Kawai K4 (effecten, multi's, submixes)

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Normaal kan ik na een keertje de handleiding te lezen wel weg met een synthesizer, maar bij mijn K4 valt dat dik tegen.

Ik begrijp niks van de ganse effecten-chain met submixes en dergelijke.

Is er iemand die de K4 als zijn broekzak kent die me kan uitleggen (anders dan in de handleiding) hoe die sectie van de synth werkt. Ik vind het verwarrend dat je A tot H submixes hebt en dat je dan van daar nog effect sends kan instellen.

In mijn logica maak je een geluid, en zend je dat naar een effect. Wat die A-H submixes daarbij komen doen is me een raadsel. Mogelijks is dat voor multi-timbraal gedoe ofzo.

Ik vind gans die synth nogal verwarrend, maar die effecten die maken me echt horendol.

Als ik de K4 wat beter begrijp hoef ik me geen D50 aan te schaffen voor die heldere digitale resonerende klanken.
 
Een Atari heb ik niet :-)

Ik vond Edisyn, een java-editor die op Mac zou moeten draaien maar nog niet getest.

De synthese heb ik doorgrond zonder handleiding, maar die effecten en algemene mix-structuur van de K4 is mij compleet vreemd.
 
Is er iemand die de K4 als zijn broekzak kent die me kan uitleggen (anders dan in de handleiding) hoe die sectie van de synth werkt. Ik vind het verwarrend dat je A tot H submixes hebt en dat je dan van daar nog effect sends kan instellen.

In mijn logica maak je een geluid, en zend je dat naar een effect. Wat die A-H submixes daarbij komen doen is me een raadsel. Mogelijks is dat voor multi-timbraal gedoe ofzo.
Ik ken de K4 uit mijn broekzak. :D
De submixes zijn meer bedoeld voor de multi's als je verschillende single's gebruikt en ze met verschillende effect sends en panning wilt behandelen.

In Single mode heb je toch een submix nodig. Meestal stel je submix A zo in dat je de effect send hebt voor Single gebruik.
Het is best handig als je de Drums wilt instellen, want dan kun je van de submixes gebruik maken.
De submix heeft in sommige gevallen 2 sends, wanneer je twee fx gebruikt.
 
Ik heb me gisteravond nog eens over mijn K4 gebogen.

Ik maak een preset en sla die op. Daarna ga ik in 'effect' en stel ik daar de boel in. Bij submix ch kies ik gewoon A en bij de sends zet ik alles op nul. Ik had effectje '10' gekozen, dat is flanger en drive, dat is duidelijk hoorbaar. Ik sla het effect op en het werkt.

Tot zover alles in orde... tot ik plots bij een patch kom waarbij ik (nog steeds effectje 10) plots de sends wél moet openzetten om het effect te horen. Huh?
 
Verschrikkelijk ding, die k4. Was mijn eerste synth,met moeite destijds 1995 gulden bijeen gespaard. Jaren spijt van gehad..., zeker omdat daarna ook mijn geld op was.
Maar ik kan je er helaas niet meer mee verder helpen.
 
Ik vind het een goed toetsenbord, voor de rest ben ik er nu ook niet echt laaiend over.

Rare attack-clickjes (die overigens erg luid zijn), lelijk oversturen zonder duidelijke reden (zelfs bij 4 detunede sinussen - voor een rhodes klank - gaat hij constant digitaal over zijn nek).

Zelfs met een editor vind ik het maar vervelend.

Maar om nu een D50/D05 aan te schaffen om af en toe eens een digitaal padje te maken, terwijl ik hier een K4 staan heb...

Ik vind het maar een rare bak. Telkens ik een geluid probeer te maken ben ik meer bezig met het wegkrijgen van die klikjes en van dat oversturen, waardoor mijn geluid zelf ook weer compleet aangepast is (en niet is wat ik wilde). Toch zijn bij de presets er behoorlijk harde dingen bij, en die oversturen niks. Ik krijg echt het gevoel dat ik iets heel erg verkeerd doe op die synth.
 
Ik vind de K4 erg leuk.
Het oversturen herken ik, maar dan moet je de output volume van je verschillende parts omlaag brengen.

Ik vind het een wat "wiebelig" ding. Zowel kwa bediening als sound. Maar daar hou ik wel van.
Het filter vind ik heel karaktervol.
En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad want die is natuurlijk supergunstig (lees: goeiekoop) nowadays.

Hoe het precies zit met de FX routin weet ik niet uit mijn hoofd.
Ik heb zelf een K4r, die heeft geen FX, maar 8 outputs.
De routing gaat schijnbaar op dezelfde manier, maar ik gebruik dat stuk nooit want ik heb nooit aparte outs nodig. (ik zou dus liever de FX sectie in mijn rack gehad hebben :))
 
Ik wil hem graag leuk vinden :-)

De presets klinken allemaal wel goed, maar ik wil kunnen tweaken natuurlijk.

Ivm dat oversturen heb ik de indruk dat de presets allemaal veel harder kunnen, maw ik moet de VCA's allemaal erg stil zetten om eindelijk geen oversturing meer te hebben. Ik vind het zo random.
 
Ik heb me gisteravond nog eens over mijn K4 gebogen.

Ik maak een preset en sla die op. Daarna ga ik in 'effect' en stel ik daar de boel in. Bij submix ch kies ik gewoon A en bij de sends zet ik alles op nul. Ik had effectje '10' gekozen, dat is flanger en drive, dat is duidelijk hoorbaar. Ik sla het effect op en het werkt.

Tot zover alles in orde... tot ik plots bij een patch kom waarbij ik (nog steeds effectje 10) plots de sends wél moet openzetten om het effect te horen. Huh?
Even een vraag: werk je met een externe opslag, zo'n kaartje? Want intern kun je volgens pagina 71 van de handleiding 32 effecten met elk hun 8(At/m) submix's opslaan. Als je een extra opslag hebt kun je nog eens extern 32 effecten opslaan.

Als ik het goed begrijp wil je bij de laatste patch wel effect 10 met send's hebben. Dan moet je een andere Submix, bijv. Submix CH B de send's instellen, deze opslaan en dan deze Submix CH B kiezen bij je Single.

Je moet het principe even door hebben en dan is het werkbaar.
Je hebt 32 Effect patches die je kunt opslaan.
Elke Effect patch heeft 8(A t/m H) Submixen.
Telkens bij een Single kies je een Effect patch met een Submix.
Bij Multi's kies je een Effect en kun je per kanaal een submix kiezen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
 
Ik snap echt niks van dat submix gedoe.

Anyhow... (ik heb trouwens geen extern kaartje)

Ik wil helemaal niks, maar ik merk dat bij de ene patch ik geen send moet openzetten en dat ik het effect hoor (drive/flanger). Bij een andere patch hoor ik echter geen effect (dezelfde drive/flanger) als ik de send niet openzet. Dit helpt natuurlijk niet om de boel een beetje te begrijpen, het maakt het des te verwarrender.

Ik begrijp helemaal de audio-chain niet. Patch gaat naar effect, gaat dàn naar een submix en kan dan nog eens naar een send. Waar gaat die send heen of komt die terecht?

Normaal begrijp ik dingen die enigszins logisch zijn wel snel, maar het blijft chinees voor mij.

Rare synth. Ik krijg er nu ondertussen wel al wat meer het geluid uit wat ik wil (door dit topic) maar ik ben danig geïrriteerd dat ik blijkbaar iets eenvoudig als die effecten niet kan snappen.
 
Ik begrijp helemaal de audio-chain niet. Patch gaat naar effect, gaat dàn naar een submix en kan dan nog eens naar een send. Waar gaat die send heen of komt die terecht?
De audiochain:

Patch -> Submix CH -> Effect.

De Send('s) wordt(en) bepaald door de keuze van de Submix CH.
Dat zie je in het schema van pagina 63 van de handleding.
Het is verwarrend dat je onder "Edit Group"
(pagina 33) eerst het Effect nummer moet kiezen en daarna Submix CH.
Zie dus Submix CH als een deel van een mixer waarbij je twee send draaiknoppen kunt hebben.

Het was mijn eerste echte synth in '93. Daarna bijna 10 jaar gewacht met andere synths te kopen. Ik had die in combinatie met een Yamaha QY-10. Veel lol meegehad. En ik was toen meer bassist dan synth-pieler.
Ben benieuwd waar die QY-10 naartoe is gegaan. Opeens was ik die kwijt.

Wat betreft die klikjes: zet de waarde van de A van de ADSR envelope van het filter op iets groter dan 0. Dat scheelt vaak.
Of anders die ROM update doen.
 
Supergave synth. Een echte Detroit/Amsterdam Techno klassieker. Helaas heb ik alleen een K4r waar geen effecten inzitten dus kan je niet helpen. Maar ik denk dat de effecten niet heel veel gaan toevoegen maar misschien heb ik het mis.
Ik heb ze allebei. Een K4 en een K4r.
De effecten zijn zolang je bij de reverb wegblijft best wel gemiddeld goed. De delay en chorus zijn goed. De distortion is krassig. En de gate reverb en reverse reverb valt mee te werken. Maar verwacht er niet veel van.
De reverb heeft een hele lelijke 'tail'.
 
Het is verwarrend dat je onder "Edit Group"
(pagina 33) eerst het Effect nummer moet kiezen en daarna Submix CH.

Dat was denk ik wat ik zocht, een plek om per patch je effect in te stellen, dat maakt het allemaal iets logischer.

Waar vind ik dat 'edit group' menu op de K4 want dat zit precies goed verstopt (waar kan ik kiezen uit de 32 effect patches)?

Ik heb tot nu toe altijd in het 'effect' menu gezeten.
 
Dat was denk ik wat ik zocht, een plek om per patch je effect in te stellen, dat maakt het allemaal iets logischer.

Waar vind ik dat 'edit group' menu op de K4 want dat zit precies goed verstopt (waar kan ik kiezen uit de 32 effect patches)?

Ik heb tot nu toe altijd in het 'effect' menu gezeten.
Het is simpel de "EDIT" knop 2 en 3 keer drukken. Dan kom je langs de volume, dan "EFFECT PACH"(waar je het effect kunt kiezen) en dan "SUBMIX CH"(waar je 1 van de 8 submixes kunt kiezen).
Kiezen is met value slider of de "+YES" en "-NO" knoppen.
 
Amai, dat ik daar overgekeken heb! Ik was totaal vergeten dat er onder 'edit' ook een menuutje zat.

Ik wist dat ik iets simpels over het hoofd zag. It all makes more sense now.

Bedankt!
 
Back
Top