Neutron driehoek lo-frequ ruis?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Bij het uiitproberen van een 'schone' patch, dus met de overdrive eruit gepatcht, stuitte ik op de onaangename verrassing dat alle golfvormen behalve de zaagtand in de hogere octaven een laagfrequente ruis mee-krijgen. Overstuur ik toch nog ergens iets, of zit het in mijn versterker, of is hetinderdaad een 'undocumented feature' van deze VCOƛ? Kan het me nauwelijks voorstellen, maar het klinkt ergens een beetje alsof het een lo-fi digitale simulatie is. Het zijn CUrtis-clones, maar zijn het echte analoge clones, of hadden de Curtis-chips ook al digitale delen, of is het toch gewoon analoge vervorming van de conversie of bla bla enz. Ik ben in de war. (ik heb het ook op de koptelefoon geprobeerd, daar lijkt het toch ook het geval, al is het wat lastig te beoordelen omdat de ingebouwde headphoneversterker niet veel power heeft),
 
Volgens mij moet je 'em vooral gewoon bespelen en niet als een rekenmachine gebruiken. :D
Wil je best helpen, maar zonder geluid of foto oid van waar al je knobs staan en waar al je kabels heen gaan word dat lastig, er staat vast iets niet ideaal ingesteld.
 
hihihi, daar heb je ook helemaal gelijk in ;-) dat doe ik ook hoor. Maar af en toe als ik iets nieuws uit probeer stuit ik op iets en probeer er achter te komen hoe het precies zit, het is een volkomen nieuw instrument immers voor me dat ik nog moet leren kennen, met al z'n pro's en cons. Meestal ga ik gewoon lekker op avontuur en zie wel waar ik uitkom, maar soms heb ik ook een bepaald idee , vaak gebaseerd op wat ik vroeger met m'n echte modular deed en stuit dan op iets, en kom er niet helemaal uit waar het zit. EN dan ga je soms in rekenmachine-termen denken om te proberen de vinger erop te krijgen hoe het zit. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat er ergens iets fout was, maar ik heb een tijdje zitten patchen en proberen alle mogelijke oorzaken uit te sluiten en kwam er niet uit, vandaar de vraag of het misschien kan kloppen dat er gewoon geen echt schone driehoek in zit (wat ik me ook eigenlijk absoluut niet kan voorstellen...) En wellicht is iemand anders ook al op dat probleem gestuit, ofwel omdat die onwaarschijnlijke mogelijkheid wel zo is, of, waarschijnlijker, omdat de zelfde vergissing, of een vergelijkbare, als bij mij in het spel was. Ik wou vooral eens een echt mooie schone klank maken, en het lukte niet, zal vast de volgende keer gewoon wel lukken omdat ik vast een te ingewikkeld idee had om dat te bereiken, en bij het proberen daar de oorzaak te achterhalen -net als de vorige keer- de weg kwijt raakte in de chaos die er al was ontstaan.
Ik heb die patch alweer helemaal opgeofferd voor m'n volgende inspiratie dus die foto zit er nu niet in, als ik het nog weer eens probeer en toch op hetzelfde stuit zal ik er aan denken.
Ben nu al weer heerlijk aan het zorgeloos prutten met de meest fantastische geluiden en ook de ongelooflijkste uitzichtloze audio-derrie die ik beide voor grootse liefde neem.
 
Een 'schoon' geluid lukt mij prima, maar het is lastig te begrijpen wat je precies bedoelt zonder audio, kan aan zoveel zaken liggen. Hoe heb je de overdrive er uit gepatched? Wat vind je een 'schone' driehoek? Niet perongeluk iets als att 2 opengedraaid oid? Veel plezier in ieder geval. :)
 
Had je de delay ook uitgepatched? Dat is een bucket brigade delay die smerig klinkt op precies de manier die jij beschrijft. Ik vind het een geweldig ding maar als ik een meer cleane patch probeer te maken is de delay de eerste die gebypassed wordt.
 
Ik wilde de delay er ook uit patchen, maar aangezien ik hem niet in een eurorack heb zitten, en de Neutron geen iongang voor de output heeft kon dat niet, de ingang van de delay is de laatst moelijke input in de signaalweg voor zover ik kan zien. En ik ga er toch van uit dat als de delay-mix helemaal dicht staat er geen enkel signaal van de BB komt. Of heb jij gemerkt dat die trap toch wat rotzooi introduceert 4-Tek ?
De overdrive had ik eruit, als ik me goed herinner deed ik: VCO-1&2- > VCA met de delaymix op nul dus, en uiteindelijk ook nog VCO-1&2 -> Delay om te kijken of de VCA iets introducveerde. Ik heb ook nog geprobeerd de VCO's eerst door een att te sturen om te kijken of die wellicht iets overstuurde, maar het probleem bleef. ATT2 opengedraaid, daar zat ik ook nog even mee in een andere patch ja :-) als je een beetje richting de blok zit dan kan dat overwachte rare dingen opleveren die niet direwct te plaatsen zijn...
 
De delay heeft helaas een beetje bleed met de mix geheel naar beneden, maar met de repeats / time ook geheel teruggedraaid zou dat geen probleem moeten opleveren. Maareh, een input voor de output, hoe denk je dat dat er uit zou zien in een circuit? ;) De 'input voor de output' zo direct verbonden zijn met de 'output voor de output'. Oftewel, wat je in de 'input voor de output' wilt prikken kun je ook direct als output gebruiken!

Als je de overdrive en delay er uit wilt patchen moet je echter wel langs een att gaan, anders krijg je clipping. VCO mix -> Att 1, Att 1 -> VCF, VCF -> VCA, VCA -> Mengpaneel.
 
Back
Top