Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

wat yoozer en ik schreef, osc-filter-amp-uit. maar ik denk dat dat niet duidelijk is. de golfvorm van een oscillator bepaald de klank dmv de gegenereerde harmonischen(boventonen), waardoor de klank, afhankelijk van welke golfvorm de oscillator produceert, een saaie piep(sinus), driehoek(fluitachtig), blokgolf(clarinetachtig), pulse(hobo achtig), zaagtand(viool/brass achtig), ruis(zee/wind achtig). dis ff sumier uitgelegd maar dan snap je het verschil tussen klank en boventonen een beetje. filters zijn net als koffie filters, ze houden iets tegen.
de dx werkt dus alleen met een saaie piep. maar het spannende zijn dus de fm ratio's. de verhouding tussen modulator en operator. hierdoor kan je de hier hierboven beschreven klanken maken, maar ook door de ratio verhouding te veranderen van zwaar debiele tot de meest heavy geluiden produceren. mn eerste schrijven maakte al duidelijk waarom er geen filter in de dx zit. amp-uit, dat is elke hardheid van de afzondelijke operators.
 
Oke, das allemaal heel leuk en aardig...... maar heb ondertussen al circa 3 handleidingen uitgelezen:D maar snap er geen drol van hoe ik het nu in de praktijk moet toepassen.

Oké, ik heb een basis sinus golf...... wat nu??:(
 
Welk algoritme gebruik je? De Modulator(s) vóór de Carrier moet(en) wel een amplitude hoger dan 0 hebben anders hoor je alleen een Sinus.
 
Welk algoritme gebruik je? De Modulator(s) vóór de Carrier moet(en) wel een amplitude hoger dan 0 hebben anders hoor je alleen een Sinus.

Wat is eigenlijk een algorithme, dat heb ik ook nog niet zo goed gesnapt...... snap wel een beetje, een algorithme bepaalt de klank kleur ofzo?
 
oscilloscoop is nergens voor nodig, net zo min om hem nodig te hebben bij subtractieve synthese of wat dan ook...
geluid hoor je en hoef je verder niet te zien om te begrijpen...

inderdraad, je vergat ™

Hm, ik heb wel eens slimmere opmerkingen van jou gezien. Jij veegt toch niet alle opdruk van je synthjes mag ik hopen?
 
Wat is eigenlijk een algorithme, dat heb ik ook nog niet zo goed gesnapt...... snap wel een beetje, een algorithme bepaalt de klank kleur ofzo?

De 32 plaatjes rechtsbovenop je DX7... Dat zijn 32 Algoritmes, die dingen heten gewoon zo

Probeer nummer 31 eens. Zet het volume van Operator 5 op 80 of iets dergelijks, dit is de Carrier, de audio bron. Vervolgens ga je de Amplitude van Operator 6 opschroeven (de Modulator), dan zou je wat moeten horen veranderen, ik weet niet wat de standaard instelling is van de Amp Envelope maar dat moet je maar even bekijken.
 
Een algoritme is een beetje ongelukkig gekozen naam. Dat zijn die leuke grafiekjes rechtsboven.

Die van alle zes naast elkaar kies je bij nabootsen van toonwiel orgel geluiden; geen enkele sinus beinvloedt de ander, alles wordt alleen gemixt. Zet de eerste operator op 1:1, de tweede op 1:2, de derde op 1:3, de vierde op 1:4, de vijfde op 1:6, en de laatste op 1:8. Eventueel kun je ook degene met de feedbackloop (dat lijntje dat naar het blokje terugloopt) op 1:8 zetten en dan de feedback op maximaal, en de envelope een hele korte decay en nul attack/release geven. Dan heb je een Hammond B3 met keyclick.

Een algoritme van 2 groepjes van 3 kies je bijv voor een Rhodes na te maken; de ene groep maakt het zoete bel-achtige geluid, de andere een van velocity afhankelijk ruwer geluid. Wat je kiest hangt af van welk geluid je wil maken en uit hoeveel "componenten" - lagen - je uiteindelijke geluid bestaat. Bij 4/2 heb je dus een eenvoudige - 2 operators - component en een ingewikkelde.

Begin met algoritme nr 1 en schakel operators 3 t/m 6 uit. Je hoort dan alleen wat 1 en 2 doen. Geef in het diagram de bovenste operator een envelope met nul attack, nul release en een korte decay. Verhoog dan de ratio en luister naar het resultaat. Knoop dan de modulatiesterkte van de bovenste aan de velocity.
 
Wat is eigenlijk een algorithme
een rangschik-preset van alle Operators... een soort van lego bouwtekening...
(maar dat werd al reedsch gezegt in post #3)

je kan pas bewust een Algoritme keuze maken als je pcies weet hoe Operators elkaar beinvloeden en welke klanken ze dan zullen voortbrengen...
als je bijv een dynamisch geluid wil met 3 dezelfde tonen die je dan detuned dan kies je Algo 5 of 6:

Code:
[2]  [4]  [6]
 |    |    |
[1]  [3]  [5]
 |____|____|

(feedback niet ingebrepen)

Jij veegt toch niet alle opdruk van je synthjes mag ik hopen?
vang:
Hm, ik heb wel eens slimmere opmerkingen van jou gezien.
je hebt beslist geen oscilloscoop nodig om FM beter te snappen...
een geluid beoordeel je niet op basis van hoe ie er uitziet maar hoe ie klinkt...
 
Laatst gewijzigd:
als iemand de Headhunter bas kan maken op zn DX hoor ik t wel :D
 
ja, heb wat zitte te klote, dx7 met me tx 7 gelinkt, heb een mooi fade in effect er uit gekregen, heel massaal!!! maar kloot maar wat, weet nie wat ik doe :D
 
Nou proberen we je al met 5 man uit te leggen wat je moet doen en dan zeg je dat je 't niet weet :(.
 
Back
Top