Wie heeft ervaring met de MFB Tanzbär 2 ?

platform

fishfinger
Lid sinds
8 januari 2003
Berichten
1.007
Locatie
Den Haag
Zojuist mijn Digitakt na 2x gebruik in 3 weken weer ingepakt en gaat terug naar de winkel. Ik ben gek op mijn Digitone en dacht automatisch dat een Digitakt de logische keuze zou zijn voor mij. Niet dus. Ik ben blijkbaar niet zo'n fanatieke sample maniak, en wil eigenlijk ook iets met een andere workflow, want als ik beide Elektrons naast elkaar heb staan, vind ik elke keer de Digitone uitnodigender voor instant pret.

Dus zoek ik naar iets anders wat mijn Digitone kan complementeren, zonder direct weer voor het Elektron pad te kiezen. Ik heb afgelopen jaren een aantal Elektron instrumenten de revue laten passeren, maar niets vond ik eigenlijk zo verfrissend en uitnodigend als de Digitone. Ik overwoog nog even de Octa, maar wil in dit geval eigenlijk meer een karaktervol muziekinstrument ipv. een sexy alleskunner. Met wat nadruk op synthese. Analoog lijkt me ook fijn voor 't contrast met de DT.

En toen kwam ik dus uit op de Tanzbar 2. De basssynth is een toffe plus en ik vind 'm over het geheel met name erg goed klinken. Spannender en vleziger dan een Rytm, en ronder dan een Jomox. En dat zonder effecten opschmuck.
Alleen dit gebakje is bijna 1000 euro en naast 1 Gearslutz draadje heeft Youtube wel wat films. Maar ik vind nog erg weinig over gebruikerservaring, werking, flow etc. Hoe open is de workflow, kan je er on de fly makkelijk zaken aan bouwen of veranderen. Hoe werkt hij in een live situatie live bijv. Of nodigt het ontwerp meer uit tot voorprogrammeren en afspelen met hier en daar een tweakje aan een knopje? Ik las bijvoorbeeld op Gearslutz dat je steps van de monosynth in 1 keer goed moet inspelen, want je kan achteraf geen steps meer editen. Hoe werkbaar is dit bijv. in de praktijk?

Ik weet, ik kan er een bestellen en uitproberen. Maar ondanks (en misschien wel omdat) dat ik nu weer een apparaatje terugstuur en er steeds minder een fan van deze praktijken ben, ben ik vooral benieuwd of iemand met ervaring iets zinnigs over het bakkie kan vertellen. Of misschien wel bij mij op de hoek woont en zin heeft in wat live uitleg. Alle beetjes helpen.

:W
 
ik kan je vertellen dat de tanzbar 1 een fragiel schepsel is waar men spreekt op 3 kleuren leds terwijl die dus "gewoon" 2 kleurig zijn en in stand tussen in beide kleuren doen branden, de buttons graag door 't frontpaneel geduwd worden en de manual nogal uitdagend is. Maar ik verkoop 'm niet... Dus je kan je aan wat verwachten... Mss moet je eens naar een shop toe waar ze 'm hebben, of een beurs.
 
Analog heat ernaast. Een effect kun je ook als muziekinstrument bespelen en t past mooi naast de digitone :)
 
Gister eentje binnengekregen van Thomann. Had direct uit de doos een kras van bijna een cm linksvoor en de rechter helft van alle slider, (7 stuk(s) leds branden niet. Ook het verpakkingsmateriaal van MFB is echt sub par. Ik vind dit niet boutique maar pauper. Voelde verder stevig en klonk aardig, maar geen wow effect ofzo. Had misschien ook met de teleurstellende kennismaking te maken. Ook direct zonder manual aan de slag is er niet bij. Nu is dat op zichzelf niet zo'n probleem, maar hielp niet bij totaalervaring. Hij is trouwens iets kleiner dan ik verwachtte, zo groot als een Octatrack ongeveer. Maargoed, dit is niet mijn ding blijkbaar. Hij zit alweer in de doos voor de terugreis.
 
Laatst gewijzigd:
ja ik kan me wel vinden in dat stuk. Het lijkt uit de Youtube films als een drumcomputer plus. Maar het is idd eigenlijk meer een analoge groovebox met onhandige bediening. Goed, genoeg gelukte producten van MFB de revue gepasseerd inmiddels. Benieuwd of er mensen wel een klik hebben met het apparaat.
 
Back
Top