Unboxing an EMS Synthi A

Op sommige latere modellen van de Synthi A(KS) heeft het matrix panel iets andere opties tov de VCS3.

Mijn Synthi heeft echter de oude indeling ( zoals op de VCS3 ), waar mijn voorkeur ook naar uitgaat en zo worden ze nu ook alleen nog maar gemaakt.

Ik geloof trouwens dat er ook VCS3's zijn die de latere indeling hebben, dus het wisselt een beetje.

Volgens mij is er ook nog een verschil in filters, weet niet of dat dat VCS3 / Synthi A afhankelijk is, maar er zijn 18dB filters toegepast en later ook 24dB. Ik dacht niet dat er verder echt verschillen zijn, maar daar kunnen de echte experts meer over vertellen denk ik.
 
Thanks!

Waar ik ook nog wel nieuwsgierig naar ben... lukt het je om er ook muzikale geluiden uit te krijgen? Alle, en ik bedoel echt alle, voorbeeldfilmpjes over de Synthi op internet lijken zich te richten op effecten, drones, bliepjes, kraakjes en rare Doctor Who-geluidjes. Niets mis mee, natuurlijk, maar kun je er ook muziek mee maken - en hoe klinkt-ie dan?
 
Je kan er prima muziek mee maken, de synth tracked goed over 5 octaven, heeft 3 osc's, noise, een erg vet filter en een envelope, daar kan je in de basis al het een en ander mee, net zoals iedere andere synth.
Daar kan je allerlei geinige modulaties aan toevoegen zodat het wat meer 'eigen' klinkt.

Wat ik zelf mooi vind aan de synthi is een redelijk standaard geluid muzikaal inzetten (ik ben gek op arpjes) en dan van een mooi sprankelend arpje naar een compleet over zijn nek gaand geluid morphen waarbij je de energie tot de max pushed. Voor mij zit daar de kracht.

Hiernaast kun je inderdaad ook allerlei rare vreemde geluidjes maken, maar ook hele krachtige vette sounds met veel detail als je aan de knoppen draait. Die zijn weer uitstekend geschikt om te gebruiken als accenten in je muziek toe te passen.

Ik zal 's wat geluidjes posten binnenkort.

btw, weet niet of je deze track ooit gehoord hebt van me ( is alleen de Synthi AKS met delay er achter, in 1 take opgenomen)

 
het was eddie jobson (curved air, uk) die mij voor het eerst liet opveren door zijn vcs3 gebruik..
dat was deze track.. jobson ging 10 jaar later door het leven als de yamaha cs 80 god.. met name bij.uk..

Beetje off-topic...

Eddie Jobson ken ik nog van zijn (solo) album Theme of Secrets (1985)
Op het Private label van (en geproduceerd door) Peter Baumann (van Tangerine Dream)
https://en.wikipedia.org/wiki/Theme_of_Secrets

Daarop is vooral de New England Digital - Synclavier te horen.
http://www.vintagesynth.com/misc/synclav.php
 
beetje lang verhaal en ook nog off topic, maar de synthi kan zo veel.....

 
Gefeliciteerd! Je hebt er een mooi instrument aan. Ik heb er ooit op gepield in de CEM-studio. De interface is te gek! Toch kwam ik tot de conclusie dat ik met een synth ook melodieuze dingen wil kunnen doen. Dus werden het losse synthi-modules in licentie genomen door Analogue Systems (praktisch naast de deur bij EMS, ook in Cornwall)
 
Thanks!

Waar ik ook nog wel nieuwsgierig naar ben... lukt het je om er ook muzikale geluiden uit te krijgen? Alle, en ik bedoel echt alle, voorbeeldfilmpjes over de Synthi op internet lijken zich te richten op effecten, drones, bliepjes, kraakjes en rare Doctor Who-geluidjes. Niets mis mee, natuurlijk, maar kun je er ook muziek mee maken - en hoe klinkt-ie dan?
Hier de Youtube versie van "Oxygene in your living room" van JMJ. De DVD zelf is een stuk scherper dus daar kun je wat beter zien wat hij bespeelt. De VCS3's zijn de houten kastjes links rechts op de tafel achter JMJ. Die gebruikt hij eigen lijk alleen voor de ruis. Verder zijn er (ik geloof drie) Synthi's. Synthi's zitten in zo'n zwarte spartanite koffer. Twee Synthi's liggen bovenop de Moog waarop JMJ begint met spelen.

Later in de video (vanaf 7:45 min.) speelt JMJ op een derde Synthi een melodie op het typische blauwe "touch" toetsenbord v/d Synthi AKS. Die Synthi is ontdaan van z'n koffer en ligt op een hoge tafel aan JMJ's rechterkant (voor ons links).

 
Aanvullend op voorgaande:

In onderstaande video doet Jean Michel Jarre een rondje langs een rits synthesizers die hij gebruikte voor (o.a.) Oxygen ( 1976 ) en Equinoxe ( 1978 ).

Onderweg komen we ook de EMS VCS3 "the Putney" tegen....2 stuks. Je ziet ze al meteen tijdens zijn intro-praatje links en rechts staan....en hij begint er ook mee te prutsen zodra hij zich omdraait...
Ook de EMS Synthi AKS is van de partij (in het begin iets verderop in de achtergrond al zichtbaar). Die komen als tweede aan bod (ja, er staan er meerdere...).

Legendary Instruments - Jean Michel Jarre
Jean Michel Jarre demonstrates the analogue synths he's used during his career

 
Laatst gewijzigd:
En hier ook die andere legende:

Klaus Schulze over zijn eerste synth: de EMS Synthi AKS
(OK, zijn tweede synth omdat hij zijn EMS VCS3 er voor inruilde)

Klaus Schulze talks about, and demonstrates, his first synth an EMS Synthi A
 
Klaus Schulze Live - WDR Köln 1977
waar hij ook even aan zijn EMS Synthi AKS prutst.

 
Jaja ik weet het.. ;)
Prachtig, congrats !
De mk1 versie aan de golfvorm-sources te zien.
Jammer dat ze de originele geheel ronde joystick houder niet hebben aangehouden,
maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Op mijn cadeautje van 1 januari 2011 (een mk1 mét prestopatch) stond ipv Cornwall de hoofdstad London vermeld:

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=122773&stc=1&d=1529944510
https://www.synthforum.nl/forums/at...=1&d=1529944637ntid=122774&stc=1&d=1529944536

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=122776&stc=1&d=1529944800
 

Attachments

  • GEDC3081.jpg
    GEDC3081.jpg
    79,9 KB · Bekeken: 67
  • GEDC3086 A.jpg
    GEDC3086 A.jpg
    89,4 KB · Bekeken: 61
  • kjbjgb 351.jpg
    kjbjgb 351.jpg
    109 KB · Bekeken: 58
  • GEDC3088.jpg
    GEDC3088.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 60
Het blijft een mooie machine , lekker
Wel het wachten waard !
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu van je Synthi vindt? Ik bedoel nu het stof en de eerste verliefdheid wat zijn gaan liggen...

Cheers!
 
Eerlijk gezegd heb ik er nog maar een uurtje mee gespeeld en dat was in de eerste week, maar dat is vooral omdat ik er eigenlijk niet aan toekom om muziek te maken. Over een maandje verwacht ik weer wat tijd over te hebben en ga ik er eens goed voor zitten.

Het niet aangesloten hebben van een geluidskaart hielp trouwens ook niet de hobby op te pakken afgelopen tijd, die had ik nodig voor een opname elders een tijdje geleden en sindsdien heb ik er niks meer mee gedaan. (Ook met die opname niet)

Los hiervan, ben d’r nog steeds erg blij mee en ik ga er zeker nog veel plezier van hebben, zodra ik er tijd voor heb. :)
 
Eerlijk gezegd heb ik er nog maar een uurtje mee gespeeld en dat was in de eerste week, maar dat is vooral omdat ik er eigenlijk niet aan toekom om muziek te maken.

Ik ben blij dat ik niet de enige bent die met dat probleem zit.

Hou je ons op de hoogte?

Cheers!


:okdan:
 
Back
Top