Yamaha FVX-1???

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
Nog nooit van gehoord, dat moet een behoorlijk obscuur staaltje synthesizer techniek zijn? Uit 1987/88 ofzo....

fvx1.jpg


Het fascinerende is dat het 8 operator FM is..heeft iemand deze bak en hoe klinkt die?

majorhostage schijnt een ER33 te hebben van Elka die ook 8 op is

***edit het moet uiteraard FVX-1 zijn, misschien dat de moderator dat kan veranderen in de titel, dank u wel.
 
Wat een lelijk ding, lijkt wel een module uit het bestuurings paneel van een kerncentrale. Met midi uiteraard !!
 
Ja daar kwam ik hem tegen toen ik zijn homepage afstruinde.

Lelijk? nee joh is toch supergaaaaf man!

Wat ben je sjagerijnig vandaag major hostage...foei
 
Obscure Yamaha bak die 8 (!) operator FM synthese bood, en dat al in de jaren 80. Dat kon de FS1r pas jaaaaaren later.
Typisch Yamaha in de zin dat het ding is uitgebracht als een soort experiment, vervolgens amper ondersteund door de fabrikant en daarna een stille dood is gestorven.
Er was ooit een heel verhaal over deze bak op dit forum, ik geloof dat Wout B. er zelfs ééntje had staan in het museum in DH.
Alleen die kreeg 'm toen niet aan de praat, geloof ik. Yamaha kon daar ook geen hulp meer bij bieden, dus dan weet je pas wat 'obscuur' betekent.

Waar ik pas onlangs nog achter kwam, en da's misschien nog wel het leukste: de FVX-1 gebruikt FM technologie die eerder al werd toegepast in het HX-1 monster-orgel. Oftewel, de digitale 'opvolger' van de GX-1, en ook wel bekend als het 'running man orgel' (te zien in de betreffende film). Echt zo'n bak die ik ooit nog een keer thuis wil hebben staan (en tegenwoordig heel af en toe zelfs wel eens op marktplaats staat voor rond de 1000 euro).
 
Ik zag dat hij ook een aantal audio-in heeft; weet iemand of je met deze bak dus ook audio als (FM) source kunt gebruiken?
Dat is een mogelijkheid die ik graag op de fs1r had gezien.
 
Ik zag dat hij ook een aantal audio-in heeft; weet iemand of je met deze bak dus ook audio als (FM) source kunt gebruiken?
Dat is een mogelijkheid die ik graag op de fs1r had gezien.

Yamaha zou Yamaha niet zijn als ze niet voor deze obscure bak ook gewoon de handleiding online hadden staan...

Die audio-ins zijn om meerdere van deze kasten aan elkaar te kunnen doorlussen zonder mixer. Dus geen FM met extern geluid.
 
English warning!

Yes I have one. Great machines. 4 part multitimbral. Much richer sounding than the DX7 and nice effects section too. Not totally editable although it should be possible, but lots of stuff you can change from the front panel.
Great FM synth.
Maybe I'll find time to do a demo after christmas...
 
That would be great, I am really curious how different it sounds from the 6 operator FM synths.

Als je er een BCR2000 aanhangt zou die toch goed te editten zijn?
 
Nee, want de sysex specs zijn al jaaaaaren kwijt.
 
Als de FVX-1 sysex uitzend bij het veranderen van een parameter die wel te editen is heb je in ieder geval de structuur van een sysex te pakken. Misschien dat je er dan via trial en error er achter kunt komen, maar het zal heel lastig zijn omdat je eigenlijk niet eens weet hoeveel parameters er zijn en welke.
 
Is wel een dure preset bak. ;)
 
He, Danny!
Beide machines staan zo'n kilometer van je vandaan, in het Gemeentemuseum :) Inderdaad, de Editor is nooit uitgekomen (was wel geschreven) en Yamaha is die gewoon kwijtgeraakt. Niemand weet het ding te programmeren...

De exemplaren, naast die achtvoudige DX7 in een rackie, zijn via Yamaha Nederland in de collectie gekomen. Eevn bellen dus met het museum en aanvragen of je hem eens mag uitproberen.

Wat de synth betreft, er zijn 63 algorithmen, waarbij er vbele zijn die gewoon een dubbele 4 operator configuratie hebben, dus zeg maar een dubbele DX 100!

Ik heb de handleiding trouwens hier bij mij thuis...

De synth is in Nederland zeer slecht verkocht.

Verder is hij natuurlijk na te bouwen op de G2... Een fluitje van een cent.

Wout
 
... Er was ooit een heel verhaal over deze bak op dit forum, ik geloof dat Wout B. er zelfs ééntje had staan in het museum in DH.
Alleen die kreeg 'm toen niet aan de praat, geloof ik. Yamaha kon daar ook geen hulp meer bij bieden, dus dan weet je pas wat 'obscuur' betekent.
Ben ik obscuur? ;) We kregen er wel geluid uit, maar het programmeren lukte voor geen centimeter. Na een uurtje heb je wel genoeg van 248 presets :) Maar er zou wel een onderzoekje kunnen plaatsvinden en het geheel transporteren naar een synth die het wel allemaal kan, dus bv de Clavia G2.

Wout

Maar dan wel met een nieuw notenschrift ;)
 
Back
Top