de 106 is dat de stemmen het kunnen begeven, wat een kostbare reparatie is. Er zijn clones te krijgen (a 50 euro per stuk) maar het is raadzaam om alle 6 de stemmen te vervangen (a 250 euro). Dus ja... dat maakt de 106 net zo duur als de 60.

Over de klank is al genoeg geschreven hier.

Ik vind het btw wel een vette synth, ben een grote Nik kershaw, Level 42, Howard jones e.d fan. Maar qua sounds, is de juno 106 hetzelfde als juno 60?

EDIT: Live....

Wil samen met VST's gaan werken. VST + Vintage om de Blazers te versterken netzoals op filmpje

Ook vet:

 
Zoals gezegd, er is over het verschil in klank al aardig wat geschreven hier op het forum. In het algemeen wordt de klank van de 60 als voller en warmer gezien, maar een string zoals in het eerste Youtube filmpje haal je met het grootste gemak uit een 106 of jx8p. De 60 heeft geen midi, maar kan gemidificeerd worden, hetzij met een inbouw kit of met een externe convertor. Maar ook die kosten geld, dus in een midi set up ben je er met de 60 alleen nog niet.

Maar dat van die stemmen, let daar echt op want het is een zeer veel voorkomend probleem (tot mijn spijt heb ik er nu ook sinds kort last van :( ), het probleem is echt de enige rede waarom de 106 tegenwoordig goedkoper is (vroeger waren ze duurder dan de 60, maar een 106 met clone chips zal nu ook 500 euro kunnen opleveren).

Edit: ik zie in dat tweede filmpje ook een jx8p, bijvoorbeeld op 0:20.
 
Zoals gezegd, er is over het verschil in klank al aardig wat geschreven hier op het forum. In het algemeen wordt de klank van de 60 als voller en warmer gezien, maar een string zoals in dit Youtube filmpje haal je met het grootste gemak uit een 106 of jx8p. De 60 heeft geen midi, maar kan gemidificeerd worden, hetzij met een inbouw kit of met een externe convertor. Maar ook die kosten geld, dus in een midi set up ben je er met de 60 alleen nog niet.

Maar dat van die stemmen, let daar echt op want het is een zeer veel voorkomend probleem (tot mijn spijt heb ik er nu ook sinds kort last van :( )

Hmmm, hoe kan ik die stemmen controleren voordat ik hem koop? Waar moet ik op letten als ik bij iemand langs ga voor de koop?
 
Meestal geeft de verkoper het al eerlijk toe, omdat echt iedereen het inmiddels wel al weet. Er is een testmodus op de Juno 106 waarmee je de VCA en VCF kunt checken:

http://www.analoguerenaissance.com/JUNOTEST/

Zelfs al werken alle originele stemmen, houd er rekening mee dat de kans groot is dat het probleem zich vroeg of laat gaat voordoen.
 
Juno106: midi, maar wel wat andere sound, en die stemmen ja
Juno60: geheugen voor patches, midi mogelijk
Juno6: goedkoper, geen geheugen, nadeel voor live gebruik
 
Juno106: midi, maar wel wat andere sound, en die stemmen ja
Juno60: geheugen voor patches, midi mogelijk
Juno6: goedkoper, geen geheugen, nadeel voor live gebruik

Maar is de sound compleet anders, of is het gewoon minder vet? Vergelijking juno 60 en 106
 
lezen maar!
Sound is wat minder vet...
Maar ja, ik heb 'de juno106 al een heel tijd niet mer.
Juno6 heb ik nu, naar volle tevredenheid...
 
Back
Top