Vraag over Roland JV1080/ JV2080 (aftertouch instellen)

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.139
Beste forumleden, bij mijn Roland JV2080 heb ik een probleempje: de aftertouch reageert nogal overdreven sterk en maakt dat tijdens het spelen (moeilijk controleerbaar) grote verschillen in helderheid en/of volume te horen zijn. Ik kan dit veranderen door bij ‘system’ de controller 1 (dien ingesteld staat op 97 aftertouch) op een andere waarde/ parameter te zetten. Maar dan krijg ik helemaal geen reactie meer op aftertouch. En ik kom er bij een geluid/patch niet uit waar/hoe ik de aftertouch (voor alleen dat geluid) kan instellen/ kan koppelen aan een bepaalde paramamter.

Ooit heb ik een document op internet gevonden dat specifiek ging om het instellen van de (system) controllers in deze module, maar helaas ben ik dat in de loop van de jaren kwijtgeraakt. Kan iemand mij hier nog aan helpen of heeft iemand tips over de aftertouch perikelen, graag! Alvast bedankt, groeten, Michael
 
De uitleg over system control op p. 106 lijkt aan te geven dat je op ‘system’ niveau instelt welke controllers je instelt als ‘sys-control 1’ en ‘sys-control 2’. En dat je dan vervolgens per patch kunt aangeven welke parameters die 2 controllers (plus het mod wheel) beïnvloeden ... ?
Snap het bijna maar net niet helemaal o.b.v. de manual. De 1e system controller is (altijd) het MW maar vervolgens heten de system controllers 2 en 3 resp. System control 1 (?!) system control 2 .... Hmmm
 
Ja de JV1080/ 2080 is nog steeds een leuke (en volgens mij veel gebruikte) synth ... Ik kwam erachter dat het instellen van de controllers in een patch ook nog eens per ‘part’ gebeurt. Dacht eerst dat het niet goed werkte nadat ik alle values op 0 had gezet, maar ik had het maar voor in van de 3 parts van het geluid gedaan, dus ook daar nog even aan denken. : )
 
Back
Top